Een hond in zijn eentje houden is zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:49

Ja honden zijn roedeldieren... maar ondertussen hebben 2 bij elkaar gelaten honden "mooi" de buurt bij elkaar gejankt, omdat de baasjes met vakantie waren, en zij alleen overdag wat aandacht kregen van de oppas. Dus blijkbaar worden mensen toch wel heel erg gemist als ze er niet zijn, ondanks een soortgenoot in huis.

Verder is het per hond/ras verschillend, met hoeveel honden in huis je een hond een plezier doet...

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:52

Ik denk trouwens ook dat het voor een paard of een konijn heel anders is om deze alleen te laten. Honden en katten lopen nog door huis en die kan je aandacht geven wanneer je wilt. Ze zijn ook veel vaker op mensen gericht. Een paard kan je niet in huis houden om steeds aandacht te geven en zelf ga je ook niet een halve dag in de stal rondhangen bijvoorbeeld. Daarom heb ik hier in elk geval twee konijnen, twee cavia's en twee gerbils. Dan hebben ze elkaar en ben ik niet meer nodig.
Ohja en de pony's staan ook samen natuurlijk.

We hebben 1 kat en 1 hond. De kat heeft wat maatjes in de buurt en mijn hond speelt veel met andere honden en heeft ook 1 hond die ze heel vaak ziet. Het is voor een hond al sowieso een stuk makkelijker om contact te hebben met andere honden. Bij konijnen b.v. kan dat niet: je kan niet even een konijn een uurtje laten spelen met een ander konijn, daar doe je ze al helemaal geen plezier mee. En tot spelen komt het dan sowieso niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:54

tuurlijk ,honden zijn heel erg mens gericht,ik heb 8 honden en toch zijn ze van slag als ik wegga,maar ik vind niet dat ik een hond kan vervangen :n

ik ben geen hond,ik doe geen hondse dingen,ik heb een mens hond relatie,maar geen hond - hond relatie met mijn honden...

maar als ik zie hoe zo'n roedel functioneert en hoe honden met elkaar leven ,spelen,verzorgen en de hondentaal spreken,dat kán ik als mens nooit vervangen...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:56

mirim schreef:
Wij hebben altijd honden gehad, van verschillende rassen en uit verschillende situaties. Pups, volwassen en uit een asiel, verwaarloosde hond van een half jaar...
We wonen op een boerderij, de honden mogen binnen en buiten wanneer ze willen.
We hebben meerdere malen twee honden tegelijk gehad, maar dat is maar 1 maal een succes geweest.
Er waren altijd wel problemen onderling. Een keer zelfs dat de dierenarts aanraadde om er een weg te doen, als ik niet wekelijks wilde komen om een hond te laten hechten.
Het laatste koppel waarbij het niet goed ging hebben we altijd gescheiden moeten houden omdat ze elkaar om de haverklap naar de strot vlogen. Het was een Duitse herder en een Franse briard....niet makkelijk om twee grote honden te scheiden als beiden niet van plan zijn om los te laten!
Sinds de herdershond van ouderdom overleden is is er rust in huis.
De briard geeft niet om andere honden, doet ze ook niets, maar is helemaal relaxt nu ze het huis voor zich alleen heeft.
Hier komt geen tweede hond meer bij.
Ook de honden die we eerder hadden en waar we voor de 1 een ander goed huis hebben gevonden werden beiden een stuk blijer toen ze alleen woonden.

Ik denk wel dat je goed op moet letten dat niet zomaar alles bij elkaar kan. Twee teven, van gelijk kaliber en dan ook nog eens dicht op elkaar qua leeftijd, is vaak geen goed idee. En ook reuen kunnen niet altijd even goed met elkaar overweg.
Wij hebben drie reuen en dat gaat wel goed, maar alleen omdat één duidelijk de baas is en de andere twee dat accepteren. Dan werkt het prima. Ook hebben we vier chihuahua teefjes en die kunnen ook heel goed samen leven. Ze hebben praktisch nooit ruzie en als ze dat wel eens hebben, geef ik een brul en dan laten ze het wel.
Maar we hebben ook twee Cane Corso teven die echt niet samen kunnen zijn. De eerste twee jaar van hun leven was er niets aan de hand en waren het dikke vriendinnen. Daarna was het opeens gebeurd een nu kunnen ze niet meer samen leven. Gelukkig wisten wij vantevoren dat dit kon gebeuren en wij hebben goed de mogelijkheid om ze te scheiden, maar ik kan me voorstellen dat dit niet bij iedereen zo is en dus denk ik dat je, mocht je meerdere honden willen, wel goed moet nadenken wat je bij elkaar plaatst.

FloMax

Re: Een hond in zijn eentje houden is zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:01

Ik vind het wel belangrijk meer dan 1 hond te houden. Ik had er eerst 1, en hoewel ze genoeg andere honden zag, waren haar sociale skills echt bagger. Nu ik er 3 heb, merk ik dat ze echt verbeterd zijn.
Ze trekt veel naar mijn andere hond(schoonmaken, stoeien) terwijl haar vorige baasjes zeiden dat dat echt onmogelijk zou zijn met haar.
Het blijven roedeldieren en soortgenoten kunnen veel meer 'fixen' dan wij mensen. Is mijn ervaring :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:03

Het ligt ook heel erg aan de hond vind ik. Als ik hier naar de roedel kijk, die zijn hartstikke gelukkig met elkaar, maar ik weet gewoon dat als eentje een hond alleen was geweest, dat deze waarschijnlijker nog gelukkiger was geweest. Want dan was er minder drukte, zou ze meer zelfvertrouwen hebben en waarschijnlijker net was blijer zijn geweest. Er zit er ook eentje tussen die het liefst niks anders doet dan samen spelen, samen slapen, samen eten met andere honden, die is dus in de roedel veel blijer.

Mensen scheren altijd zo graag alle dieren over een kam, maar vergeten daarbij dat ook dieren een eigen karakter en voorkeuren hebben.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:05

8nnemiek schreef:
Ik denk dat honden ver genoeg gedomesticeerd zijn dat ze de mens als roedellid kunnen zien en je dus als mens een prima roedel kan vormen met een hond. Mensen hebben redelijk dezelfde behoeften als honden, we willen wandelen, spelen, knuffelen, eten, en slapen rond dezelfde tijd.
Bij paarden merk je het echt als ze alleen staan, dat ze iemand missen, net als bij konijnen en veel andere dieren. Maar honden lijken het prima te vinden, een mens als roedelgenoot.
Inderdaad wel alleen bij genoeg aandacht en eventueel met andere honden spelen als ze hond daar behoefte aan heeft.

Precies dit. Een paard verlaat je weer, een konijn komt niet 'als een hond' achter je aan, uitzonderingen daar gelaten. Een goudvis... Tja wat moet je daar mee?

Ik heb namelijk niet het idee dat mijn hond ook maar IETS te kort komt. Tuurlijk, hij speelt graag met soortgenootjes, maar ik praat zo af en toe ook graag met mijn vriendinnen..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:07

Amandavd schreef:
Het ligt ook heel erg aan de hond vind ik. Als ik hier naar de roedel kijk, die zijn hartstikke gelukkig met elkaar, maar ik weet gewoon dat als eentje een hond alleen was geweest, dat deze waarschijnlijker nog gelukkiger was geweest. Want dan was er minder drukte, zou ze meer zelfvertrouwen hebben en waarschijnlijker net was blijer zijn geweest. Er zit er ook eentje tussen die het liefst niks anders doet dan samen spelen, samen slapen, samen eten met andere honden, die is dus in de roedel veel blijer.

Mensen scheren altijd zo graag alle dieren over een kam, maar vergeten daarbij dat ook dieren een eigen karakter en voorkeuren hebben.

Ik denk dat je gelijk hebt. Wij hebben een tijd geleden een klein poedeltje uit een slechte situatie gehaald. Beestje was doodsbang en onzeker. Bij ons verbeterde dat een heel stuk, maar je kon duidelijk zien dat ze al die honden bij ons maar niks vond, ze vond mensen duidelijk fijner. Wij hebben haar ook herplaatst, bij een oudere vrouw alleen en het beestje is daar helemaal op geleefd. Zij is zo'n hond die niks om het gezelschap van andere honden geeft.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:09

kimmie261 schreef:
tuurlijk ,honden zijn heel erg mens gericht,ik heb 8 honden en toch zijn ze van slag als ik wegga,maar ik vind niet dat ik een hond kan vervangen :n

ik ben geen hond,ik doe geen hondse dingen,ik heb een mens hond relatie,maar geen hond - hond relatie met mijn honden...

maar als ik zie hoe zo'n roedel functioneert en hoe honden met elkaar leven ,spelen,verzorgen en de hondentaal spreken,dat kán ik als mens nooit vervangen...

Maar hoe kan het dan dat mijn hond het wél op prijs stelt om alleen te zijn? Zoals ik al zij, buiten vindt ze het prima om honden tegen te komen maar ze zou er echt niet gelukkig van worden als ze daarmee 24/7 in huis zou zitten. Enige hond waarvan ik weet dat ze dat wel kan, doen echt helemaal niks met elkaar. Echt níks. Alleen samen uitlaten, dan gaan ze ineens spelen. Maar ze liggen niet eens bij elkaar. Mijn hond heeft het na een tijdje wel gezien hoor met honden, dan wilt ze gewoon weer rust en lekker slapen. Ze zondert zich altijd weer af als ze de hele dag honden om haar heen heeft.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:35

Diablo , wij hadden zeker wel rekening gehouden met geslacht en leeftijd.
Maar ondanks dat ging het niet goed.
Het is van te voren net zoiets als koffiedik kijken.
Ik ben van mening dat het erg leuk voor de honden is als je er meerdere kunt houden, maar een hond kan prima leven met de mens.
Gelukkig maar...anders waren er wel heel veel ongelukkige honden op deze aardkloot. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:44

Nimfee schreef:
Maar hoe kan het dan dat mijn hond het wél op prijs stelt om alleen te zijn?

Omdat ze dat blijkbaar gewend is. Dus niet opgegroeid in een roedel.

Daarmee stelt ze dat niet op prijs, maar weet ze niet beter. Feit is dat honden roedel dieren zijn en dat ze vanuit hun natuur wel beter af zouden zijn in een roedel, maar omstandigheden kunnen hebben gemaakt dat ze geleerd hebben dat alleen zijn wellicht beter voelt omdat dat hetgeen is wat ze het beste kennen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:47

mijn honden liggen ook echt niet op elkaar gestapelt te slapen hoor,die liggen ook appart,en er zitten er ook tussen welke meer einzelgangers zijn als de andere.

alleen ik zou nooit meer een hond alleen houden,voor mij blijven honden roedeldieren...

ik blijf het altijd frappant vinden hoe fanatiek topics kunnen lopen hoe elk willekeurig diertje minimaal een maatje moet hebben ( tenzij het echt solitaire diertjes zijn) ,iedereen als hardste roept dat een hond een roedeldier is en dat je leider van een roedel moet worden als mens zijnde,en zogenaamde roedelregels moet handteren,maar ondertussen is roedeldier "de hond" het dier dat het meest geaccepteerd is dat deze alleen gehouden wordt, met "mens" als hondenmaatje.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:49

Ze woonde samen met andere honden tot ze 2 jaar oud was... Daar deed ze ook al vrij weinig met de andere honden.

Ik wil zelf echt wel een tweede hond, maar het vinden van de perfecte tweede hond die míjn hond gaat accepteren wordt echt een zoektocht van jaren ben ik bang. In haar hele leven ben ik nog maar 1 hond tegen gekomen die ze echt voor 100% vertrouwd. De rest tolereert ze tot op zekere hoogte, maar thuis is haar thuis. Daarom twijfel ik zo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:51

Kimmie, vergeet ook niet het verschil in de dieren; een konijn, cavia en paard zijn prooidieren die uiterst onzeker kunnen worden alleen omdat ze dan natuurlijk heel makkelijk ten prooi kunnen vallen.

Kan een hond alleen? Ja. Maar als je dat doet zorg dan wel voor genoeg contact met andere honden. Onze buren hebben beide 1 hond maar lopen ook vaak samen en laten de honden in de straat ook contact houden. Liever zie ik ook honden samen, maar als je dan toch kan zorgen dat je hond ook zeer regelmatig in contact komt met andere honden en lekker kan stoeien etc vind ik dat wel zo eerlijk (uitzondering als je hond andere honden het liefst wil verscheuren natuurlijk :') )

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:56

Ik vind best dat je een hond alleen kan houden, maar je moet hem dan inderdaad wel genoeg aandacht geven. En het liefst niet opsluiten, maar ze de ruimte geven. Daarnaast, onze hond is ook helemaal geen sociale hond. Leefde vroeger op straat, dus aardig wat nare ervaringen meegemaakt met andere honden. Daarom is het ook lastig om een maatje voor haar te vinden, die sowieso geaccepteerd word door haar. Ik denk dat het heel erg van de hond afhangt om eerlijk te zijn.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:59

Ik denk dat je hem alleen kan houden, mits je aan de punten van TS voldoet en hem ook de gelegenheid geeft om met andere honden te spelen in het park oid. Dat hij wel sociaal contact heeft met andere honden.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:05

Ik heb nu 1 hond. Iedere dag komt hij honden tegen maar veel eigenaren vinden mijn hond veel te groot en te druk en daarom zijn er vrij weinig honden waarmee hij kan spelen. Toen hij een pup was vond iedereen dat leuk maar het wordt steeds minder. Daarom wil ik er een hond bij. Dat wordt wel een zoektocht maar ik vind dit gewoon sneu voor hem.
Iedereen ziet hem als de grote boze Duitse herder maar hij is zo lief met andere honden alleen het kleine spul heeft hij sturing bij nodig.

Ik ben dus van mening dat een hond alleen wel zou kunnen mits hij veel contact met andere honden heeft.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:08

sallandval schreef:
Dat vind ik nog wel het grootste probleem van mensen die meerdere honden hebben; vaak doen ze nog maar weinig met elke hond apart. Maar voor de training is dat vrij cruciaal als je het mij vraagt.

Dit vind ik ook het grootste nadeel van meerdere honden, training neemt tijd en aandacht, en meerdere honden gelijktijdig in volle training valt niet mee.

Mijn oplossing is geen volgende pup te nemen voor de hond ervoor niet een zeker nivo heeft bereikt, dus minstens een jaar of vier is.

Tenminste, dat is mijn theorie.

Gláma is nu vijf, en een redelijk goede werkhond. Max van bijna twee is nu vol in opleiding.

Maar een kennis heeft een nest uit zeer goede ouders, meest tricolor pups wat, hoewel geen belangrijke factor, toch een leuke bonus is.....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:04

ik train ook niets met mijn honden...ze zijn er vooral voor om lekker te spelen en rennen met elkaar,verder hoeven ze hier niets te doen,ja de boel te bewaken,en dat doen ze van zichzelf uit fantastisch :D

oja en heel erg knuffelbaar voor mij zijn,en ook daar zijn ze uitstekend in geslaagd.. :))

hier zit tussen de meeste honden ongeveer 1 jaar leeftijd verschil ,3 zijn even oud..enige nadeel daarvan is dat als ze oud worden dat je echt de een na de ander achter elkaar verliest.. ;(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:07

Dan is dat inderdaad geen factor.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:17

Het is niet zielig als je één hond hebt.
Zelf hebben we 2 honden maar beide honden zouden ook zich ook prima voelen als enige hond.
We hebben 2 honden omdat we dat zelf leuk vinden, niet omdat het anders zielig zou zijn.

Of je nu 1 of 8 honden hebt, ze hebben sowieso hun tijd en aandacht nodig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:21

Sommige honden hebben echt behoefte aan een hondenvriendje, die van mij vind mensen veel leuker.
Ligt voor mij echt aan de hond, en als je vaak weg bent vind ik een hond alleen inderdaad zielig.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 08:23

Nimfee schreef:
Ze woonde samen met andere honden tot ze 2 jaar oud was... Daar deed ze ook al vrij weinig met de andere honden.

Ik wil zelf echt wel een tweede hond, maar het vinden van de perfecte tweede hond die míjn hond gaat accepteren wordt echt een zoektocht van jaren ben ik bang. In haar hele leven ben ik nog maar 1 hond tegen gekomen die ze echt voor 100% vertrouwd. De rest tolereert ze tot op zekere hoogte, maar thuis is haar thuis. Daarom twijfel ik zo.

En als je er een pup bij zou nemen? Mijn oudste hond was 2 toen we een pup van het zelfde ras erbij namen. Ze heeft deze helemaal geadopteerd als haar baby. Ze zijn nu inmiddels 7 en 5 en de jongste krijgt nog steeds iedere ochtend een uitgebreide wasbeurt. Dan ploft ze neer voor de oudste op haar rug, pootjes in de lucht en laat zich helemaal verzorgen. Echt superschattig. Ze zijn langharig en dan ziet ze er niet uit want haar oogjes en oren worden uitgebreid gewassen en zijn helemaal nat. Zij zijn echt onafscheidelijk en liggen echt lepeltje/lepeltje te slapen. Ik ben er wel van overtuigd dat rasgenoten samen over het algemeen makkelijker matchen. Ook ben ik het eens dat minimaal 2 jaar leeftijdverschil wel prettig is, de oudste is dan uit de puberfase en al bevestigd in de training.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:49

Oh neeee een pup is echt een heel slecht idee! Die vindt mijn hond veel te druk. Ze is weinig alleen, we komen regelmatig honden tegen en ik wandel veel met haar (tot waar ze dat aan kan). Is het dan nog steeds zielig dat ze niet 24/7 een hond om zich heen heeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:52

kimmie261 schreef:
ik train ook niets met mijn honden...ze zijn er vooral voor om lekker te spelen en rennen met elkaar,verder hoeven ze hier niets te doen,ja de boel te bewaken,en dat doen ze van zichzelf uit fantastisch :D

oja en heel erg knuffelbaar voor mij zijn,en ook daar zijn ze uitstekend in geslaagd.. :))

hier zit tussen de meeste honden ongeveer 1 jaar leeftijd verschil ,3 zijn even oud..enige nadeel daarvan is dat als ze oud worden dat je echt de een na de ander achter elkaar verliest.. ;(

ik weet er alles van....twee jaar geleden vier honden binnen een jaar.Vreselijk |(

Af en toe een jonge hond erbij nemen,dat scheelt wel :j