Opvanggezin (buitenlandse) hondjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:32

Letsdunit schreef:
Ik kijk zelf een beetje rond voor een klein hondje. We hebben 2 beaucerons en een jackrussel, ik wil dus een vriendje/vriendinnetje voor de jackrussel. Uiteraard de nederlandse asiels houd ik al in de gaten, nu ook eens in het buitenland rond aan het kijken. Maar zie door de bomen het bos niet meer.
Mijn grootste angst is dat ik een wegloper tref, wij wonen op een boerderij dus onze honden zijn de hele dag los buiten.

Een goede stichting heeft daar wel zicht op, helemaal als de hond bij een gastgezin in NL zit. Onze eigen hond kan ik namelijk wel loslaten, maar onze pleeghond niet. Mede omdat ze nog maar drie weekjes bij ons is, maar ik heb gewoon het idee dat zij wegloopt.

Maar je kunt je wensen doorgeven bij de stichting en dan kijken zij welke hond bij jullie past.

Voor meer info kun je PB'en :)

kiki1976

Re: Opvanggezin (buitenlandse) hondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:42

Ben jij bereid of kundig genoeg om:

Je huis onder te laten plassen en poepen?
Hoe sta je erin als ze weer eens wat slopen van je spullen?
Ben jij in staat om een hond die heel schuw, angstbijter noem maar op te trainen naar een huishond?
Ben jij in staat nadat dit gelukt is en je een band met het dier hebt opgebouwd (en jouw vertrouwd) weer mee te geven aan andere mensen?
Draagkrachtig genoeg om een deel van de kosten te bekostigen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:44

Letsdunit als je geen wegloper wilt word een buitenlandse hond al heel moeilijk.Een gros van die hondjes heeft als zwerfhond geleefd.Het gebeurt dan ook meer dan regelmatig dat dit soort honden gaat lopen.

Als ik de TS was zou ik kiezen voor het opleiden van een blindengeleidehond pup.Buiten dat je er veel begeleiding bij krijgt en veel van leert ,doe je ook heel nuttig werk.
Bij het opvangen van buitenlandse honden heb ik een dubieus gevoel.Ten eerste ben ik van mening dat je beter daar hulp ter plekke aan bied.Ten tweede word er enorm veel met die dieren geheuld en vind ik niet alle stichtingen er even netjes mee omgaan.Honden met toch wel een verleden worden eigenlijk maar bij iedereen geplaatst ervaren of niet met honden.Daar moeten die honden dan weer weg naar het volgende opvangadres en zo zeulen die honden wat af.
Als je veel wilt lezen over het opvangen van buitenlandse honden zou je jezelf misschien het beste aan melden bij het hondenforum.nl Daar is een hele groep er mee bezig,daar zitten mensen met veel ervaring en positieve verhalen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:51

Beatje ben ik het niet mee eens, ja natuurlijk zijn er honden die weglopen. Maar dat zijn honden met jacht instinct, honden die levenslang zijn zwerver zijn geweest of honden die angstig zijn en ontsnappen of onverantwoord los worden gegooid. Merendeel is goed trainbaar in los lopen. :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:55

Fijn dat jij er zo over denkt Barbala, maar kijk eens in de praktijk hoeveel honden vandaar weglopen en kwijt zijn.Veel van die honden hebben ook een jacht instinkt vaak zijn het Podenco kruisingen.Als je een hond wilt die zonder begeleiding op een niet omheind terrein moet blijven dan is zo'n hond gewoon geen goed idee.Weinig honden zijn dan truwens een goed idee,maar met erfhonde heb je gewoon een grotere kans op sucses.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:16

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:17

Wij zijn jaren geleden opvangadres geweest voor greyhounds rescue en dat viel enorm tegen.
We zouden een galgo pup krijgen maar werden opgezadeld met een kruisingshondje wat al wat ouder was en een totaal ander karakter had als windhonden waardoor het om de haverklap bonje was met onze windhonden.
Al gauw bleek dat je je opvanghond ook maar moest proberen te slijten in je eigen omgeving, de stichting deed weinig tot niks, alleen een foto op de site, onze updates werden zeer traag geplaatst of niet.
Na maanden hebben we het hondje laten herplaatsen bij andere opvang omdat het hier echt heel vervelend werd.

Jaren later hebben we een spaanse mastin gekregen via SOSstrays.nl
Ze kwam als opvang/plaatsingshond.
Omdat we zelf graag een mastin wilde is ze gelijk vanuit Spanje bij ons gekomen en als het klikte kon ze blijven zoniet zou ze in opvang blijven tot er iemand haar wilde hebben.
Er was goed voorwerk gedaan door de stichting en de hond paste perfect bij ons dus ze is gebleven.

We hebben 2 galgo's geadopteerd bij greyhoundsinnood.nl
Die waren al in Nederland in de opvang dus dat ging erg gemakkelijk.

Na jaren van asielhonden( 6 honden tegelijk) hebben we nu alleen de mastin nog en hebben we 2 pups aangeschaft omdat we dat ook weer eens mee wilde maken, ook voor de kinderen, even geen hond met gebruiksaanwijzing.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 18:27

Bedankt voor de links en ervaringen! Ik ga er zeker even voor zitten en kijken wat mij wat lijkt :)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:39

Zou iemand wat meer links kunne plaatsen.
Ik ben ook op zoek naar een hondje uit het buitenland maar zou niet weten waar ik moet zijn.
Het is wat OT meer mij het niet kwalijk:-)

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:50

http://www.animalinneed.com/

Asiel in Spanje.
Peter Koekebakker is een nederlander en die runt daar het asiel.
Het mooie is dat hij ook de mentaliteit probeert te veranderen en de honden daar neutraliseert.
Dus zo min mogelijk ongewenste nesten met pups...die vertederende hompies worden ook eens groot.
Laatst bijgewerkt door kking op 28-07-15 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:51

beatje schreef:
Fijn dat jij er zo over denkt Barbala, maar kijk eens in de praktijk hoeveel honden vandaar weglopen en kwijt zijn.Veel van die honden hebben ook een jacht instinkt vaak zijn het Podenco kruisingen.Als je een hond wilt die zonder begeleiding op een niet omheind terrein moet blijven dan is zo'n hond gewoon geen goed idee.Weinig honden zijn dan truwens een goed idee,maar met erfhonde heb je gewoon een grotere kans op sucses.

Ik praat enkel voor mezelf en voor de stichting waar ik foster voor ben. En dat zijn Roemeense ogen en geen Spaanse.
En via pb dan over de stichting die slecht bezig zijn waar ik ook ervaring uit eerste hand mee heb.)