Kat heeft zere poot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:03

Zwerte schreef:
Een da wil vast wel aan huis komen (bij gemengde praktijken doen ze dit meestal wel, de echte huisdierklinieken wat minder) maar die gaat echt niet die kat vangen hoor. TS zal em nog steeds zelf moeten pakken en waarschijnlijk ook vasthouden en zo te lezen is dat al een probleem. Of dat een oplossing is betwijfel ik dus.
Ik neem die stressbeesten juist mee naar de praktijk, alleen inslapen laat ik thuis doen. Thuis zijn ze op eigen terrein en vaak veel feller dan in een vreemde omgeving.

Dan moet je wel heel veel geluk hebben dat die aan huis komen.

Ik heb ooit een niet nader te noemen grote praktijk hier in de buurt gebeld omdat mijn oppas st. bernard zo doodziek was dat ie niet meer op kon staan. Kon niets in m'n eentje, beest past niet in mijn auto en kreeg hem alleen niet overeind.

Meen je dat die kwamen toen ik (lichtelijk in paniek) opbelde? Mooi niet! Moest de dierenambulance maar bellen, wat ik uiteindelijk gedaan heb.

EDIT: kan mij die naam schelen, het was DAP Ell.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:48

Emmaa_ schreef:
Het beste is denk ik om van tevoren bij de dierenarts even een licht verdovend middeltje te vragen waardoor hij wat makkelijker te vangen is.

Heb je dat al wel eens geprobeerd? Ik wel namelijk, en dat kreeg ik niet mee. Sedatie en verdoving alleen op de praktijk onder controle van de dierenarts.

Ik heb thuis ook zo’n halfwild boerenkat project rondlopen. Ze is beeldschoon met haar donkergrijze pluche vacht, is super gezelschapsdame voor mijn Noorman en ligt heerlijk iedere avond op schoot te slapen. Maar probeer haar niet vast te houden of op te tillen, want ze verandert op slag in die poema waar ze zoveel op lijkt. Ze is welgeteld 3x bij de dierenarts geweest. Toen ik haar net als half verhongerde kitten uit de boerenschuur had geplukt voor kittenenting en ontworming. Was ze superlief, maar achteraf ook totaal overdonderd geweest. Transport voor de tweede kittenenting ging al een heel stuk lastiger en van de derde keer transport voor de kastratie heb ik nu 7 jaar later nog steeds een trauma. Ze heeft alles bij elkaar gekrijsd en ze spuugde letterlijk van boosheid toen ze eenmaal in het mandje zat. En ze hebben haar in de praktijk in de dwangkooi moeten doen om haar verdoofd te krijgen. En verdoofd en wel weer in haar transportmandje gedaan om uit te slapen. En de assistente zei tegen mij toen ik haar weer kwam halen “wat is ze snel! :oo ”. Nou, dan weet ik genoeg. Ze is ook niet voor controle terug geweest (was gelukkig ook niet nodig). Ik ontworm en ontvlooi haar, maar een dierenarts ziet ze pas weer als ze zo ziek is dat ze veilig te transporteren is.

Bambolina schreef:
Ja, zeg... 'T is toch zeker jouw kat, neem gewoonte verantwoordelijkheid! Desnoods wikkel je 'm in een handdoek, je gaat mij echt niet vertellen dat het onmogelijk is om 'dat beest' in een mandje te krijgen.

Ik ben echt heel benieuwd naar beeldmateriaal van “wikkel in een handdoek”, want ik heb daar m.b.t. mijn Spook echt geen beeld bij. Al is het maar dat je de kat dan toch echt eerst te pakken moet krijgen.

Vala schreef:
Mijn half wilde kat verstopte zich al als ze een vreemde bij ons het pad op zag lopen. En onder vreemden verstond zij iedereen behalve mijn man en ik :D

Jup, mijn Spook net zo. In het meest gunstige geval kruipt ze weg achter de wasmachine, als ze echt heel bang is zit ze helemaal achteraan onder het aanrecht.

Anoniem

Re: Kat heeft zere poot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:53

Met onze oude kat heb ik het wel degelijk geprobeerd ja. Geen sedatie of een slaapmiddel, maar gewoon een licht kalmerend middel waardoor hij wat makkelijker te pakken was. Was alsnog niet makkelijk, maar in ieder geval geen motorpak voor nodig gehad. Zal dan wat dit betreft per dierenarts verschillen.

Ik weet dat het moeilijk is om sommige katten te grijpen en dat er veel zijn die niet naar de dierenarts willen. Maar een beestje met een dik pootje rond laten lopen, zelf besluiten om metacam te geven en vervolgens op Bokt advies komen vragen over hoe ze er het beste zelf mee kan aanmodderen? Dat is imo niet helemaal handig.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:06

ACP-tabletjes (Calmivet) kunnen jullie halen bij de dierenarts en thuis zelf (bvb met wat eten) geven.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:19

Amaris schreef:
Zwerte schreef:
Een da wil vast wel aan huis komen (bij gemengde praktijken doen ze dit meestal wel, de echte huisdierklinieken wat minder) maar die gaat echt niet die kat vangen hoor. TS zal em nog steeds zelf moeten pakken en waarschijnlijk ook vasthouden en zo te lezen is dat al een probleem. Of dat een oplossing is betwijfel ik dus.
Ik neem die stressbeesten juist mee naar de praktijk, alleen inslapen laat ik thuis doen. Thuis zijn ze op eigen terrein en vaak veel feller dan in een vreemde omgeving.

Dan moet je wel heel veel geluk hebben dat die aan huis komen.

Ik heb ooit een niet nader te noemen grote praktijk hier in de buurt gebeld omdat mijn oppas st. bernard zo doodziek was dat ie niet meer op kon staan. Kon niets in m'n eentje, beest past niet in mijn auto en kreeg hem alleen niet overeind.

Meen je dat die kwamen toen ik (lichtelijk in paniek) opbelde? Mooi niet! Moest de dierenambulance maar bellen, wat ik uiteindelijk gedaan heb.

EDIT: kan mij die naam schelen, het was DAP Ell.

Ik ken genoeg praktijken die echt wel aan huis komen indien dit noodzakelijk is of voor inslapen. Nou woon ik ook in landelijk gebied en rondes rijden is hier nog een stuk normaler dan in stedelijk gebied.
In jouw geval was het meer een kwestie van een vriend/familie/kennis bellen met grotere auto en je kon langskomen. Ook de dierenambulance helpt in zulke gevallen. Ik vind het logisch dat als er relatief makkelijk een oplossing kan worden gevonden, een dierenarts op de praktijk blijft. Want het kost geld en tijd om langs te komen en het is voor gezelschapsdieren meer een extra dienstverlening dan iets wat ze horen te doen. Heel vervelend voor je dat dit zo ging, maar ik vind niet dat de praktijk hier fout in is geweest.

Edit: voor een inmiddels overleden stresskat heb ik wel pilletjes gekregen om haar te sederen. Maar dit was zeer nadrukkelijk op eigen risico. Heel eenvoudig krijg je zoiets idd niet mee. En daarbij is het niet aan te raden in dit geval, aangezien ze bij het onderzoeken van die poot de kat wakker moeten hebben. Beetje lastig diagnosticeren als het beestje nergens meer op reageert!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:37

Wat echt een ontzettend fijn middel is om je kat rustiger mee te krijgen is matatabistokjes. Dat zijn takjes van een plant, de betere dierenartsen en dierbenodigdhedenwinkels verkopen het wel. Katten worden er een beetje stoned van, vaak liggen ze binnen een minuut kwijlend op de grond woest aan zo'n stokje te lurken en even later zien ze roze olifanten verschijnen. Er is een praktijk hier in de stad die die stokjes standaard aan katten geeft voor een operatie, zodat ze relaxed en rustig de narcose in gaan. Misschien dat dat wat voor je kat is TS? Dan kun je na zo'n stokje je kat denk ik vrij makkelijk te pakken krijgen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:42

Koper schreef:
Wat echt een ontzettend fijn middel is om je kat rustiger mee te krijgen is matatabistokjes. Dat zijn takjes van een plant, de betere dierenartsen en dierbenodigdhedenwinkels verkopen het wel. Katten worden er een beetje stoned van, vaak liggen ze binnen een minuut kwijlend op de grond woest aan zo'n stokje te lurken en even later zien ze roze olifanten verschijnen. Er is een praktijk hier in de stad die die stokjes standaard aan katten geeft voor een operatie, zodat ze relaxed en rustig de narcose in gaan. Misschien dat dat wat voor je kat is TS? Dan kun je na zo'n stokje je kat denk ik vrij makkelijk te pakken krijgen.

Moeten ze wel gevoelig voor zijn, net zoals kattenkruid. Ik heb er hier een paar die uren op zo'n ding kunnen knagen zonder effect. Maar bij een aantal werkt het idd zoals je zegt, dus het is altijd de moeite waard om te proberen want het kost haast niks.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:46

Kattenkruid reageren inderdaad niet alle katten op. Op matatabi wel, is mijn ervaring. Daar zit namelijk nog een ander stofje in. Het is bij die praktijk ook de ervaring dat alle katten er op reageren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:53

Koper schreef:
Kattenkruid reageren inderdaad niet alle katten op. Op matatabi wel, is mijn ervaring. Daar zit namelijk nog een ander stofje in. Het is bij die praktijk ook de ervaring dat alle katten er op reageren.

Ik heb hier 4 katten, waarvan er 2 dus totaal niet reageren. De andere 2 heel erg mild.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:57

Wat jij wil Zwerte :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:01

Koper schreef:
Wat jij wil Zwerte :)

Pardon? Volgens mij reageer ik gewoon normaal op jouw berichtjes. Mijn ervaring is namelijk anders dan wat jij zegt. Zo'n belachelijke reactie lijkt me totaal niet nodig.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:01

Zwerte schreef:
Edit: voor een inmiddels overleden stresskat heb ik wel pilletjes gekregen om haar te sederen. Maar dit was zeer nadrukkelijk op eigen risico. Heel eenvoudig krijg je zoiets idd niet mee. En daarbij is het niet aan te raden in dit geval, aangezien ze bij het onderzoeken van die poot de kat wakker moeten hebben. Beetje lastig diagnosticeren als het beestje nergens meer op reageert!

Met die ACP-tabletjes kunnen ze nog gewoon rondlopen als het goed is, dat gebruiken ze vaak om agressieve honden te kalmeren, maar waarbij ze toch nog kunnen lopen op orthopedisch onderzoek (wat niet gaat met andere sederende middelen).
Als het echt een onhandelbare kat is, is een andere optie om hem te vangen een vangkooi gebruiken. Hier leg je dan iets lekker in en wanneer hij erin stapt klapt het deurtje toe. Moet je natuurlijk wel zo'n kooi te pakken krijgen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:48

Geen idee of de dierenambulance wil komen voor zulke moeilijke gevallen. Die hebben iig zgn. vangstokken en veilig vervoer. Is misschien ook nog te proberen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:31

Jammer dat TS niet meer reageert..
De Dierenambulance heeft inderdaad een vangstok en een dwangkooi.. De dierenarts kan hem dan gewoon prikken zonder risico, beestje is onder zeil, je haalt hem uit de kooi en kan hem dan gewoon onderzoeken.
Hoe denk je dat ze wilde katten behandelen als die geneutraliseerd moeten worden? Die kan je ook niet op pakken als ze nog bij zijn.
Er is altijd wel een mogelijkheid.