Perfect kattengrit of toch houtkorrels?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Re: Perfect kattengrit of toch houtkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:53

Cissy, volgens mij mag de soort die ik nu heb zelfs in het groene bak, dus lijkt me niet giftig. Daarbij is er volgens mij wel echt wat mis met je kat als die kattengrit gaat eten.. Ooit meegemaakt met mijn vorige kat, toen gebruikte ik nog kleikorrels en was ze doodziek en zat in de kattenbak en at grit. Ben meteen met d'r naar de dierenarts gerend.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 10:44

cissy schreef:
Zijn die silica bolletjes niet giftig voor katten? meen dat eens op een kattensite te hebben gelezen.
Ik heb Sanicat Ultra die roze zakken (voorheen Kittyfriend Ultra) gebruik het al jaren en naar volle tevredenheid, prijs is ook leuk omdat ik het bij de Sligro haal voor iets van 5,50 per zak van 15 liter. Is klontvormend en ruikt zelf nergens naar.
Alle andere gritsoorten en dan vooral houtkorrels werden hier compleet afgekeurd door de katten.

Ik haal dan altijd 10 zakken tegelijk want met drie katten komt dat wel op. Is wel zuinig in gebruik

Ik heb dat van de week inderdaad nog gezien in een filmpje.
Twijfel nu weer wat het beste zal zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:51

citaat:
Silica kattenbakvulling
Silica korrels – ook wel silicagel genoemd – heeft een intensieve industriële bewerking ondergaan. Urine wordt volledig opgenomen en ook het vocht uit de harde ontlasting wordt onttrokken. Dat maakt het uitscheppen van poepjes makkelijker. Silicaat kattenbakvulling absorbeert grote hoeveelheden vloeistof en geuren op een unieke manier. Het is bij Zooplus verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden. Gebruik dit echter nooit voor kittens! Ze kunnen ervan eten, wat giftig en levensgevaarijk is.

http://www.katimo.nl/een-nieuwe-kat/96- ... lling.html

Schijnbaar is het voor mensen ook giftig:
http://www.wijhebbensarcoidose.nl/forum ... bakvulling

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:58

Mijn hond heeft in een stoute bui de kattenbak eens leeggegeten. Gevolg een operatie omdat de sillicagel alle vocht uit haar darmen had getrokken en dit veroorzaakte dus een verstopping.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:05

Ik heb nu Biocat's met lavendel geur. Het klontert iets minder goed bij plasjes maar de uitloop is zoveel minder dan bij de korrels die ik hiervoor had. Dat was van dat grit dat in de groene kliko kan. Dat bleef aan zijn pootjes hangen waardoor het door het hele huis lag.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:29

Tuhan schreef:
Mijn hond heeft in een stoute bui de kattenbak eens leeggegeten. Gevolg een operatie omdat de sillicagel alle vocht uit haar darmen had getrokken en dit veroorzaakte dus een verstopping.
dan komt die troep er hier écht écht nooit meer in. Mijn honden dineren regelmatig uit de kattenbak(mag niet uiteraard :+)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:11

Sani schreef:
jorretje schreef:
Wij hebben 2 katten en 2 bakken met verschillende vulling.
Een open PeeWee met houtkorrels (daar plassen ze op), bij het PeeWee systeem heeft 2 bakken in elkaar, de bovenste heeft gaatjes, waardoor de uit elkaar gevallen nat geworden korrels naar beneden vallen, naar de bak eronder.
Als je bij houtkorrels wil blijven, dan ik deze echt aanraden, omdat je dus onderste bak dus makkelijk kunt legen en zo de plasjes er wél uit kan schappen.

Verder hebben we een 'normale' dichte bak met catsan, voor de grote boodschap. (Hebben ook verscheidene andere merken gehad, maar deze vinden ze t fijnst en ze krijgen er geen rode pootjes van).

Ik verschoon de bakken 1x per week. Bij de PeeWee is dat alleen de onderste bak leeg gooien (ontzettend zuinig in gebruik dus), bij de nadere bak gewoon omkeren in een vuilniszak. Heb ook wel een poos regelmatig geschept, maar dit bevalt beter.

Ik heb gegoogled op peewee en het lijkt mij een mooi systeem!
Moet je perse hun eigen houtkorrels gebruiken of gebruik je een andere soort?

Werkt met alle soorten houtkorrels. De ene valt wat sneller uit elkaar dan de andere. Wij halen altijd de goedkoopste, doen we echt een half jaar mee ofzo.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:16

Hier Biokat Fresh!