Help! Kat bij konijn in de tuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:28

Ayasha schreef:
Mijn hond vindt het ook veel leuker om verder te kunnen dan de tuin. Maar ik ben verantwoordelijk. Voor die kat schuilen bijten de tuin ook genoeg gevaren. (Auto's, honden die wel in hun eigen tuintje zitten). Waarom zou de konijneneigenaar dan meer veranrwoording moeten nemen dan de katteneigenaar?
We weten allemaal dat 'alleen kijken' zomaar 'alleen eens klauwen' kan worden, das immers de aard vh beestje.

Omdat katten veel zelfstandiger zijn dan honden en je niet uit kan laten en ze zijn geen prooidieren wat konijnen wel zijn. Verder kunnen konijnen op verschillende manieren ontsnappen en dan komen ze meestal niet meer terug, terwijl katten natuurlijk wel terug komen.

Alleen kijken kan alleen kijken blijven, hoeft niet persé pakken te zijn. Dat is per kat verschillend.

Ayasha
Blogger

Re: Help! Kat bij konijn in de tuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:31

Hoe zelfstandig katten zijn zie ik wel aan hoeveel er aan de weg plakken ja. :(:)
En zo prat gaan op terug komst van katten is ook al iets wat wellicht geen goed idé is gezien de hoeveelheid die verdwijnt.

Jep, en je kán ook overleven als je van 5 meter naar beneden springt maar of dat een risico is dat je moet willen nemen is een tweede vraag.
Kat hoort niet in andermans tuin en zeker niet als die daar mogelijk schade kan berokkenen. Klaar. Dan heb je als baasje, als je enig fatsoen in je hebt, gewoon je maatregelen te nemen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:03

Amaris schreef:
oh great, weer een eindeloze katten wel/niet binnenhouden discussie! Want die hadden we nog niet! *\o/*

TS: ik heb zo'n anti-katten geluiden apparaatje en ik kan je vertellen HET WERKT.

Je hebt verschillende standen en die van mij staat op anti-katten stand. Alleen weet ik niet of konijnen daar dan last van hebben...

Je kunt zo'n apparaatje zelfs kopen en als het niet werkt mag je het binnen 3 weken terugsturen en krijg je je geld terug: http://www.steenmarterverjagen.nl/steen ... steem.html

Ik heb zo'n apparaatje omdat ik een sproeiende kater in de tuin krijg en dat wil ik niet.

Straks heb ik kuikentjes in de tuin, en alhoewel alle katten (ook die van mezelf) een heilig ontzag hebben voor kippen wil ik toch die stomme vreemde kat niet in de tuin. Dat apparaatje helpt.

Zal gerust werken, maar menig (jong) mens heeft er ook last van. Ik werd er gék van toen mijn buren van een paar huizen verderop er een hadden aangeschaft. Raam kon zomers niet meer open, wát een rotgeluid zeg.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:06

saskiakefie schreef:
Ayasha schreef:
Mijn hond vindt het ook veel leuker om verder te kunnen dan de tuin. Maar ik ben verantwoordelijk. Voor die kat schuilen bijten de tuin ook genoeg gevaren. (Auto's, honden die wel in hun eigen tuintje zitten). Waarom zou de konijneneigenaar dan meer veranrwoording moeten nemen dan de katteneigenaar?
We weten allemaal dat 'alleen kijken' zomaar 'alleen eens klauwen' kan worden, das immers de aard vh beestje.

Omdat katten veel zelfstandiger zijn dan honden en je niet uit kan laten en ze zijn geen prooidieren wat konijnen wel zijn. Verder kunnen konijnen op verschillende manieren ontsnappen en dan komen ze meestal niet meer terug, terwijl katten natuurlijk wel terug komen.

Alleen kijken kan alleen kijken blijven, hoeft niet persé pakken te zijn. Dat is per kat verschillend.

Klopt. Mijn kippetjes lopen altijd los in de tuin en worden ook regelmatig bekeken en naar geloerd, maar nog nooit iets gebeurd :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:19

Vivian__ schreef:
Amaris schreef:
oh great, weer een eindeloze katten wel/niet binnenhouden discussie! Want die hadden we nog niet! *\o/*

TS: ik heb zo'n anti-katten geluiden apparaatje en ik kan je vertellen HET WERKT.

Je hebt verschillende standen en die van mij staat op anti-katten stand. Alleen weet ik niet of konijnen daar dan last van hebben...

Je kunt zo'n apparaatje zelfs kopen en als het niet werkt mag je het binnen 3 weken terugsturen en krijg je je geld terug: http://www.steenmarterverjagen.nl/steen ... steem.html

Ik heb zo'n apparaatje omdat ik een sproeiende kater in de tuin krijg en dat wil ik niet.

Straks heb ik kuikentjes in de tuin, en alhoewel alle katten (ook die van mezelf) een heilig ontzag hebben voor kippen wil ik toch die stomme vreemde kat niet in de tuin. Dat apparaatje helpt.

Zal gerust werken, maar menig (jong) mens heeft er ook last van. Ik werd er gék van toen mijn buren van een paar huizen verderop er een hadden aangeschaft. Raam kon zomers niet meer open, wát een rotgeluid zeg.

En dat is dus (bij die van mij) niet van toepassing. Die werkt op vrij een vrij beperkt oppervlakte, en zelfs mijn katten hebben er geen last van als ze aan het einde van de tuin of binnen zitten.
Dat het werkt is echter wel duidelijk, omdat de kat niet meer in mijn tuin komt, en omdat mijn kat een heilig ontzag voor het ding heeft.

Maar, nogmaals, als ik het ding uitzet pikt hij mijn beweging even op, en slaat dus even aan, dan hebben mijn katten meters verderop daar geen last van.

Ik heb de knop echter een keer te ver doorgedraaid, en toen wist ik zelf ook niet hoe snel ik het ding moest uitzetten.

Je moet dus wel eentje hebben waarbij je kunt kiezen uit verschillende frequenties. Mijn buren hebben een baby van een paar weken, die slaapt in de slaapkamer aan mijn achtertuin maar die hebben nergens last van.

Dus niet alle apparaatjes over een kam scheren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:45

saskiakefie schreef:
Ayasha schreef:

Wat een kul redenatie zeg. Dus omdat ze zelfstandiger zijn, mogen ze andere mensen overlast bezorgen. Ik snap sowieso niet dat mensen het risico willen nemen dat hun kat wat overkomt. En die kans is toch heel behoorlijk aanwezig. Kun je je kat van het asfalt schrapen, die er half aan vast zit, maar nog wel leeft (en vaak vindt de eigenaar het arme dier nog niet eens, mag een ander dit 'leuke' werkje doen). Maar hey, de kat heeft een goed leven gehad, dat mag dan best zo eindigen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:47

Dan is degene die er over heen reed het monster want die had moeten verongelukken voor hun dier.
Maar dat ZIJ hun beest er aan blootstellen, dat is dierenliefde.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:53

Ayasha schreef:
Dan is degene die er over heen reed het monster want die had moeten verongelukken voor hun dier.

Oh ja. Net als dat de hond een rothond is als hij een kat in zijn eigen tuin pakt. Dat de kat een dier in de tuin van een ánder pakt, is allicht volkomen normaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:53

Diablo schreef:
Ayasha schreef:

Oh ja. Net als dat de hond een rothond is als hij een kat in zijn eigen tuin pakt. Dat de kat een dier in de tuin van een ánder pakt, is allicht volkomen normaal.

Kijk wij begrijpen elkaar. ;)

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:15

Nare situatie TS. Ik zal als ik jouw was zou ik de kat besproeien met water wanneer het in de tuin komt, als dat niet werkt de eigenaar er op aanspreken en/of een stroomdraadje of iets plaatsen.

Ik hebben zelf ook katten en een konijn. De katten zijn er redelijk bang voor en doen hem niets.
Ik heb een grote tuin en kan mijn katten niet binnen de tuin houden, dat is gewoon geen optie.
We wonen hier al 14 jaar en hebben altijd katten gehad, nog nooit is iemand langs gekomen om erover te klagen.
Ons huis ligt dan ook los van andere huizen.
Andere katten komen ook in onze tuin, maar ik heb daar geen problemen mee. Zo gaat dat in onze buurt.
Als onze katten overgereden worden is dat onze verantwoordelijkheid hoe zielig het ook is.

Wel hebben de buren verderop honden die wel eens naar onze tuin komen, ook geen probleem zolang ze van mijn dieren afblijven (de katten jagen ze vaak weg :Y) ).
Dat hebben ze dus niet gedaan (konijn opgegeten) en toen zijn we wel even langs gegaan, maar dat is logisch denk ik.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:11

Wij wonen op het platteland, hebben een tuin van drie hectare, katten in de tuin houden is bij ons dus ook geen optie. Dus komen de katten niet buiten, hele simpele oplossing.
En natuurlijk is het je eigen verantwoording als je kat wordt doodgereden, wie zijn verantwoording zou het anders moeten zijn? Ik snap alleen niet dat mensen dat risico willens en wetens nemen met hun zo geliefde huisdier.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:35

Moderatoropmerking:
Misschien is de vorige groene opmerking gemist of niet goed begrepen, hierbij nogmaals het verzoek om ontopic te blijven. Dat betekent niet dat het niet meer over katten mag gaan, want immers, dat is het probleem van TS. Maar wel dat zaken die buiten deze situatie vallen, zoals katten op de weg en dergelijke, we wel graag buiten dit topic gehouden worden. Anders verzandt het topic in de discussie kat wel of niet buiten houden en dat was net niet de vraag van TS.

Zou fijn zijn als iedereen het topic dus ontopic kan houden, met name voor TS die gewoon een oplossing zoekt. Alvast bedankt!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:45

Zo'n apparaatje dat horen konijnen ook goed dus dat is een beetje sneu want die kunnen niet weg..

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 16:42

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben er inmiddels achter wie de eigenaar van de kat is. De kat is nog jong blijkbaar en woont er nog niet zo lang. Ik heb tegen de eigenaresse gezegd dat ik het fijn zou vinden als ze de kat een belletje aan de halsband zou willen doen, dan schrikken de konijnen misschien wat eerder (hoewel ze de kat natuurlijk ook wel ruiken). En als we dan zelf de deur naar buiten open hebben kunnen we de kat ook horen.
Verder hebben we de tuin nog verder afgesloten met gaas en hekken. Dit is niet heel handig, de glazenwasser kan nu namelijk niet meer de tuin in haha. Naast de achterdeur staat een emmer water klaar voor als de kat weer komt :D

Ik zag een paar keer de tip langskomen om gaas over het gedeelte waar de konijnen lopen te spannen. Maar dit is bij ons geen optie omdat de konijnen door de hele tuin lopen. Dan hebben we wel heel veel gaas nodig, en niet handig voor als je zelf in de tuin wil lopen of zo haha.

De vraag voor mij is nu inderdaad wel waar houd de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de kat op? Daar zijn jullie ook al een beetje over het discussiëren.. Want ik vind het inderdaad prima als mensen hun kat los laten lopen, maar als een ander er last van heeft in de eigen tuin moet de eigenaar van de kat daar dan ook wat aan doen vind ik. Stel je voor dat ik mijn konijnen los liet lopen en zij vraten overal de planten kapot, dan is het ook mijn verantwoordelijkheid om dat tegen te houden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:36

saskiakefie schreef:
Zo'n apparaatje dat horen konijnen ook goed dus dat is een beetje sneu want die kunnen niet weg..

Tja... Sorry... Ook dit is weer een onzinverhaal. Stand 1 is tegen katten en pas stand 5 (heel andere frequentie dus!) is tegen konijnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:42

Goed idee, van dat belletje :)
Een keertje de sproeier erop houden werkt ook vaak prima. Zeker bij een jonge kat.
Verder zou ik niet bang zijn dat de kat de konijnen iets aan doet. Katten jagen vooral op muizen. Konijnen zijn te groot. Wel oppassen voor roofvogels trouwens, die kunnen een klein tam konijn nog wel eens als prooi zien!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:56

Katten pakken wel degelijk konijnen. En hazen. En mega-grote ratten. En muisjes.
Mijn bende van zes weet er goed raad mee.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:11

Mijn konijnen leven samen met 4 katten, er is wederzijds respect omdat de konijnen met de katten opgegroeid zijn (gaan dus ook naar de kattenbak := := ), maar ik denk dat als er herrie komt mijn katten het afleggen tegen de konijnen. Die hebben dermate kracht in de achterpoten dat ik niet wil weten wat er gebeurd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:31

Dieren die gewend zijn om samen op één terrein te leven.. dat lukt wel. Mijn katten /honden pakken elkaar en/of de kippen niet. Maar alles buiten het terrein is 'free for all' . Een knijn zal niet winnen van een kat. Als een konijn erg bang wordt, verstijft hij van angst. Ideaal voor de kat om dan toe te slaan.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 27-05-15 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:50

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:01

ellepel schreef:
Twee konijnen?
denk ik niet dat je je druk hoeft te maken. :D

ik heb ook altijd konijnen los in de tuin gehad.
mijn eigen katten waren er scheitbenauwd voor want mijn konijnen gingen altijd achter ze aan.
vreemde katten ook, als die in de tuin waren dan gingen de konijnen er met zijn tweetjes heen.
Ik heb nu weer een konijn, ook los in de tuin en er zitte geregeld katten te loeren ,maar ik ben echt niet bang dat hem wat gebeurd.

En anders hardhandig de kat wegjagen, denk toch dat je even flink moet optreden zodat d ekat goed bang word.
maar ik denk echt met 2 konijnen dat die zelf de kat wel wegjagen :j

Helaas, als een kat eenmaal doorheeft hoe hij een konijn te pakken kan nemen, is het over en uit voor de konijnen. Mijn man heeft een kat meegemaakt die met volwassen konijnen korte metten maakte.
De plantenspuit werkt trouwens nog het beste om katten weg te jagen, ultrasone kattenverjagers worden ook door konijnen en andere dieren gehoord, en zelfs mensen kunnen er nog last van krijgen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:02

Ik had een ongecastreerde kater in de tuin die tegen mijn tuinkussenbox sproeit. Ook zo'n feest. -O-

Maar ik wilde hem eigenlijk vooral weg hebben wegens de kuikentjes die nu in de schuur zitten.

Nu hou ik de schuurdeur nog dicht als ik niet thuis ben, al heb ik die kater al een tijdje niet meer gezien.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:03

djinnie schreef:
Jannepauli schreef:

Moet TS dan de kat van de buren in dat rennetje opsluiten? :+ Of moet ze in haar eigen tuin haar eigen konijnen die los mogen lopen in de hele tuin (wat fijn is, want konijnen houden van ruimte en beweging) opsluiten in een miezerig klein rennetje, vanwege de kat van de buren?

Of begrijp ik je niet goed?

Hier regelmatig katten in de tuin die loeren naar de konijnen. Maar dit zijn allemaal dikke huiskatten, die waarschijnlijk gillend weg rennen als konijn (onze ex-ram is nogal uit de kluiten gewassen) boe roept. _O- Dus hier niet zo'n punt. We gooien de achterdeur open, roepen een keer ksssjt en weg zijn ze. Poepen in de border daarentegen, daar word ik met twee jonge kinderen stik chaggi van...

Die "bench" springt een konijn zo uit, en een kat springt er zó in.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:05

Ik stuur de hond eropaf.
Is dat geen optie, kattenschrikdraadje over de schutting spannen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:09

Wauw, opmerkelijk dat sommige mensen niet de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen dier 'omdat die graag verder wil kijken dan de eigen tuin.' En de dieren van een ander dan? Wat als jouw dier een ander dier pakt zonder dat jij erbij bent?