Een hond in onze situatie mogelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 14:12

Amandavd schreef:
Je moet ook niet bij een asiel voor herplaatsers zoeken maar bij de rasvereniging in Nederland, die doen dat vaker dan asielen..

Ooit gedacht aan stichting Oopoeh?

Zal ik zo even gaan neuzen!
Ik kijk nu via de herplaatsingssite van de Welsh Corgi Club :)

_Nelleke_

Re: Een hond in onze situatie mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:26

Ook een volwassen hond kan niet altijd in 1x 9u alleen zitten. Bovendien vind ik persoonlijk dat 9u alleen echt veel te veel is. Daar zou ik niet naar toe willen.

Ik heb sinds 2 weken een asielhond in huis en hij kan nu 2 uurtjes alleen thuis zitten. Dat willen we wel iets uitbreiden naar max 5u. voor als we inderdaad een keer naar een verjaardag gaan. Gelukkig hier een dusdanig werkrooster dat de hond bijna nooit alleen hoeft te zitten.

Vergis je niet hoe veel je nog 'weg' bent als je wel in huis bent. Douchen, was vouwen, etc etc. Je kan het wel afwisselen met je vriend maar je wil je vriend ook weleens zien denk ik. :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:29

Alleen maar goed om er over na te denken.
Wie weet is je situatie over 2 jaar wel anders.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:30

Tja, wijzelf hebben altijd thuis een hond gehad en soms verandert de situatie (al dan niet onverwachts) en daardoor kan het zijn dat een hond eens een uur of 8 à 9 alleen moet zijn. Onze hond had daar geen enkel probleem mee, was prima zindelijk etc. Moet je dan een hond weg doen na pak weg 5 jaar omdat er ''opeens'' iets in een situatie veranderd? Of mag je opeens niet meer werken voor een hond? Ik denk dat een hond nog prima een goed leven kan hebben ook als er fulltime (al dan niet door beide personen) gewerkt wordt. Wij wonen op een boerderij en hond kon lekker de rest van de dag buiten rond struinen, ging regelmatig mee naar het bos of liep lekker mee als we gingen mennen met het paard.

Maar wellicht kun je ook eens kijken naar een opoe?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:31

Maartje, ik vind dat wel anders dan al uitgaan van een situatie waar hij continu alleen zit. Dan moet je in mijn ogen gewoon niet aan een hond beginnen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:35

Lijkt me niet echt ideaal eerlijk gezegd.

Wat ik nog een beetje mis in de overige reacties is het volgende:

Sommige honden hebben behoefte aan relatief weinig uitdaging, aandacht en beweging. Andere meer.

Het ras waar je het over hebt zijn echte werkhondjes eigenlijk. Herdertjes op korte poten.
Dus is de situatie al niet ideaal voor welke hond dan ook, ik vind de situatie nog beduidend minder goed voor dit type hond...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:36

Nou ik vind dat t wel kan, als je iig de tijd ervoor en erna, maar veel tijd aan je hond besteedt.

En de welsh corgi pembroke, zijn leuke honden!

En uitlaatservice of een hondenliefhebber in de buurt, kan je ook helpen om tussendoor tijd aan hond te besteden.

Een pup nemen en dan vakantie in plannen, ff parttime gaan werken, of iig iemand vinden die je pup even wil doen, als je uren weg bent.

Ik ken een goede fokster in buitenland van welsh corgi, maar weet zo niet meer of t de pembroke of de cardigan is.....

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:41

Ts wat goed dat je er zo over nadenkt en niet klakkeloos een hondje in huis halt.

Qua uitlaatservices in de omgeving zeist zitten er zat, best veel geode ook.

Wbt een vreemde die je hond ophaalt....ik heb nu 18 jaar een uitlaatservice en ik kan je vertellen dat de hond na 2x al weet wie die vreemde is met dat bussie, dat betekend feest, honden vinden het heerlijk en geven elkaar wat wij ze niet kunnen geven.

Even goed onderzoek doen naar de utlaatservice die je kiest en dan weet je snel wat wel of geen geode is.

Veel success met je keuzes.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:47

Zulke lange dagen alleen vind ik persoonlijk teveel van het goede en niet geschikt voor een hond. Tenzij je kan regelen dat hij tussen de middag flink uitgelaten wordt. Dan nog vind ik het lang. Je zult daarentegen flink moeten conpenseren. Dus niet savonds met regelmaat naar verjaardagen sportclubs etcetc en goed regelen dat er dan 1 v jullie thuis is. 2 hondjes nemen vind ik wel een hele slechte reden, zeker omdat het ook nog eens jouw eerste hond wordt. Probeer er eerst maar eens 1 op te voeden. Dit bedoel ik niet negatief maar 2 tegelijk vergt veel meer.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:49

Er zal toch ook een rasvereniging van deze honden bestaan,kijk of hun geen herplaatser hebben of weten.deze honden kunnen makkelijker wat langer alleen zijn dan een pup.en je verricht meteen een goede daat

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:51

van wanneer tot wanneer zou hij effectief alleen zijn?
wij hebben een hond die moeilijk alleen kan zzijn.maar met een ruime buitenkennel met veel zicht is dit wel te doen.
de mijne zit momenteel als volgt in de kennel (ziet wel regelmatig mensen op het erf maar krijgt daar geen aandacht van)
din 8 tot 11 13 tot 17
woe 8 tot 12 14 tot 17
don 13.30 tot 17
vrij 8 tot 12
dus 21.5 uur totaal.
vanaf augustus verander ik van werk en zal ze als volgt alleen zijn
din 7.15 tot 13
woe 9.15 tot 12 14 tot 17
don 10 tot 13
vrijdag 13.30 tot 17
dus 18 uur totaal.
dat is goed doenbaar.zelfs voor onze hond...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:54

Jullie zijn driekwart jaar samen? En dan ook al samenwonen? Ik zou sowieso nog even met een hond wachten, dit zijn al erg veel grote veranderingen in korte tijd. Ik zou eerst even rustig aan doen, settelen en kijken of jullie situatie nog zo is als je een jaar verder bent.
Verder zou ik nooit een hond nemen als je beiden fulltime werkt. Voor jullie is het leuk, maar de hond heeft er gewoon niets aan, die moet het grootste deel van zijn leven in zijn eentje doorbrengen. Ik zou dat nooit willen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:05

Ik heb ook 2 honden en genomen toen ik nog in een relatie zat. Nu sta ik er alleen voor met een fulltime baan en ik zou t nooit meer doen -O-

Mijn moeder haalt ze gelukkig elke dag op rond 11:30 en brengt ze rond 16:30 weer naar huis zodat ze ook 2x uitgaan ( mijn moeder woont vlakbij dus haalt ze lopend op ). Maar alles verder draait om mn honden, mn sporten, mn weekendactiviteiten, vakanties. Ik vind t pittig iig. -O-

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:22

Femke_Tweety schreef:
Lijkt me niet echt ideaal eerlijk gezegd.

Wat ik nog een beetje mis in de overige reacties is het volgende:

Sommige honden hebben behoefte aan relatief weinig uitdaging, aandacht en beweging. Andere meer.

Het ras waar je het over hebt zijn echte werkhondjes eigenlijk. Herdertjes op korte poten.
Dus is de situatie al niet ideaal voor welke hond dan ook, ik vind de situatie nog beduidend minder goed voor dit type hond...

Juist! Onze cardigan heeft heel veel energie die ze ook echt kwijt moet,gebeurt dat buiten niet doen ze het binnen wel. En ts hou er ook rekening mee als je bij een goede fokker komt dat er word gevraagd naar de thuissituatie en wat je er mee wil gaan doen! Een fokker kan ook zomaar besluiten dat je geen pup krijgt.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:37

Ideaal is het niet geloof ik, maar hangt veel van de hond af.
Onze Jack-Russel pup is er gekomen op het einde van het schooljaar (heel veel vrije dagen en tijdens de examens had ik veel tijd voor hem). Ook kwam hij het eerst thuis tijdens een vakantie dus zodat hij 2 weken volledig kon wennen.
Hij heeft altijd als ik naar school ging in zijn bench gezeten. Soms de hele dag, soms een halve als 1 van mijn ouders thuisbleef. Hij ging altijd buiten als ik thuiskwam en voor ik vertrok. In het begin kreeg hij ook zo'n puppytrainer doek in zijn bench (hij is hiermee zindelijk gemaakt en had dus ook geen problemen om daarop te gaan als hij dringend moest). Hij bleef dan wel als ik thuiskwam constant bij ons en ging overal mee naar toe. Hij sliep ook bij mij op de kamer dus de periode dat ik op school was is de enige tijd dat hij alleen zat. Natuurlijk is het een klein uitgevallen Jack-Russel en heeft hij de grootst vindbare bench en ruimte zat. Loslopen in huis doet hij niet maar eten en drinken heeft ie ter beschikking.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:38

Nogmaals, dit topic is puur om te orienteren op wat we ana onze leefsituatie aan moeten passen.
We zijn er inmiddels als uit dat we pas aan een hond gaan beginnen op het moment dat we groter gaan wonen, en wellicht ook dan in een andere werksituatie zitten (meer thuis werken bv).
Plan Hond gaat dus even de koelkast in :+
Iedereen bedankt voor de reacties :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:03

IlBuono schreef:
Onze Jack-Russel pup is er gekomen op het einde van het schooljaar (heel veel vrije dagen en tijdens de examens had ik veel tijd voor hem). Ook kwam hij het eerst thuis tijdens een vakantie dus zodat hij 2 weken volledig kon wennen.
Hij heeft altijd als ik naar school ging in zijn bench gezeten. Soms de hele dag, soms een halve als 1 van mijn ouders thuisbleef. Hij ging altijd buiten als ik thuiskwam en voor ik vertrok. In het begin kreeg hij ook zo'n puppytrainer doek in zijn bench (hij is hiermee zindelijk gemaakt en had dus ook geen problemen om daarop te gaan als hij dringend moest). Hij bleef dan wel als ik thuiskwam constant bij ons en ging overal mee naar toe. Hij sliep ook bij mij op de kamer dus de periode dat ik op school was is de enige tijd dat hij alleen zat. Natuurlijk is het een klein uitgevallen Jack-Russel en heeft hij de grootst vindbare bench en ruimte zat. Loslopen in huis doet hij niet maar eten en drinken heeft ie ter beschikking.

Ik vind het echt not done een hond een hele dag in een Bench op te sluiten. Zolang dat hij zijn behoeft uit nood op een matje moet doen is echt niet oke hoor...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:08

Diablo schreef:
Jullie zijn driekwart jaar samen? En dan ook al samenwonen? Ik zou sowieso nog even met een hond wachten, dit zijn al erg veel grote veranderingen in korte tijd. Ik zou eerst even rustig aan doen, settelen en kijken of jullie situatie nog zo is als je een jaar verder bent.
Verder zou ik nooit een hond nemen als je beiden fulltime werkt. Voor jullie is het leuk, maar de hond heeft er gewoon niets aan, die moet het grootste deel van zijn leven in zijn eentje doorbrengen. Ik zou dat nooit willen.

Helemaal mee eens! Zeker als jullie van plan zijn soms tuis te werken of werk te zoeken dichterbij. Kijk over en jaar nog eens hoe jullie situatie is en besluit het dan pas. Realiseer je ook dat je ook uit elkaar kan gaan, wie zorgt er dan voor de hond? Dan kom je al vaak op dure oplossingen als een hondenuitlaat service (wat best veel geld is als je alleen woont, fulltime werkt en alles zelf moet bekostigen)

Los van dat zou ik sowieso een hond nooit 8uur alleen laten. Ja het kan wel. Bedoel een paard kan ook prima 23/7 op stal staan. of je het best er een plezier mee doet is wat anders. Maar dieren zijn dieren en die schikken zich in hun situatie en wennen eraan. Het is aan ons mensen om het hun leven zo aangenaam mogelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:11

DatBenIkNou schreef:
IlBuono schreef:

Ik vind het echt not done een hond een hele dag in een Bench op te sluiten. Zolang dat hij zijn behoeft uit nood op een matje moet doen is echt niet oke hoor...

Nou, hier schrik ik ook wel van hoor! Het is niet normaal om een hond de hele of halve dag alleen in een bench te laten! :wow: Onze hond slaapt ook veel, maar ze blijft zeker niet de hele dag op dezelfde plek liggen. Ze heeft een bench die open staat, twee kleden, ze mag op de bank maar ligt ook vaak onder de bank. Meestal ligt ze even ergens en gaat dan weer ergens anders liggen.Ook heeft ze een kauwbotje die ze vaak meeneemt om lekker te kauwen, word ze 4x per dag uitgelaten en bijna de hele dag zijn er mensen om haar heen. Ik moet er niet aan denken om haar zolang op te sluiten in een 'grote bench', ik weet zeker dat mijn hond daar dood ongelukkig van wordt. En dan ook nog helemaal alleen en zolang moeten wachten om uitgelaten te worden..

+:)+ voor TS in ieder geval, super goed dat je hier goed over nadenkt en er niet aan begint als het momenteel niet mogelijk is.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:13

@[***], ik ben van nature vrij impulsief dus sta ook wel een beetje van mezelf te kijken dat ik hier zo goed over nadenk :Y)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:25

TS, doe het niet. Ook asielhonden/herplaatsers vergen veel tijd, geduld en consequentie. Die honden hebben vaak een verhaal en gaat net zo veel tijd, al dan niet meer, kosten als een pup. Een hond heeft ook niet genoeg aan enkel bewegen op het veld tegenover jullie appartement. Afwisseling en uitdaging is erg belangrijk. Ik zou het niet doen, hoe moeilijk ook. Er komt vast een dag dat jullie wel genoeg tijd voor een hond hebben.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:35

Nynke1 schreef:
TS, doe het niet. Ook asielhonden/herplaatsers vergen veel tijd, geduld en consequentie. Die honden hebben vaak een verhaal en gaat net zo veel tijd, al dan niet meer, kosten als een pup. Een hond heeft ook niet genoeg aan enkel bewegen op het veld tegenover jullie appartement. Afwisseling en uitdaging is erg belangrijk. Ik zou het niet doen, hoe moeilijk ook. Er komt vast een dag dat jullie wel genoeg tijd voor een hond hebben.

Voor nu gaan we het ook niet doen zoals ik al hierboven aangeef :)
Het veld voor ons appartement zit vast ana een park overigens en ik woon ook vlakbij het bos. De locatie zou dus perfect zijn.
Daarnaast willen we ook met de pup op cursus en wellicht de agility in mocht de hond er geschikt voor zijn. Maar goed dat is dus nog even in de uitstel.
Hoop dat over een paar jaar de huizenprijzen in mijn buurt een beetje dalen, want qua locatie is het gewoon superfijn, Zeist is alleen belachelijk duur in de huizenprijzen :Y)

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:38

Aan iedereen die deze situatie niet goed vind, iedereen mag hier onze hond eens komen bekijken. Gelukkig is ie zeker & ook als we thuis zijn slaapt hij gewoon in zijn bench met alle deuren open. Plus als puppy had ie binnen ook al eens een accidentje en dat is dan wel normaal? Als je thuis werkt heb je ook niet constant aandacht voor je hond hoor.
Hij kan nu eenmaal niet buiten hier wegens te gevaarlijk zonder begeleiding dus overdag hem buiten laten kan gewoon niet. Nu is de situatie ook anders nu er wel altijd iemand thuis is maar hij heeft er nooit last van gehad & slaapt nu ook gewoon de hele dag tot ik thuis ben (dat kan mijn vader goed merken)

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:45

@Linda, je zegt zelf toch ook dat jouw hond hier niet gelukkig bij zou zijn? Ik ken genoeg honden die veel minder aandacht krijgen als hij toen deed. Hij had hier wel degelijk speelruimte & speeltjes in en heeft misschien 2x een accidentje in de bench gehad & daarna was hij gewoon zindelijk zonder enig probleem om op mij te wachten. Voor hem ging dit zonder probleem en hij was altijd veel vrolijker als hij in dat schoolritme zat omdat hij die regelmaat nodig had.

Ik wil er even op wijzen dat ik wel degelijk begrijp dat dit niet ideaal is voor een hond. Maar hij heeft er nooit onder geleden, de buurman controleerde hem vaak & hij heeft nooit gejankt etc als we weg waren. Hij is maximum 8u alleen geweest en dat was ook niet altijd. Nu is er vaak iemand thuis en is hij max 5u per dag alleen, hij kan nu eenmaal ook niet los overdag omdat hij ook deuren opendoet (zelfs een kinderhekje) en dit met onze open trap een te groot risico is. Hij heeft geen trauma aan de bench en gaat hier vrijwillig in dus het heeft hem niet geschaad. Ik zeg echt niet dat het een perfecte situatie is, omdat hij ook geen vriendje heeft maar hij heeft zeker geen problemen met de situatie.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:00

Bij een goede fokker zal je niet eens een pup krijgen (kunnen kopen).
Er is geen (goede) fokker die het zal waarderen dat "zijn" pup later 8 uur per dag alleen zal zijn!

Ga eerst eens samenwonen, kijk eerst eens of dat bevalt.

Wij werkten voor dat we onze golden kregen ook allebei fulltime.
We wilden altijd al graag een hond, maar wij vonden niet dat we het konden maken tegenover de hond.
Wat wij gedaan hebben? Mijn man en ik zijn allebei minder gaan werken!
Manlief is op woensdagmiddag vrij en ik op dinsmiddag en vrijdag de hele dag!
Op maandag en donderdag gaat hij naar de opvang toe (nu zijn dat onze buren) wij halen Balou weer op als we thuis zijn! Voor we hier woonden ging Balou op maandag en donderdag naar de fokker!
Hij heeft het daar altijd heerlijk gehad en is dus maar 2 ochtendjes alleen, volgens mij vindt meneer dat ook heerlijk.

Zaterdag krijgen we onze tweede hond, ook weer een golden. Douwe is 8 weken als hij bij ons komt en we hebben 5 weken vakantie genomen! Na onze vakantie gaat hij ,als wij weer gaan werken ook naar de buren toe!
Onze buren willen ook graag zelf een hond maar zij realiseren zich dat ze daarvoor te veel weg zijn! Nu passen ze op onze honden en hebben zij wel de lusten maar niet de lasten! Goed geregeld vinden wij!