kussentjes open na naast de fiets rennen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: kussentjes open na naast de fiets rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:32

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:39

rustig opbouwen, maar dat is al eerder gezegd, om zo eelt op de voetzolen de kans te geven om te groeien en ook echt te hechten.

maar wat ook leidt tot sneller bloedende voetzolen is:
- opgelegd tempo

je ziet sneller ongemakken bij honden die in 'galop' naast de fiets lopen. dit geeft een welving van de rug en een plaatsing van de voeten die sneller blesures oplevert. Je hoort dan vaak mensen zeggen: ja maar, hij mag het tempo bepalen.. Dat is niet helemaal correct, want ze lopen aan een lijn en niet in vrijheid.. door de lijn breng je een opgelegde balans op, zelfs als hij niet op spanning staat.. hoe hoger de snelheid, hoe meer de balans wordt 'opgelegd', iedere correctie van de fietser of hond hoe klein ook, komt bij de hond op die vier kleine kussentjes uit uiteindelijk (of beter, die zooltjes die op dat moment het asfalt raken).

ik weet niet wat je tempo is, veel mensen laten de hond galoperen, omdat de hond te 'klein' is om vlot te 'draven' zodat je door het lagere tempo bijna van je fiets flikkert.. maar houd de hond in een rustige draf, zodat hij zijn voeten goed kan en mag neerzetten en de kleine correcties makkelijk kan opvangen.

edit, zie dat dit ook kort wordt toegelicht in het bovenstaande linkje, had dat over het hoofd gezien

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:47

Draven is gezondrr, gebruiken ze meer spieren en isbeter voor zijn lijf.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:51

Onze dogo mocht alleen maar draven aan de fiets. Galop doen ze maar lekker als ze los zijn en alles zelf kunnen bepalen.

Ben benieuwd wat het tempo van onze kooiker straks is. Meneer is enorm snel. Maar natuurlijk klein. Nog ff geduld december word hij pas 1.

Maar ts heb je 9km gefiets en je hond heeldat stuk laten galoperen?

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:57

Schoentjes! En inderdaad draven, goed omschreven hierboven door elenaMM77.

Onze dalmatier liep in haar hoogtijdagen gerust 15km in 1 stuk mee aan tandem tijdens onze fietsvakanties, maar dan wel met schoentjes aan, en draven; niet overal in het buitenland zijn berm en wegdek goed schoon en kapotte kussentjes is erg pijnlijk voor de hond; ook omdat dat de enige plek is waar ze zweten; wondje + zout zweetvocht; auwww!! We hadden achter de tandem altijd wel een karretje zodat ze altijd kon 'instappen' als ze niet meer wilde; gaf ze altijd duidelijk aan, of als het niet veilig genoeg was om naast de fiets te lopen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:57

Draven is inderdaad beter zeker op een harde ondergrond, de pezen en banden moeten sterker worden en met rustig ontspannen draven komt er minder druk en spanning op.

Nu wil ik wel even inhaken op de sportiviteit van de stafford, dit is een ras gefokt en gebouwd op korte snelle energie uitbarstingen. Het zijn veelal geen duur lopers. Dat gezegd te hebben is fietsen geen probleem maar afgestemd opbouwen hond juist omdat ze zo hard zijn voor zichzelf is het jou taak als eigenaar minder te doen dan de hond lijkt aan te kunnen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:05

Ik dacht er op blz 1 al aan.. Die heeft vast als een razende Harrie gaan fietsen.. -O-
Galop is echt slecht...uit den boze 9 km (!!).
Voor de gewrichten, pezen en spieren.

Wat gebeurd er denk je met jou als je morgen 5 km op je blote voeten moet gaan rennen? Vellen hangen er aan..

Als je gaat fietsen, fiets nooit sneller dan de hond draven kan.
En ja.. Dat gaat niet zo snel..

Naast kapotte kussentjes heb je grote kans op peesblessures en nog erger!

Ergens vind ik het wel raar hoe je dit toepast op je doordraaf monster..
Een Stafford stopt echt niet..
Al liep hij tot op z'n botjes..
Je moet (hekel aan het woord moeten maar nu echt van toepassing) écht voorlichter gaan zijn met je hond.
Dit is niet fair.

Daarbij..
Als hij vervelend en druk is..
Kun je beter gaat sporten (speuren, hindernissen etc) of denkwerk met hem gaan doen.

Nu train je alleen maar een topsporter..
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 21-05-15 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:08

Ik ga mee met wat mijn bovenstaanders zeggen. Fietsen moet je heel rustig aan opbouwen. Ik ben begonnen met een rondje van 2,5 km. Voor de hond een peulenschil - want hij had wel wat conditie- maar het constant draven naast de fiets, is een hele andere belasting.
Wat ik gedaan heb toen onze hond een steentje in zijn pootje heeft gehad. Is behandelen met 'berkenteerolie', uiteraard nadat wij meerdere keren bij de dierenarts zijn geweest. Deze gaf ons een zalfje mee die de kussentjes zachter maakte, hierna ben ik begonnen met berkenteerolie. De hond bleef namelijk pinken (ook met wandelen), na een paar keer met dat spul te hebben gesmeerd is het super geworden.

Mocht je na langzaam opbouwen, nog steeds bloedende kussentjes hebben dan zou je altijd nog berkenteerolie kunnen gebruiken. Het stinkt ontzettend en het geeft wel vlekken.

Het vervelend doen naast de fiets zal door consequent te zijn en meer te oefenen moeten afnemen. Dit was bij ons eerst ook zo, maar naarmate ze het door hebben worden ze over het algemeen genomen wel rustiger.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:11

Galop is veel belastender dan draven, draven is een meer natuurlijke gang.
Soms zal je je hond dus ook tegen zichzelf in bescherming moeten nemen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:25

Schoentjes zijn misschien voor nu even een uitkomst, maar besef wel dat de zooltjes op die manier niet gaan uitharden. ;)
Dus ik zou toch echt adviseren om langzamer op te gaan bouwen.

Ik heb mijn hond moeten opbouwen voor een UV examen (20 km naast de fiets) en dat doe je niet in een paar weken, dat kost je zeker een paar maanden. Daarbij lopen ze in draf (voor mijn herder was dat zo'n 14 km/u) en tijdens het opbouwen fiets je zelden meer dan 8 km. Pas richting het eind (dan ben je dus al zeker 6 weken verder) ga je dat verder uitbouwen. Die van mij liep het examen overigens met 2 vingers in de neus uit, nadien geen kapotte zooltjes en niet moe :n

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:20

Dank jullie wel voor de reacties. Heb het tempo veel afgewisseld dus soms een stukje tussendoor lopen, maar inderdaad het meeste in galop... wist niet dat dit zo slecht was.. zal even goed die linkjes doorlezen. de eerste tijd maar even niet naast de fiets.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:12

Goed zo TS.
Veel plezier verder met je hond!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:37

amy_leftover schreef:
Schoentjes zijn misschien voor nu even een uitkomst, maar besef wel dat de zooltjes op die manier niet gaan uitharden. ;)
Dus ik zou toch echt adviseren om langzamer op te gaan bouwen.

Ik heb mijn hond moeten opbouwen voor een UV examen (20 km naast de fiets) en dat doe je niet in een paar weken, dat kost je zeker een paar maanden. Daarbij lopen ze in draf (voor mijn herder was dat zo'n 14 km/u) en tijdens het opbouwen fiets je zelden meer dan 8 km. Pas richting het eind (dan ben je dus al zeker 6 weken verder) ga je dat verder uitbouwen. Die van mij liep het examen overigens met 2 vingers in de neus uit, nadien geen kapotte zooltjes en niet moe :n

En de zoektocht naar goed passende schoentjes is ook niet makkelijk. Ook na een klein schaafwondje moet je veel langer rust houden dan een paar dagen.

Van een paar km, naar 7 en dan naar 9 is echt te heftig, zoals al verteld wordt, helemaal als die 7niet goed gegaan is. Zoek eens op opbouwschema voor fietsen met de hond en houd je daar aan, in draf! Dat is niet alleen voor de conditie, maar ook voor de zooltjes en spieren enzovoorts. Verder ga ik met de rest mee dat fietsen niet werkt om een hond moe te maken, daarvoor moet je hem mentaal bezig houden.

EDIT: En het belangrijkste van het fietsen is de hond nakijken na elke keer fietsen. Dus zeker uitgebreid zijn kussentjes nakijken.