Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
NMS schreef:Lees de definitie van dierenmishandeling nog eens (en eventueel meer informatie in de bron) en geef dan eens antwoord op je eigen vragen.Dus fokkers zijn per definitie mishandelaars omdat ze konijnen apart huisvesten?Mensen die hun paard(=kuddedier) op stal apart zetten zijn dierenmishandelaars?Mensen die maar 1 hond(=roedeldier) hebben zijn dierenmishandelaars?Met het welzijn van mijn konijnen is niets mis,ik ben niet nalatig,ik doe ze absoluut geen pijn,en ik breng ze ook op geen enkele wijze letsel toe.Ze krijgen iedere dag een schone kooi,hebben de beste kwaliteit voer,water en medische zorg en meerdere uren losloop gelegenheid en voldoende aandacht.Je kunt ook overdrijven.
NMS schreef:Stallen met tralies zodat paarden elkaar kunnen zien is een welzijnsverbetering. Hetzelfde geldt voor konijnen. Dus wat dat betreft hebben konijnen het beter bij NMS, dan wanneer ze echt alleen worden gehouden.En stallen met tralies zodat ze elkaar kunnen zien?Dat is anders dan alleen.Mijn konijnen leven binnen in huis en zien elkaar door de tralies.Er zijn maar heel weinig paarden in NL die 24/7 in een kudde leven.Hier gaan de paarden overdag in groepjes naar buiten en apart in de stal,die tralies als tussenschot heeft.Oh oh wat hebben ze het slecht...

Eoweyn_x schreef:Ook mee eens. Echter is het zien door de tralies al wel een welzijnsverbetering dat bijvoorbeeld stereotype gedrag verminderd kan worden. Maar vergis je niet; deze manier van huisvesten is nog niet optimaal (genoeg) voor groepsdieren. Meer informatie staat in de bronnen die ik in mijn vorige bericht heb genoemd. Neem gerust de tijd om die eens te lezen NMS (en elke andere bokker natuurlijk)Een maatje valt onder welzijn imo. Dus, ja, daar laat je wel degelijk steken vallen.
Door de tralies heen is niet genoeg contact
Enne, ik lees meerdere uren per dag losloopmogelijkheid. Ook dat kan beter, konijn moet ten minste 2 vierkante meter hebben. A hutch is not enough

Een konijn met een soortgenoot in de buurt (zonder aanraking) kan geen tot nauwelijks natuurlijk gedrag vertonen. Het is dus verre van optimaal. Echter kwijnt dit konijn minder snel weg dan een konijn die echt alleen (en dus eenzaam) is. Dat komt omdat de mogelijkheid om te snuffelen door het gaas met een soortgenoot al dusdanig een verrijking is, dat het welzijn kan verbeteren. Hoe schoon het hok ook is
Sabini schreef:Nou Celess ik zie een voedster waarbij de hormonen haar door het lijf schieten![]()
Voedsters zijn overigens 9 van de 10 keer dominant over rammen. Gecastreerd of niet.
@Eoweyn_x: ik begrijp je welEen konijn met een soortgenoot in de buurt (zonder aanraking) kan geen tot nauwelijks natuurlijk gedrag vertonen. Het is dus verre van optimaal. Echter kwijnt dit konijn minder snel weg dan een konijn die echt alleen (en dus eenzaam) is. Dat komt omdat de mogelijkheid om te snuffelen door het gaas met een soortgenoot al dusdanig een verrijking is, dat het welzijn kan verbeteren. Hoe schoon het hok ook is