Dierenarts is tegen verse vlees, terecht of onterecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:09

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:31

CK88 schreef:
Van mij mogen jullie rustig de discussie voortzetten over wel of geen vers vlees dat vind ik best interessant maar ik ben ondertussen bij een andere DA geweest.

.......Om even terug te komen op de discussie over wel of geen vers, mijn hond krijgt in de ochtend geperste brokken van Luposan, deze bevatten geen granen en rotzooi, geperste brokken verteren hetzelfde als vers vlees (in tegenstelling tot een gebakken brok) en in de avond krijgt hij dan vers vlees van Kivo, rund, pens, kip-rund, vis en paard. Hij glimt je tegemoet, en zit super in zijn vel!

Fijn. Hopelijk is het dan nu met deze zalf opgelost. Wellicht zal het wel gevoelig blijven, labjes en oren...

Ok. Fijn. Een beetje discussiëren is altijd leerzaam :) Back Off Topic dan maar weer :D :D

Amandavd schreef:
18% vlees is ook 18 procent. Dat is gedroogd en ontvet vlees, wat geen bij producten als poten, koppen en ingewanden betreft maar puur het kwaliteitsvlees. Een diervoeder waar hoge percentages vlees op staat bevatten vaak vlees dat niet gedroogd is en waar de helft aan bijproduct in zit.

Ik zeg nergens dat je er geen verstand van hebt, maar je kan de hond van 100 jaar niet vergelijken met die van nu. Dat ze in wezen nog hetzelfde zijn, oke, maar de hond heeft zich in al die jaren door het veranderde leefpatroon wel moeten aanpassen, ook de spijsvertering.

Dan verschillen we wat dat betreft van mening.
Mijn hond hoeft niet, en krijgt niet alleen kwaliteitsvlees. Dat is slechts een deel van het menu. Ook vleugeltipjes (incl veer), gedroogde pootjes, pens (of boekmaag) karkas, spiervlees, hart, lever, nier en een beetje lellen en vellen horen met wat extra's als gemalen groente (voorverteerde maaginhoud) tot het menu. En een eitje, en dergelijke.
Een hond van 100 jaar geleden is prima te vergelijken met nu. Een chihuahua kan met hetzelfde menu toe als een herdershond. Alleen de hoeveelheid, plus de grofheid zal ietwat aangepast moeten worden aan de grootte en kracht van de bek. De chi mag van mij kippenekjes kraken en de herder lamsrib ;) maar wat % betreft is het identiek.

Het leefpatroon van de hond is enorm veranderd van zwerf, werk, boerderijhond, of waakhond tot huishond en sporthond. Maar that's all. Het spijsverteringsstelsel weet dat niet. Als een hond een allergie heeft of krijgt, en hypoallergeen voer (brok) lost het probleem op, dan heeft het voorgaande voer (brok) ingrediënten bevat die de hond niet kon verteren en bijvoorbeeld huidproblemen veroorzaakte. Dáár zit de bron, en niet in de spijsvertering van de hond. Hypo-voer lijkt dan superfood (en nog prijzig ook), maar bedekt slechts wat het voorgaande tekort schoot.
Als een kind allergisch is voor appels, kun je hem allergiemedicijnen doen. Maar je kunt ook zorgen dat hij geen appels meer eet.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 22-07-15 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:32

Tillie20

Re: Dierenarts is tegen verse vlees, terecht of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:30

Ik heb die afleveringen inderdaad ook al eens gezien! Die zeggen genoeg ;)

En nee, de hond kan zijn spijsvertering niet in 100 jaar aanpassen :')
Dat is gewoon evolutionair onmogelijk vanwege de lange generatietijd. Het enige wat veranderd kan zijn is de darmflora, maar die is niet statisch.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:46

Hier een dalmatier met atopie, ze had al vanaf pup aan oorontstekingen, zo'n 2 tot 4 x per jaar. Het is minder geworden door van 'hoog gehalte tarwebrok' naar 'hoog gehalte vleesbrok' over te stappen... Ze had vieze bruine vlekken op haar buik en die zijn allemaal verdwenen door de voeding. Ik zou ook dolgraag alleen vers willen voeren maar omdat ik zelf geen rijbewijs heb, vegetariër ben :+ , vind ik het allemaal moeilijker voeren ;-). Ze krijgen wel 2 x per week vers vlees in de vorm van carnibest uit de diepvries maar met 3 grote honden heb je daar wel een kist voor nodig als je dat alleen wilt voeren. Op de Acana brok hebben ze energie meer dan over, glimmen ze, goede/ weinig ontlasting :-).
Ze heeft af en toe last van die oren. Ik heb ook eens als tip gekregen/ gelezen de oortjes als ze liggen 'open te klappen'.. want de labradors hebben net als alledrie de honden hier, hangoren en dat gaat 'broeien'... Wat ook preventief enorm enorm goed helpt ( ook bij ontsteking) is schoonmaken met virbac epi otic oorreiniger :-), haalt het vieze bruin moeiteloos weg. Op het roze flapperoorgedeelte buiten het oor doe ik altijd met baby olie, werkt enorm goed en ruikt lekker hihi

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:37

geerke schreef:
wat is er mis met poten en ingewanden?Als je alleen spiervlees zou voeren krijgt een hond ook tekorten.Brok mist de enzymen die een hond nodig heeft voor een goede vertering...gezonde darmflora is heel belangrijk voor de rest van de gezondheid van de hond.

Waarkomt toch die rare steeds terugkomende fabel vandaan dat honden enzymen uit vlees nodig zouden hebben voor hun spijsvertering? Baarlijke nonsens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:41

Kuggur schreef:
geerke schreef:
wat is er mis met poten en ingewanden?Als je alleen spiervlees zou voeren krijgt een hond ook tekorten.Brok mist de enzymen die een hond nodig heeft voor een goede vertering...gezonde darmflora is heel belangrijk voor de rest van de gezondheid van de hond.

Waarkomt toch die rare steeds terugkomende fabel vandaan dat honden enzymen uit vlees nodig zouden hebben voor hun spijsvertering? Baarlijke nonsens.

voor een goede vertering...ander spul verteerd ook,of komt er onverteerd weer uit.Stukjes hout,steentjes...granen ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:50

Kuggur schreef:
geerke schreef:

Ik was al bijna bang dat ik de enige was die zich dit af vroeg

Zijn hier artikelen over ofzo? Ben wel benieuwd?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:54

Ik heb ook erg goede ervaringen met vers vlees. Ik heb in een hondenpension gewerkt en had dus veel vergelijkingsmateriaal. Ik heb geen moeite met brokken, zolang dit brokken zijn met hoog vleesgehalte en van goede kwaliteit.

Overigens is onze hond (ook) allergisch, en heb ik nog als je interesse hebt, een goede en goed betaalbare tip voor je om je hond te laten testen ;) Via PB.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:57

Ts je hebt het over dat je vriend niet wil rommelen met kvv dat je daarom s,morgens brok geeft.maar je kunt met kvv 1x per dag voeren dus lekker s,avonds voor het slapen gaan kan het rustig verteren.hier eten de honden ook maar 1x per dag.1x voeren zorgt voor grotere hoeveelheed en zorgt daardoor ook dat de hond een vol gevoel heeft

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:32

Citaat:

Amandavd schreef:
Het is kwalitatief geen goed vlees, gewoon een bijproduct waar ze weinig mee doen. Als je dan toch zo graag vlees voert dan ook meteen goed vlees wat kwalitatief waarde heeft. En volgens mij zijn de brokken tegenwoordig zo bewerkt dat ze prima verteerd kunnen worden, en bijdragen aan de vertering.

Als je vers vlees voert, moet dit wel compleet zijn. Wanneer is het compleet? Wanneer een kvv mix spiervlees, orgaan en bot bezit. Dus dat orgaan kwalitatief geen goed vlees is en een bijproduct, is dus onzin. Dit hebben ze nodig om het compleet te maken. En echt niet om die rol op te vullen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:26

CK88 schreef:
Van mij mogen jullie rustig de discussie voortzetten over wel of geen vers vlees dat vind ik best interessant maar ik ben ondertussen bij een andere DA geweest.

Deze had zelf een labrador en had er ook geregeld last van, zeker als ze het al een keer eerder gehad hebben zijn ze er gevoelig voor. De voedselallergie theorie was volgens hem onzin, dat ziet er ook heel anders uit. Hij dacht ook eerder aan een gist of bacterie. Hij heeft een monster genomen van het oorsmeer, en heeft antibiotica zalf meegegeven, 2 tubes en die moest ik allebei opmaken zodat het ook echt weg is. Ik kan vrijdag bellen voor de uitslag, maar de zalf zal voldoende werken ook voor de bacterie of gist. Hij raadde aan om er verder niet aan te komen op het zalven na, het oor loopt in een haakse bocht je kunt er nooit helemaal inkomen om goed schoon te maken, die rotzooi hoopt zich dan alleen maar op dieper in het oor, waardoor je echt een broedplaats van bacteriën krijgt. Cleaners was hij ook geen fan van, dan kom je er wederom met vocht in. In een vroeg stadium kan dat soms uitkomst bieden om het oorsmeer op te lossen, maar je verstoort wel de hele natuurlijke flora wat op den duur averechts kan werken. Dus als het helemaal weg is zo min mogelijk aankomen, en niet meer kopje onder met zwemmen.

+:)+ Fijn dat je een andere arts gevonden hebt!
Hoop dat hij er gauw vanaf is!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:13

geerke schreef:
Kuggur schreef:

voor een goede vertering...ander spul verteerd ook,of komt er onverteerd weer uit.Stukjes hout,steentjes...granen ;)

Mijn vraag; "waarom denk je dat enzymen uit vleesvoeding nodig zijn voor een goede vertering?".
Jouw antwoord; "voor een goede vertering"...
8)7

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:27

hoe wil jij iets verteren zonder enzymen?Dat is voor zoogdieren onmogelijk...
Met een goede vertering bedoel ik optimaal.Net als wat ik schrijf.Uiteraard komt bijna alles wat er in een hond gaat er weer uit.(op speelgoed na wat klem zit en operatief verwijdert moet worden)

Als je een hond brok voert dan schijt hij enorme hopen,er is niets gedaan namelijk met die granen,bietenpulp en god mag weten wat ze nog meer door brokken donderen als vulsel.Geef je vers rauw vlees(botten/spier/orgaan)dan poept een hond veel minder.Maar dat moet je eerst zelf ondervinden door het uit te proberen.Dat zie ik jou geval niet gebeuren :+

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 17:31

Bovenstaand kan ik mij helemaal mee aansluiten, onze hond heeft nu super mooie ontlasting wat je bij wijze van met 2 vingers kan oppakken :)

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:42

Ik heb niet alle reacties doorgelezen dus ik weet niet of het al genoemd is, maar is het geen optie om oordruppels te gebruiken? Zijn bij de dierenwinkel en dierenarts te koop, speciaal voor honden. Als hij er vooral last van heeft na het zwemmen kan het goed zijn dat het komt door vuil in de oren, en de oordruppels maken de oren schoon.
Als dit niet werkt kan je altijd nog het voer gaan veranderen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:45

Alleen voor de mooie kleine drolletjes zou je al vers vlees gaan voeren :P
Het hele nest is nooit nooit aan de diaree geweest en heeft mooie donkere ontlasting
Van brokken krijgen ze vooral licht grote hopen en dat ook nog vaker per dag

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:57

unamie schreef:
Het hele nest is nooit nooit aan de diaree geweest en heeft mooie donkere ontlasting

Precies dat! ;) Onze Golden heeft ook altijd vers vlees gehad met rijst: vooral kip, lam en rund. Hij kreeg in zijn jongere jaren in de ochtend nog een klein schepje Bento Kronen. De laatste jaren hielden we het vooral op vers vlees, zodat hij het makkelijker kon opslobberen. ;) Hij is altijd prachtig op gewicht geweest, had een schitterende volle vacht en was tot zijn allerlaatste adem (op een respectabele 16 jaar) vrolijk en alert. Ik ben er zeker van dat dat verse vlees daar een heel groot aandeel in heeft gehad. Lekker voeren dus! :D

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 19:12

ik heb niet alles gelezen en weet dus niet of het al eerder gezegd is. Wanneer die oorontstekingen voortkomt uit allergie (voedselallergie) zul je iets moeten gaan uitsluiten. Jij zegt dat je je hond vers vlees geeft en iedere dag een ander soort. Zo verspeel je de mogelijkheden om te kijken waar je hond op zou kunnen reageren. Wanneer je een eliminatie dieet gaat doen moet je je hond op 1 soort vlees zetten, dit 6 weken lang, (ook de beloningen/snoepjes) dan kun je zien of de oorontstekingen/jeuk minder worden. als dit zo is kun je een soort vlees / groente bijvoegen en zo voorzichtig uit proberen. Verschillende soorten vlees hebben ook verschillende soorten eiwitten. Ik vermoed dat de dierenarts dit bedoelt maar wanneer je je niet goed voelt bij deze arts, ga dan opzoek naar een andere arts.
Ik ben zelf ook bezig met onze hond vanwege huid en jeukklachten, ik loop met onze hond bij een holistische diergeneeskundige. Zij zegt dat je per jaar die je hond klachten heeft 2 maanden moet rekenen voordat je hond goed is "omgezet". Dus als je hond 4 jaar klachten heeft moet je op 8 maanden herstel rekenen nadat je bent overgestapt. succes met het vinden van een arts en een oplossing vinden voor de terugkerende oorontstekingen.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 19:17

Ik heb niet alles gelezen en reageer dus op je openingspost. Mijn advies zou zijn om gewoon vers vlees te blijven voeren.

Ik zou je geperste brokken eens bekijken of deze kwalitatief nog beter kan, (dwz nog minder granen en vulmateriaal ect.) en verder misschien af te stappen van wisselend vlees naar een KVK-worst van bijvoorbeeld Carnis of dergelijke kwaliteit. Dan weet je zeker dat je qua voedingsstoffen, vitaminen en mineralen goed bent uitgebalanceerd.

Ik zou daarnaast inderdaad een second opinion aanvragen en als deze ook over eiwitarm begint kun je het eens proberen, ik zou me dan niet teveel zorgen maken over welk merk, afgezien van het feit dat Royal Canin bagger premiumbrokken in de winkel heeft liggen zijn de dierenartslijnen kwalitatief wel van top!

Ik denk ik dat geval: Baad het niet, schaad het niet. Bovendien houdt in je achterhoofd dat de brokken de de hond eerder kreeg niet het beste kwaliteit waren en een dierenartsbrok wel een betere kwaliteit levert.

Dus in het ergste geval probeer je het een maand of 2, knapt het niet op, kun je altijd terug naar je oude voerregime ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 07:46

unamie schreef:

Ik voer zelf vers,maar als ik vergeten ben om uit teleggen staat hier een zak acana klaar en ook als we op vakantie gaan pak ik voor de eerste 2 dagen vlees mee en erna krijgen ze acana.wat ook geen problemen geeft.dit is een goede kwaliteits brok die je goed met kvv kunt kombineren,en van deze brok leggen ze zeker geen lichte paperige keutels.er zitten dan ook geen granen in en een hoog percentage vlees.
ik vind het fijn om een goede brok achter de hand te hebben,zou er iets zijn waardoor kvv iets moeilijker is met voeren

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:30

Voor mij nooit meer anders dan vers :)
Ik stapte destijds over van brok naar vers, eigenlijk niet met een bijzondere rede oid. Maar zag wel heel duidelijk het verschil. Als ik nu een loge heb op brok merk ik ook weer meteen het verschil, veeeel meer grote hopen poep, minder in hun haar (en nee niet slecht maar het kan beter) vacht en bek ruiken 10x meer. Ik woon in een eensgezinswoning met m'n 3 grote honden en je ruikt er niks geen hond. Dat was destijds op brok zeker anders!
Alle voordelen op een rij ga ik niet weer opschrijven maar het zijn er heel veel!

TS ik denk ook niet dat het direct een voer kwestie is (al kan je met voeding veel aan de weerstand doen)
Hem uit het water houden voorlopig is geen optie?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:02

geerke schreef:
Met een goede vertering bedoel ik optimaal.

Volgens mij klopt je redenering niet. Verteringsenzymen zijn inderdaad nodig om opgenomen voedsel te kunnen afbreken en opnemen, alleen worden die in het lichaam zelf gemaakt (maagsap, gal, alvleeskliersap, etc). Zelfs al zouden die enzymen in voedsel zitten, zouden ze direct worden afgebroken zodra ze in de maag komen, vanwege de lage pH.

Dat ze kleinere/mooiere hoopjes krijgen van vers voeren geloof ik wel :)
Maar datzelfde kun je bereiken met een kwalitatief goede brok.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:55

geerke schreef:
Typisch geval van de klok horen luiden maar zich niet op dezelfde planeet als deklepel bevinden.
De enzymen die het voedsel van een zoogdier verteren worden geproduceerd door dat dier zelf, en de in zijn spijsverteringsstelsel levende micro organismen. Enzymen die zich in het voedsel bevinden spelen daar geen enkele rol bij. Die worden sowieso onmiddelijk afgebroken.

Edit, had even over bovenstaande post van Jasmijn gelezen, zelfde boodschap.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:08

Laatste nieuwtjes in diergeneeskundewereld ;) een heel groot deel van de oorproblemen worden door allergie veroorzaakt (en ja daar zit ook voedselallergie bij), volgende nieuwtje is dat er tegenwoordig resistente bacterien voorkomen in de oren (en dus terugkerende infectie en onvoldoende resultaat na behandeling), dus zalfjes kun je eigelijk beter niet als eerste optie gaan gebruiken. Dermatologen gaan juist wel met oorreinigers spoelen, omdat je daarmee een groot aandeel gisten uit het oor spoelt en die juist heel vaak voorkomen en last veroorzaken, vaak in combi met een ontstekingsremmer (oor is immers huid). Als dit alles niet werkt, dan een kweek nemen en testen voor welke antibiotica de bacterie gevoelig is en alleen dan antibiotica inzetten.

Wat de hele voerkwestie betreft. Voedingsallergie kan zeker meespelen. Versvoer of brok heb ik me voorgenomen niet eens meer over te discussieren, ik zie bij beide voordelen en problemen, maar zie ook te vaak flinke problemen in huishoudens met vers gevoerde dieren.