Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ingeb0rg schreef:love_western: Dat is helemaal geen fabel. De bruine labrador bijvoorbeeld is een tijd een modehond geweest. Hier is zo mee gefokt dat er veel karaktereigenschappen zijn die niet bij de labrador passen. Wij hebben een hele goede fokker uit Duitsland die ook boeken schrijft over de gezondheid en karakters en dergelijke. Onze lijnen stammen af van die van haar. Bruin op Bruin gebruiken is bijvoorbeeld eigenlijk helemaal niet zo goed. Liever zwart en bruin of eventueel geel en bruin. Maar het is echt wel zo dat bruine labradors afwijkend gedrag hebben. Omdat er een tijd niet gelet is op de karakter maar puur op kleur gefokt is.
Veel nazaten van een bepaalde bruine hond zijn vreselijk om in de trainingsgroep te hebben. Lopen weg, geen wil to please en ga zo maar door. En zo ken ik meer gevallen van bruin. Een goed gefokte bruine trouwens is niets mis mee. Ik ben verliefd op een teefje in Duitsland die uit een zwart bruine combinatie komt. Die is zo donkerbruin dat ze bijna zwart is. Dat slag vind ik geweldig. Helaas is er in het verleden flink aangekloot.
Overigens, karakter hangt natuurlijk ook af van hoe de ouders zijn en welke tak labrador je wil hebben. Ik heb een 50/50 lab, vijftig procent show vijftig procent werk. Alhoewel zij meer van haar field trial vader heeft. Daar moet je dus echt mee aan het werk. De show labradors zijn meer gemoedelijk en rustiger van aard.
Arabiansp schreef:Een reu met stamboom mag geen teven zonder stamboom dekken.
love_western schreef:Van stamboomloze honden ken je de voorouders niet. Van mij mogen ze het verbieden om met papierloze honden te fokken.
Hier komen alleen maar honden met stamboom in huis.