aangevallen door zeer agressieve eigen kat (MainCoon x Ragdo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:34

Onze Main Coon heeft toevallig van de week blaasgruis en een blaasontsteking gehad, hij kon niet meer plassen, was al bezig zichzelf te vergiftigen.
Hij was behoorlijk humeurig naar de andere huisdieren, maar uitte dat alleen door heel hard en boos te schreeuwen.
Ook als wij hem oppakkten, klonk hij heel erg boos, maar hij heeft verder helemaal niets gedaan.
Wat heftig als deze poes zo op pijn reageert, ik zou het ook doodeng vinden haar weer in huis te halen.

tamaramt

Re: aangevallen door zeer agressieve eigen kat (MainCoon x Ragdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:37

Ik vind pijn geen reden voor geen enkel dier om zo te flippen te blijven flippen.
Natuurlijk kunnen ze anders reageren en een keer uithalen of aanvallen ook. Maar blijven aanvallen en niet stoppen is in mijn ogen echt niet ok.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 11:38

Ik snap jullie reacties over de blaasontsteking, als er zekerheid is dat het iets in het hoofd was.. Dan was een keuze maken een stukje "makkelijker" geweest.

Het gaat hier om een eigenaardige kat, die snel laat weten als ze ergens geen zin in heeft. Daagt je ook flink uit. Als er eentje een kans heeft om door te slaan dan is zij het wel.

Overigens zijn er geen signalen geweest van een blaasontsteking. Deed alles netjes op de kattenbak, geen verandering van gedrag, geen klagende/jammerende miauw, geen bloed, kon goed plassen. Mijn eigen poezel heeft er ook heel erg last van gehad, maar die gedroeg zich heel anders.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:38

Verschrikkelijk!

Voel de paniek dwars door het beeldscherm heen...
Moet er toch niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als je zusje alleen thuis was geweest :oo

Begrijp jullie angst dan ook heel goed.
Heel moeilijk om daar ook nu alles nog zo vers is een beslissing over te moeten nemen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 11:45

Dat denken we ook shirley, ben zo blij dat we samen waren. Het is dat ze de kat van zich af kon gooien en we beide konden vluchten daardoor.

Bij het bellen van de hulpdiensten kregen we eerder het gevoel dat we niet serieus genomen werden. Dierenarts wilde eerst de kat ook niet opnemen, want we konden best wachten tot de volgende dag.

Die is gelukkig wel bijgedraaid en snapt nu zeker wel waardoor we zo van slag waren.

Het is toch raar dat ze eerst wel alles kan onderzoeken (incl. Blaas en dat is echt niet prettig voor een kat) en later een verwilderde kat heeft waar ze niks mee kan?

Mee naar huis durven we echt niet aan, maar om als god te spelen en misschien een leven beëindigen vinden we ook erg. Maar het probleem bij een ander neerleggen en verantwoordelijk zijn voor de gevolgen (asiel, nieuwe eigenaren) kunnen we ook echt niet doen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:49

Cardy, helemaal mee eens hoor. Jullie moeten er tenslotte mee leven en zo vanachter een computerscherm is het voor ons wel makkelijk praten, maar het idee dat een van de katten uit mijn groep zonder reden zoiets doet dan is het ook gauw klaar hoor. Je wilt toch ook harmonie in huis en als ze eerder al duidelijk de confrontatie opzocht is er misschien in het koppie echt iets mis, want het is geen kat-eigen gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:50

Hallo TS.

Wat verschrikkelijk en eng moet dat geweest zijn. Ik kan me goed voorstellen dat jullie bang zijn.
Wij hebben ook zo iets gelijks mee gemaakt. Maar dan met een hond, een jack russel.
Onze hond kon zo ineens heel agressief worden, dan greep hij alles wat los en vast zat. Zo ben ik al eens bij de eerste hulp beland en heeft hij een jongetje van een jaar of 10 in zijn blote voet gebeten en wou hij niet los laten. (verschrikkelijk beeld, hele keuken onder het bloed.) Maar ook zo uit het niets.
Wij hebben toen besloten om onze hond te laten inslapen, hij scheen volgens de Da een tumor in zijn hoofd te hebben, waarschijnlijk door inteelt.

De dierenarts vond het eerst aan de telefoon ook zonde om het dier te laten inslapen. Ze zei 'en dat voor een jack russeltje.' Maar het dier was gewoon levensgevaarlijk. Wat hij ook soms deed, dan kwamen we weer van een wandeling en dan ging hij wel 5 minuten kei en kei hard door de kamer racen, over de stoelen en banken, hij werd helemaal wild. Misschien heeft jullie kat dit ook wel? Of iets soortgelijks?

Heel veel sterkte er mee. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:51

Cardy schreef:
Dat denken we ook shirley, ben zo blij dat we samen waren. Het is dat ze de kat van zich af kon gooien en we beide konden vluchten daardoor.

Bij het bellen van de hulpdiensten kregen we eerder het gevoel dat we niet serieus genomen werden. Dierenarts wilde eerst de kat ook niet opnemen, want we konden best wachten tot de volgende dag.

Die is gelukkig wel bijgedraaid en snapt nu zeker wel waardoor we zo van slag waren.

Het is toch raar dat ze eerst wel alles kan onderzoeken (incl. Blaas en dat is echt niet prettig voor een kat) en later een verwilderde kat heeft waar ze niks mee kan?

Mee naar huis durven we echt niet aan, maar om als god te spelen en misschien een leven beëindigen vinden we ook erg. Maar het probleem bij een ander neerleggen en verantwoordelijk zijn voor de gevolgen (asiel, nieuwe eigenaren) kunnen we ook echt niet doen.

Zitten er geen mensen in de buurt die probleem katten opvangen? De kat van oma is nu daar al een jaar gelukkig

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:51

Wat een schrik voor jullie.
De poes weer vertrouwen zal niet makkelijk zijn.

Of het door de blaaontsteking komt, geen idee.
Wij hebben een poes die regelmatig blaasontsteking heeft, maar die verandert niet qua humeur.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:00

als de kat beroerd is van een ontsteking kan dit mentaal heel wat doen met een kat..

daarbovenop heb jij onbewust de kat al 'geprikkeld'
Na thuiskomst was ze blij dat we er waren en ik stond lekker met haar te kroelen.
ook al leek ze dat heel fijn te vinden.. als ze beroerd en wellicht misselijk/duizelig was en je bracht haar hoog in de energie dan, staat ze letterlijk dus zowel lichamelijk als geestelijk op klappen..
Eerste wat ze doet is het 'eruit rennen'. en probeert een normale reactie te geven

Zoals altijd pakt mijn zusje haar op. Hard knorrend krijgt zusje een lik in haar gezicht.

maar als je zusje daarbij de gevoelige buik/blaas net verkeerd heeft geraakt heeft dat tot de vechtreactie geleid..

normaal slaat een kat en maakt ie dat ie wegkomt.. Deze kat ging volledig door het lint.. Tijdelijk ontoerekenings vatbaar misschien..

maar het kan ook zijn dat de ontsteking zich niet alleen tot de blaas beperkt maar dat er meerdere onstekingen zijn, van bijvoorbeeld (een deel van) de hersenen.. Waardoor er dus een steekje losgeschoten is..

Ik zou zeggen, kijk hoe ze het op de medicatie doet.. pak haar verder niet op en laat haar zelf naar je toekomen, zonder verder te gaan lokken..

en zorg ervoor dat je haar ook mentaal niet prikkelt door kroelen of knuffelen.. een aai geven, of je hand gewoon stil houden zodat ze er zelf kan langsstrijken. Wel opletten, als ze dit overmatig doet dan zelf actief je hand weghalen, want ze kan zichzelf ook overstimuleren. Dan zul je zien dat ze strijkt, strijkt, strijkt en dan ineens slaat.. dus niet te lang toestaan..

En verder is het gewoon afwachten.. Als ze echt agressief blijft, dan kan het zijn dat er echt iets mis is in de hersenen en dan zul je met de DA moeten overleggen wat wijsheid is.. Maar je zult eerst de tijd zijn werk moeten laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:00

Onze poes is in Zweden (waar we een huis hebben) een keer op stap gegaan met een wilde kater. Daar is een heel lief nestje uitgekomen (wat door onze lieve poes komt), maar ook die zijn heel onvoorspelbaar, en kunnen soms opeens uithalen. Niet zo erg als dit geval, maar het heeft toch wel voor lelijke krassen gezorgd.

Ik zit dus te denken dat Simba misschien een wilde voorouder heeft? Daar komt heel erg onvoorspelbaar gedrag vandaan. Het kan soms opeens omslaan, van kroelen naar het gedrag wat Simba vertoond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:02

Resistance schreef:
Onze poes is in Zweden (waar we een huis hebben) een keer op stap gegaan met een wilde kater. Daar is een heel lief nestje uitgekomen (wat door onze lieve poes komt), maar ook die zijn heel onvoorspelbaar, en kunnen soms opeens uithalen. Niet zo erg als dit geval, maar het heeft toch wel voor lelijke krassen gezorgd.

Ik zit dus te denken dat Simba misschien een wilde voorouder heeft? Daar komt heel erg onvoorspelbaar gedrag vandaan. Het kan soms opeens omslaan, van kroelen naar het gedrag wat Simba vertoond.

Dat lijkt me wel erg vergezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:04

Cayenne schreef:
Resistance schreef:

Dat lijkt me wel erg vergezocht.

Hoezo? :) Onze katten zijn de liefste die er bestaan, en al hun nestjes zijn zo betrouwbaar als wat. Poes gaat één keer op stap met wilde kater, waardoor er een nestje ontstaat wat deels een wild karakter heeft. Lijkt me helemaal niet vergezocht.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:06

Pijn kan veel met een kat doen. En misschien gaf ze al aan dat het haar niet goed ging? Een dier heeft niet veel mogelijkheden aan te geven dat iets goed zeer doet. Mensen kunnen rare dingen doen en sommige dieren ook.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:07

Ik weet dat mensen (ouderen) in een delier kunnen raken door een blaasontsteking.
Zou zoiets ook mogelijk kunnen zijn bij katten? Dat zou wel zijn agressie verklaren!

Cayenne

De kat van de zus van TS heeft toch nog nooit eerder problemen vertoond? Een karakter komt niet 'zomaar opeens' opzetten hoor. Omdat jouw kat een keer een uitstapje heeft gemaakt met een wilde kater is het logisch dat de kittens soms onvoorspelbaar reageren. Tot deze week was daar bij TS nog geen sprake van. Dit lijkt me eerder een medisch probleem.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-03-15 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Ik denk dat het idee 'no talk, no touch, no eye-contact' het beste is als het beest inderdaad terug naar huis komt. Dan heb je ook niet de kans dat je de kat aanraakt terwijl je gespannen bent, waardoor de kat weer gespannen wordt, etc. Dan is het misschien geen knuffelig huisdier, maar heeft ze wel het minimum aantal prikkels en is er geen (directe) aanleiding vanuit jou. Wellicht kun je dan later weer (langzaam) opbouwen met prikkels.

Als ze dan nog steeds zonder reden agressief is, en vooral ook zonder waarschuwend gedrag als staartzwiepen, in elkaar duiken of dreigen, dan zou ik toch denken aan een stoornis en pijn, medisch of in de hersenen. Als er dan geen verbetering komt zou ik inderdaad óf kijken naar zo'n eerder genoemd 'rusthuis' voor moeilijk opvoedbare katten, óf inslapen. Ligt er dan ook aan hoe gelukkig het beest zelf nog overkomt. Dit is een superrotte ervaring, voor jullie allemaal! :(:)

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:17

Wat verschrikkelijk wat jullie overkomen is, kan me goed voorstellen hoe angstig het geweest is!
Je staat voor een moeilijke beslissing die je niet moet overhaasten denk ik. Als je de kat laat inslapen is er geen weg meer terug en misschien krijgen jullie dan achteraf spijt?

Dat de kat nu nog steeds agressief is kan dat niet komen omdat hij misschien zelf ook erg geschrokken is van zijn eigen reactie en nu stress heeft doordat hij bij de dierenarts zit?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 12:19

Bedankt allen! Mijn zusje houdt enorm van haar kat, was echt haar maatje.. Zeg expres was, want ze is als de dood voor haar. Mee naar huis nemen is waarschijnlijk geen optie.

De kat zal een tikkende tijdbom zijn en de angst voor Simba zal Simba hoogstwaarschijnlijk alleen maar trikkeren.

Wat we wel moeten doen is nog de vraag.. En de liefde voor een dier zal het alleen maar moeilijker maken.

een nieuwe geschikte plek vinden voor een kat met zo'n verhaal is vrijwel onmogelijk.

We weten het echt even niet... Wat we wel weten is dat het meenemen naar huis ons echt enorm beangstigt en we vooral bang zijn voor de gevolgen.

mijn zusje is net vanuit het werk ziek naar huis gegaan.. Ze heeft overgegeven en het gaat niet zo lekker met haar (huisartsenpost wordt gebeld). Wil niet weten wat er de volgende keer gebeurt als Simba weer ergens last van heeft of iets haar niet aanstaat..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:20

Simba kan toch nog enkele dagen onder toezicht (en medicatie) bij de dierenarts blijven?
Je merkt dan snel zat of de kat herstelt va de blaasontsteking en of de medicatie dus hun werk doen. Als de kat niet bijdraait weet je ook genoeg.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:23

Cardy, liefde kan soms ook loslaten zijn. Mocht de kat zo onvoorspelbaar blijven, dan is het helemaal geen schande om haar uit haar lijden te verlossen -want dat is het imo wanneer een kat zo reageert. Het is gewoon niet normaal en een kat doet dit niet omdat ze zich fijn voelen-. Ook uit bescherming van zowel mensen als de kat zelf zou ik haar momenteel niet herplaatsen.
Maar ik zou het de aankomende dagen nog even aankijken. Het zit nu allemaal nog zo hoog bij iedereen..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:28

Ik zou hem inderdaad met medicatie onder behandeling bij de DA houden. Die kan hem dan observeren en kijken of het gedrag puur een momentopname was.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 12:31

Dat is ook onze eerste stap, wat doet ze met medicatie en vanuit daar beslissen we verder.

Ben jullie steun echt dankbaar, voel me ook een stuk opgelucht nu ik het van me af kan schrijven. Mijn zusje leest mee en ik moest jullie namens haar ook bedanken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:32

Ik zou idd even goed overleggen met je dierenarts. Katten horen niet zulk gedrag te vertonen, tenzij met echt extreme pijn. Dat heb ik namelijk wel eens meegemaakt in de praktijk. Maar dat is een andere omgeving dan thuis!
Mijn kat heeft ooit door een aanrijding haar heupkop gebroken, en het enige wat zij deed toen ik haar oppakte ( nadat ze zichzelf de trap op had gesleept) is heel hard krijsen. Maar slaan of bijten kwam niet in haar op. En die komt ook niet van makke ouders. :n
Wat je nog zou kunnen doen is er een goede gedragstherapeute op los laten. Of 2de lijns laten onderzoeken.
Ik weet dat bijvoorbeeld hersentumoren bij katten echt heel lastig te diagnosticeren zijn. Dat is niet even met een foto vast te stellen. Wel met een scan, maar dan moet je ook 2de lijns gaan. Dus bijvoorbeeld naar Utrecht.
Dan weet je wel meer dan wat je nu weet, want ik vermoed dat het ergens in je hoofd blijft spoken als je nu voor inslapen kiest.
Al kan ik mij de beslissing goed voorstellen, maar ik vermoed dat de dierenarts niet zomaar meegaat in zo'n besluit, ook al is de kat daar nu ook onhandelbaar ( helaas zijn heel veel katten onhandelbaar bij de dierenarts).
Heel veel succes hiermee, lastig is het zeker :(:)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:33

Cardy schreef:
tamaramt: jeetje wat erg! Dierenambulance zei ook al dat we geluk hebben dat ze niet naar ons gezicht greep. Ze is groot en kan makkelijk richting ons gezicht grijpen.

Snap helemaal je trauma en het is gewoon vreselijk! Van maatje naar je ergste vijand.

Ben zo "blij" (opgelucht) met jullie reacties! Was vooral bang dat we misschien veroordeeld werden omdat we misschien een 3-jarige kat moeten gaan inslapen... Vinden het zelf al heel erg dat we zoiets denken.

Mijn zusje is gewoon doodsbang voor haar eigen kat.

Wat ik overigens vergeten was te schrijven in de beginpost is, dat Simba letterlijk al haar ontlasting heeft laten lopen. Dat kan van de stress zijn, maar ook medisch toch? Ook constateerde de dierenarts dat ze 2 tanden mistte en een bloeduitstorting in der bekkie heeft. (Waarschijnlijk doordat we ons verweerde)

En mijn zusje heeft Simba nu ongeveer 1,5 jaar, daarvoor zat ze bij kennissen die haar weg wilde doen omdat ze hun andere kat aanviel. Ze zou anders naar het asiel gaan.

Hai, wat een naar verhaal zeg. Voor zowel jullie als de kat...
Je kunt evt. bij je dierenarts informeren naar spondylose. Dat zijn botvergroeiingen aan de wervels. Daar kunnen ze ontzettende pijn van krijgen en afhankelijk van de aangetaste wervels ook de boel laten lopen. De Brits Korthaar van mijn ouders was altijd ontzettend tam, totdat ze ineens alles en iedereen aanviel. Röntgenfoto wees uit dat het beestje ontzettende pijn gehad moest hebben... We hebben dan ook meteen afscheid van haar genomen.

Sterkte!