Plotseling Probleem met hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Plotseling Probleem met hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:28

Jammer dat er weer zo negatief over honden uit het buitenland wordt geschreven. Wij hebben vijf honden waarvan twee uit Spanje. De Spanjaarden (waarvan de laatste ook drie jaar oud toen we hem kregen en anderhalf jaar in het asiel gezeten) zijn de meest fantastische honden die een hondeneigenaar zich kan wensen. Ik kan ze van harte aan iedereen aanbevelen!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:42

Mijn buitenlander kan ook niet alleen thuis zijn. Ondanks dat ze samen ket mijn andere hond is vindt ze het verschrikkelijk en gaat ze slopen. Zij krijgt veel aandacht en beweging maar ze wil niet achterblijven. Heel frustrerend!

Ik denk dat jullie hond een loopse teef ruikt ts, is hij buiten ook wat drukker ( zoekend ) dan normaal? Ik zou het kattenluik afschermen 's nachts. Ik heb wel een hondenluik maar mijn tuin is afgesloten zodat de honden ook 's nachts even kunnen plassen e.d. Ik vind dat er prettig en misschien is dat ook wat voor jullie hond?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:45

femo schreef:
Hij heeft nu twee nachten op de slaapkamer geslapen. Dat gaat goed. Ik denk zelf dat het verlatingsangst is. Heel zielig voor de hond.. Mijn moeder heeft de hoop opgegeven omdat ze verschillende mensen heeft gesproken die zeggen dat het waarschijnlijk niet uit het hondje te krijgen is. Ze heeft besloten hem naar iemand toe te doen waar hij niet alleen hoeft te zijn. Zelf zegt ze de tijd en kennis niet te heben om het probleem op te lossen. Als het dus al op te lossen is. Wij doen eigenlijk nooit dieren weg. Dit zou de eerste zijn. Ik vind het zelf nog te vroeg om een andere baas te vinden... Nog tips ?

Wat bij puppy's, demente honden en lijkt me net zo goed bij verlatingsangst (zeker 's nachts) helpt is lucht van de baas in de buurt. t-shirt dat je gedragen hebt bij hem in de mand/bench leggen dus. Handigste is om een paar heel goedkope bij bv zeeman te kopen, zodat het niet erg is als er wat aan stuk gaat.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:48

Ik weet niet of het al gezegd is,maat probeer anders een petpoort :)

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:04

Wij hebben ook een oostblokker hierbinnen lopen, merken wel dat hij heel erg gesteld is op onze aandacht maar niet zo overdreven als die bij jou..

Wat ik voor het beestje het beste vind als het met een gedragstherapeut niet lukt om hem in te slapen, ik denk niet dat je hem er een plezier mee doet om hem naar een ander baasje te brengen als hij zo gehecht is aan jullie.

Dit is die van ons.

Afbeelding

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:16

En het omgooien, ipv hond in de slaapkamer slapen, zelf in de woonkamer bij de hond slapen? Zo heb ik het bij mijn beide pups gedaan (beide Italiaanse straat honden). Dan stukje voor beetje wat eerder 's ochtends nog even naar boven gaan, of je bed/matje/luchtbed, steeds wat verder weg van zijn slaapplek vandaan leggen.
Het is even tanden op elkaar voor je eigen nachtrust, maar het probleem komt vanuit angst, je kan het hem niet kwalijk nemen en je hebt de verantwoording op je genomen om hem in huis te nemen.
Het feit dat hij nu wel rustig slaapt in de slaapkamer, zegt genoeg, hij voelt zich alleen niet veilig.. Dus aan jullie te taak om hem beter vertrouwd en opener te maken, zodat hij gemakkelijker alleen zal kunnen blijven.

Wat betreft de staathondjes, ik heb een 8 weken oude pup zelf uit Italie meegenomen welke inmiddels 5 jaar is en ik ken eerlijk gezegd geen hond die harder voor zijn baasjes wilt werken, zo absurd slim is en zo'n waanzinnig karakter heeft. Sinds 1.5 week geleden is pup nr 2 door ons uit Sicilie meegenomen (zat ineens voor de camper deur) en dit is ook een waanzinnig hondje. Mega open en vrolijk naar alle mensen, enkel wat op haar hoede in vreemde omgevingen, maar dit trekt al heel goed bij.
Er zijn zat honden die je beter niet mee kan nemen, daar doe je de hond als jezelf geen plezier mee, maar dat is exact hetzelfde met de meeste gefokte honden in Nederland..
Ik krijg zo vaak complimenten over mijn honden, dat ze zo goed op mijn gericht zijn en zo'n fijn karakter hebben. Zelfs mensen gehad welke om de fokkers gegevens vroegen.. uhmmmmss.. Tja ergens in zuid Italie :Y)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:19

Kaulitz schreef:
Wat ik voor het beestje het beste vind als het met een gedragstherapeut niet lukt om hem in te slapen, ik denk niet dat je hem er een plezier mee doet om hem naar een ander baasje te brengen als hij zo gehecht is aan jullie.

Vind dit dan ook wel weer heel drastisch. Als een ander er wel tijd in wil steken zou het verholpen kunnen worden of leefbaar. In laten slapen vind ik de 'makkelijke' weg.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:34

Vanaf de eerste post dacht ik ook aan verlatingsangst. Het is ook niet zo gek dat hij verlatingsangst heeft, hij heeft nooit geleerd om alleen te zijn. Als jullie weg zijn wil hij mee want hij wil bij zijn roedel blijven. Dit is wel te trainen maar kost wel wat tijd. Eigenlijk moet je de hond als een pup beschouwen die je moet leren alleen te blijven. Stapje voor stapje het alleen zijn opbouwen, te beginnen met 10 seconden de deur uit (en dan weer binnen komen) en dat uitbouwen. Zeg als je even weggaat iets van 'Ik ben zo terug' zodat hij dat gaat herkennen en weet dat je ook terug komt. In een bench kan ook, maar ook dit moet je stapje voor stapje trainen. Je kan een hond niet in de bench stoppen met wat lekkers en dan denken dat het wel goed is, ook het opgesloten zitten moet een hond leren. Ook dit moet je opbouwen, in het begin het deurtje niet dicht maar er naast gaan zitten bij het deurtje en dit zo opbouwen. Zet de bench de eerste nachten in de slaapkamer. Op you tube zijn genoeg filmpjes te vinden over bench training en over het trainen van alleen zijn.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:46

muzzy17 schreef:
Kaulitz schreef:

Vind dit dan ook wel weer heel drastisch. Als een ander er wel tijd in wil steken zou het verholpen kunnen worden of leefbaar. In laten slapen vind ik de 'makkelijke' weg.

Daarom zeg ik ook, als het met een gedragstherapeut niet lukt.. ik ben ook niet gelijk van het beestje laten inslapen maar hoe fair is het naar hem toe dan als het niet lukt?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 09:41

Met overleg van 3 verschillende deskundigen, en een dierenarts zijn we voorzichtig opzoek naar een nieuw plekje voor Moos'. Tot ons grote verdriet. Dit had niemand verwacht. Hond heeft binnen twee weken een verlatingsangst ontwikkelt, en wij hebben niet de tijd en kennis om het op te lossen. Dat moet iemand zijn met een erf en andere honden, of iemand die niet werkt en alle tijd heeft.. Ik weet dat er heel veel hondenmensen op bokt zitten die problemen wel kunnen oplossen. Moos moet iig niet veel alleen hoeven zijn.. Dat willen we hem niet aandoen. Weet een van jullie een zeer fijn en blijvend adres waar hij kan bijkomen en weer echt hond kan zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:04

wat jammer...ik heb er al 6.Hier is het uitermate geschikt voor hem

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:14

Tja ts ik zit met hetzelfde probleem en mijn hondje zoekt vanaf december al een nieuwe baas maar het is gewoon ontzettend lastig om iemand te vinden die veel thuis is of waarbij ze mee kan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:31

Nooit zo begrepen waarom je als je een hond in huis hebt gehaald die grote management problemen oplevert, je ineens moreel verplicht bent dat dier letterlijk koste wat kost tot zijn levenseinde te houden.

Mensen die je zo´n slecht geweten proberen aan te praten hebben er iha zelf geen enkel probleem mee andere diersoorten te consumeren (of aan hun "geredde" honden te voeren....) Zo ver gaat dat "ieder dier heeft recht op leven" dan weer niet :+ .

Wij hebben voor de bordercollie gekte toesloeg een aantal herplaatsers in huis gehaald, vier stuks, meest mixen (ijslands/iets anders, lab/herder, chi/pin) bija allemaal prima honden. Alle waren ingeslapen als wij ze niet hadden opgenomen.

Eén echter bleek zeer problematisch, en die is na 7 maanden intensief proberen "recht te buigen" ingeslapen. Geen spijt.

Mijn punt is laat je niet gek maken door de moraalridders hier op bokt, en gebruik je gezonde verstand TS.
Soms krijg je het zelf voor elkaar dit soort gedragsproblemen in goede banen te leiden, evt met (professionele) hulp, als je budget dat toelaat (ja mensen geld speelt wel degelijk een rol bij dit soort beslissingen), soms is herplaatsen de verstandigste beslissing, of in de ernstiger gevallen, inslapen.

Succes ermee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:34

Vaak is het niet zozeer verlatingsangst alswel verkeerde binding.

Een hond die eerst op zichzelf moet zwerven en ineens overladen wordt met veiligheid en aandacht. Zoals je zelf al zei: in het begin was er geen probleem. Jullie hebben zelf dus eigenlijk het probleem gecreeerd.
Mooie is dat je dit er ook wel weer uit kan krijgen, maar dat kost inderdaad wat moeite, maar is zeker de moeite waard.

Zo gaf je namelijk ook al aan dat ze niet van je zijde wijkt op stal. Is dit thuis ook? Dus bijv. als je in de woonkamer zit en naar de keuken loopt, loopt ze dan met je mee?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 08:43

Ja, dat was in het begin zo. maar nu niet meer. :)

alle gedragsdeskundigen die zeggen eigelijk hetzelfde, dat dit diepgewortelde probleem er bijna niet meer uit te halen is. de stichting neemt nu ook de verantwoordelijkheid, enals we geen goed baasje kunnen vinden gaan ze ons helpen.

we hopen op een fijn huis, met mensen die veel thuis zijn, en een ander hondje hebben oid. Het voelt zo verkeerd om hem weg te doen... :( maar ik denk dat hij veel beter in een andere levensstijl past dan die van mijn moeder. Mijn moeder is alleen, en als ze weg moet zonder moos, dan is het gewoon een gigantisch probleem geworden. Heel zielig voor moos, want die is volledig in paniek als mijn moeder weg gaat. @sassol, hoe denk jij dat dit er uit te krijgen is? :)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:00

wat ook nog een optie zou kunnen zijn is een reading van Claudia, dierenkunnenpraten.nl het kost 27.50 geloof ik binnen 2 weken antwoord en vaak heel verhelderend. Ik heb trouwens ook een roemeen. Hij slaapt bij mij op de kamer maar kan verder prima alleen zijn. Hij is erg op mij gericht. Wij hebben Claudia ingeschakeld met problemen met onze knolliebollie =).

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 09:04

smileydees schreef:
wat ook nog een optie zou kunnen zijn is een reading van Claudia, dierenkunnenpraten.nl het kost 27.50 geloof ik binnen 2 weken antwoord en vaak heel verhelderend. Ik heb trouwens ook een roemeen. Hij slaapt bij mij op de kamer maar kan verder prima alleen zijn. Hij is erg op mij gericht. Wij hebben Claudia ingeschakeld met problemen met onze knolliebollie =).

Mijn moeder gelooft (ik ook niet trouwens) daar niet in :P

Maar heel erg bedankt voor je antwoord! :)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:26

voor de gein zou je het eens moeten proberen. Ik was daar ook zeer sceptisch over. Met ons paard hadden we binnen 2 dagen 90% verbetering. Maar goed, in ieder geval veel success, wel sneu voor Moos weer meer stress. Maar misschien ook wel weer een beter plekje! (ik bedoel niet dat het slecht bij jullie is hoor, maar een plekje wat meer geschikt/fijner voor hem is)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 09:28

smileydees schreef:
voor de gein zou je het eens moeten proberen. Ik was daar ook zeer sceptisch over. Met ons paard hadden we binnen 2 dagen 90% verbetering. Maar goed, in ieder geval veel success, wel sneu voor Moos weer meer stress. Maar misschien ook wel weer een beter plekje! (ik bedoel niet dat het slecht bij jullie is hoor, maar een plekje wat meer geschikt/fijner voor hem is)

Ik szal het eens aan mijn moeder voorleggen! Wij vinden het ook zo erg! :'( dit is het allereerste dier die bij ons weg gaat... ik had dat eigelijk afgezworen, maar in dit geval is het beter voor de hond..

Ik zit me te bedenken dat hij geopereerd is, en dat die angst dat misschien ook getriggerd heeft.. dat is natuurlijk ook een behoorlijke happening!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:35

Als een hond gewend is je de hele tijd te volgen dan raken ze overstuur op het moment dat je weggaat.
Dat is dus niet zozeer omdat hij zich 'eenzaam' voelt, wel omdat hetgene wat hij normaal gesproken doet niet meer kan.

Dus ik zou beginnen met leren als jullie thuis zijn, dat ze best op zichzelf wat kan doen. En het dus ook niet toestaan dat ze continu achter jullie aan loopt of bij jullie zit.
Dus geef haar een eigen plekje in de woonkamer. En als je naar de keuken gaat, niet toestaan dat ze elke keer achter jullie aan loopt.
Dit leer je dus door te corrigeren (dit hoeft zeker niet streng of boos) als ze aanstalten maakt om je te volgen. Je kunt eventueel een commando geven (plaats, mand oid).
Ga je een keer iets voor haar in de keuken doen of ben je langer weg, dan kun je haar uitnodigen om mee te gaan. Zo leert de hond dat ze niet de hele tijd op jullie hoeft te letten en te volgen, maar dat jullie het heus wel zeggen als jullie haar in de buurt verwachten.

Zo ook op stal, kan ze zichzelf niet vermaken maar loopt de hele tijd achter jou aan, leer haar dan een plek aan waar ze moet blijven (evt. met botje, kong oid) en jij ondertussen je ding doet.

Let wel: het is dus niet zo dat ze ineens NOOIT meer mee mag naar de keuken of achter je aan mag lopen op stal. Echter leer je ze wel dat dit niet altijd nodig is en wanneer het wel gewenst is, ze het vanzelf wel hoort.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:37

Misschien zeg ik wat raars, maar als de hond zulke verlatingsangst zou hebben, waarom gaat hij dan 's nachts de hort op, en staatie 's ochtends weer gezellig voor de deur, ipv dat hij de slaapkamerdeur probeert in te beuken?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:01

amyz schreef:
Mijn Spaanse asielhond is toch echt een veeeel aangepastere huishond dan ons kleine opdondertje dat we op jongere leeftijd uit een Nederlands gezin hebben geadopteerd :+ Jammer dat er meteen weer wordt ''afgegeven'' op buitenlandse honden terwijl ik ook mensen zie reageren met een NL hond met een soortgelijk probleem.

OT; lijkt me wel een heel lastig probleem inderdaad! Ik zou denk ik ook ofwel het kattenluik proberen echt ontoegankelijk te maken, ofwel tuin omheinen en een groter luik zodat hij gewoon lekker naar believen naar buiten kan. Het blijft toch gissen wat hij bij zijn eerste baasje heeft aangeleerd en zie dat er dan maar weer eens uit te krijgen.. Die van mij heeft nog steeds moeite met mee naar buiten gaan, in het begin durfde ze haar kussen niet eens af (ondanks dat ze heeeeel graag wilde). Of inderdaad bij jullie op de kamer slapen?

Helemaal mee eens, zo wordt alles over 1 kam geschoren en laten we wel wezen de hond is er nog maar 6 maanden, 2 (van 5) van mijn Hollandse herplaatsers, bij beide was ik de 3e eigenaar, deden er ook langer over om zich te hechten aan ons gezin, zelfs 1 die graag wegliep en ik vermoed dat hij de volgende dag echt niet weer op de stoep zou staan, trok volledig zijn eigen plan, nu gaat dat een stuk beter.
Is het wel zeker verlatingsangst? wat iemand hier zich al afvroeg. Onrust door het jaren moeten overleven kan ook het probleem zijn, Bachbloesem is misschien optie om rust in zijn koppie te krijgen.

Weer die veronderstelling dat asiels in Nederland zo vol zitten, dat valt dus heel erg mee als ik dat vergelijk met een aantal jaren geleden. Had het nooit gedacht maar ik ga nu ook voor een hond uit Roemenië. Denk dat het wel heel belangrijk dat je dit bij een goede stichting doet die goede contacten heeft daar die eerlijk zijn over het verleden, gezondheid en het karakters van de honden die ter adoptie aangeboden worden zodat je niet voor hele grote verassingen komt te staan.

Ik zou eerst hulp zoeken TS voordat je de handdoek in de ring gooit. :) Sterkte met jullie besluit. Wil jullie absoluut niet persoonlijk aanvallen. Ken jullie niet en weet niet wat jullie ondertussen al gedaan hebben voor Moos. Je kan het enorm treffen met een herplaatser en soms is het wat zwaarder voor beide kanten en soms helaas zelfs onmogelijk.

femo schreef:
smileydees schreef:

Mijn moeder gelooft (ik ook niet trouwens) daar niet in :P

Maar heel erg bedankt voor je antwoord! :)

Kan me voorstellen dat je er niet in gelooft en ik geloof ook iet gelijk iedereen die zegt het te kunnen. Zeker als je zelf weinig van het dier weet kunnen ze je van alles wijs maken dat maakt het lastig.

http://www.dizzyturtle.com/animal-communicator-anna/

Kuggur schreef:
Nooit zo begrepen waarom je als je een hond in huis hebt gehaald die grote management problemen oplevert, je ineens moreel verplicht bent dat dier letterlijk koste wat kost tot zijn levenseinde te houden.

Mensen die je zo´n slecht geweten proberen aan te praten hebben er iha zelf geen enkel probleem mee andere diersoorten te consumeren (of aan hun "geredde" honden te voeren....) Zo ver gaat dat "ieder dier heeft recht op leven" dan weer niet :+ .

Wij hebben voor de bordercollie gekte toesloeg een aantal herplaatsers in huis gehaald, vier stuks, meest mixen (ijslands/iets anders, lab/herder, chi/pin) bija allemaal prima honden. Alle waren ingeslapen als wij ze niet hadden opgenomen.

Eén echter bleek zeer problematisch, en die is na 7 maanden intensief proberen "recht te buigen" ingeslapen. Geen spijt.

Mijn punt is laat je niet gek maken door de moraalridders hier op bokt, en gebruik je gezonde verstand TS.
Soms krijg je het zelf voor elkaar dit soort gedragsproblemen in goede banen te leiden, evt met (professionele) hulp, als je budget dat toelaat (ja mensen geld speelt wel degelijk een rol bij dit soort beslissingen), soms is herplaatsen de verstandigste beslissing, of in de ernstiger gevallen, inslapen.

Succes ermee.

Mee eens, alleen als je een hond die 3 jaar op straat heeft rondgezworven in huis neemt vind ik ook dat je het dier de tijd moet geven. Je neemt een hond uit een land waar deze vogelvrij zijn. Er gebeuren afschuwelijk dingen daar met ze. Zijn je verwachtingen dan niet te hoog geweest, als je na een half jaar zegt dit gaat niet? Hoe groot is de kans dat je een volwassen hond treft zonder rugzak, houden mensen er geen rekening mee dat het geld gaat kosten als er hulp ingeschakeld moet worden?

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:41

femo schreef:
xXxXsasxXxX schreef:

Bedankt! bij haar hebben we ons inderdaad ingeschreven! :) ik verwacht binnen twee dagen wel antwoord te hebben

Heb het topic even doorgelezen en zag deze opmerking voorbij komen. Heb je al antwoord van Anniek? Eerlijk is eerlijk, ze is niet bepaald gratis, maar ze kan jullie ongetwijfeld helpen en leren wat je kunt doen om het probleem op te lossen. Als ik het zo lees mag dit knaapje al ongelooflijk in zijn pootjes wrijven dat hij door jullie is geadopteerd en van de nodige zorg is voorzien. Ik zou hem absoluut nog een extra kan gunnen, dat verdient hij zeker.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:12

Jis_ schreef:
Mee eens, alleen als je een hond die 3 jaar op straat heeft rondgezworven in huis neemt vind ik ook dat je het dier de tijd moet geven. Je neemt een hond uit een land waar deze vogelvrij zijn. Er gebeuren afschuwelijk dingen daar met ze. Zijn je verwachtingen dan niet te hoog geweest, als je na een half jaar zegt dit gaat niet? Hoe groot is de kans dat je een volwassen hond treft zonder rugzak, houden mensen er geen rekening mee dat het geld gaat kosten als er hulp ingeschakeld moet worden?

Hier wil ik wel even op reageren. TS geeft aan al 3 deskundigen gesproken te hebben, die allemaal zeggen dat het niet op te lossen is (met de huidige situatie).
Dus zoekt ze een ander adres, voor mensen die wel een passende situatie hebben.

Mijn eigen hond heb ik overgenomen nadat er door de eigenaresse samen met een GT mee getraind was, wat helaas het probleem erger gemaakt heeft. Zij heeft hem 9 maanden gehad, de problemen begonnen pas nadat ze hem wat langer had.
Ik had liever gewild dat ik hem eerder aangeboden gekregen had. Dan had ik er veel minder probleemgedrag uit hoeven trainen en was het allemaal veel makkelijker geweest.

Ik wil dus maar zeggen dat -als je niet de middelen en kennis in huis hebt- door blijven gaan met een probleem uit verantwoordelijkheidsgevoel niet altijd het beste voor de hond is. En daar gaan we natuurlijk voor.

TS: overigens wilde mijn zwerver vroeger ook altijd buiten slapen. Dat was hij immers gewend. Dat heb ik omgeruild voor een plek onder het bed. Het bied hem veiligheid, wat als hij wilt gaan slapen natuurlijk een heel fijn gevoel is. Ook bij oppasadressen slaapt hij indien mogelijk onder het bed.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:13

Sassol schreef:
Jis_ schreef:

Hier wil ik wel even op reageren. TS geeft aan al 3 deskundigen gesproken te hebben, die allemaal zeggen dat het niet op te lossen is (met de huidige situatie).
Dus zoekt ze een ander adres, voor mensen die wel een passende situatie hebben.

Mijn eigen hond heb ik overgenomen nadat er door de eigenaresse samen met een GT mee getraind was, wat helaas het probleem erger gemaakt heeft. Zij heeft hem 9 maanden gehad, de problemen begonnen pas nadat ze hem wat langer had.
Ik had liever gewild dat ik hem eerder aangeboden gekregen had. Dan had ik er veel minder probleemgedrag uit hoeven trainen en was het allemaal veel makkelijker geweest.

Ik wil dus maar zeggen dat -als je niet de middelen en kennis in huis hebt- door blijven gaan met een probleem uit verantwoordelijkheidsgevoel niet altijd het beste voor de hond is. En daar gaan we natuurlijk voor.

TS: overigens wilde mijn zwerver vroeger ook altijd buiten slapen. Dat was hij immers gewend. Dat heb ik omgeruild voor een plek onder het bed. Het bied hem veiligheid, wat als hij wilt gaan slapen natuurlijk een heel fijn gevoel is. Ook bij oppasadressen slaapt hij indien mogelijk onder het bed.

Lees dan alsjeblieft ook even goed wat ik gericht naar de TS schreef. :) Het stukje wat jij quote is in zijn algemeenheid geschreven niet zozeer naar de TS.
Ik zou er nog wat meer tijd aan uit trekken in ieder geval.
Waarom 3 GT's raadplegen? Ik heb GT's zelf over het algemeen niet zo hoog zitten, jouw stukje tekst daarover even dik gedrukt.
Je hebt maar 1 goede nodig, dat kost wat maar daar krijg je ook zeker wat voor terug.
Natuurlijk kan een hond enorm opknappen als ze bij een andere eigenaar komt en je hoeft niet kosten wat het kost een hond bij je te houden maar vergeet niet wat elke verhuizing ook weer met een hond doet. Mijn herplaatsers die 2 eigenaren hebben gehad voordat ze bij mij kwamen waren moeilijker dan die mij als 2e eigenaar kregen.

Het is aan de ouders/moeder van de TS om de juiste keuze in te schatten.