Konijnen samen houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:56

lifaya schreef:
Ondanks dat ik vind dat mensen wel iets aardiger mogen reageren en TS niet meteen voor een infantiel mogen uitmaken ben ik het er mee eens dat dit wel heel erg naïef is. Waar denk je dat het "voortplanten als konijnen" vandaan komt? :+ konijnen zijn erg goed in voortplanten, dat is hun specialiteit. Er is niet iets als maar 2 x per jaar een nestje nemen. Eigenlijk zou je het topic moeten lezen van die bokster die dacht dat haar rammen gecastreerd waren..... Die had in een maand tijd geloof ik 20+ konijnen zij het niet nu nog meer :+

Ben ik toevallig die bokster? :')

Tjonge we zijn er nog lange tijd zoet mee.

Morgen afspraak maken voor de konijnen te laten helpen, kassa.......

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:57

Jeetje ik dacht dat er een 10 jarige aan het woord was.. Je bent 15, je zou beter moeten weten.
Af en toe een nestje met konijnen is alleen mogelijk als je ze allemaal apart zet en alleen bij elkaar doet als je een nestje wilt (en kwijt kan).
Ik weet er alles van, bij mijn ouders hadden we een aantal konijnen die naast elkaar in rennetjes liepen. Een aantal keer ongelukje gehad en een paar nestjes, uiteindelijk hadden we 25 konijnen.. Wel allemaal zelf gehouden, maar geloof me, dat is een hoop werk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:58

Jij was inderdaad die bokster hahaha, het is een zeer leerzaam topic :j

Ik heb vroeger alleen 1 ram gehad, beest was zo geil als de neten en ging altijd op zoek naar voedsters in de buurt. We konden hem altijd weer ergens ophalen. Dan waren we hem kwijt en belden we eerst naar het adres van zijn vaste scharrel xD waar hij meestal zat. Toentertijd was het nog niet echt normaal om konijnen in koppels te houden en te castreren. Ik spreek dan over ca 15 jaar geleden

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:01

Er zijn er hier wel minimaal 60 geweest denk ik. Echt TS, grijp in..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:06

demy1911 schreef:
Ik zal ze morgen special voor jullie verkopen of weet ik veel wat. Als ik niet eens een normale reacties kan krijgen. Je weet niet hoe elk mens in elkaat zit dus kijk ook even eerst naar jezelf voordat je iets over een ander zegt!!

(Dit topic mag gesloten worden want hier heb ik niks aan)

Waarom zo reageren? Ik denk aan de OP te zien al dat je verwachtte dit soort reacties te krijgen. Dan moet je jezelf toch achter de oren krabben of je verstandig bezig bent. Er staan misschien inderdaad wat te felle aanvallende reacties tussen, maar lees daar overheen en doe je voordeel met de goede info die je krijgt.

Ik zou je ook dringend adviseren om de rammen te scheiden van de voedsters. Ik gok dat de kans erg klein is dat er al een voedster drachtig is, omdat je er maar 1 tussen hebt zitten van 13 weken.

Op zich zou je met 2 gecastreerde rammen en 2 voedsters wel een mooi groepskoppel hebben. Dus ik zou ze gescheiden houden van je voedsters en laten castreren zodra dat mogelijk is.
Het is wel een investering, maar dit is in mijn ogen de beste optie voor het welzijn van je konijntjes. De andere optie zou zijn om een ram en voedster naar de konijnenopvang te brengen. En zelf een koppel te houden, waarvan je de ram laat castreren.
Al werken veel opvangen momenteel met een wachtlijst voor afstandskonijnen. Dit geeft eigenlijk al direct het probleem weer van het grote aantal konijnen dat een baasje zoekt.

Ik begrijp dat een nestje erg leuk lijkt om eens mee te maken. Maar bedenk wel dat er al zo ontzettend veel konijnen zijn die een baasje zoeken. Opvangen zitten er vol mee, ook met jonkies uit een oeps nestje.
Bedenk je ook dat als de voedster jongen heeft gekregen, ze direct weer gedekt kan worden als ze niet gescheiden is van de ram(men). Af en toe een nestje zal het dan niet meer zijn.
En zonder duidelijke achtergrondinformatie over je konijnen, zou ik er al niet mee gaan fokken.

Als je toch graag eens een nestje mee wilt maken, zou ik eens contact opnemen met diverse konijnenopvangen. Daar komen vaak drachtige voedsters binnen. Vaak gaan deze naar pleegadresjes waar ze rustig hun jongen kunnen krijgen. Misschien zou zoiets een optie kunnen zijn?

Anoniem

Re: Konijnen samen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:15

Pardon?

op mijn 15de was ik ook naief , in flat had ik vaak rond de 10 konijnen. Mannen bij vrouw want leuk een nest joh , ik luisterde en alles ging weg duurde paar jaar maar goed :+ . Konijnen en flat weg , 1 ram bleef die liet ik castreren en 1 voedster . Die 2 hebben zoveel meer gehad aan de vaste ren met hok , graven en gek doen en elkaar lief hebben. Voedster is toen overleden aan baarmoederkanker , ook weer een nadeel aan ongecastreerde voedsters (hoeft niet maar regelmatig) . Nu is alles geholpen , geen nesten meer geen martelhokjes maar gewoon konijn zijn

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:29

Ik denk ook niet dat de meeste ouders zitten te wachten op exponentiële groei van konijnen :D Is goedkoper om 2 heren te laten helpen :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:35

vuurneon schreef:
Ts, krijg je wiskunde op school? zo ja, reken voor de gein eens uit als de eerste 2 4 kinderen krijgen en dus 8. Die worden óók niet geholpen dus die planten zich ook voort. Hun moeders hebben ondertussen al het tweede nest en derde nest gekregen als de eerste jongen van bil gaan... Nou.... Ik zeg: das niet zo slim.

Ga maar gerust uit van minimaal 6 hoor, en vaak zelfs nog meer.

Voor wat betreft vermeerderen....de meeste vleesfokkers laten ook niet vaker dan 3 tot 4 keer per jaar dekken. Anders gaat je voedster er aan onderdoor.

Maar inderdaad ts. Rammen laten castreren is in dit geval echt de beste oplossing.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:52

Ts rammen en voedsters laten helpen is het alle beste advies.

Voedstrs hebben zeeeeer grote kans anders op baarmoederhalskanker.

Ik zou ook meteen hier werk van maken en de geslachten nu scheiden.

Als je dit niet doet ben je onverantwoorlijk en echoistisch bezig evenals je ouders aangezien zij nog verantwoorlijk voor jou zijn.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 00:02

Die dag dat mijn dierenarts zei dat mijn ram hermafrodiet was en zich dus niet kon voortplanten...#fail :=

Was 1 koppel. Nog geen 2 maanden later had ik ineens heul veul konijnen :wow:

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 00:30

Dat is erg vervelend zeg :')
Stiekem moet ik nu erg lachen.
Wij kregen ook 2 konijnen bij de paarden, 2 mannetjes.
Juist .... 6 weken later waren het er al 17

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 09:14

Mag dit topic gesloten worden

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:19

demy1911 schreef:
Mag dit topic gesloten worden

Waarom? Omdat de antwoorden je niet bevallen? Ik moet zeggen dat er inderdaad vrij aanvallende en soms zelfs vrij nutteloze reacties tussen staan.

Maar er staan ook heel veel goede reacties tussen, weliswaar niet het antwoord dat jij vast wilt horen maar goed... Ik vraag me af wat je doel nu is geweest van dit topic?

Wat ga je nu doen? Heb je ze al uit elkaar gehaald?

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 09:21

Mijn ouders willen eerst een nestje en dan meteen uit elkaar halen en laten castreren

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:24

Stel je krijgt er +/- 16 bij, want je hebt het dus over 2 nestjes. Wat ga je daar dan mee doen? Je kunt ze moeilijk allemaal in een 3x3 ren gaan houden want dat is voor 4 konijnen al aan de kleine kant.
En zijn het geen broers en zussen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:26

krijgen ze dan wel een groter hok? Want 12 konijnen in zo'n hok zal niet lang goed gaan.
Daarbij raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.
(Misschien heeft meneer onderwater nog plek)

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:34

Eerst een nestje? Waarom? Omdat het zo schattig is?
En als je de kleintjes al kwijt raakt, dat die dan weer gratis op marktplaats aangeboden worden of in het park of asiel gedumpt worden?
Alsof het een soort wegwerpartikelen zijn...
Denk eens na over de toekomst van deze diertjes!
Asiel hier zit momenteel overvol met gedumpte konijnen. ...
Sorry...maar erg impulsief, ondoordacht en egoïstisch deze aktie.

Castreren of uit elkaar halen!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:38

Je moet ze trouwens sowieso nu nog niet laten dekken dan, dat is véél te jong. Een konijn moet ouder dan 9 maanden zijn voor ze een nestje aan kan, daarvoor is ze zelf niet volgroeid.

Echt ontzettend triest dit, hoe kún je zo met dieren om gaan :n Denk nou eens na voordat je beesten aanschaft, dit kan toch niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:38

En daarbij wilt het ook niet zeggen dat wanneer de voedsters vruchtbaar zijn, dit zo jong al goed voor ze is. Ook vind ik 9m2 krap voor 4 dwergkonijnen, laat staan als daar nog een 2 nestjes bij komen. Ook al is dat maar tijdelijk.

Ik snap dat het leuk is om een keer een nestje mee te maken. Maar nu ga je er waarschijnlijk al 2 krijgen. En op het moment dat je ze alle 4 bij elkaar laat zitten, weet je eigenlijk ook al zeker dat ze direct na de bevalling opnieuw drachtig zullen zijn.

Hebben je ouders ook al bedacht waar de jonge konijntjes dan heen gaan? Wat als je er niet vanaf kan komen? (Bijna) gratis aanbieden is een optie, maar bedenk wel dat hier mensen met slangen e.d. op af komen voor voerkonijnen.

Als je ouders de intentie hebben om beide heren te laten castreren, maar dit niet gelijk doen zodra het mogelijk is?
En dan contact op te nemen met een konijnenopvang om een keer pleegopvangadres te zijn voor een drachtige voedster die daar is binnen gekomen? Dan kun je ook een keer een nestje meemaken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:41

demy1911 schreef:
Mijn ouders willen eerst een nestje en dan meteen uit elkaar halen en laten castreren

Na al deze reacties heb je het over 'een nestje'?! Op deze manier krijg je er 4! Zoals al is gezegd worden ze na de bevalling meteen weer gedekt. Je ouders weten dit vast niet dus zeg het dan tegen ze! Manmanman.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:43

TS, waar je rekening mee moet houden is dat je waarschijnlijk niet 1 nestje gaat krijgen. Je hebt namelijk 2 vrouwtjes dus wellicht straks ook eerst 2 nestjes. Direct nadat de vrouwtjes geworpen hebben zijn ze op hun vruchtbaarst en dan heb je een paar weken later weer 2 nestjes.
Echt ongelofelijk hoe snel die beesten zich vermenigvuldigen.
Wij hadden dus (onverwacht) een nest en ik heb direct (maar dan ook echt direct) de ram erbij weggehaald. Mooi dat ze in dat uurtje ofzo weer hebben lopen konijnen en we drie weken later weer een nest hadden.. >;)
Zo zielig ook voor het vrouwtje.

Wat ik ermee wil zeggen is dat als je 1 nestje wil, je de konijnen nu apart moet gaan zetten en 1 stel samen kan houden en de ram er dan weer bij weg moet halen.
De kans is anders groot dat je over een maand of twee 25 konijnen rond hebt lopen :')

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:47

demy1911 schreef:

Dit meen je toch niet serieus he !!!
meld je aan bij een opvang als pleeggezin. Ik vind dit echt ongelooflijk hoor. Laat je ouders zich eens inlezen of langs een opvang gaan. Enig idee hoeveel konijnen er in een konijnen opvang zitten ???? Doordat jullie zo nodig een nestje willen , blijven deze konijnen alleen maar langer in de opvang.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:49

Zo wat een echoisme en een meewerking aan alle dierenleed!!!!

Bij ons heeft een da een fout gemaakt maar nemen wij als nog de verantwoorlijkheid.
Wij laten alle voedsters en rammen helpen, ook al is dat nu keer........

Ik zou je zeggen als jij bij mij was gekomen en een slomp geld neer had gelegt en ik wist dat jij zo met dieren was even als die ouders van jou had je er nog geen 1 meegekregen!!!!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:53

Ik zit met verbazing dit topic te lezen. Dat een 15 jarige dit nog bedenkt en wat naïef is kan ik nog inkomen, maar dat je ouders blijkbaar net zo onverantwoordelijk bezig zijn... Dáár kan ik met mijn hoofd niet bij :n

De konijntjes zijn 8-13 weken oud, absoluut te jong om binnenkort al gedekt te worden en een nest te krijgen. Het zijn dan kindmoeders (en dus nog jonger dan een tienermoeder) om het maar te vergelijken met mensen. Is dat wat je je konijnen aan wil doen TS?

Dan het hele feit dat je een nestje wil. Waarom? Daar ben ik benieuwd naar, wat is jullie goed onderbouwde en verantwoorde keuze om een nestje te willen? Om dus te fokken en niet te vermeerderen. Ik snap dat dit topic nogal aanvallend is geworden, maar ik ben serieus oprecht geïnteresseerd naar deze redenen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:54

Ik vraag me net af als jij bij je ouders komt met het verhaal dat je een kleine krijgt of ze dan ook denken nou 1 keer dan en dan laten we er stirriliseren.

Onee jij bent al te oud, pardon, verkeerde vergelijking.