Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

mirim schreef:Wij hebben altijd honden gehad, van verschillende rassen en uit verschillende situaties. Pups, volwassen en uit een asiel, verwaarloosde hond van een half jaar...
We wonen op een boerderij, de honden mogen binnen en buiten wanneer ze willen.
We hebben meerdere malen twee honden tegelijk gehad, maar dat is maar 1 maal een succes geweest.
Er waren altijd wel problemen onderling. Een keer zelfs dat de dierenarts aanraadde om er een weg te doen, als ik niet wekelijks wilde komen om een hond te laten hechten.
Het laatste koppel waarbij het niet goed ging hebben we altijd gescheiden moeten houden omdat ze elkaar om de haverklap naar de strot vlogen. Het was een Duitse herder en een Franse briard....niet makkelijk om twee grote honden te scheiden als beiden niet van plan zijn om los te laten!
Sinds de herdershond van ouderdom overleden is is er rust in huis.
De briard geeft niet om andere honden, doet ze ook niets, maar is helemaal relaxt nu ze het huis voor zich alleen heeft.
Hier komt geen tweede hond meer bij.
Ook de honden die we eerder hadden en waar we voor de 1 een ander goed huis hebben gevonden werden beiden een stuk blijer toen ze alleen woonden.
8nnemiek schreef:Ik denk dat honden ver genoeg gedomesticeerd zijn dat ze de mens als roedellid kunnen zien en je dus als mens een prima roedel kan vormen met een hond. Mensen hebben redelijk dezelfde behoeften als honden, we willen wandelen, spelen, knuffelen, eten, en slapen rond dezelfde tijd.
Bij paarden merk je het echt als ze alleen staan, dat ze iemand missen, net als bij konijnen en veel andere dieren. Maar honden lijken het prima te vinden, een mens als roedelgenoot.
Inderdaad wel alleen bij genoeg aandacht en eventueel met andere honden spelen als ze hond daar behoefte aan heeft.
Amandavd schreef:Het ligt ook heel erg aan de hond vind ik. Als ik hier naar de roedel kijk, die zijn hartstikke gelukkig met elkaar, maar ik weet gewoon dat als eentje een hond alleen was geweest, dat deze waarschijnlijker nog gelukkiger was geweest. Want dan was er minder drukte, zou ze meer zelfvertrouwen hebben en waarschijnlijker net was blijer zijn geweest. Er zit er ook eentje tussen die het liefst niks anders doet dan samen spelen, samen slapen, samen eten met andere honden, die is dus in de roedel veel blijer.
Mensen scheren altijd zo graag alle dieren over een kam, maar vergeten daarbij dat ook dieren een eigen karakter en voorkeuren hebben.
kimmie261 schreef:tuurlijk ,honden zijn heel erg mens gericht,ik heb 8 honden en toch zijn ze van slag als ik wegga,maar ik vind niet dat ik een hond kan vervangen
ik ben geen hond,ik doe geen hondse dingen,ik heb een mens hond relatie,maar geen hond - hond relatie met mijn honden...
maar als ik zie hoe zo'n roedel functioneert en hoe honden met elkaar leven ,spelen,verzorgen en de hondentaal spreken,dat kán ik als mens nooit vervangen...
Nimfee schreef:Maar hoe kan het dan dat mijn hond het wél op prijs stelt om alleen te zijn?
) sallandval schreef:Dat vind ik nog wel het grootste probleem van mensen die meerdere honden hebben; vaak doen ze nog maar weinig met elke hond apart. Maar voor de training is dat vrij cruciaal als je het mij vraagt.

Nimfee schreef:Ze woonde samen met andere honden tot ze 2 jaar oud was... Daar deed ze ook al vrij weinig met de andere honden.
Ik wil zelf echt wel een tweede hond, maar het vinden van de perfecte tweede hond die míjn hond gaat accepteren wordt echt een zoektocht van jaren ben ik bang. In haar hele leven ben ik nog maar 1 hond tegen gekomen die ze echt voor 100% vertrouwd. De rest tolereert ze tot op zekere hoogte, maar thuis is haar thuis. Daarom twijfel ik zo.
kimmie261 schreef:ik train ook niets met mijn honden...ze zijn er vooral voor om lekker te spelen en rennen met elkaar,verder hoeven ze hier niets te doen,ja de boel te bewaken,en dat doen ze van zichzelf uit fantastisch
oja en heel erg knuffelbaar voor mij zijn,en ook daar zijn ze uitstekend in geslaagd..
hier zit tussen de meeste honden ongeveer 1 jaar leeftijd verschil ,3 zijn even oud..enige nadeel daarvan is dat als ze oud worden dat je echt de een na de ander achter elkaar verliest..