Erfenis: een cavia. Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Erfenis: een cavia. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:59

Je kan je ook aanmelden op caviaforum.nl
Daar zitten ook deskundigen die je met eventuele vragen kunnen helpen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 17:37

Nimfee schreef:
Komt er nog een tweede cavia bij?

Nee, zie ook mijn eerdere berichten.
Het was mijn mams hobby, later mijn paps en nu erf ik 1 cavia.
Uitstervingsbeleid is al sinds 2011 na de dood van mijn mams aan de gang en daar ga ik niets aan doen.
Pukje zit al meer dan een jaar alleen en is een levendig en vrolijk ding.
Het is niet ideaal, maar erven wil niet zeggen dat ik steeds maar weer een nieuwe cavia moet gaan nemen als er 1 dood gaat.
Leencavia's kent de opvang hier niet, dus het blijft er 1.
Mijn mams had er 4, 3 nu in een potje, deze volgt ook dezelfde weg. ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 07:42

Ik kan je de andere optie aanbieden (als het een zeugje is): ik heb hier een beertje alleen zitten, die wordt gecastreerd en dan zoek ik nog een dametje.

Ideaal is het zeker niet, cavia's blijven hoe dan ook groepsdieren. Aan jou of het uitstervingsbeleid en erving belangrijker is of het stukje welzijn van je cavia :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 11:13

Nimfee schreef:
Ik kan je de andere optie aanbieden (als het een zeugje is): ik heb hier een beertje alleen zitten, die wordt gecastreerd en dan zoek ik nog een dametje.

Ideaal is het zeker niet, cavia's blijven hoe dan ook groepsdieren. Aan jou of het uitstervingsbeleid en erving belangrijker is of het stukje welzijn van je cavia :)

Precies, dat is aan mij en die keuze heeft mijn vader eigenlijk al gemaakt en ik houd dat aan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:57

Kan je de cavia anders niet naar iemand brengen die wel vriendjes voor haar heeft? Een cavia alleen is geen cavia

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:14

Jeetje mensen toch. Dring jullie eens niet zo op.
Ja Een cavia is een groepsdier maar zolang er goed voor gezorgd word en regelmatig uitgehaald word zijn de laatste tijdjes alleen echt niet erg.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:39

Ts heeft besloten dus het lijkt mij onnodig om nog met goed advies te komen voor nòg een cavia. Ts is daar volgend mij heel duidelijk in geweest.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:34

Laat ik het op een andere manier verwoorden. Het is niet zo dat mensen de keuze van TS niet willen respecteren, maar dat het welzijn van een cavia voorop moet staan en je eigen principes aan de kant zet.

TS schuilt zich achter het 'afstervingsbeleid' en dat zij niet constant met cavia's opgescheept wilt zitten. Dat laatste, daar kan ik helemaal inkomen.

Ik heb het eens in een ander topic aangegeven, en ik zal het hier ook neerzetten. Het enge is wanneer mensen dieren gaan houden, in feite de macht hebben over het leven van een (huis)dier. Je bepaalt dus hoe het leven van een dier er uit ziet, je hebt echt de macht erover. De kans is zo groot dat mensen misbruik maken van hun macht.

Ik kan een voorbeeld geven van een situatie wat ik hier heb gehad.

Voor het eerst heb ik een goudhamster (daarvoor altijd rusjes gehad). Minimale maten van een hok zijn 60x40. Ik had een hok van 70x40, groter dus. Ik vond dat toch te klein. Oké, dan een dunabak van 100x40: toch flink stuk groter en veel meer speeltjes. Op den duur bleef mijn goudhamster hysterisch knagen aan het gaas en was voor geen meter tam te krijgen. Waar ligt dit aan?

Ik kan denken: jeetje, hij wilt gewoon aandacht. Nou, dat kan niet 24/7, dus hij moet het er maar mee doen.
Eindsituatie: mijn hamster zit in een duna van 100x40 met veel spullen maar blijft knagen en wordt lastig tam.

Maar wat ik werkelijk denk: er is een reden waarom hij zo knaagt en hysterisch doet. Het hok is gewoon te klein, ondanks dat het zou voldoen aan de maten. Ik dacht: hij verveelt zich, ik moet wat anders verzinnen.
Eindsituatie: even sparen en ik had een veel groter hok voor hem gekocht met heel veel klimmogelijkheden. Binnen een paar dagen knaagde hij niet meer aan het tralies en is hij ineens veel tammer (terwijl ik er amper energie in heb gestoken).

Dit is een voorbeeld van een feitelijke situatie, maar door twee verschillende gedachten twee compleet verschillende eindsituaties geven. Ene situatie blijft mijn goudhamster tot zijn dood zich vervelen. De andere situatie maakt hem blij en gelukkiger en veel meer voldaan.

Ik blijf altijd opties open houden en nieuwe dingen proberen. Mijn konijnen zouden gelukkig moeten zijn in een ren van twee vierkante meter, en toch lopen ze vaak los want ze vinden dat geweldig. Ik heb vaak zat eens een cavia of konijn even alleen gehad omdat een maatje was gestorven. Ze hingen ineens aan mij, ik was ineens degene die aandacht kon geven. Dan gaat er ook gewoon iets fout. Ik moet helemaal niet belangrijk zijn voor een huisdier omdat ik de enige ben die er is om interactie mee te hebben.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 09:16

@ Nimfee: dat klopt, het welzijn van een dier is in handen van de houder.

Pukje is al sinds december 2013 alleen en is ouder dan 6 jaar, is niet weggekwijnd, eerder opgebloeid, dus om daar zomaar een andere cavia bij te zetten zal niet 123 gaan.
De cavia is door omstandigheden van hot naar her gesleept, dus nu is rust nodig.

Dat je jouw mening door een ieders strot wil duwen, prima.
Ik leg jouw mening naast mij neer en handel zoals ik denk dat juist is voor Pukje.
Dat doe ik al meer dan 35 jaar voor al mijn huisdieren of ik deze nu heb gekocht, gekregen of opgevangen heb. :)

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 09:35

Lijkt me duidelijk genoeg.
Ik heb zelf twee cavia's en hang elke keer ook twee van die stokjes op.
Soort van knabbelsticks tegen de verveling. De ene met geel handvat verslinden ze, de groene niet maar denk dat dat meer smaak is!

Heel veel sterkte en gecondoleerd met het verlies van je vader :(:)
Super dat je pukje zo opvangt!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 09:35

Als je cavia's samen houdt dan is het altijd gezellig in huis. Hele gesprekken hebben ze met elkaar.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:27

piezze schreef:
Als je cavia's samen houdt dan is het altijd gezellig in huis. Hele gesprekken hebben ze met elkaar.

Oja dat klopt zeker ja :j, die kletsen meer dan mensen *\o/*

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:30

Je zou er maar 11 in je slaapkamer hebben :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:34

LukieBradley schreef:
Je zou er maar 11 in je slaapkamer hebben :')

:')