Koeien, waarom geen inloopstal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Re: Koeien, waarom geen inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:41

Tegenwoordig worden er juist open stallen gebouwd. Als het slecht weer is gaat er een gordijn dicht zodat de stal dan dicht is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:42

Ik wist niet dat campina daar voorstander van is :)

Ik hoef de keus overigens niet te maken aangezien die hele grote stallen zoals in Nl hier niet zo aan de orde zijn.
Daarnaast zijn haast alle weiden begroeid met o.a fruitbomen bijvoorbeeld of liggen ze op een helling waardoor er altijd wel een schaduwkant is.
Een ander soort van 'boeren' zeg maar.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:05

fransje23 schreef:
Roulette_ schreef:
Campina verkoopt alleen maar weide-melk, maar volgens mij heeft sowieso de meerderheid van de Nederlandse boeren hun koeien gewoon buiten op de wei als het weer dat toelaat

Campina verkoopt niet alleen weidemelk hoor! Wel krijgen boeren die weidegang geven een weidepremie, dus een iets hogere melkprijs. Voor het imago van de sector wordt weidegang dus gestimuleert Campina heeft als doel dat 80% van hun boeren weidegang geeft.

Alle Campina merk melk is weidemelk hoor, melk die daar niet aan voldoet wordt verwerkt in andere producten. Volgens mij is die 80% trouwens de huidige realiteit en niet het doel.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:06

Wij hebben zo'n 'inloopstal' ;)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:14

spicegirl schreef:
@Leffroi-..' maar voordat je ook echt binnen bent geweest vind ik dit een uitspraak van niks. " ...
steek eerst eens een hand in je eigen boezem.
waaruit maak jij op, dat ik er niet, of nooit in ben geweest?
over vooroordelen gesproken. :roll: >;) >;)
en buiten dat,
er zitten geen ramen in, de deuren zitten op een heerlijke dag potdicht. geen koeien in de wei.
of je erin bent geweest of niet, het spreekt toch wel voor zich.

en dat van stadse meid, die ontdekt waar de melk vandaan komt, is wel 3erg denigrerend.
ik zat al op het platteland, voor jij geboren werd.
je weet niks van mij, maar bent wel erg aanmatigend..
beetje meer respect.

Zeker weten ook dat het echt koeien waren en niet varkens of kippen?
Ik heb namelijk zelf eigenlijk alleen maar (half) open stallen gezien (tenzij het om mesterijen gaat maar aangezien we het in dit topic over voornamelijk melkvee hebben), en ivm stages zijn dat er toch wel een hoop, dus ben zelf ook wel benieuwd dan eigenlijk...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:21

De veehouderij verandert, sommige dingen ten goede en andere minder in het belang van de koeien zelf.
Het zijn wel 'winstgedreven' veranderingen.
Koeien produceren meer melk dan vroeger (zo ongeveer het dubbele). De huidige wijze van boeren maakt van een koe nog meer een 'melkfabriek' - een topsporter... (in mijn ogen bio-industrie); of het dier nu binnen staat of buiten. Een melkkoe van nu leeft korter en is vatbaarder voor ziekten.
Door de melkrobot kan het dier wel zelf kiezen wanneer het gemolken kan worden. Sommige koeien komen buiten en hebben een inloopstal. Ook in de stallen hebben koeien meer bewegingsvrijheid dan vroeger.
Maar m.i. blijft het lastige materie.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:34

Blacky94 schreef:
spicegirl schreef:
@Leffroi-..' maar voordat je ook echt binnen bent geweest vind ik dit een uitspraak van niks. " ...
steek eerst eens een hand in je eigen boezem.
waaruit maak jij op, dat ik er niet, of nooit in ben geweest?
over vooroordelen gesproken. :roll: >;) >;)
en buiten dat,
er zitten geen ramen in, de deuren zitten op een heerlijke dag potdicht. geen koeien in de wei.
of je erin bent geweest of niet, het spreekt toch wel voor zich.

en dat van stadse meid, die ontdekt waar de melk vandaan komt, is wel 3erg denigrerend.
ik zat al op het platteland, voor jij geboren werd.
je weet niks van mij, maar bent wel erg aanmatigend..
beetje meer respect.

Zeker weten ook dat het echt koeien waren en niet varkens of kippen?
Ik heb namelijk zelf eigenlijk alleen maar (half) open stallen gezien (tenzij het om mesterijen gaat maar aangezien we het in dit topic over voornamelijk melkvee hebben), en ivm stages zijn dat er toch wel een hoop, dus ben zelf ook wel benieuwd dan eigenlijk...

Ik vraag me inderdaad ook af of dit wel echt melkvee was?
Varkens en kippenschuren zijn vaak inderdaad potdicht.
Maar met melkvee ben ik er wel bekend mee dat deze stallen wat meer open zijn, en ze vaak gordijnen aan de buitenmuren hebben, welke met slecht weer dicht gaan, en met goed weer open zijn, om zo een goed stalklimaat te hebben.

En inderdaad hebben niet alle boeren evenveel grond om de koeien buiten te laten lopen.
Net wat er eerder gezegd is, er moet ook voer van het land komen, veel boeren hebben ook verspreid het land liggen, en dus lang niet alles aan huis.
Maar de koeien op stal, hebben het ook zeker niet slecht.
Vandaag zijn ook weer de campina open boerderij dagen, wellicht eens een kijkje gaan nemen, en de boer gewoon eens wat vragen!

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:51

Waar mijn paard staat hebben ze een melkrobot, wanneer de koeien buiten staan kunnen de koeien zelf kiezen of ze naar buiten gaan of binnen blijven. Bij mijn vriend thuis ook, de koeien mogen zelf kiezen wat ze doen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:58

Blacky94 schreef:
mzara schreef:
Ze bestaan wel. maar de meeste boeren houden hun koeien binnen. Dit omdat er in Nederland niet zo veel ruimte is, en daardoor zijn de grondprijzen ook duur. een koeienboer is voor een deel zelfvoorzienend. dat wil zeggen dat hij de maïs zelf verbouwd en inkuilt. Als hij dat land zou gebruiken om de koeien te laten grazen. wil dat zeggen dat hij minder kuil heeft en dus bij moet gaan kopen van andere boeren. daarbij grazen koeien maar 1/3 van de weide kaal. dus heb je veel grond nodig en kun je de grond dus eigenlijk beter gebruiken voor akkerbouw.

Ik weet niet zeker of koeien ook een grotere kans op ziektes hebben als ze buiten lopen. anders zou dat ook nog mee kunnen spelen.

en wat je zegt klopt ook. als het weer maar een beetje tegenvalt staan alle koeien binnen.

Zo'n 70% van alle koeien komt buiten in de zomer. Dat "de meeste houden ze binnen valt dus wel mee".
Daarnaast wil Campina dat koeien minstens zoveel uur per jaar buiten komen willen ze de melk gebruiken..

oh dat heb ik verkeerd geschreven. ik bedoel de boeren die hun koeien binnen houden. de meeste daarvan doen het daarom. niet de meeste boeren. sorry.

En dat klopt ook. steeds meer koeien komen buiten heel goed. ik zie ze hier ook vaak buiten staan. maar de boeren die ik spreek door mijn opleiding die gaven dat als reden. en dat was de vraag van ts. maar inloopstallen heb ik hier nog niet gezien.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:05

Zo, voelt er zich ook 1 aangevallen. Het was maar een vraag hoor ik heb nergens gezegd dat je ook daadwerkelijk iets bent.
Je geeft aan dat je er doorheen gereden bent. Neem toch aan dat je niet met je auto dwars door boerderijen gereden bent en ja, daar trek ik inderdaad de conclusie uit dat je niet bent binnen geweest. Want wie weet hebben ze daar een geautomatiseerd klimaat, of hoe je dat ook noemt. Wellicht niet ideaal, maar sommige boeren kunnen niet anders.

Calm down..

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:34

Roulette_ schreef:
fransje23 schreef:
Campina verkoopt niet alleen weidemelk hoor! Wel krijgen boeren die weidegang geven een weidepremie, dus een iets hogere melkprijs. Voor het imago van de sector wordt weidegang dus gestimuleert Campina heeft als doel dat 80% van hun boeren weidegang geeft.

Alle Campina merk melk is weidemelk hoor, melk die daar niet aan voldoet wordt verwerkt in andere producten. Volgens mij is die 80% trouwens de huidige realiteit en niet het doel.

Hier wil ik even op in gaan, als je het niet erg vind.
Naar mijn inziens bestaat er geen weidemelk. Het is een marketingconcept om de prijs op te drijven. Hoe kan melk immers weidemelk zijn als de melk van Boer A die de koeien binnen houdt, met dezelfde (Campina) tankwagen wordt opgehaald als de melk van Boer B, die de koeien weidt? Zolang de melk van boeren die de koeien buiten hebben in dezelfde tankwagen gaat als van boeren die de koeien binnen houden, bestaat er geen weidemelk.

Daarbij snap ik het, bedrijfstechnisch gezien, dat boeren er steeds vaker voor kiezen om de koeien binnen te houden. Om nog een beetje geld te verdienen aan het boer zijn, moet er helaas steeds vaker intensiever worden geboerd. Hoe meer intensiever, hoe meer werk. Om het arbeidstechnisch niet te zwaar (en te duur) te maken, wordt er steeds vaker gekozen om de koeien binnen te houden. Tel daarbij op dat de weidepremie bij lange na niet de kosten voor weidegang dekt (Een voorbeeld van hier in de buurt: € 9000 weidepremie tegenover € 20000 kosten), dan is de rekensom gemakkelijk gemaakt. Friesland Campina heeft de weidepremie vorig jaar verhoogd naar € 1,- per 100 kg melk. Dit weegt niet op tegen de kosten van weidegang. Daarbij is er nu de grondgebondenheid en het mestbeleid waar de boer rekening mee moet houden. De boeren die hier in de omgeving weiden, doen dit veruit allemaal vanuit nostalgie en omdat ze vinden dat dit zo hoort. Niet omdat het goedkoper is.
Het is jammer, maar gelukkig komen vaak de 'droge' koeien en de vaarzen wel buiten.
Als ik sommige stallen van nu zie, dan heb ik helemaal geen medelijden met de koeien. Zoals hier eerder al werd genoemd; waterbedden, borstels, koel en schoon drinkwater, genoeg voedsel, ruimte, met een melkrobot zelf de keuze wanneer ze gemolken willen worden.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik zie de koeien het liefst in de weide. Maar ik ken ook de andere kant, en vanuit deze kant begrijp ik de boeren die de koeien binnen houden, volkomen.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:41

geertje3 schreef:
tja bij ons komen de koeien dus niet buiten. Wij hebben ongeveer 165 melkkoeien lopen in de stal.
De koeien krijgen het hele jaar door het zelfde rantsoen hoeven niet om te schakelen naar gras of terug naar kuilgras.
We halen nu al het gras zelf op in kuil bult zeg maar, als je de koeien gaat weiden krijg je minder gras in je kuil en kan het er op uit lopen dat je te weinig gras krijgt om de koeien in de winter te voeren.
Is niet in alle gevallen zo maar komt wel steeds meer voor.

Ziektes die koeien buiten op kunnen lopen zijn bv, IBR, BVd, salmonella, blauwtong, mkz, botulisme.

misschien nog wel meer maar goed, het is trouwens niet uitgesloten dat ze het op stal niet krijgen, want daar komt ook wel "vreemd" volk van buiten.

Het is logisch dat je minder gras in de kuil krijgt, maar je voert ook minder in de zomer dus heb je ook minder nodig.. Tuurlijk is het zo dat er een percentage van je grasland vertrapt word, maar als dat ook het percentage is wat je in de winter tekort komt dan zit je wel heel erg krap in je voorraad. Als wij de koeien niet meer zouden beweiden dan houden we misschien wat meer gras over. Maar als je door weidegang kuilgras te kort zou komen gaat er sowieso al wat verkeerd, en heeft dat niks met weidegang te maken..

Die ziektes die jij opnoemt lopen ze net zo hard in de stal op. Blauwtong misschien een uitzondering, de kans is kleiner als ze binnen blijven. Maar ze lopen evengoed risico. Botulisme heb je juist minder last van met beweiding, doordat je veel korter maait dan dat een koe kan eten. De bacterie leeft namelijk in de bodem. Dus als die er al zit, dan lopen ze binnen eerder een risico dan buiten.
Maargoed, je mist er misschien wel 1 in je "rijtje" en dat is leverbot. En koe die niet buiten komt loopt dat ook niet op. Maar leverbot is wel heel goed te behandelen.
Daarnaast is longworm ook iets wat vaak opspeelt, maar dat is ook goed te behandelen.

Maar ik ben een voorstander van weidegang zolang het op de juiste manier kan. Het hoeft namelijk niet altijd een verbetering te zijn voor de koeien dat ze naar buiten gaan..

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:45

Marrit89 schreef:
Hier wil ik even op in gaan, als je het niet erg vind.
Naar mijn inziens bestaat er geen weidemelk. Het is een marketingconcept om de prijs op te drijven. Hoe kan melk immers weidemelk zijn als de melk van Boer A die de koeien binnen houdt, met dezelfde (Campina) tankwagen wordt opgehaald als de melk van Boer B, die de koeien weidt? Zolang de melk van boeren die de koeien buiten hebben in dezelfde tankwagen gaat als van boeren die de koeien binnen houden, bestaat er geen weidemelk.

Daarbij snap ik het, bedrijfstechnisch gezien, dat boeren er steeds vaker voor kiezen om de koeien binnen te houden. Om nog een beetje geld te verdienen aan het boer zijn, moet er helaas steeds vaker intensiever worden geboerd. Hoe meer intensiever, hoe meer werk. Om het arbeidstechnisch niet te zwaar (en te duur) te maken, wordt er steeds vaker gekozen om de koeien binnen te houden. Tel daarbij op dat de weidepremie bij lange na niet de kosten voor weidegang dekt (Een voorbeeld van hier in de buurt: € 9000 weidepremie tegenover € 20000 kosten), dan is de rekensom gemakkelijk gemaakt. Friesland Campina heeft de weidepremie vorig jaar verhoogd naar € 1,- per 100 kg melk. Dit weegt niet op tegen de kosten van weidegang. Daarbij is er nu de grondgebondenheid en het mestbeleid waar de boer rekening mee moet houden. De boeren die hier in de omgeving weiden, doen dit veruit allemaal vanuit nostalgie en omdat ze vinden dat dit zo hoort. Niet omdat het goedkoper is.
Het is jammer, maar gelukkig komen vaak de 'droge' koeien en de vaarzen wel buiten.
Als ik sommige stallen van nu zie, dan heb ik helemaal geen medelijden met de koeien. Zoals hier eerder al werd genoemd; waterbedden, borstels, koel en schoon drinkwater, genoeg voedsel, ruimte, met een melkrobot zelf de keuze wanneer ze gemolken willen worden.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik zie de koeien het liefst in de weide. Maar ik ken ook de andere kant, en vanuit deze kant begrijp ik de boeren die de koeien binnen houden, volkomen.

Kun jij mij die €20000 kosten eens uitleggen?
Mag ook via PB.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:53

Je kunt denken aan kosten als; omheining, onderhoud omheining, arbeid, extra kosten voor weide onderhoud, aanleg watervoorziening.....

Het klinkt allemaal gemakkelijk, hup koe naar buiten en klaar maar zo simpel is het helaas niet. Wij zouden heel graag weiden, maar door diverse factoren is dat nog steeds niet mogelijk hier. Heel frustrerend, al hebben onze koeien het ook prima in de stal.

Campina heeft nog geen 80% weiders, maar dat is wel het streven, vandaar de weidepremie. Wij leveren aan Campina ( niet weide dus) en dat gaat inderdaad in dezelfde wagen als de buurman verderop (wel weider).

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:53

Leffroi schreef:
Geryon schreef:
Ik lees veel dat koeien zomers liever binnen staan. Is dit een excuus, is dit vanwege ziektes, of is het echt waar? De koeien hier (vleeskoeien) staan zomers altijd op de wei en ze lijken het zo fijn te hebben namelijk! Ze lopen ook echt wat af, kan me niet voorstellen dat ze liever binnen staan op 'stal'?

Wat mij uitgelegd is op mijn koeienstage, koeien kunnen slecht tegen warmte. 'S zomers konden ze bij ons ook kiezen of ze binnen of buiten wilden staan en het grootste gedeelte van de dag stonden ze binnen. Uiteraard vonden ze buiten staan heerlijk, maar binnen staan was koeler.

Ook hebben ze, als het weer wat schommelt, zoals in nederland veel gebeurd, snel kans op een longontsteking. Warm, vochtig weer is niet fijn voor koeien. Geef hun maar vrieskou, vinden ze veel fijner.

Maargoed, zo is het mij uitgelegd en van wat ik gezien heb klopt het aardig.

Klopt hoor, dat is je goed uitgelegd.
De koeien waar Geryon het over heeft hebben waarschijnlijk geen keus om naar binnen te kunnen, en het is ook heel ander soort vee die met een heel ander doel worden gehouden.
Ik denk dat als ze op een warme dag eens kritisch naar de koeien kijkt ze ook wel ziet dat ze het wat zwaarder hebben, en last van vliegen. Koeien kunnen gewoon heel slecht tegen warmte, en ze hebben een hekel aan nattigheid. ( behalve als het heel warm is :P )
Paarden die dag en nachten buiten staan vinden een schuilstal/boom of iets ook lekker om uit de wind/regen/zon te kunnen staan. Bij een koe precies zo.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:01

Voor degene die denken vanaf de weg te zien of een stal open of dicht is.
Dit wordt veel gebruikt, dus een all weather open stal die altijd ventileert.
Ben absoluut voor koeien in de wei maar dat alle koeienstallen helemaal dicht zitten is ook niet waar, volgende keer eens beter kijken.

Ik neem overigens aan dat degene die het allemaal zo zielig vinden veganist zijn toch

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:04

caroline_max schreef:
Je kunt denken aan kosten als; omheining, onderhoud omheining, arbeid, extra kosten voor weide onderhoud, aanleg watervoorziening.....

Het klinkt allemaal gemakkelijk, hup koe naar buiten en klaar maar zo simpel is het helaas niet. Wij zouden heel graag weiden, maar door diverse factoren is dat nog steeds niet mogelijk hier. Heel frustrerend, al hebben onze koeien het ook prima in de stal.

Campina heeft nog geen 80% weiders, maar dat is wel het streven, vandaar de weidepremie. Wij leveren aan Campina ( niet weide dus) en dat gaat inderdaad in dezelfde wagen als de buurman verderop (wel weider).

Dan heb je wel onwijs veel land wil je aan €20000 kosten komen..
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van weidegang zolang dat haalbaar is. Moet wel leuk blijven voor koe en boer, dus als een veehouder ervoor kiest om z'n koeien binnen te houden heeft hij daar ( net als jullie ) echt wel een goede reden voor.
Maar ik vraag me gewoon af hoe je in hemelsnaam aan zoveel kosten extra komt voor weidegang.
Heel simpel, koeien halen zelf hun voer dus je hoeft minder te maaien. Brengen zelf hun mest weg ( weliswaar niet de meest efficienste manier. Maar de mest zit niet in de put, dus je kan en hoeft het ook niet uit te rijden. Binnen heb je minder strooisel verbruik, en ook minder werk aan instrooien dus. Koeien zijn schoner als ze weer op stal komen om gemolken te worden, je bent dus iets sneller klaar met melken.
Daarbij heb je niet jaarlijks heel veel onderhoud aan omheining, als hij staat staat hij. Er zal een keer een koe door heen vliegen of je maait perongeluk een paal om, maar je hoeft niet jaarlijks de hele heining te onderhouden.
Dan heb je ook nog eens gebieden waar helemaal geen omheining gezet hoeft te worden omdat er sloten liggen, dan is de aanleg voor watervoorziening ook gelijk niet meer nodig.
Dus er blijft naar mijn mening vrij weinig over.
Wel is er een minder stabiel rantsoen, eten de koeien alleen binnen kun je veel meer sturen en een stabieler rantsoen aan bieden. Waardoor je dus je melkproductie ook beter eronder kunt houden.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:19

ik noem nergens een bedrag hoor, geef alleen maar aan waar je kosten van hebt. Een omheining is en kostbare zaak, en een beetje boer moet toch heel wat hectares omheinen.

Het is niet goedkoper om te weiden, maar juist extrawerk en schoner hoeven de koeien er al helemaal niet van te worden. Een sloot is geen omheining ( en de brandweer is er niet om steeds koeien uit de sloot te), en rechtstreeks uit de sloot drinken is dus geen optie ( want daar heb je keurig een omheining. Klinkt allemaal leuk......

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:29

Ik woon ook op een boerderij, er is net 1 stal bijgebouwd en de ander gerenoveerd.
De nieuwe stal is een hellingstal geworden voor drachtige (droge) koeien, deze staan op stro. Beide stallen zijn enorm ruim, veel frisse lucht en natuurlijk comfort. De stallen die nu gebouwd worden gaan er alleen maar beter uit zien qua comfort en ruimte voor de koe. (Vroeger stonden ze de hele winter op een zelfde stukje en gingen ze in het voorjaar/zomer dag en nacht naar buiten grupstal).

Mijn vader doet de koeien er niet uit omdat dit voordeliger is of omdat Friesland Campina een weidepremie toekent. Gewoon omdat het zo'n fijn gezicht is, de koeien buiten.
Of ze meer ziektes oplopen buiten betwijfel ik, natuurlijk heb je allerlei dieren die in de wei hun sporen achter laten (denk aan: vossen, vogels maar ook honden), maar ik kan me niet heugen dat er ooit een koe ziek bij ons van de wei is gekomen. Daarnaast zijn ze veel schoner wanneer ze buiten lopen en is het goed voor de klauwen. Bij ons mogen ze op de dagen dat de weersomstandigheden niet optimaal zijn kiezen of ze in de stal blijven of de weide in gaan. Wanneer het de hele dag regent of té warm is blijven ze vaak ook binnen.

Daarnaast, ik weet dat het hier over koeien gaat. Maar ik denk dat melkveehouderij een van de fijnere sectors is. Hier in de buurt is ook een kippenboer (scharrelkippen), maar als je in die stallen kijkt is er niks scharrel aan, ik vind het totaal geen fijn gezicht zo veel kippen in zo'n kleine ruimte met weinig daglicht. Boeren hebben toch vaak wel een band met hun koeien en weten ook veel over ze (80-100 melkkoeien).

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:42

hmm wat apart, bij ons in de omgeving word dus wel gescheiden de melk op gehaald.
Swinters word onze melk opgehaald nadat ze bij de buurman zijn geweest en als de koeien buiten lopen komen ze onze melk eerder halen als dat van de buurman. Of er rijden 2 wagen achter elkaar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:49

irmaaatje schreef:
Leffroi schreef:

Wat mij uitgelegd is op mijn koeienstage, koeien kunnen slecht tegen warmte. 'S zomers konden ze bij ons ook kiezen of ze binnen of buiten wilden staan en het grootste gedeelte van de dag stonden ze binnen. Uiteraard vonden ze buiten staan heerlijk, maar binnen staan was koeler.

Ook hebben ze, als het weer wat schommelt, zoals in nederland veel gebeurd, snel kans op een longontsteking. Warm, vochtig weer is niet fijn voor koeien. Geef hun maar vrieskou, vinden ze veel fijner.

Maargoed, zo is het mij uitgelegd en van wat ik gezien heb klopt het aardig.

Klopt hoor, dat is je goed uitgelegd.
De koeien waar Geryon het over heeft hebben waarschijnlijk geen keus om naar binnen te kunnen, en het is ook heel ander soort vee die met een heel ander doel worden gehouden.
Ik denk dat als ze op een warme dag eens kritisch naar de koeien kijkt ze ook wel ziet dat ze het wat zwaarder hebben, en last van vliegen. Koeien kunnen gewoon heel slecht tegen warmte, en ze hebben een hekel aan nattigheid. ( behalve als het heel warm is :P )
Paarden die dag en nachten buiten staan vinden een schuilstal/boom of iets ook lekker om uit de wind/regen/zon te kunnen staan. Bij een koe precies zo.

Klopt, is een open weiland. Ik zal eens opletten, maar het is me in ieder geval nog nooit opgevallen. De koeien zien er wel wat minder kwetsbaar uit dan melkkoeien, en ze hebben allemaal horens. De koeien bevallen trouwens ook wel eens gewoon hier op het land.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:53

Bij ons lopen de kalfjes vanaf een half jaar, de pinken en de droge koeien in natuurgebieden, van juni tot eind november.
De melkkoeien gaan overdag naar buiten, 's nachts binnen.

Wij zijn afgelopen november gaan melken, dus alles staat nog in de kinderschoenen en tis nog van alles proberen, dus ben erg benieuwd!

Ik heb hier in de buurt eigenlijk nog nooit een loopster gezien, alleen of met z'n allen op de wei of met z'n allen binnen.

Denk trouwens dat voor de boeren die land pachten het ook (steeds?) minder aantrekkelijk wordt om het gepachte land te laten begrazen, aangezien de prijzen 9-25% (!!!!) hoger zijn geworden. Dan kan ik me voorstellen dat je er als boer eerder voor kiest om het gepachte land te gebruiken voor hooi/kuil/snijmais/etc dan om te laten begrazen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:56

Sizzle schreef:
Je hebt inderdaad ook van die koeienfabrieken met 200 koeien en volledig geautomatiseerde melkrobot.
Deze komen niet buiten. Ik snap ook dat dit niet te doen is, maar daar vind ik het de vraag of het wel wenselijk is om dat zo door te voeren.
Ik zou daar eigenlijk ook graag keus in willen zien bij melk in de supermark. Net als vrije uitloop eieren zeg maar.

Dit is prima te doen hoor, ik kom regelmatig op bedrijven met melkrobots.
Hier zijn ook zeker boeren die hun koeien laten kiezen.
De koe kan gewoon naar buiten nadat ze gemolken is.

Het voordeel hiervan is, dat de koe zelf kan beslissen wanneer ze gemolken wil worden. Ipv standaard 2x per dag.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:58

idapaulien schreef:
Dit hebben wij. Wij melken met twee melkrobots. De koeien kunnen zelf bepalen wanneer ze gemolken worden. In de stal staat een selectiepoortje. De koeien gaan hier door heen. Als ze zijn gemolken, kunnen ze naar buiten. Als ze al 12 uur niet geworden zijn, mogen ze niet naar buiten en blijven ze in de stal. Zodra ze gemolken worden, kunnen ze dan naar buiten.

De koeien kunnen bij ons vanaf ongeveer april/mei naar buiten tot ongeveer oktober (afhankelijk van het weer en het land.

Ze kunnen bij ons vanaf ongeveer 6 uur 's ochtends naar buiten en we halen ze rond 18:00 uur binnen.
Als het een hete zomer is, mogen de koeien ook 's nachts naar buiten, omdat ze dan overdag liever binnen staan. Wij halen ze dan om 8 uur 's ochtends en 18:00 uur binnen, zodat ze gemolken worden en daarna weer naar buiten kunnen.

Bij ons in stal wordt gevoerd met een voerrobot, die rijdt om de 3 uur langs het stek met vers kuil/gras, mais en aardappelen.

Mag ik je vragen via welk bedrijf jullie de robot en het voersysteem hebben?
Dit mag uiteraard ook via pb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:04

Ik ga hier vanavond even uitgebreider op reageren. Ik ben zelf ook boer en doe de opleiding veehouderij. Ik vind dit altijd interessant. Wil alvast wel zeggen dat ik hoop dat de boeren in hun waarde worden gelaten, want in de meeste discussies hier op bokt over veehouderij is dat niet het geval.

Maar ook ik wil best antwoord geven op vragen :)