wat kan een konijnemaatje vervangen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: wat kan een konijnemaatje vervangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:12

Gelukkig zijn er idd ook mensen die naast commentaar ook nuttige tips geven. Daar zouden er meer van moeten zijn. Ts veel plezier met je 2 konijntjes

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:25

Hoe werkt dat dan precies zo'n leenkonijn? Ik heb er nog niet eerder van gehoord!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 20:50

Je krijgt een konijn en die verzorg je alsof het je eigen is. Mocht het niet klikken of blijft ie op een of andere manier over, dan kan je hem weer terug brengen naar de opvang. Ze hopen natuurlijk wel dat je het konijn wel houdt.

maar mijn leen-konijn is er, maar het heeft wel tijd nodig heb ik al gemerkt. mijn eigen vind het heel leuk en gezellig dat er weer een bij is, maar leen-konijn is wat angstig en rent steeds hard weg. Ik heb ze nu beide in een apart hok tegenover elkaar zitten, en nu maar hopen dat de interesse van leen konijn gewekt wordt in haar nieuwe maatje

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:53

heb jij pip?(ik volg de opvang op facebook en zag toevallig dat vandaag eentje geplaatst was en had je topic ervoor net gelezen:) ) die bruin witte met zwarte kopje? das echt een mooi diertje vind ik zelf.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 22:00

Ik heb een driekleurtje, geen idee of ze Pip heet maar ze is erg leuk!

knip: ja het is Pip !

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:12

leuk! mooie driekleur in elk geval! leuk dier erbij!

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:31

Zo even bij gelezen. Wat leuk dat je een leuke nijn hebt gevonden, misschien een tip om ze aan elkaar te laten wennen. Plaats de leen-nijn eerst op een onbekend gebied (zoals de badkamer bijvoorbeeld) laat die even een kwartier rond huppen en plaats dan de andere nijn erbij. Zo is je leen-nijn wat meer op zijn gemak en komt dus je eigen nijn in een onbekend gebied, voor deze is het minder eng want die kent je stem en de geur. Maak dan het hokje heel goed schoon met een geurig sopje, daarna wel weer schoonmaken met water natuurlijk. Zo zijn de geurtjes uit het nieuwe huisje, plaats na een 1,5 uur de leen-nijn in het hokje en laat die lekker een poosje de boel verkennen. Daarna je eigen erbij en afwachten maar. Het is normaal dat er wat geknokt word en dat er wat haren vliegen, zolang het niet de spuigaten uitloopt is het geen probleem.

Oja toch even een reactie op een aantal berichten :o
Cavia's en konijnen kunnen prima samen, je geeft ze beiden caviavoer. Geen konijnenvoer want daar zit te weinig vitamine c in voor de cavia.
Cavia's en konijnen slachten elkaar echt niet af, maar er bestaan altijd uitzonderingen net zoals bij konijnen.
Je kan een konijn prima alleen houden, mits jij het andere konijn speelt en de aandacht geeft.

Oja ik ben heel gemeen geweest, ik heb in de puberteit van mijn ene mannetjes konijn een ander mannetjes konijn erbij gedaan :+ en moet je eens raden... Het gaat perfect!
Dus oordeel niet voordat je iets ziet of geprobeerd heb, geen enkel dier is hetzelfde.

Succes TS en ik ben benieuwd hoe het verder gaat :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:19

Allebei de konijnen op neutraal gebied, voor beiden, zetten, en het verblijf waar ze in komen goed schoonmaken. Een paar dagen op dat neutrale gebid laten zitten! Wat haren en dingen is geen probleem. Als het een kluwen konijn word, uit elkaar halen.

Dan, tweede. Je kunt cavia's en konijnen samenzetten. Natuurlijk. Hetzelfde als een Nederlander en een buitenlands iemand bij elkaar: ze snappen elkaar niet. Ook kan je konijn, als ie wegspringt, de cavia's rug breken.
Dan, het stukje voer.
Teveel vitamine C kan het konijn niet afvoeren. Resultaat: te zwaar belaste nieren en dus nierschade.

Een groepsdier alleen? Zet je een paard ook alleen? Met geen soortgenoot in de buurt?

Dan nog, het is niet voor niets dat opvangen geen rammen samen of voedsters samen uitplaatst, maar exram x voedster. Rammen en voedsters gaan 90% fout.

En ja, dat heb ik zelf gezien. Mijn ram is destijd gecastreerd door zijn, jawel, broertje! Dus ook uit hetzelfde nest wil niet zeggen dat het altijd goed gaat.
Ook mijn twee konijnenzusjes knokten. Dus.... Ja, het gaat vaak fout, ja.

Jammer dat je dat risico hebt genomen, fijn dat het goed gaat. Hoop dat dat zo blijft. Onbegrijpelijk dat mensen zo stunten met dieren.... En jammer dat er zulk slecht advies gegeven word.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:41

Het was een bewuste keuzen en gelukkig weet ik wel wat ik doe en stunt ik er niet mee.
Op je argument dat konijnen de vitamine c niet kunnen afbreken, dan zou ik nog eens kijken wat je je konijn geeft en dan absoluut geen paprika meer geven, wantja daar zit te veel dan in.
Je konijn kan een dwarslaesie door een vrolijke sprong geven dus helaas is dat argument niet erg sterk.

Dieren gaan pas fout als je 2 dominante bij elkaar zet, en dat dat bij die van jou is gebeurt is heel triest. Maar waarom zou een homo huwelijk tussen een buitenlander en een Nederlander fout gaan? Zolang ze samen maar kunnen communicer.

Ps ik waardeer je mening, alleen dit is die van mij en die is op vele jaren ervaring gebaseerd ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:47

RenskeLap schreef:
Maar waarom zou een homo huwelijk tussen een buitenlander en een Nederlander fout gaan? Zolang ze samen maar kunnen communicer.

Maar een cavia en een konijn kunnen toch niet goed met elkaar communiceren. Vind voorbeeld van een Nederlander en buitenlander niet echt goed... een konijn met een cavia .... is meer een mens met een chimpansee.... ja het kan best gezellig zijn maar uiteindelijk heb je meer aan een relatie met een ander mens.. (en de chimpansee met een andere chimpansee)

Maar goed... TS heeft een leuk konijntje erbij... en ik hoop dat dat goed gaat. :)

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:45

Jaa klopt ook hoor, maar vond het een raar voorbeeld wat een raar antwoord verdiende :o
Maar honden en katten gaan ook samen en hebben hun manier van communiceren gevonden, waarom cavia's en konijnen dan niet?

Fijne paasdagen :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:49

Samen leven... is wat anders dan ook echt een vriendje hebben waar je alles mee kan delen.

Honden en katten zijn ook geen gelijkwaardige partners.... een echt speelmaatje is voor een hond gewoon een gelijkwaardige andere hond.. en niet een kat die met zijn staart zwaait als die in de aanval gaat.. ... katten en honden leven vooral naast elkaar...

Als je het beste voor je konijn wil... dan zoek je er een konijnenmaatje voor.
Als je het beste voor je cavia wil... dan zet je er een cavia vriendje bij.
Al het andere is surrogaat en niet de diervriendelijkste oplossing.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:29

RenskeLap schreef:
Het was een bewuste keuzen en gelukkig weet ik wel wat ik doe en stunt ik er niet mee.
Op je argument dat konijnen de vitamine c niet kunnen afbreken, dan zou ik nog eens kijken wat je je konijn geeft en dan absoluut geen paprika meer geven, wantja daar zit te veel dan in.
Je konijn kan een dwarslaesie door een vrolijke sprong geven dus helaas is dat argument niet erg sterk.
Dieren gaan pas fout als je 2 dominante bij elkaar zet, en dat dat bij die van jou is gebeurt is heel triest. Maar waarom zou een homo huwelijk tussen een buitenlander en een Nederlander fout gaan? Zolang ze samen maar kunnen communicer.

Ps ik waardeer je mening, alleen dit is die van mij en die is op vele jaren ervaring gebaseerd ;)

Prima.
Teveel paprika is ook niet goed voor een konijn. Punt is dat er in caviavoer meer zit dan in groenten.

Ik heb vaker gehoord van gebroken caviaruggetjes. Of is een cavia met een dwarslaesie niet erg genoeg voor je?

Dan, hij was toen nog niet van mij. Ik denk wel 10 keer na voor ik twee rammen samen zet.
En als laatste, cavia's kunnen niet communiceren met konijnen, en andersom.

Fijn dat het jouw jarenlange ervaring is. Dit is de mijne en ik vind het advies van lik m'n vestje. Als het allemaal zo super zou gaan zouden opvangen het wel aanraden, niet?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:30

Evelijn schreef:
Samen leven... is wat anders dan ook echt een vriendje hebben waar je alles mee kan delen.

Honden en katten zijn ook geen gelijkwaardige partners.... een echt speelmaatje is voor een hond gewoon een gelijkwaardige andere hond.. en niet een kat die met zijn staart zwaait als die in de aanval gaat.. ... katten en honden leven vooral naast elkaar...

Als je het beste voor je konijn wil... dan zoek je er een konijnenmaatje voor.
Als je het beste voor je cavia wil... dan zet je er een cavia vriendje bij.
Al het andere is surrogaat en niet de diervriendelijkste oplossing.

Precies.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:17

Je kunt er omheen draaien wat je wilt, maar wil je echt het beste voor je konijn en aan zijn welzijn denken, dan hoort er een tweede konijn bij in een grote ren.