Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Het verhaal klinkt niet als een zwerf,- of verdwaalde kat, maar meer als een bijdehandje. Een dier de stress van in een mandje proppen en naar de dierenarts gaan zou ik in dit geval niet als eerste actie doen. Probeer dat eens een week dan kan je daarna altijd nog tot verdere actie overgaan (als je inmiddels dan al niet oproepen vermist tegen gekomen bent) Pluttersput schreef:In mijn geval was mijn kat de aanloopkat
Zwarte gecastreerde kater, in blakende gezondheid. Op een dag was ik met hem in de tuin, komen er mensen langs gelopen. "Is dat jouw kat?" Uuuh... Ja, hoezo? "Oh, dan heb je mazzel. Wij gaan verhuizen, wonen hier wat verderop in de straat. Hij komt met regelmaat bij ons naar binnen, en we dachten dat het wel een zwerfkat zou zijn van de boerderijen hier verderop. We wilden hem eigenlijk meenemen als we gingen verhuizen.."
En dan was mijn kater dus gewoon gechipt, want ik laat alles chippen![]()
Hierna heb ik hem een bandje omgedaan met een naamkoker er op. En zowaar, nog een aantal dagen daarna dat ik door verschillende mensen werd benaderd en gebeld: jouw kat ligt hier op de bank en vreet mee van mijn kat zijn brokjes.. Oeps...
Helaas is hij doodgereden voor hij de kans kreeg om echt volwassen te worden.
Maar ik zou dus inderdaad even laten checken op een chip, en anders een bandje er om doen met een kokertje er aan. Precies wat je al van plan was dus
lizy29 schreef:Moet je niet van die katten hebben als ik die hun bandje gewoon zelf af doen bij de eerste de beste tak die ze tegen komen. En na meerdere katten te hebben gezien met grote wonden door datzelfde bandje (waarvan we bij 1 zelfs de poot hebben moeten amputeren) is het voor mij duidelijk dat mijn katten echt nooit meer bandjes om krijgen.
anneliesdj schreef:lizy29 schreef:Moet je niet van die katten hebben als ik die hun bandje gewoon zelf af doen bij de eerste de beste tak die ze tegen komen. En na meerdere katten te hebben gezien met grote wonden door datzelfde bandje (waarvan we bij 1 zelfs de poot hebben moeten amputeren) is het voor mij duidelijk dat mijn katten echt nooit meer bandjes om krijgen.
Ja dat dacht ik ook altijd maar als je in een maand tijd 3x naar het asiel moet en ook elke keer kunt dokken voor de dierenambu dan wordt je er wel zat van.
Ze hebben nu een bandje om en nooit problemen gehad, probleem is dat de meeste mensen ze te los om doen.
). Mijn kat echter gaat altijd alleen op pad. De kans dat hij verdwaald of ergens van schrikt acht ik groter. Hoe vaak hoor je niet dat een kat vermist is?..
ts als je kan, laat dan alsjeblieft de dierenarts controleren op een chip. Jaren geleden was onze kater weggejaagd door een andere kat. 15 maanden was hij spoorloos. Het was tijdens die extreem koude winter
Wat bleek..... hij was terug gelopen naar het oude huis. Halverwege heeft hij eten gekregen en is daar blijven hangen. Niémand heeft hem helaas in huis gehaald, maar de straat gaf hem wel af en toe eten. Ook heeft niemand de chip af laten lezen
Pas na 15 maanden, toen ze zagen dat er een andere zwarte kat vermist werd, hebben ze de dierenambulance de chip af laten lezen. Toen bleek dat het mijn lieve Paco was!
). Mijn kat echter gaat altijd alleen op pad. De kans dat hij verdwaald of ergens van schrikt acht ik groter. Hoe vaak hoor je niet dat een kat vermist is?..
ts als je kan, laat dan alsjeblieft de dierenarts controleren op een chip. Jaren geleden was onze kater weggejaagd door een andere kat. 15 maanden was hij spoorloos. Het was tijdens die extreem koude winter
Wat bleek..... hij was terug gelopen naar het oude huis. Halverwege heeft hij eten gekregen en is daar blijven hangen. Niémand heeft hem helaas in huis gehaald, maar de straat gaf hem wel af en toe eten. Ook heeft niemand de chip af laten lezen
Pas na 15 maanden, toen ze zagen dat er een andere zwarte kat vermist werd, hebben ze de dierenambulance de chip af laten lezen. Toen bleek dat het mijn lieve Paco was!
) is ondertussen weer met de noorderzon vertrokken. Kwam vanmorgen m'n bed uit en ze lag niet meer op de bank en niet meer bij m'n huisgenoten. Hou het nu even goed in de gaten, als ze terugkomt gaat het gewoon hetzelfde als eerder. Ga zo even naar de dierenwinkel voor een bandje want het lijkt mij zoals het er nu naar uit ziet dat ze gewoon een paar straten verderop woont, zag dat bij ons het luikje open stond en even een hapje ging halen. Denk dat ze gewoon terug gaat naar haar echte familie als ze 's nachts vertrekt
Amaris schreef:TS ben je inmiddels al bij de DA geweest? Ben wel nieuwsgierig.
Verder, het kost even iets meer, maar je hebt kattenluikjes die alleen open gaan voor katten met een bepaald chipnummer (kun je instellen) dat blijkt in de praktijk heel goed te werken, nooit geen ongewenste katten meer in huis, en je eigen katten kunnen alle kanten op.
oneside schreef:Wel een klein beetje naar dat je niet naar een dierenarts-/asiel wil (of nog niet). Je kunt je voorstellen dat iemand mogelijk zijn of haar kat kwijt is. De mogelijkheid om een chip af te lezen (wat zoals eerder benoemd geheel gratis is) is dan een makkelijke uitkomst. Bedenk ook dat mensen door omstandigheden geen recente foto van hun dier hebben en dus op amivedi een oproep zonder foto plaatsen.
Daarnaast kan een dier natuurlijk ook bepaalde medische verzorging nodig hebben.
Heb je zelf al een oproep geplaatst op amivedi en mogelijk een lokaal dierenasiel? Of een fototje opgehangen in de supermarkt (daar zal toch wekelijks iemand naartoe gaan)?
Ik krijg een klein beetje het gevoel dat je niet al te veel wil ondernemen, door de tijd die hierin gaat zitten. Wat ben je nu van plan? Als je de kat niet op amivedi terug kan vinden, neem ik aan dat je haar niet wil houden. Dan zal je haar alsnog naar het asiel moeten brengen.