Hond en warmte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:31

Ik zit momenteel in Spanje met mijn twee Franse Bullen. Geen probleem, we hebben in het hele huis airco, en als de honden toch per se buiten willen komen nemen we ze mee 't zwembad in of spuiten we ze af. Wandelen doen we enkel 's ochtends en 's avonds. Voor het slapengaan wrijf ik ze nog eens in met een vochtige handdoek ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:34

Gisteren heb ik mijn honden wat ijsblokjes gegeven, vonden ze erg lekker. Of het hielp om af te koelen weet ik niet :P

Verder bijna dagelijks zwemmen. Voormiddag in de tuin, namiddag lekker binnen slapen.

Mijn border collie-teefje is nog even werklustig als anders, ik had gehoopt dat de warmte haar wat zou temperen maar helaas ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:35

Love Western: Dat je honden in de brandende zon gaan liggen en nog steeds leven, betekend niet dat het goed voor ze is!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:02

Mijn 2 aussies liggen voornamelijk binnen met dit warme weer, op de koude tegelvloer. Ze zijn veel minder actief met dit weer. Een paar keer per dag gaan ze mee naar buiten naar de stal en struinen dat wat rond, verder niks. En af en toe pootjebaden in de badjes. Ze gaan hier niet zelf in, ik gooi er brokjes in en die vissen ze er dan uit. Verder krijgen ze geen ijsjes oid, gewoon vlees wat ze altijd eten en af en toe een brokje als beloning.

Afbeelding

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:16

DatBenIkNou schreef:
Een hond kan alleen helemaal niet kiezen. ..die weet niet instinctief wat goed of slecht voor hem is hoor! Die moet je tegen zichzelf beschermen en gewoon binnenlaten. Ik begrijp niet dat jullie een hond in de brandende zin laten liggen. ZE zijn zo oververhit, een hond snapt dat niet helaas. Dat heeft niks te maken met wel of niet lekker dier laten zijn.

_/-\o_ _/-\o_ helemaal mee eens! Soms of bij sommige vaak moet je ze beschermen.

Onze hussen blijven met dit weer binnen.

8nnemiek

Re: Hond en warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:38

Echt nog nooit gehoord dat een hond zo dom is om in de zon te blijven liggen terwijl die oververhit is :=
Die van mij rent en speelt even en zoekt daarna áltijd de schaduw op. Dat is instinct. Honden waren al lang uitgestorven als ze zich allemaal zo gemakkelijk lieten oververhitten. Maar ik kan me voorstellen dat er doorgefokte rassen zijn die dat instinct wellicht niet meer hebben..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:08

Mijn hond komt uit Griekenland. Geboren in mei en heeft daar 9 maanden gewoond. Dus die heeft de hete zomer daar nog meegemaakt.
En hij ligt nog regelmatig in de zon te bakken hoor met dit weer, heerlijk vindt ie dat. En als het hem echt te warm wordt, gaat ie weer op de koele stenen liggen of graaft een kuiltje om in te liggen.

Verder woon ik op de dijk, dus 's middags moet ie verplicht ff zwemmen en verder mag ie een beetje badderen wat ie het liefste doet.
Wandelen doe ik alleen 's ochtends en 's avonds een klein stukje.

En als we naar het strand gaan zullen ze toch ff over het asfalt moeten. Dus neem ik een extra waterfles mee en koel ik de poten en buik af met wat water en uiteraard ook wat om te drinken.

De langharige kat (iets korter geknipt) ligt alleen maar languit op z'n rug in de schaduw :+

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:52

mijn twee duisters slapen bijna de hele dag binnen. in de vroege ochtend en laat in de avond een groot rondje, zwemmen doen ze hier om de dag ivm vacht.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:56

8nnemiek schreef:
Die van mij ligt er al vanaf 10 uur vanochtend zo bij :') :
[ [url=m/1464v9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Beweegt nog wel af en toe :Y)

Volgens mij heb ik een kopie van die van jou haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:26

De jack hier houdt van warmte (met 20 graden wil ze nog steeds haar fleece) maar nu ligt ze toch echt heerlijk te pitten op haar koelmatje, dit is voor haar ook te veel van't goede. Die gaat nu enkel buiten om te plassen. Als het ' s avonds weer meer richting de 20graden gaat ipv de 40 dan gaan we met haar in de tuin op het gras (dat dan ook alweer vrij koel is).
Een hond die 'heerlijk' in de vlakke zon ligt kan zomaar gewoon een zonnesteek aan het oplopen zijn en dan hebben ze het besef niet meer om uit de zon te komen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:00

8nnemiek schreef:
Echt nog nooit gehoord dat een hond zo dom is om in de zon te blijven liggen terwijl die oververhit is :=
Die van mij rent en speelt even en zoekt daarna áltijd de schaduw op. Dat is instinct. Honden waren al lang uitgestorven als ze zich allemaal zo gemakkelijk lieten oververhitten. Maar ik kan me voorstellen dat er doorgefokte rassen zijn die dat instinct wellicht niet meer hebben..

Het gebeurd wel degelijk. Soms liggen ze zo diep te slapen, dat ze simpelweg niet door hebben dat het te heet is en zitten ze al in de oververhitting, waardoor ze niet meer bij bewustzijn komen.
Tuurlijk, als ze het lekker vinden kan je ze gerust even in het zonnetje laten liggen. Maar gewoon niet te lang.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:30

Als je Facebook hebt dan moet je echt een kijken bij Westrienen. Deze winkel heeft hondenijses bedacht.
Hiervoor heb je water, een bekertje nodig (het liefst een van plastic die je door kan knippen) hondenbrokken, en als stokjes een denta stick (als ik dat goed schrijft). Ze hebben op hun Facebook een filmpje van hoe je het maakt. Als het goed is komt het ook bij Hart van Nederland. Veel honden vinden het ideaal. Die van mijn vriendin vonden het heerlijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:38

Ik sta 's morgens om 5 uur op om een wandeling met mijn jong Border Collie te maken, mijn Buldog gaat niet mee omdat het zelfs 's nachts nog te warm voor haar is om zo lang te lopen.

Overdag vermaken ze zich in de tuin waar ze dan ook hun behoefte mogen doen. 's middags is het verplicht binnen zitten, mijn Collie nu zelfs in de bench zodat ze wel rustig moet zijn. Bul ligt op de tegels in de keuken. Verder doe ik regelmatig hersenwerk met water met ze en ze krijgen een paar keer per dag een ijsklontje met wat gedroogd vlees erin vast gevroren.

Overdag neem ik ze zeker niet mee in de auto, al heb ik airco. Ik weet niet zeker of die achterin net zo goed koelt als voorin en achter het schuine achterraam neem ik geen enkel risico.

Hondenijsjes kan je ook maken met gedroogd vlees en een stukje gedroogde pens of bullepees. (ik ben geen voorstander van kunstmatig voer en snacks van de commerciële merken)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:41

Hier word de hond alleen vroeg ochtend en laat middag/avond/nacht uitgelaten wij hebben wel een badje staan om te pootje baden :j verder blijft alles gewoon het zelfde, mijn kat laat ik heel de dag slapen. Zo blijft hij lekker cool en beweegt zo min mogelijk

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:02

ons oudje heeft het zwaar vandaag. Hij kon het blijkbaar zelfs in huis op de koude plavuizen niet uithouden, toen heb ik uit nood de ventilator maar naar buiten gedaan en voor hem neergezet. Gelukkig wou hij een uurtje later wel naar binnen, wat ik zat me kapot te zweten ondertussen :D Ventilator nu wel binnen gezet, meneer ligt heerlijk te maffen :)

Afbeelding

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:31

hier is het de afgelopen dagen lekker weer, regen gehad gister dus het is heerlijk afgekoeld, nu staat er weer een lekker windje. Heerlijk om dicht bij zee te wonen, eigenlijk zelden dat het te heet is hier :) alles staat open en de hondjes kunnen kiezen binnen of buiten..

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:34

die regen is allemaal langs ons heen gegaan :') niks afgekoeld jammer genoeg

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:38

Die van mij, labrador, ligt veel tegen de koelkast aan, die geeft kou af! En ik heb zoon band die je eerst moet laten weken, neemt water op, dan in de koelkast en om z'n nek.

Mijn Engelse Stafford die ligt veel onder de tafel of in de schaduw!

Beiden liggen nog wel eens in de zon maar dan haal ik ze na een paar minuten wel terug de schaduw in.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:41

Het kost héél veel overtuigingskracht, maar ondertussen springt hij er in en er weer uit :):) verder ligt hij zo koel mogelijk binnen hetzij in de gang (tegels) hetzij bij een ventilator.

Lekker met rust laten, dan gaat het prima :o

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 06:25

Vanmorgen even heerlijk getraind met Isis, om 6 uur op het veld was het lekker koel en de dauw zelfs koud aan mijn gesnipperde voeten.

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 07:25

Onze Sheltie heeft de ventilator gevonden. :') Ze vind het heerlijk.

Ik wandelen nu om 4.30 een kilometer of 10 en dan de rest van de dag niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:22

Geef je hond nooit ijs, of ijskoud water.
Honden kunnen hier een maagtorsie van krijgen... en krijgen het juist warmer omdat het lichaam het moeilijk kan verwerken.

Koel je hond af door met lauw water de borst, pootjes en tong te spoelen. En vooral rust te geven!

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:50

Ik heb een jonge golden reu van 1 jaar oud. Ik heb hem om 21.00 even laten rennen met een andere hond, het was buiten hooguit 19-20 graden. Ik dacht dat het wel kon met deze lagere temperaturen maar daarna heeft hij bijna twee uur zwaar liggen hijgen. Ik heb hem in de airco gelegd op een natte handdoek en nu is zijn ademhaling pas weer normaal. Ik ga hem toch maar weer aan de lijn uitlaten want dit had ik toch niet verwacht. Hij kan er kennelijk erg slecht tegen maar hij moet toch ook wel zijn energie kwijt :(

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:57

Je kan de hond met hoge temperaturen inderdaad beter niet lang laten spelen of rennen, daar raken ze ook van oververhit. Fietsen moet je ook absoluut niet doen trouwens. Je kan beter denkspelletjes met hem gaan doen of eenvoudige oefeningen als zit, lig, opzitten, buigen enz. Daar raakt hij ook energie van kwijt. Mensen denken altijd dat honden alleen energie kwijtraken met beweging maar dat is niet zo. Van denkspelletjes worden ze geestelijk moe waardoor ze dus ook energie verbruiken.

Hier een filmpje met leuke voorbeelden voor denkspelletjes.
https://www.youtube.com/watch?v=JKYkKNHClrs

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:47

hier vul ik een ijsblokjes houder waarin ik in elk vakje wat kleine hondenbrokjes heb gedaan met water. Als het erg warm is, krijgt hondlief overdag een ijsklontje met als verrassing het koekje erin. Is elke keer weer leuk om te zien hoe blij ze ermee is en ...lekker verkoelend:)