Nieuwe liefde Babe, weer eens wat anders dan een hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:45

Varkens blijven groeien , ook na 1 a 2 jaar, tenzij je echt een miniras hebt maar vaak zijn het kruizingen en eindig je met een ietsiepietsie groter varken als vertelt was.

Het is een schatje en enorm leuk om in huis te hebben, ALS ZE JONG ZIJN :))

De lol zal er wel vanaf gaan als ze ouder wordt en de boel begint te verbouwen naar haar wensen, het is immers geen hond die braaf in de hondenmand gaat liggen.
Ze zijn enorm sterk en ze krijgen alles open.
Houden van nestjes bouwen en als ze berig zijn kunnen ze behoorlijk humeurig zijn.

TS jammer dat je er geen 2 genomen hebt, dan kun je ze op den duur wat makkelijker meer buiten houden.

Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat de rage van varkentjes als huisdier houden over was maar het lijkt weer in te worden.

TS bedenk dat ze behoorlijk oud kunnen worden, ons Julia is pas overleden en was bijna 15 jaar.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:52

Jij komt uit belgie neem ik aan Rienne?
Hier is het redelijk eenvoudig. Maar het moet wel gebeuren. Maar t duurt wel een poosje.
inderdaad Spatter. zo kan ik ook zooo boos worden als ik die allerliefste filmpjes zie van een minibiggetje wat allerlij kunstjes kan.. Best grappig maar niet bevoordelijk voor een weloverwoge aankoopkeuze

Poess91

Re: Nieuwe liefde Babe, weer eens wat anders dan een hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:56

Wat gewelig, super schattig!
Meer kan ik er eigenlijk niet van zeggen, ben eerder hartstikke jaloers haha

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:59

Ik woon inderdaad in België.
Ze komen bij ons het erf niet af en ook niet in huis oid. Ze hebben zelf een huis :D
Wij hebben ze gekocht om dat stuk waar vroeger de pony's liepen te onderhouden (dan moest ik het zelf niet doen :') ) Ze hebben er enorm naar hun zin en komen altijd knorrend aan gerend voor een aai en brokjes

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:32

Het ergste vind ik nog dat dat ooit zo schattige biggetje straks geen leuk varken voor in huis meer is en dan eenzaam in de tuin moet blijven en de eigenaren er vaak niet zoveel meer aan vinden.
Varken dan niet meer de aandacht krijgt die het verdient, geen soortgenootjes meer acepteert en vervolgens wegens omstandigheden het veld moet ruimen.

Die hele ellende hebben we tiental jaren gehad met tig varkens op marktplaats en in opvangplekken.

Ik hoop dus dat TS wijzer is maar aangezien ze geen gemerkte big heeft gekocht en dus al strafbaar was bij het mee naar huis nemen , vrees ik dat ze zich bar weinig heeft ingelezen wat er allemaal bij komt kijken.
Dan heb ik het nog niet gehad over het gezeur zogauw er een ziekte uitbreekt.

Want bij een varkensziekte in de buurt mag jij ook niet meer met je andere vee van het erf, dus paarden thuis houden!

Het heeft hier heel wat moeite gekost, jaren geleden, om onze toen nog 2 varkens, als hobbyvarken aangemerkt te krijgen zodat wij buiten de regelgeving vielen voor professionele varkenshouder.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:51

Spatter, ik heb eenzelfde frustratie, maar wil ts haar topic niet verzieken. Ik wil alleen een waarschuwing geven voor haar en de mensen die het super vinden zoals Poess91 en anderen.( Die uiteraard komen en niet verder denken of inlezen.) En dat mag. Varkentjes zijn heel erg leuk! Geweldige dieren!! Maar er kleven wel wat haakjes en oogjes aan, helemaal voor hen die iets zien en gewoon aanschaffen. Ts gaat als het goed is stappen ondernemen om haar varkentje legaal te kunnen houden , en uiteraard wil ik haar bijstaan met vragen op allerlei gebied. Maar wil zeker alle mensen waarschuwen die zo graag zo'n lief knuffeltje willen gaan kopen attent maken op de regelgeving. Niet alleen voor onze knorrevriendjes, voor alle dieren!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:59

Klopt, ik heb oormerken voor varkens, schapen en geiten en moet ieder jaar papieren invullen .
Heb al jaren maar 2 schapen en fok er niet meer mee maar ieder jaar de papierwinkel.

Is wel Belgie, geen idee hoe dat precies werkt in Nederland.
Julia was zelfs nog van voor het oormerken en haar merkje is mooi in de doos blijven liggen tot ze stierf.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:14

Hier in nederland is t iets makkelijker. Als er geen transport is dan hoef je alleen (ik geloof) 34 euro te betalen als je geregistreerd staat. En uiteraard de afvoerkosten, want je lieverd cremeren of begraven gaat niet. Dat mag niet.. het moet met de kadaverauto mee. -O- indien het zover is.
Maar dat is hopelijk nog in geen 15 jaar!! Wel bedenk ik me nu dat het absoluut verboden is om je varkentje bv de oude macaronie te geven als er vlees in zit. Afval met vlees heet swill en is verboden. Nog zo'n regeltje waar men niet aan denkt als je niet thuis bent in de regelgeving.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:27

spatter schreef:
Het ergste vind ik nog dat dat ooit zo schattige biggetje straks geen leuk varken voor in huis meer is en dan eenzaam in de tuin moet blijven en de eigenaren er vaak niet zoveel meer aan vinden.
Varken dan niet meer de aandacht krijgt die het verdient, geen soortgenootjes meer acepteert en vervolgens wegens omstandigheden het veld moet ruimen.

Die hele ellende hebben we tiental jaren gehad met tig varkens op marktplaats en in opvangplekken.

Ik hoop dus dat TS wijzer is maar aangezien ze geen gemerkte big heeft gekocht en dus al strafbaar was bij het mee naar huis nemen , vrees ik dat ze zich bar weinig heeft ingelezen wat er allemaal bij komt kijken.
Dan heb ik het nog niet gehad over het gezeur zogauw er een ziekte uitbreekt.

Want bij een varkensziekte in de buurt mag jij ook niet meer met je andere vee van het erf, dus paarden thuis houden!

Het heeft hier heel wat moeite gekost, jaren geleden, om onze toen nog 2 varkens, als hobbyvarken aangemerkt te krijgen zodat wij buiten de regelgeving vielen voor professionele varkenshouder.

Heel herkenbaar. Op mijn werk hebben we regelmatig een telefoontje of wij nog een lief varken willen. De eigenaar kan er dan niet meer voor zorgen of is toch te groot voor huis en tuin en zo ken ik nog wel 10 smoesjes. Vaak zijn deze ook niet genummerd, als ze niet genummerd zijn kun je ze niet kwijt zelfs niet aan de slager, laat staan vervoeren. Vaak zijn het van die mensen die zon varkentje lief leuk en aardig vinden maar eigenlijk niet weten hoe ze het diertje moeten opvoeden (Gebrek aan informatie). Ook op mijn werk vragen mensen om info of je ze als huisdier kan houden, diT raad ik ze dan ook sterk af. ik ben ook geen voorstander van varken als huisdier.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:30

Maar wel om ze alleen te houden :?
Dat vind ik dan ook geen goed advies...

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:45

Varkens kunnen prima alleen gehouden worden, als ze maar wat te doen hebben en aandacht krijgen. Maar goed dat is een eindeloze discussie daar heeft ieder zijn eigen mening over. Daar gaat dit topic ook niet over

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:49

Snap de weerstand wel hoor, als je zegt dat een paard mits aandacht prima alleen kan staan...staat bokt op zijn kop.

Wel een schatje, hopelijk blijft ze lekker klein.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:59

Paarden ook. Net als konijnen, olifanten. Hamsters moet je vooral met vele in een hok proppen.. .. nou tsja, prettig. Maar je uitspraken in iedergeval niet. Sorry. Jij hoort ook niet alleen te zijn. Wij mensen zijn ook groepsdieren.
En nee daar gaat t ook niet over hier. Maar is wel heel belangrijk om dierenwelzijn uit te dragen. Ongeacht plaats tijd en persoon. Nogmaals ik wil ts dr topic niet bedoezelen, maar de onwetendheid is groot. blijkt maar weer uit jouw eigen uitspraak. Triest, helemaal voor een Vervangend assistent bij een kinderboerderij. Jij heb dus een functie waar je mensen moet leren/laten zien hoe en wat met dieren... dan zou ik me even heel zachtjes gaan schamen in een donker hoekje. Weet dus niet wat of wie jou dit heeft geleerd. Zou alleen eens wat boekjes gaan lezen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:12

Inderdaad, eerst je eigen kennis eens bijspijkeren alvorens verkeerde informatie te verspreiden...

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:17

ach wat een schatje <3

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:18

pipo schreef:
Paarden ook. Net als konijnen, olifanten. Hamsters moet je vooral met vele in een hok proppen.. .. nou tsja, prettig. Maar je uitspraken in iedergeval niet. Sorry. Jij hoort ook niet alleen te zijn. Wij mensen zijn ook groepsdieren.
En nee daar gaat t ook niet over hier. Maar is wel heel belangrijk om dierenwelzijn uit te dragen. Ongeacht plaats tijd en persoon. Nogmaals ik wil ts dr topic niet bedoezelen, maar de onwetendheid is groot. blijkt maar weer uit jouw eigen uitspraak. Triest, helemaal voor een Vervangend assistent bij een kinderboerderij. Jij heb dus een functie waar je mensen moet leren/laten zien hoe en wat met dieren... dan zou ik me even heel zachtjes gaan schamen in een donker hoekje. Weet dus niet wat of wie jou dit heeft geleerd. Zou alleen eens wat boekjes gaan lezen

Dat jij dat triest vind prima, maar nee ik schaam me niet. Zoals ik al zei daar heeft ieder zijn eigen mening over. Uit ervaring weet ik dat ze ook prima alleen kunnen gehoude worden. Ik heb op mijn werk meer geleerd dan een menig ander mens. En jij noemt wel allemaal dieren wat je volgens jou zo bij elkaar kan proppen maar dat kan ook niet zomaar. Maar goed het gaat nu heel erg offtopic.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:20

Maar het blijft toch een groepsdier? Groepsdieren worden toch niet solitaire dieren als je ze in huis neemt?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:29

Klopt varkens zijn groepsdieren maar de ervaring leert dat een volwassen varken nog heel moeilijk te koppelen is, ook omdat de meeste mensen ze op veels te kleine stukjes houden, lees achtertuin.
Dat wordt vaak knokken en dus blijft zo'n varken dan maar alleen .

Aangezien ze zonder problemen een jaar of 10/15 worden, is het dan een zeer eenzaam bestaan.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:34

Nu is Babe nog schattig ja, maar een minivarken kan wel 120 kilo worden, vind je haar dan ook nog schattig en kun jij haar dan uitleggen waarom ze je ineens je bed niet in mag? Als ze dat nu mag, wil ze dat straks ook! Varkens groeien tot ze vier jaar oud zijn. Een varken alleen houden is echt wel zielig, varkens zijn echte roedeldieren, katten en honden zijn geen vervanging. En daarnaast kunnen varkens heel agressief zijn, ook schattige minivarkentjes. Zeker als ze uitgegroeid zijn tot 120 kilo. Een varken kan net als een hond heel lelijk bijten of je onderuit duwen. Verder ben je verplicht je varken te laten registreren.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:42

Waarom hamert de gezondheidsdienst voor dieren dan zo op groepshuisvesting en verrijking van de (vlees) varkens in nl?? Elke uitgave van de gezondheidsdienst voor dieren (afdeling varkens) staat in principe bol van de tips en trucs om varkens een fijner leven te geven.
Je heb gelijk dat het erg off topic gaat, maar dat is wel in het belang van het dier, ongeacht welk dier die in principe in groepsverband gehuisvest behoort te worden. Ik ben zeker niet voor het zomaar 2 dieren bij elkaar ingooien (dat is een andere discussie, maar wel voor het goed huisvesten en het proberen na te bootsen van een fijn tehuis.)
Het is alleen wel zo dat een big een relatief onbekend huisdier is dat eigenlijk geen huisdier behoort te zijn. Net als een konijn niet in een hok van 1m bij 60 gehouden moet worden en maar 40 cm hoog is. Mooi groot maar niet voldoende om hun sta en kijk en spring en ren gedrag te bevredigen. Net als een box van 3 bij 3 voor een paard van 1.80. Het klopt gewoon niet. Hoe leuk een big ook is, het is geen dier om alleen te houden en te behandelen als hondje of kat.
Ts heeft beloofd te kijken en gaat zich vast en zeker beter inlezen in het varken, dat is al een mooi iets. Ik hoop dat anderen zich niet laten verleiden tot een dergelijke aankoop voor ze weten waar ze aan beginnen. Dat is het enigste wat ik hiermee wil bereiken. Noem het een eye opener. Als ts dat al wil gaan doen is mijn "missie" al geslaagd.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:50

pipo schreef:
Weet je ook hoe oud haar moeder is? Want zoals je misschien wel weet groeit ook een varken tot minstens 1,5 jaar terwijl ze met 4 maanden al geslachtrijp zijn. (globale leeftijden) Wij hadden zo ooit inderdaad al 17 jaar geleden de fout gemaakt om ons kleine meisje weg te brengen naar een kleine man.... Maar toen de biggen geboren waren (die mensen zouden ook een big nemen) Wilde ze geen big meer en paps ook niet. Dus is paps na zijn castratie hierheen gekomen maar wij schrokken van paps.. die was opeens niet mini meer.
Kijk je bent echt niet de enigste die iets belazerd word. Hele volksstammen trappen erin. En wie weet is het ook echt een klein varkentje. De tijd zal het leren.
Je moet t ook niet als aanval zien. Je heb het beestje nu eenmaal, leer ervan. En ook belangrijk, laat anderen meeleren.
Spit eens op bokt, hele volkststammen vallen over bepaalde dingen, alleen staan, 24 uur op stal, kleine beetjes ruwvoer en grote hoeveelheden biks of andere rommel.... Terwijl paarden eigenlijk redelijk gangbare dieren zijn. Ze worden nog steeds verkocht zonder chip.. zou je dat doen? Of je paard vervoeren tijdens een droesuitbraak of weet ik veel wat. Dat doe je nu in feite wel met de aanschaf van je knorrie. Dus neem dan ook een stukje opvoedende taak mee en sta er voor open.
Zo heb ik ook papegaaien.. die mogen sinds dit jaar ook niet meer met de hand grootgebracht worden. Weet jij veel als je in een zaak staat waar een prachtige ara op je arm komt zitten. Hondjes uit roemenie en zo.. lieve puppies.. moeten nu geloof ik een half jaar zijn om vervoerd te mogen worden... Alles heeft regeltjes. Zo ook je varkentje.

De laatste zin "geloof" ik is nu ook niet bepaald correcte informatie, als je toch corrigerend bezig bent.
http://www.licg.nl/x0/praktisch/reizen- ... uropa.html
Da's weer jammer dan..... voor het geval iemand zo'n stumper wil adopteren.....

Ik denk zeker dat TS zich nu goed zal inlezen en alle mogelijke zal doen het dier een fijn leven te bezorgen. Ik zou ze ook heel graag willen maar het gedoe rondom uitbraken van allerlei ziektes die gewoon voorkomen kunnen worden houdt me tegen. Heb indertijd hetzelfde gedoe gehad met onze geit, die ook overigens pas 1 minuut na haar dood van het oormerk is voorzien. Helaas wilde de meneer die ons het oormerk verplichtte niet langskomen om het in te schieten. Mijn man wilde het niet doen omdat de geit hem anders niet meer zou willen aankijken! :D

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:52

Ik las de titel van dit topic, en ik dacht bij mezelf, oh ik hóop dat dit over een varken gaat!

Wat een ontzettend schattig, geweldig beestje is dat zeg <3

Verder heb ik dit topic niet verder doorgelezen :)

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:21

@pipo en de rest, ik denk dat het allemaal wel duidelijk is nu en dat TS het nu wel begrijpt. Ze heeft gewoon een leuk topic aangemaakt over haar nieuwe huisdiertje wat op deze manier wel een beetje in de soep loopt...

Leuk beestje TS! Hoop dat je veel plezier van haar hebt, maak je in de toekomst nog wat leuke topics van haar?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:33

Leuk beestje <3. Veel plezier met haar.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 07:07

Wat lief <3