Groot ruim konijnenhok voor binnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: Groot ruim konijnenhok voor binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 20:45

Ik heb 3 dierenartsen gebeld die ook konijnen doen. En een kleindieren dokter die alleen konijnen, cavia's fretten doen. En die zeiden alle drie dat rammen uit het zelfde nest niet snel zullen vechten zeker als er geen vrouwtjes in de buurt zijn.
Vind het dus heel apart dat de meningen zo sterk verdeeld zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:47

De ervaringen van konijnenopvangcentra zijn anders. Ze krijgen nogal eens broertjes binnen die "goed" samen gaan, maar bij nader onderzoek toch onder de wondjes blijken te zitten van het vechten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:00

Ik zie het wel weet het ook niet meer.

Nu doen ze alles samen. Ze eten samen, liggen tegen mekaar aan enz.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:20

Ik zou het ook nog even aanzien hoor, wie weet gaat het wel goed.
Ik heb ook al meerdere keren dingen gezien en meegemaakt die volgens andere niet kunnen.
Zo heb ik lange tijd een grote rat en een dwerghamster bij elkaar gehad, nou dat waren de beste maatjes.
Misschien niet zo als het hoort :-) maar voor hun werkte het wel.
Succes met je nijntjes

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:25

Heb alles gelezen net.. Als konijnen al hun leven lang samen zitten is denkend van slagen groter. Hetzelfde geldt voor twee voedsters die zusjes zijn- kans van slagen is groter. Dus als het goed gaat, heb je geluk en hoor je bij de 10%. Maar als je ziet dat ze gaan klieren, als de ...(hoe heet dat ook al weer? Als de kip?) bij zijn en echt actie ondernemen. Ik werk 2x per week in de opvang en hoor vaak van mensen die twee rammen hebben wat niet klikte en ze toen maar allebei in een eigen kooi hebben gezet en dan weg laten verpieteren. Is sneu. Maar volgens mij is TS niet zo'n persoon haha, ben al blij dat je je al zo in hebt verdiept ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:53

Ik.heb vier Vlaamse reus mannen bij elkaar. Één van twee jaar en drie van een jaar. Wel lopen zijn dag en nacht los buiten op 400m2

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:52

Dat zijn echt uitzonderingen.. En vlaamse reuzen zijn sowieso goedzakken.

Er zijn 10 verhalen van rammen die goed gaan samen.. En 100 verhalen waarbij het fout gaat. Zeker als je bij opvangen gaat kijken en praten. Als ze gecastreerd zijn ligt het ook weer anders.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:28

Ja klopt ja. Maar 400 vierkante meter, dan kunnen ze ook ieder hun eigen plekje hebben en elkaar niet in de weg zitten..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:15

Ja oke.. Toch zie ik liever een stabiel koppel of een stabiele groep die ook op 10m2 goed gaat :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:47

Ik was net als jou, ik had 2 rammen uit hetzelfde nest die ik heb laten helpen, dierenarts zei ook dat als ze gecastreerd zijn ze niet vechten, nou mooi wel dus...Toen ze rond de 8 maand waren begon het, hele plukken uit de vacht, echt drama.
Misschien met HEEEEL veel ruimte ÉN beide en eigen vrouwtje dat het wel zou gaan, maar in mijn ren van 2X8 meter kon ik zelfs 2 koppels niet vredig samen laten leven. Dus beide rammen een eigen verblijf met een vriendinnetje gegeven, nu gaat het super!

Hier nog een mooi binnenhok die 160 cm lang is en eenvoudig is schoon te maken:
http://www.pets-dream.nl/shop/krolik-16 ... nkooi.html

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:08

Ik heb op het zelfde stuk vier vrouwen. Die zitten samen op 40m2. De mannen kunnen met ze neuzen. Vaak liggen de mannen met zijn vieren over elkaar heen te slapen. Af en toe lopen ze langs de vrouwen maar hebben weinig interesse.
De drie jongere zijn drie.broers van een jaar en de oudere Is een onverwante die eerst met een vrouw samen zat

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:25

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:33

Ik denk echt dat de reden dat er zo vaak konijnen gaan vechten en niet meer bij elkaar kunnen te maken heeft met de huisvesting. Natuurlijk kan het ook gebeuren als de konijnen wel veel ruimte en verrijking hebben, maar als je ziet hoe het gemiddelde konijnenpaar gehouden wordt, dan vind ik het niet zo gek dat ze elkaar uiteindelijk te lijf gaan.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:08

Dan mag jij eens komen kijken als ik twee van mijn koppels samenzet die per 2 een ren van 8m2 hebben. Dat gaat écht fout, die zoeken elkaar gewoon op om te knokken. En ik zie liever twee konijnen die heerlijk samen knuffelen dan twee konijnen die alleen samen kunnen op groot gebied. Opvangen zeggen het niet voor niets...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:30

Maar 8m2 Is klein hoor. In de natuur leven konijnen toch ook in groepen? Daar hebben ze alle ruimte. Ik heb ook twee voedsters met nesten samen gehad. Die zorgden samen voor de babies.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:10

Het is een prima ruimte, de konijnen zijn er blij mee. Ik heb helaas geen weiland voor ze, en zou dat ook niet vertrouwen ivm roofdieren. Het is verre van klein.
Ik heb ze geprobeerd te koppelen, in de gehele tuin, die 10 keer zo groot is als de ren. Ze zochten elkaar op om te knokken.

Ik zou je even verdiepen in hoe konijnen daar leven. Er zijn namelijk geen mannengroepen, geen vrouwengroepen, alleen gemixt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:22

Zoals altijd weet jij het absoluut beter. Net als bij mijn gansje die zeker weten dood zou gaan,maar nu een forse halfwas gans Is.
Veel mensen houden konijnen op onnatuurlijke manieren in een rennetje op het balkon. Men vergist zich in de.ruimte die ze nodig hebben
Hier gaat het perfect op deze manier.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:26

Ik vind het knap dat jij weet dat ik konijnen in een rennetje op het balkon hou.
Bovendien, zou ik als ik jou was, alle konijnenopvangen dan maar gaan mailen want dan doen ze het allemaal zo slecht.. Dat ze geen rammen samen uitplaatsen en geen rennen van 400m2 hebben en adviseren...

3 van zulke rennen. Leven in iedere ren 2 konijntjes tussen de 1,5 - 3 kg. Ze hebben het inderdaad heel slecht. Kom je ze ophalen?

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:31

Ik zeg alleen dat jij het altijd beter weet. Er zijn meer wegen naar Rome. Maar veel mensen hebben konijnen te krap zitten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:36

Ja, maar ik vind het niet zo fijn dat je dan direct speculeert dat ik ook zo iemand ben. Dat mijn konijnen te klein zitten. En het is ook niet zo prettig om nu aan te raden om rammen samen te houden.

Over natuurlijk houden gesproken, op jouw manier houd je ze ook niet natuurlijk. In de natuur komen nooit groepen voor van alleen rammen en alleen voedsters. Dat het bij jou goed gaat is puur geluk, maar ik zou die gok dus never nooit nemen. Ik heb genoeg ellende gezien bij rammen onder elkaar. Zo is een van mijn rammen gecastreerd door zijn broertje. En ja, zij hadden een flink verblijf samen á 20m2. Waren twee hangoordwergjes van 1,5 kg.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:45

Kleine rassen zijn veel fanatieker dan die grote. Ik heb vroeger dwergjes gehad en dat waren net mini duivels. Net als bij honden zijn grote vaak veel kalmer en toleranter

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:48

Daar heb je wel gelijk in, al is dat met het doorfokken van tegenwoordig ook wel veranderd.

Nu is dat rammetje in kwestie echt een goedzak, maar toch was hij de sjaak

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 09:39

Hier hebben de nijnen besloten dat ze de kooi en de ren te klein vinden. Ik trof van de week al op de meest rare plekken keutels aan. Maar dacht dat de hond er wat mee te maken had. Nu ontdekte ik gisteren hoe de heren ontsnappen. Was even bang dat mijn Jack erachter aan zou gaan maar die gunt ze geen blik waardig en de nijnen huppelen ook gewoon langs en onder hem door. Ik vind het verder geen probleem dat ze door de woonkamer hupsen. Maar vind het wel link met de kabels en snoeren. Moet daar dan nog iets op verzinnen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:48

Mijn mannen nijnen naast de vrouwen voor een gesprek :)

Afbeelding

Afbeelding