Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

fransje23 schreef:Roulette_ schreef:Campina verkoopt alleen maar weide-melk, maar volgens mij heeft sowieso de meerderheid van de Nederlandse boeren hun koeien gewoon buiten op de wei als het weer dat toelaat
Campina verkoopt niet alleen weidemelk hoor! Wel krijgen boeren die weidegang geven een weidepremie, dus een iets hogere melkprijs. Voor het imago van de sector wordt weidegang dus gestimuleert Campina heeft als doel dat 80% van hun boeren weidegang geeft.
spicegirl schreef:@Leffroi-..' maar voordat je ook echt binnen bent geweest vind ik dit een uitspraak van niks. " ...
steek eerst eens een hand in je eigen boezem.
waaruit maak jij op, dat ik er niet, of nooit in ben geweest?
over vooroordelen gesproken.![]()
![]()
![]()
en buiten dat,
er zitten geen ramen in, de deuren zitten op een heerlijke dag potdicht. geen koeien in de wei.
of je erin bent geweest of niet, het spreekt toch wel voor zich.
en dat van stadse meid, die ontdekt waar de melk vandaan komt, is wel 3erg denigrerend.
ik zat al op het platteland, voor jij geboren werd.
je weet niks van mij, maar bent wel erg aanmatigend..
beetje meer respect.
Blacky94 schreef:spicegirl schreef:@Leffroi-..' maar voordat je ook echt binnen bent geweest vind ik dit een uitspraak van niks. " ...
steek eerst eens een hand in je eigen boezem.
waaruit maak jij op, dat ik er niet, of nooit in ben geweest?
over vooroordelen gesproken.![]()
![]()
![]()
en buiten dat,
er zitten geen ramen in, de deuren zitten op een heerlijke dag potdicht. geen koeien in de wei.
of je erin bent geweest of niet, het spreekt toch wel voor zich.
en dat van stadse meid, die ontdekt waar de melk vandaan komt, is wel 3erg denigrerend.
ik zat al op het platteland, voor jij geboren werd.
je weet niks van mij, maar bent wel erg aanmatigend..
beetje meer respect.
Zeker weten ook dat het echt koeien waren en niet varkens of kippen?
Ik heb namelijk zelf eigenlijk alleen maar (half) open stallen gezien (tenzij het om mesterijen gaat maar aangezien we het in dit topic over voornamelijk melkvee hebben), en ivm stages zijn dat er toch wel een hoop, dus ben zelf ook wel benieuwd dan eigenlijk...
Blacky94 schreef:mzara schreef:Ze bestaan wel. maar de meeste boeren houden hun koeien binnen. Dit omdat er in Nederland niet zo veel ruimte is, en daardoor zijn de grondprijzen ook duur. een koeienboer is voor een deel zelfvoorzienend. dat wil zeggen dat hij de maïs zelf verbouwd en inkuilt. Als hij dat land zou gebruiken om de koeien te laten grazen. wil dat zeggen dat hij minder kuil heeft en dus bij moet gaan kopen van andere boeren. daarbij grazen koeien maar 1/3 van de weide kaal. dus heb je veel grond nodig en kun je de grond dus eigenlijk beter gebruiken voor akkerbouw.
Ik weet niet zeker of koeien ook een grotere kans op ziektes hebben als ze buiten lopen. anders zou dat ook nog mee kunnen spelen.
en wat je zegt klopt ook. als het weer maar een beetje tegenvalt staan alle koeien binnen.
Zo'n 70% van alle koeien komt buiten in de zomer. Dat "de meeste houden ze binnen valt dus wel mee".
Daarnaast wil Campina dat koeien minstens zoveel uur per jaar buiten komen willen ze de melk gebruiken..
Roulette_ schreef:fransje23 schreef:Campina verkoopt niet alleen weidemelk hoor! Wel krijgen boeren die weidegang geven een weidepremie, dus een iets hogere melkprijs. Voor het imago van de sector wordt weidegang dus gestimuleert Campina heeft als doel dat 80% van hun boeren weidegang geeft.
Alle Campina merk melk is weidemelk hoor, melk die daar niet aan voldoet wordt verwerkt in andere producten. Volgens mij is die 80% trouwens de huidige realiteit en niet het doel.
geertje3 schreef:tja bij ons komen de koeien dus niet buiten. Wij hebben ongeveer 165 melkkoeien lopen in de stal.
De koeien krijgen het hele jaar door het zelfde rantsoen hoeven niet om te schakelen naar gras of terug naar kuilgras.
We halen nu al het gras zelf op in kuil bult zeg maar, als je de koeien gaat weiden krijg je minder gras in je kuil en kan het er op uit lopen dat je te weinig gras krijgt om de koeien in de winter te voeren.
Is niet in alle gevallen zo maar komt wel steeds meer voor.
Ziektes die koeien buiten op kunnen lopen zijn bv, IBR, BVd, salmonella, blauwtong, mkz, botulisme.
misschien nog wel meer maar goed, het is trouwens niet uitgesloten dat ze het op stal niet krijgen, want daar komt ook wel "vreemd" volk van buiten.
Marrit89 schreef:Hier wil ik even op in gaan, als je het niet erg vind.
Naar mijn inziens bestaat er geen weidemelk. Het is een marketingconcept om de prijs op te drijven. Hoe kan melk immers weidemelk zijn als de melk van Boer A die de koeien binnen houdt, met dezelfde (Campina) tankwagen wordt opgehaald als de melk van Boer B, die de koeien weidt? Zolang de melk van boeren die de koeien buiten hebben in dezelfde tankwagen gaat als van boeren die de koeien binnen houden, bestaat er geen weidemelk.
Daarbij snap ik het, bedrijfstechnisch gezien, dat boeren er steeds vaker voor kiezen om de koeien binnen te houden. Om nog een beetje geld te verdienen aan het boer zijn, moet er helaas steeds vaker intensiever worden geboerd. Hoe meer intensiever, hoe meer werk. Om het arbeidstechnisch niet te zwaar (en te duur) te maken, wordt er steeds vaker gekozen om de koeien binnen te houden. Tel daarbij op dat de weidepremie bij lange na niet de kosten voor weidegang dekt (Een voorbeeld van hier in de buurt: € 9000 weidepremie tegenover € 20000 kosten), dan is de rekensom gemakkelijk gemaakt. Friesland Campina heeft de weidepremie vorig jaar verhoogd naar € 1,- per 100 kg melk. Dit weegt niet op tegen de kosten van weidegang. Daarbij is er nu de grondgebondenheid en het mestbeleid waar de boer rekening mee moet houden. De boeren die hier in de omgeving weiden, doen dit veruit allemaal vanuit nostalgie en omdat ze vinden dat dit zo hoort. Niet omdat het goedkoper is.
Het is jammer, maar gelukkig komen vaak de 'droge' koeien en de vaarzen wel buiten.
Als ik sommige stallen van nu zie, dan heb ik helemaal geen medelijden met de koeien. Zoals hier eerder al werd genoemd; waterbedden, borstels, koel en schoon drinkwater, genoeg voedsel, ruimte, met een melkrobot zelf de keuze wanneer ze gemolken willen worden.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik zie de koeien het liefst in de weide. Maar ik ken ook de andere kant, en vanuit deze kant begrijp ik de boeren die de koeien binnen houden, volkomen.
Leffroi schreef:Geryon schreef:Ik lees veel dat koeien zomers liever binnen staan. Is dit een excuus, is dit vanwege ziektes, of is het echt waar? De koeien hier (vleeskoeien) staan zomers altijd op de wei en ze lijken het zo fijn te hebben namelijk! Ze lopen ook echt wat af, kan me niet voorstellen dat ze liever binnen staan op 'stal'?
Wat mij uitgelegd is op mijn koeienstage, koeien kunnen slecht tegen warmte. 'S zomers konden ze bij ons ook kiezen of ze binnen of buiten wilden staan en het grootste gedeelte van de dag stonden ze binnen. Uiteraard vonden ze buiten staan heerlijk, maar binnen staan was koeler.
Ook hebben ze, als het weer wat schommelt, zoals in nederland veel gebeurd, snel kans op een longontsteking. Warm, vochtig weer is niet fijn voor koeien. Geef hun maar vrieskou, vinden ze veel fijner.
Maargoed, zo is het mij uitgelegd en van wat ik gezien heb klopt het aardig.
)caroline_max schreef:Je kunt denken aan kosten als; omheining, onderhoud omheining, arbeid, extra kosten voor weide onderhoud, aanleg watervoorziening.....
Het klinkt allemaal gemakkelijk, hup koe naar buiten en klaar maar zo simpel is het helaas niet. Wij zouden heel graag weiden, maar door diverse factoren is dat nog steeds niet mogelijk hier. Heel frustrerend, al hebben onze koeien het ook prima in de stal.
Campina heeft nog geen 80% weiders, maar dat is wel het streven, vandaar de weidepremie. Wij leveren aan Campina ( niet weide dus) en dat gaat inderdaad in dezelfde wagen als de buurman verderop (wel weider).
irmaaatje schreef:Leffroi schreef:
Wat mij uitgelegd is op mijn koeienstage, koeien kunnen slecht tegen warmte. 'S zomers konden ze bij ons ook kiezen of ze binnen of buiten wilden staan en het grootste gedeelte van de dag stonden ze binnen. Uiteraard vonden ze buiten staan heerlijk, maar binnen staan was koeler.
Ook hebben ze, als het weer wat schommelt, zoals in nederland veel gebeurd, snel kans op een longontsteking. Warm, vochtig weer is niet fijn voor koeien. Geef hun maar vrieskou, vinden ze veel fijner.
Maargoed, zo is het mij uitgelegd en van wat ik gezien heb klopt het aardig.
Klopt hoor, dat is je goed uitgelegd.
De koeien waar Geryon het over heeft hebben waarschijnlijk geen keus om naar binnen te kunnen, en het is ook heel ander soort vee die met een heel ander doel worden gehouden.
Ik denk dat als ze op een warme dag eens kritisch naar de koeien kijkt ze ook wel ziet dat ze het wat zwaarder hebben, en last van vliegen. Koeien kunnen gewoon heel slecht tegen warmte, en ze hebben een hekel aan nattigheid. ( behalve als het heel warm is)
Paarden die dag en nachten buiten staan vinden een schuilstal/boom of iets ook lekker om uit de wind/regen/zon te kunnen staan. Bij een koe precies zo.
Sizzle schreef:Je hebt inderdaad ook van die koeienfabrieken met 200 koeien en volledig geautomatiseerde melkrobot.
Deze komen niet buiten. Ik snap ook dat dit niet te doen is, maar daar vind ik het de vraag of het wel wenselijk is om dat zo door te voeren.
Ik zou daar eigenlijk ook graag keus in willen zien bij melk in de supermark. Net als vrije uitloop eieren zeg maar.
idapaulien schreef:Dit hebben wij. Wij melken met twee melkrobots. De koeien kunnen zelf bepalen wanneer ze gemolken worden. In de stal staat een selectiepoortje. De koeien gaan hier door heen. Als ze zijn gemolken, kunnen ze naar buiten. Als ze al 12 uur niet geworden zijn, mogen ze niet naar buiten en blijven ze in de stal. Zodra ze gemolken worden, kunnen ze dan naar buiten.
De koeien kunnen bij ons vanaf ongeveer april/mei naar buiten tot ongeveer oktober (afhankelijk van het weer en het land.
Ze kunnen bij ons vanaf ongeveer 6 uur 's ochtends naar buiten en we halen ze rond 18:00 uur binnen.
Als het een hete zomer is, mogen de koeien ook 's nachts naar buiten, omdat ze dan overdag liever binnen staan. Wij halen ze dan om 8 uur 's ochtends en 18:00 uur binnen, zodat ze gemolken worden en daarna weer naar buiten kunnen.
Bij ons in stal wordt gevoerd met een voerrobot, die rijdt om de 3 uur langs het stek met vers kuil/gras, mais en aardappelen.