Het uitzoeken van een goede labrador fokker HELP!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:46

Mijn vriendin verwacht over 2 weken een nestje Labrador pups. Moeder is zwart en de vader bruin. Twee jaar geleden ook een nest gehad met 9 puppy's. De moeder heeft geen papieren, maar ze heeft haar twee jaar geleden helemaal laten onderzoeken op heupen/schouders/e.d. 100% gezond verklaard. De vader is wel een goedgekeurde labrador reu. Mocht je interesse hebben stuur me dan een PB. De pups worden geboren in Aalten.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:49

Onze Roos komt van de kennel liberty spirit's, lid van de nlv en echt zulke fijne mensen, gaan helemaal voor hun honden, je krijgt er ook super goed advies en als er wat is staan ze altijd voor je klaar. Als ze geen pups hebben (want ze hebben maar een enkel nestje) kan je ook altijd vrijblijvend advies vragen over andere kennels.

ingeb0rg

Re: Het uitzoeken van een goede labrador fokker HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:58

suffie: Is zij ook EIC/CNM/SD2 vrij? Is de vader daar ook op getest? Kan wel dat zij haar heeft laten onderzoeken maar zonder stamboom krijg je geen officiële uitslag van de raad van beheer en is het dus niet officieel of zij HD A/B/C/D/E is en ED 0/0. Ogen laten spiegelen? PRA DNA afgenomen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:59

De teef is in Duitsland getest bij dierenkliniek Hochmor. Ze heeft alle uitslagen op papier, want ze wilde alleen maar met haar fokken als ze 100% gezond was verklaard. Heupen/schouders en ogen weet ik zeker dat die goed zijn. De vader is een dekreu, vraag me niet naar de naam, maar hij is wel 100% goedgekeurd. Zijn eigenaar wilde ook alleen maar deze teef laten dekken als zij 100% gezond zou zijn.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:17

Ja maar een teef zonder papieren heb je ook geen zekerheid van hoe het met die ouders heeft gezeten. Jij weet dat jij jouw vriendin kunt vertrouwen, maar wie zegt dat de ouders van haar hond goed zijn? Wie zegt wat voor erfelijke dingen dat voortbrengt? Nee sorry, ik word er als fokker van het ras op de officiële manier echt niet blij van dat er stamboomloos gefokt wordt.

Daar kunnen de meningen over verdeeld zijn maar als wij zoveel moeite doen, zoveel geld investeren, ook in onderzoeken die hier in Nederland nog niet verplicht zijn! Om het ras te verbeteren. De laatste keer naar Engeland zijn afgereisd voor een dekking, dan kan ik er gewoon niet enthousiast van worden dat er zo gefokt wordt. Zeker als je je bedenkt wat voor erfelijke afwijking de labrador allemaal kan hebben en hoe hard mensen eraan gewerkt hebben dat de afgelopen jaren te verminderen.

Mijn labrador is twee weken geleden op de foto gezet voor HD/ED zag er allemaal super gaaf uit, 300 euro afgetikt. Krijgen een rekening van de raad van beheer, nog eens 125 om de foto's officieel te laten beoordelen. Dus dan kan het wel zo zijn dat het allemaal nagekeken is. Fokken met een labrador zonder stamboom is gewoon voor mij een no go als echte fokker zijnde.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:38

Ik vind het zeer correct dat zij haar teef tenminste heeft laten onderzoeken. Er zijn genoeg fokkers die lukraak fokken zonder deze moeite te nemen. Beter iets dan niets! Succes met je eigen fokkerij.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:49

Een reu met stamboom mag geen teven zonder stamboom dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:54

ingeb0rg schreef:
love_western: Dat is helemaal geen fabel. De bruine labrador bijvoorbeeld is een tijd een modehond geweest. Hier is zo mee gefokt dat er veel karaktereigenschappen zijn die niet bij de labrador passen. Wij hebben een hele goede fokker uit Duitsland die ook boeken schrijft over de gezondheid en karakters en dergelijke. Onze lijnen stammen af van die van haar. Bruin op Bruin gebruiken is bijvoorbeeld eigenlijk helemaal niet zo goed. Liever zwart en bruin of eventueel geel en bruin. Maar het is echt wel zo dat bruine labradors afwijkend gedrag hebben. Omdat er een tijd niet gelet is op de karakter maar puur op kleur gefokt is.

Veel nazaten van een bepaalde bruine hond zijn vreselijk om in de trainingsgroep te hebben. Lopen weg, geen wil to please en ga zo maar door. En zo ken ik meer gevallen van bruin. Een goed gefokte bruine trouwens is niets mis mee. Ik ben verliefd op een teefje in Duitsland die uit een zwart bruine combinatie komt. Die is zo donkerbruin dat ze bijna zwart is. Dat slag vind ik geweldig. Helaas is er in het verleden flink aangekloot.

Overigens, karakter hangt natuurlijk ook af van hoe de ouders zijn en welke tak labrador je wil hebben. Ik heb een 50/50 lab, vijftig procent show vijftig procent werk. Alhoewel zij meer van haar field trial vader heeft. Daar moet je dus echt mee aan het werk. De show labradors zijn meer gemoedelijk en rustiger van aard.

grappig. Als ik de polls zie op fb groepen maakt het echt weinig uit. En merken de mensen zelf geen verschil. En die hebben zelf meerdere kleuren in 1 huis.

Volgens papieren heb ik show lab. Wel met veel field trail erin als ik de kenners moet geloven.

Maar is een heerlijk energieke hond.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:59

Arabiansp schreef:
Een reu met stamboom mag geen teven zonder stamboom dekken.

Tuurlijk wel. Ik heb ook een reu met stamboom en tegen mij is nooit gezegd dat dat niet zou mogen. Het is wel mijn hond, daar hebben ze nu niets meer over te zeggen.

Ik vind dat dat papiertje niet zoveel toevoegd. Zou denk ik juist eerder geneigd zijn een pup te nemen waarvan een van de ouderhonden geen papier heeft maar wel getest is. Er wordt naar mijn mening zoveel doorgefokt dat het ras er juist niet beter van wordt en daarom zou ik het fijn vinden dat er dus zo'n papierloze hond doorheenzit. Ze heeft beide ouderdieren getest op vanalles en nog wat. Dat papiertje heb je verder toch niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:00

Van stamboomloze honden ken je de voorouders niet. Van mij mogen ze het verbieden om met papierloze honden te fokken.

Hier komen alleen maar honden met stamboom in huis.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:09

Zei het niet goed. Een reu met stamboom mag alles zonder papieren dekken maar dan geen teven met papieren. Het papiertje op zich maakt dat vele generaties terug te controleren zijn op gezondheidsuitslagen. Dit geeft meer zekerheid dan zomaar een nestje te fokken met papierloze honden. Gezondheid is meer dan alleen HD, ED en ooguitslag.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:13

Komens weekend is er show in Goes, een idee om daar te gaan kijken en mensen te spreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:17

love_western schreef:
Van stamboomloze honden ken je de voorouders niet. Van mij mogen ze het verbieden om met papierloze honden te fokken.

Hier komen alleen maar honden met stamboom in huis.

Jeetje zeg. Met alles wat we tegenwoordig weten over de hondenfokkerij is het juist logischer om voor veel rassen fokken met stamboom te verbieden

Rashonden zonder stamboom kruisen vind ik ook zeer onverstandig maar onherleidbare kruisingen zijn voor mij nog steeds de leukste en gezondste honden

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:26

Ik weet niet of het al genoemd is, maar bij Daarle zit een labrador fokker. Ik ken één labrador die daar vandaan kwam en die is gezond 14 geworden.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:57

[***]: En wat weet jij dan tegenwoordig over de hondenfokkerij? Denk jij nou echt dat wij zoveel tijd en energie ergens insteken, naar het buitenland reizen voor een goede reu voor nieuw bloed, zodat het logischer is om zonder stamboom te gaan fokken? Onze puppykopers laten hun pups netjes röntgenen als ze een jaar zijn. Niet omdat zij fokambities hebben maar om te kijken hoe wij het gedaan hebben. Natuurlijk heeft de opvoeding en hoe de pups opgroeien er ook veel mee te maken, maar wij hebben godzijdank nog geen ED gevallen gehad en ook geen ernstige HD gevallen. En daar doen wij het voor, het ras beter maken.

Ze kunnen beter de malafide fokkers aan gaan pakken, in plaats van zo op ons af te geven. De mensen die er wel moeite voor doen en hun ziel en zaligheid erin steken.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:05

Bij mijn stage-adres is Randwijk fokken ze ook Labradors. Worden netjes getest en met stamboom verkocht. Ze werken ook samen met een gedragsdeskundige om een geschikte eigenaar te vinden en gaan eerst met je in gesprek. Ik weet alleen niet wanneer ze weer een nestje verwachten.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:15

Ik loop er ook tegenaan, zoek een blonde/gele labradorteef ( pup of ouder)
Maar ben overal steeds een soort van te laat.
Je moet al een pup 'reserveren' als de teef net gedekt is :o

Onze huidige labrador is overigen 12 jaar en woont 11 jaar bij ons en komt uit Belgie.
En is echt de liefste en leukste die er is <3