Vrouwtjes konijn op mannetjes konijn, waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:02

Zou je een filmpje kunnen maken TS? En dan niet dat de voedster al op de ram zit maar ook wat daarvoor gebeurd

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 13:17

saskiakefie schreef:
Zou je een filmpje kunnen maken TS? En dan niet dat de voedster al op de ram zit maar ook wat daarvoor gebeurd

zal ik proberen. Ik zie het ze doen maar net als ik klaar zit met mn camera doen ze het niet _O-
maar zal het proberen!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:25

NMS schreef:
Dus fokkers zijn per definitie mishandelaars omdat ze konijnen apart huisvesten?Mensen die hun paard(=kuddedier) op stal apart zetten zijn dierenmishandelaars?Mensen die maar 1 hond(=roedeldier) hebben zijn dierenmishandelaars?Met het welzijn van mijn konijnen is niets mis,ik ben niet nalatig,ik doe ze absoluut geen pijn,en ik breng ze ook op geen enkele wijze letsel toe.Ze krijgen iedere dag een schone kooi,hebben de beste kwaliteit voer,water en medische zorg en meerdere uren losloop gelegenheid en voldoende aandacht.Je kunt ook overdrijven.
Lees de definitie van dierenmishandeling nog eens (en eventueel meer informatie in de bron) en geef dan eens antwoord op je eigen vragen. ;)

NMS schreef:
En stallen met tralies zodat ze elkaar kunnen zien?Dat is anders dan alleen.Mijn konijnen leven binnen in huis en zien elkaar door de tralies.Er zijn maar heel weinig paarden in NL die 24/7 in een kudde leven.Hier gaan de paarden overdag in groepjes naar buiten en apart in de stal,die tralies als tussenschot heeft.Oh oh wat hebben ze het slecht... ;)
Stallen met tralies zodat paarden elkaar kunnen zien is een welzijnsverbetering. Hetzelfde geldt voor konijnen. Dus wat dat betreft hebben konijnen het beter bij NMS, dan wanneer ze echt alleen worden gehouden.
Ik heb trouwens nergens eerder kunnen lezen dat je je konijnen zo houdt NMS. Ging er in eerste instantie vanuit dat je slechts één konijn had.
Ben wel benieuwd naar een foto van jouw konijnenverblijven :)

En als ze los lopen, mogen ze dan wel contact hebben met elkaar?

Eoweyn_x schreef:
Een maatje valt onder welzijn imo. Dus, ja, daar laat je wel degelijk steken vallen.

Door de tralies heen is niet genoeg contact :)

Enne, ik lees meerdere uren per dag losloopmogelijkheid. Ook dat kan beter, konijn moet ten minste 2 vierkante meter hebben. A hutch is not enough
Ook mee eens. Echter is het zien door de tralies al wel een welzijnsverbetering dat bijvoorbeeld stereotype gedrag verminderd kan worden. Maar vergis je niet; deze manier van huisvesten is nog niet optimaal (genoeg) voor groepsdieren. Meer informatie staat in de bronnen die ik in mijn vorige bericht heb genoemd. Neem gerust de tijd om die eens te lezen NMS (en elke andere bokker natuurlijk) :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:14

Nee hoor, ik heb er al 6 :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-15 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte eruit gehaald wat op een verwijderd bericht sloeg

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 14:17

Video is gelukt: View My Video

En verder, laten we het gezellig houden aub

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:17

Overigens vind ik het erg zielig, twee konijnen bij elkaar maar ook weer niet. Ze kunnen elkaar ruiken, zien, hooguit snuffelen maar niet wassen, tegen elkaar aanliggen, etc. Dat kan ook nog eens frustratie opwekken.
Ik weet niet wat ik erger vind: konijn wat geen ander konijn in de buurt heeft en dus helemaal alleen is, of een konijn wat dat wel heeft maar er niets mee kan

Mioux

Re: Vrouwtjes konijn op mannetjes konijn, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:25

vind het gewoon rangorde lijken hoor celess :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:38

Nou Celess ik zie een voedster waarbij de hormonen haar door het lijf schieten <<) ;)

Voedsters zijn overigens 9 van de 10 keer dominant over rammen. Gecastreerd of niet.

@Eoweyn_x: ik begrijp je wel :j Een konijn met een soortgenoot in de buurt (zonder aanraking) kan geen tot nauwelijks natuurlijk gedrag vertonen. Het is dus verre van optimaal. Echter kwijnt dit konijn minder snel weg dan een konijn die echt alleen (en dus eenzaam) is. Dat komt omdat de mogelijkheid om te snuffelen door het gaas met een soortgenoot al dusdanig een verrijking is, dat het welzijn kan verbeteren. Hoe schoon het hok ook is ;)

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:51

_Celess schreef:
Video is gelukt: View My Video

En verder, laten we het gezellig houden aub

Dit doet mijn (gecastreerde) voedster ook. Vraag me dus af of dit weg gaat als je haar castreert.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:07

Snel gedaan TS! Wat ik zo zie lijken het me toch nog steeds hormonen, dat andere konijn is totaal niet dominant of geen trigger dan de rangorde niet goed is. Maar vooralsnog was het konijn al bezig met proberen te rijden en heb ik de aanleiding niet kunnen zien, wat gebeurde híervoor.

Noppes: En is de reactie van je ram precies hetzelfde dan?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:42

Sabini schreef:
Nou Celess ik zie een voedster waarbij de hormonen haar door het lijf schieten <<) ;)

Voedsters zijn overigens 9 van de 10 keer dominant over rammen. Gecastreerd of niet.

@Eoweyn_x: ik begrijp je wel :j Een konijn met een soortgenoot in de buurt (zonder aanraking) kan geen tot nauwelijks natuurlijk gedrag vertonen. Het is dus verre van optimaal. Echter kwijnt dit konijn minder snel weg dan een konijn die echt alleen (en dus eenzaam) is. Dat komt omdat de mogelijkheid om te snuffelen door het gaas met een soortgenoot al dusdanig een verrijking is, dat het welzijn kan verbeteren. Hoe schoon het hok ook is ;)

Ik zie ook hormonen :j

Klopt, alleen heb ik vaker gemerkt dat konijnen dan echt gefrustreerd raken omdat ze er niet bij kunnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:49

Ik zie hier inderdaad hormonen. Soms daagt het vrouwtje het mannetje uit om haar te dekken op deze manier (daar gaat een castraat echter niet op in).