Aangelopen kat, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:32

Fijn dat je je het lot van dit katje aantrekt TS. Heb je een asiel in de buurt? Of heb je de beschikking over n auto? Dan kan je haar ook daar naar toe brengen. Wellicht kunnen zij een zoekactie doen. Voorlopig gaat t volgens mij best met dit dier, warm onderkomen, eten en huisgenootjes. Komt goed, ff geduld allemaal. TS moet het even kunnen regelen.

knollentuin

Re: Aangelopen kat, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:36

Ik heb niet alles doorgelezen , maar je kan de kat online overal aanmelden; mijn dier is zoek .nl marktplaats heeft een vermiste dieren rubriek, het asiel , amivedi , face book en divebo , kleine moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:40

Overigens heb ik laatst de dierenambulance nog gebeld voor een ongecastreerde, ongechipte kater die hier op mijn erf bivakkeerde. Die nemen ze dus niet mee. Dat mogen ze niet, zeggen ze. Alleen als heel duidelijk is dat het dier geen eigenaar heeft, dan mag hij meegenomen worden. En deze zag er goed uit, dus die zou wel ergens thuis horen, was hun idee.
Dus zo vanzelfsprekend is het kennelijk ook weer niet dat ze een aanloopkat meenemen....

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:45

Hier was het geen probleem met de kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:20

Britta31 schreef:
Hier was het geen probleem met de kat.

Ja, maar die was gechipt. Als de dierenambulance mijn gechipte kat bij iemand zou aantreffen, zou ik het ook niet erg op prijs stellen als ze hem daar zouden laten, zodat die mensen hem kunnen houden. ;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:39

Ik zou ook eerst eens even beginnen met een halsbandje kokertje en daarin naar de eigenaar vragen. Misschien is het gewoon wel een boefje die van twee walletjes eet :) Het verhaal klinkt niet als een zwerf,- of verdwaalde kat, maar meer als een bijdehandje. Een dier de stress van in een mandje proppen en naar de dierenarts gaan zou ik in dit geval niet als eerste actie doen. Probeer dat eens een week dan kan je daarna altijd nog tot verdere actie overgaan (als je inmiddels dan al niet oproepen vermist tegen gekomen bent)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:48

Pluttersput schreef:
In mijn geval was mijn kat de aanloopkat :')
Zwarte gecastreerde kater, in blakende gezondheid. Op een dag was ik met hem in de tuin, komen er mensen langs gelopen. "Is dat jouw kat?" Uuuh... Ja, hoezo? "Oh, dan heb je mazzel. Wij gaan verhuizen, wonen hier wat verderop in de straat. Hij komt met regelmaat bij ons naar binnen, en we dachten dat het wel een zwerfkat zou zijn van de boerderijen hier verderop. We wilden hem eigenlijk meenemen als we gingen verhuizen.."

En dan was mijn kater dus gewoon gechipt, want ik laat alles chippen :')
Hierna heb ik hem een bandje omgedaan met een naamkoker er op. En zowaar, nog een aantal dagen daarna dat ik door verschillende mensen werd benaderd en gebeld: jouw kat ligt hier op de bank en vreet mee van mijn kat zijn brokjes.. Oeps...

Helaas is hij doodgereden voor hij de kans kreeg om echt volwassen te worden.
Maar ik zou dus inderdaad even laten checken op een chip, en anders een bandje er om doen met een kokertje er aan. Precies wat je al van plan was dus :)

Het is mij ook al zoveel gebeurd, je wordt er gek van :s Heb mijn katten al tig keer uit het asiel gehaald om daar te horen dat ze gewoon 100 meter van ons huis van straat zijn geplukt, een heeft wekenlang bij mensen gewoond omdat zij hem bleven voeren en eentje is gewoon gejat.
Als je zekerheid wilt moet je je kat een bandje om doen, chip controleren hebben de meeste mensen geen zin in.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:52

Moet je niet van die katten hebben als ik die hun bandje gewoon zelf af doen bij de eerste de beste tak die ze tegen komen. En na meerdere katten te hebben gezien met grote wonden door datzelfde bandje (waarvan we bij 1 zelfs de poot hebben moeten amputeren) is het voor mij duidelijk dat mijn katten echt nooit meer bandjes om krijgen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:54

TS ik zou als eerste gewoon de dierenarts vragen om haar te checken op een chip. Wat belachelijk trouwens dat je moet betalen om m op te laten halen door het asiel/dierenambulances! Als je dan iemand zn dier vindt en goed wil zijn kan je er nog voor dokken ook? Heel raar.

Ik zou er ook niet voor kiezen om omwille van iemand anders zn kat mijn eigen binnen op te sluiten als dat zoveel stress kost.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:56

lizy29 schreef:
Moet je niet van die katten hebben als ik die hun bandje gewoon zelf af doen bij de eerste de beste tak die ze tegen komen. En na meerdere katten te hebben gezien met grote wonden door datzelfde bandje (waarvan we bij 1 zelfs de poot hebben moeten amputeren) is het voor mij duidelijk dat mijn katten echt nooit meer bandjes om krijgen.

Ja dat dacht ik ook altijd maar als je in een maand tijd 3x naar het asiel moet en ook elke keer kunt dokken voor de dierenambu dan wordt je er wel zat van.
Ze hebben nu een bandje om en nooit problemen gehad, probleem is dat de meeste mensen ze te los om doen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:59

Wat een felle reacties op TS, vooral vannacht, alsof ze dan na één berichtje even 's nachts naar de dierenarts kan voor een chipcheck.

De mogelijke baasjes mogen denk ik wel blij zijn dat de kat is komen aanlopen bij iemand als TS; er zijn denk genoeg mensen die denken 'Ha, nieuwe kat, leuk! Houden we!!'. Voornamelijk studenten die het druk hebben, zullen zich hier weinig om bekommeren.

Emma gaf aan dat ze alle sites gaat afstruinen voor vermiste dieren, én ze gaat kijken voor een halsbandje met zo'n kokertje én voor een dierenarts om de chip te laten checken. Wat wilt men nog meer?

Als de baasjes eventueel worden gevonden, zullen die ook erg blij zijn!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:02

Ik zou ook even een bandje omdoen met jouw telefoonnummer erop. Toen jaren terug bij ons een kat aan kwam lopen hebben we dat ook gedaan. Ding had geen chip, stond nergens bekend als vermist en kwam ongecastreerd aanwandelen in de zomervakantie. Kortom het had er alle schijn van dat hij gewoon gedumpt was maar toch hebben we hem eerst 4 maanden laten rondlopen met een bandje met ons telefoonnummer erop voor we hem definitief in huis hebben genomen (en laten chippen en castreren).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:04

anneliesdj schreef:
lizy29 schreef:

Ja dat dacht ik ook altijd maar als je in een maand tijd 3x naar het asiel moet en ook elke keer kunt dokken voor de dierenambu dan wordt je er wel zat van.
Ze hebben nu een bandje om en nooit problemen gehad, probleem is dat de meeste mensen ze te los om doen.

klopt hoor. Maar ik heb zoveel geprobeerd aan soorten bandjes en standen dat ik daar ook wel klaar mee was. Kon ze steeds uit de bosjes vissen en na 2 gewonde katten vond ik het mooi geweest.
Is ook altijd goed gegaan totdat dus 1 poes aan de wandel is gegaan (we vermoeden meegelift met de vrachtwagen van de buren) en pas een jaar na dato werd bedacht dat de poes die al een half jaar bij ze binnenkwam misschien wel een chip had.

Als mensen nu gewoon gelijk de chip laten controleren bij de DA (is over het algemeen gewoon gratis) in plaats van de dierenambulance daar mee lastig te vallen zou het al een hoop schelen vermoed ik zo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:08

Ja inderdaad. En vooral niet voeren en katten laten lopen die er goed uitzien, als ze vriendelijk zijn betekend dat juist dat ze een baas hebben en geen zwervers zijn. Dat was het probleem bij onze katten, mensen vinden ze lief en nemen ze mee, ik heb meermalen mensen aangesproken die gewoon bij ons voor het huis de kat optilden en ermee weg wilden lopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:27

Ik zou even een bandje halen met koker en op het papiertje je probleem schrijven incl je e-mailadres. De kan is groot dat je daar vlot reactie op krijgt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:41

Het meeste is al gezegd denk ik. Al zou ik niet te snel zeggen dat het wel uit de buurt kan komen, voor hetzelfde geld heeft een boze buur van iemand de kat in de auto gezet, is een halfuur verderop gereden en heeft de kat bij TS voor de deur eruit gegooid... Kleine kans maar je weet 't niet hè!

Veel delen vooral, vraag of je huisgenoten dit ook even willen doen (kleine moeite gok ik) op Facebook, hang een paar briefjes op (als je toch boodschappen moet doen bijvoorbeeld) en meld 'm aan bij het Amivedi als gevonden. Elke instantie naar wie iemand toe belt met de vraag of een kat is gevonden zal daar naar verwijzen.

Verder, als ik mijn kat kwijt zou zijn, zou ik het fijner vinden als hij lekker bij iemand thuis zit en te eten krijgt en ik hem weer mee mag nemen als ik 'm vind (waar ik niet aan twijfel als ik het verhaal van TS hoor) dan dat ie ergens over straat zwerft... Het is dan wel niet zo koud meer maar toch!

Succes ermee +:)+ Goed bezig!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:51

Ik verbaas mij over de reacties dat de meeste katten geen chip zouden hebben. Zelf laat ik eerder mijn kat chippen dan een hond. De hond loopt vaak aan de riem en als hij los loopt ben ik er bij (hij is wel gechipt hoor ;) ). Mijn kat echter gaat altijd alleen op pad. De kans dat hij verdwaald of ergens van schrikt acht ik groter. Hoe vaak hoor je niet dat een kat vermist is?..

Enfin :D ts als je kan, laat dan alsjeblieft de dierenarts controleren op een chip. Jaren geleden was onze kater weggejaagd door een andere kat. 15 maanden was hij spoorloos. Het was tijdens die extreem koude winter ;( Wat bleek..... hij was terug gelopen naar het oude huis. Halverwege heeft hij eten gekregen en is daar blijven hangen. Niémand heeft hem helaas in huis gehaald, maar de straat gaf hem wel af en toe eten. Ook heeft niemand de chip af laten lezen -O- Pas na 15 maanden, toen ze zagen dat er een andere zwarte kat vermist werd, hebben ze de dierenambulance de chip af laten lezen. Toen bleek dat het mijn lieve Paco was!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:52

Ik verbaas mij over de reacties dat de meeste katten geen chip zouden hebben. Zelf laat ik eerder mijn kat chippen dan een hond. De hond loopt vaak aan de riem en als hij los loopt ben ik er bij (hij is wel gechipt hoor ;) ). Mijn kat echter gaat altijd alleen op pad. De kans dat hij verdwaald of ergens van schrikt acht ik groter. Hoe vaak hoor je niet dat een kat vermist is?..

Enfin :D ts als je kan, laat dan alsjeblieft de dierenarts controleren op een chip. Jaren geleden was onze kater weggejaagd door een andere kat. 15 maanden was hij spoorloos. Het was tijdens die extreem koude winter ;( Wat bleek..... hij was terug gelopen naar het oude huis. Halverwege heeft hij eten gekregen en is daar blijven hangen. Niémand heeft hem helaas in huis gehaald, maar de straat gaf hem wel af en toe eten. Ook heeft niemand de chip af laten lezen -O- Pas na 15 maanden, toen ze zagen dat er een andere zwarte kat vermist werd, hebben ze de dierenambulance de chip af laten lezen. Toen bleek dat het mijn lieve Paco was!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:58

Laatst bijgewerkt door Amaris op 24-03-15 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:59

Zo, wat een reacties erbij zeg!

Even een kleine update. Klasiena (zoals we haar maar genoemd hebben :D ) is ondertussen weer met de noorderzon vertrokken. Kwam vanmorgen m'n bed uit en ze lag niet meer op de bank en niet meer bij m'n huisgenoten. Hou het nu even goed in de gaten, als ze terugkomt gaat het gewoon hetzelfde als eerder. Ga zo even naar de dierenwinkel voor een bandje want het lijkt mij zoals het er nu naar uit ziet dat ze gewoon een paar straten verderop woont, zag dat bij ons het luikje open stond en even een hapje ging halen. Denk dat ze gewoon terug gaat naar haar echte familie als ze 's nachts vertrekt :)

Zat te denken dat ik een paar weken geleden wakker werd omdat mn katten voor het luikje lagen te blazen. Dacht toen ook al een andere kat te zien, zal ze wel geweest zijn.

Bedankt voor alle tips! Naar de dierenarts gaan is voor ons wel gewoon echt een tijdrovende onderneming, dus ik wil het liever even proberen uit te zoeken met een bandje en op Amivedi. Mocht ze hier over een paar dagen nou langer blijven zitten dan een paar uurtjes ga ik wel aan de bel trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:00

Amaris schreef:
TS ben je inmiddels al bij de DA geweest? Ben wel nieuwsgierig.

Verder, het kost even iets meer, maar je hebt kattenluikjes die alleen open gaan voor katten met een bepaald chipnummer (kun je instellen) dat blijkt in de praktijk heel goed te werken, nooit geen ongewenste katten meer in huis, en je eigen katten kunnen alle kanten op.

Nee nog niet, ik ben op dit moment even aan het blokken voor mijn tentamens! Ze is vannacht ook weer weg gegaan en is er nu niet meer, dus ga het even aankijken. Als ze vanavond weer komt doe ik een halsbandje met een kokertje eraan om.

Klopt, ik weet dat je ook kattenluikjes met magneetjes hebt. Maar dan komt echt het 'kost even iets meer' naar boven... Blijft een studentenhuis en ik wil er best wel even wat in investeren maar ook niet in m'n eentje zeg maar. Als het dan zo is dat er af en toe een andere kat een hapje komt eten dan lig ik daar ook niet echt wakker van

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:27

Wel een klein beetje naar dat je niet naar een dierenarts-/asiel wil (of nog niet). Je kunt je voorstellen dat iemand mogelijk zijn of haar kat kwijt is. De mogelijkheid om een chip af te lezen (wat zoals eerder benoemd geheel gratis is) is dan een makkelijke uitkomst. Bedenk ook dat mensen door omstandigheden geen recente foto van hun dier hebben en dus op amivedi een oproep zonder foto plaatsen.

Daarnaast kan een dier natuurlijk ook bepaalde medische verzorging nodig hebben.

Heb je zelf al een oproep geplaatst op amivedi en mogelijk een lokaal dierenasiel? Of een fototje opgehangen in de supermarkt (daar zal toch wekelijks iemand naartoe gaan)?

Ik krijg een klein beetje het gevoel dat je niet al te veel wil ondernemen, door de tijd die hierin gaat zitten. Wat ben je nu van plan? Als je de kat niet op amivedi terug kan vinden, neem ik aan dat je haar niet wil houden. Dan zal je haar alsnog naar het asiel moeten brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:30

We houden Amivedi in de gaten, ook de advertenties zonder foto's. Ze is hier nu niet meer, dus kan moeilijk met haar naar de dierenarts toch? :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:31

oneside schreef:
Wel een klein beetje naar dat je niet naar een dierenarts-/asiel wil (of nog niet). Je kunt je voorstellen dat iemand mogelijk zijn of haar kat kwijt is. De mogelijkheid om een chip af te lezen (wat zoals eerder benoemd geheel gratis is) is dan een makkelijke uitkomst. Bedenk ook dat mensen door omstandigheden geen recente foto van hun dier hebben en dus op amivedi een oproep zonder foto plaatsen.

Daarnaast kan een dier natuurlijk ook bepaalde medische verzorging nodig hebben.

Heb je zelf al een oproep geplaatst op amivedi en mogelijk een lokaal dierenasiel? Of een fototje opgehangen in de supermarkt (daar zal toch wekelijks iemand naartoe gaan)?

Ik krijg een klein beetje het gevoel dat je niet al te veel wil ondernemen, door de tijd die hierin gaat zitten. Wat ben je nu van plan? Als je de kat niet op amivedi terug kan vinden, neem ik aan dat je haar niet wil houden. Dan zal je haar alsnog naar het asiel moeten brengen.

Lees toch eens, TS heeft tentamens. Is het echt zo raar dat ze niet direct gaat hollen en vliegen voor een kat die niet eens van haar is, voor een eigenaar die waarschijnlijk nog niet eens contact heeft opgenomen met instanties? (Anders had 't beestje wel op Amivedi gestaan...)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:32

Misschien moet je beter lezen voordat je oordeelt oneside. :)

Zoals Emma in het bericht boven je zegt; is de kat alweer weg en mocht de kat terug komen doet ze een halsband om met een telefoonnummer. Oftewel prima oplossing.

En naar het asiel moeten brengen? Ze moet niks. :D