hond aangevallen, eigenaar aansprakelijk stellen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:05

het gaat er niet om dat anderen al/ookoverlast hebben gehad, het gaat er om dat jij in dit geval overlast hebt veroorzaakt voor deze honden, dus de kruisjes achter hun naam wordt er niet meer van, eerder minder

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:05

Weet je niet, als de hond aangelijnd was, en op het zelfde plekje liep als nu. de TS daar dus liep met hond. De hond terugriep/trok Had dat net zo goed kunnen gebeuren dat de honden zich lostrokken.

Ik denk dat een ieder een ander beeld voor zich heeft, en daarom dus anders reageert.
Liep de hond echt op de honden af, om wat uit te lokken? (aandacht, spelen, ...) Of liep de hond gewoon verveeld toevallig de kant op van de honden? Of wilde de hond richting veldje, en liepen daar de honden? Was de hond pas 5 meter op weg, en nog steeds ruim 10 meter op afstand? of was de afstand tussen honden korter toen hond van TS erop af liep.

Dit zijn allemaal zaken waar we rekening mee moeten houden als we antwoord geven. Want persoon A kan een situatie bedenken dat hond van TS uitlokkend naar honden liep, terwijl persoon B denket ach 1 stapje die kant op maakt niet uit.

Kijk loslopende honden horen niet in het straatbeeld. Echter wie heeft er niet zijn hond los in de tuin liggen? in de nieuwbouw waar ik vandaan kom bijna de hele buurt, behalve de honden die dat niet kunnen om welke reden dan ook.
Als jou hond goed luistert, moet dat ook kunnen. en dat deed deze loslopende hond van TS ook. Ze riep en hij kwam. Het punt is dat we niet weten hoe dichtbij de hond al was. of hoe dicht bij de andere honden waren ;-)

edit rare spelfout (zullen er meer in zitten maar deze sprong in het oog ;-)
Laatst bijgewerkt door wendyenbram op 07-07-15 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:06

Heb je al contact gehad met de eigenaar van de honden. Mijn advies zou namelijk zijn dat hij de schade meld bij z'n AVP. Meeste grote verzekeraars hebben wel een tooltje op de website waarbij je dit heel makkelijk in kan vullen, is dus maar heel weinig moeite. Mijn ervaring is dat, voor klanten die niet heel regelmatig iets claimen, de gemiddelde verzekeraar helemaal niet zo moeilijk doet in geval van schade. Ik neem aan dat het om een niet al te groot bedrag gaat.

De eigenaar is (risico)aansprakelijk voor de schade die zijn honden veroorzaken. Dat wil nog niet zeggen dat je ook direct je hele schade vergoed krijgt. Dat hangt af van de omstandigheden.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:07

minikatje schreef:
Als de hond aan een flexlijn zat en de zelfde beweging maakte dan moeten honden zich nog niet losrukken.
Zoveel verschil maakt dat niet.
Een hond hoort zich niet los te rukken om vervolgens een andere hond aan te vallen.

En stap in de richting valt niet onder langsrennen nog onder zware provocatie.

Nee, maar dan had TS zich tenminste aan de regels gehouden. Het had voor het gedrag voor de honden MISSCHIEN niets uitgemaakt (dit weet je niet zeker) maar dan had je tenminste kunnen zeggen dat je hond vast liep. Dat maakt voor de politie of verzekering wel uit.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:11

eilleen333 schreef:
Dat klopt niet helemaal. Als de hond van TS los liep, en naar die honden loopt die aan de lijn zitten, en die vallen uit, dan is de eigenaar van de honden niet aansprakelijk. Maar in dit geval wordt het een beetje lastig, omdat die honden eigenlijk ook losliepen. Misschien omdat de hond van TS los liep, maar misschien hadden ze zich anders ook wel losgerukt.

En het feit dat de honden al een bepaalde naam hebben daar... Dat zegt natuurlijk ook een hoop.

Waar staat dat dan in de wet? Ik heb het namelijk zelf eens bij de hand gehad. Natuurlijk is het niet eerlijk en stom om met honden te lopen die je niet aan kunt een natuurlijk moet je je hond aangelijnd hebben, maar volgens mij ben je voor de wet altijd aansprakelijk voor de schade die jouw dier aan een ander aanricht. Ook al ben je niet de schuldige, aansprakelijk ben je volgens mij wel.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:12

Even een stukje uit de door mij gelinkt jurisprudentie.
Het betreft hier een hond/kat maar geconcludeerd wordt het volgende:

"Het enkele feit dat de kat los liep, komt tegen de achtergrond het handelen van de (aangelijnde) hond een zo geringe betekenis toe dat daaruit niet de conclusie valt te trekken dat de kat een in aanmerking te nemen aandeel in het gevecht tussen de dieren heeft gehad. Daaruit volgt dat [eiseres] evenmin een relevant verwijt valt te maken van het loslopen van haar kat “Goof”. Ook dat loslopen leidt aldus niet tot vermindering van de vergoedingsplicht van [gedaagden]".

Niet geheel dezelfde situatie (het betreft een kat) maar uit verhaal van TS maak ik op dat het gedrag van haar hond ook van "geringe" betekenis is.

Relevante wetsartikelen worden in de jurisprudentie genoemd. Eventueel interessant deze erbij te pakken :)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:13

Nog een keer mijn vraag: ts is er een aanlijnplicht in jouw woonplaats?

Het is NIET WAAR dat je overal binnen de bebouwde kom je hond moet aanlijnen. De gemeente mag dat zelf bepalen, ook per dorp of stad!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:15

har166 schreef:

Het is NIET WAAR dat je overal binnen de bebouwde kom je hond moet aanlijnen. De gemeente mag dat zelf bepalen, ook per dorp of stad!

Ik verwacht van wel aangezien TS sprak over dat ze de politie gesproken had en zei dat ze geen aangifte kon doen ivm het feit dat haar hond los liep.
Maar dit is iets wat ik lees in haar tekst. Misschien is dit wel helemaal niet het geval ;)

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:16

har166 schreef:

Ik moet je zeggen dat ik dat niet weet, maar ik denk het wel aangezien de politie wel gelijk zei dat ik niks kon doen omdat mijn hond los was

har166

Re: hond aangevallen, eigenaar aansprakelijk stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:18

Kijk even op de website van je gemeente ;)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:18

marjonrebel schreef:
har166 schreef:

Ik moet je zeggen dat ik dat niet weet, maar ik denk het wel aangezien de politie wel gelijk zei dat ik niks kon doen omdat mijn hond los was

Dan zou ik eventjes de gemeente bellen als ik jou was voor de zekerheid. Je kan het natuurlijk altijd proberen! Stel het is namelijk niet zo, dan sta je gewoon sterk in je verhaal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:20

marjonrebel schreef:

De politie weet ook niet alles. Het zijn geen juristen. Heb je nou al gebeld met het loket?

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:21

Sammie schreef:
marjonrebel schreef:

De politie weet ook niet alles. Het zijn geen juristen. Heb je nou al gebeld met het loket?

ik zit nu op mijn werk, ga vanmiddag even contact opnemen

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:22

Excuus dat ik eerder misschien wat bot reageerde. Ik ben bang voor honden die ik niet ken en heb er daardoor een hekel aan als mensen hun hond los laten lopen onder het mom dat ze niets doen. want dat kan ik niet op voorhand zien. Nu ik verdere reacties lees over flexlijnen etc. realiseer ik mij dat dit niet perse voorkomen had kunnen worden door je hond aan te lijnen. Aangezien je de kosten van de dierenarts op hem wilt verhalen lijkt het mij dat je niets hebt aan politie maar dat het verzekeringswerk is. Huisdieren vallen toch ook onder APV?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:40

Denk dat je de DA rekening als "les" voor jezelf moet zien. Als buurman op honden oppaste krijgt eigenaar volgens mij niets van verzekering. En ik zou mijn ogen uit de kop schamen voor mijn eigen nalatigheid geld bij een ander te vragen...
Voortaan een gewone aangelijnde hondenwandeling inlassen...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:47

voor zover ik weet zegt de zegt overal aanlijnen, behoudens aangewezen gebieden, dus losloopveldjes en uitlaatgebieden

en in buitenwijken/landelijk gebied is het gedoogd dat ze loslopen, mits onder begeleiding en zonder overlast.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:49

speurneusc schreef:
voor zover ik weet zegt de zegt overal aanlijnen, behoudens aangewezen gebieden, dus losloopveldjes en uitlaatgebieden

en in buitenwijken/landelijk gebied is het gedoogd dat ze loslopen, mits onder begeleiding en zonder overlast.

Het staat bij iedere gemeente in de Algemene Plaatselijke Verordening. In dit geval van Tilburg, staat het er inderdaad in.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:17

Onder appel is inderdaad op sommige plaatsen gelijk aan aangelijnd. Je zou het kunnen proberen, maar eerlijk gezegd denk ik dat je beter gewoon de DA kosten betaald omdat er met dit soort klachten toch niet veel gedaan wordt. Wel zou ik een klacht neerleggen, want met 1 klacht doen ze misschien niets, maar met 2 of 3 klachten zeer waarschijnlijk wel.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:24

spicegirl schreef:
je eigen verantwoording.
jouw hond liep los , en benaderde de aangelijnde honden.

Precies, wij hebben dit mee gemaakt van de andere kant. Wij hebben een hond die dieren aanvalt.(altijd aan de lijn 1.20m en muilkorf) We hebben er zelfs politie bij gehaald (heel lang verhaal voor af) En die zei dat als je hond los loopt die gene vaak fout is. Onze hond is altijd aangelijnd en muilkorf en zelfs wij hoefde geen muilkorf, of het moet bij de gemeente bekend staan dat dat moet.

Meestal maak je geen kans als je hond los liep. Ook dierenarts kosten hoeven die mensen niet te betalen. Wij hebben dit vaker mee gemaakt en paar keer betaald tot wijkagent zei dat dat niet moet. Immers is een lijn van 1.20m word dat gezien als vast, en langer is gewoon los.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:28

Goof schreef:
Jouw hond liep los en benaderde zijn honden. Hij had ze netjes aan de lijn. Je maakt geen enkele kans.

Idd.. de reden dat ze aanvielen was dat jou hond na ze toeging..

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:32

Mijn honden hebben ook een keer een hond aangevallen. Ik vond het zelf heel vervelend, ze rukten zich los omdat die hond ineens uit het bos gezet kwam (niet op het pad, dus ze hadden hem niet zien aankomen).

Ik heb toen mijn verzekering gebeld en die dekte gewoon de dierenartskosten. Er is niet gevraagd welke hond er wel of niet los liep en ook niet waar het gebeurde.

Dus volgens mij kun je de schade gewoon verhalen als de eigenaar meewerkt.

De politie of wat dan ook is hier helemaal buiten gebleven omdat we het samen met die mensen zo oplosten. Ik heb later nog een keertje gebeld hoe het met hun hond was en dat waardeerden ze heel erg.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:47

Dat is wel fijn voor jou Jet4You, maar wij moesten wel politie erbij halen omdat de buurt expres met hun honden langs onze hond heen gaan, terwijl wij al zo vaak hebben gezegd: ''Misschien kunnen we beter elkaar vermijden want onze hond kan gewoon niet met andere honden'' En toch gaan ze expres langs ons heen. En werd er gezegd dat onze hond kinderen dood beet. Wat nooit is gebeurd en juist gek is op kinderen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:07

Ik snap niet eens hoe je het kan bedenken het op de ander te willen verhalen. Jou hond loopt los en stort op een roedel los en word gebeten. Niet zo heel vreemd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:09

Ik zou dat soort opmerkingen maar niet te hard roepen. Ik wacht rustig de reactie van het juridisch loket af.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:13

Mijn hond is ook agressief naar andere honden en zit altijd aangelijnd. Als er een vreemde hond op mij af komt en mijn hond bijt die hond, dan is het niet mijn schuld.

Nu zijn de andere honden los gebroken, dus hoe dit juridisch zit geen idee.
Beterschap voor je hond. :)