Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sassol schreef:Als de katten er goed uit zien, waarom dan bijvoeren? Een beter maaltje dan vers gevangen voer is er niet! (Mits ze uiteraard de maag al hebben om de bacterien te kunnen hebben)
Amandavd schreef:Mensen vergeten dat er een aantal dodelijke ziektes heerst tussen katten die veel buiten komen. Dus als je kan, doe je dieren een plezier en zowel castreer als steriliseer. Niet alleen voorkom je honderden extra kittens op de wereld, maar ook ga je ziektes tegen onder de katten.
[ Afbeelding ]
anneliesdj schreef:elenaMM77 schreef:natuurlijk verloop van katten kan op een boerderij soms best groot zijn..
Het kan daarom lonen om goed contact te houden met het plaatselijke asiel voor semi wilde herplaatsers (niet voor betalen dan zou ik zeggen), maar de vraag of die bij je blijven is er natuurlijk altijd..
wat je ook kunt doen is zorgen voor een wat meer 'homebound' situatie.. Als er op magische wijze een vrouwtje bijkomt aanlopen, laat die dan rustig ongesteriliseerd totdat ze bij jouw een nestje heeft gehad,
de kittens kun je dan aanhouden.. het verloop onder verwilderde katten of erfkatten is behoorlijk wat groter dan bij een binnenkat waar je ieder snifje gelijk opmerkt voor ze elkaar kunnen besmetten en waar geen gevaren zijn als grote landbouwmachines, vossen, steenmarters, auto's etc.
Meestal regelt zich een kattenpopulatie op een erf wel redelijk goed..
Sorry hoor ik wordt hier een beetje kriebel van, wat een flauwekul.
Je zit gewoon te adviseren er nog een vrouwtje bij te zetten en het spul maar raak te laten fokken?
Fijne dierenvriend ben je.
Een kat die gewoon goed gevoerd wordt en krijgt wat hij nodig heeft, die gaat niet aan het zwerven. Ookal zijn kittens bij jou geboren, als ze niet krijgen wat ze nodig zijn gaan ze alsnog zwerven. En ongecastreerde katers zwerven zowieso en de kans is reeel dat die elders blijven plakken, dus wil je zwerven voorkomen, dan castreer je ze en zorg je voor voldoende voedsel en een droge/tochtvrije plek om te slapen. Meer heeft een kat niet nodig.
) en als je daar zuinig op bent, raak je ze ook niet zomaar kwijt. (dwz; goed voeren, lekker plekje geven om te liggen en de eerste week opsluiten)Kuggur schreef:elenaMM77 schreef:Meestal regelt zich een kattenpopulatie op een erf wel redelijk goed..
Heel onverstandig zo´n zichzelf in stand houdende kattenpopulatie op een boerderij te hebben (inteelt, productie verwilderde katten, constant besmettingsgevaar met toxoplasmose).
Veel beter een gewenst aantal gecastreerde katten te houden, en naar behoefte toe te voegen.
anneliesdj schreef:Dus je moet hopen dat er een kat bij iemand anders wegloopt?
Als jouw verhaal over verwilderd klopt, dan is het ook niet te verwachten dat zo'n poes bij jou aan komt lopen laat staan dat ze blijft.
De regel 'je bent afhankelijk van een aanlopend vrouwtje, pak 'm beet één in 10 jaar en ook nog niet geholpen'.
Je praat erover alsof katten zeldzaam zijn en je ze moet lokken alsof je een nestkast voor een uil maakt.
Je kunt ook gewoon naar het plaatselijke asiel gaan, vragen om boerderijkatten (die krijg je gratis mee, gecastreerd, geent, ontvlooid en ontwormd) en als je daar zuinig op bent, raak je ze ook niet zomaar kwijt. (dwz; goed voeren, lekker plekje geven om te liggen en de eerste week opsluiten)
Dan hoef je ook niet mee te werken aan het vergroten van de kattenpopulatie in nl.
anneliesdj schreef:Waarom zou je een poes nemen en ermee fokken een paar jaar als je ook een paar katten uit het asiel kunt halen, die anders geen kans hebben?
Er wordt al genoeg raak gefokt, waarom denk je dat poezen uberhaupt bij jou aan komen lopen? Omdat er elders een overpopulatie ontstaat omdat men de katten niet laat helpen. En jij gaat het nog stimuleren ook
elenaMM77 schreef:anneliesdj schreef:Waarom zou je een poes nemen en ermee fokken een paar jaar als je ook een paar katten uit het asiel kunt halen, die anders geen kans hebben?
Er wordt al genoeg raak gefokt, waarom denk je dat poezen uberhaupt bij jou aan komen lopen? Omdat er elders een overpopulatie ontstaat omdat men de katten niet laat helpen. En jij gaat het nog stimuleren ook
ermee fokken is nogal een groot woord niet?
en een paar jaar heb ik nergens gezegd..
Als jij een poes hebt komen aanlopen en je populatie is wat krap..
dan kies ik ervoor om die kat 1 of 2 maal rustig haar gang laten gaan inderdaad..
haal jij ieder dier dat je koopt, uit het asiel of opvang?
of heb je je paard/konijn/kat/hond allemaal uit het asiel of opvang?
want tenzij je ieder dier uit een asiel haalt, 'stimuleer' je altijd 'fok'.
dan petje af. maar niet iedereen maakt zulke keuzes.
en nogmaals ik heb het niet over ongebreidelde fok, noch over het ongecastreerd laten van poezen of katers, of over het niet medisch behandelen of niet voeren van boerderijkatten.. ik heb het over gecontroleerde aanwas, als de populatie zichzelf niet in stand houdt.
Ik heb persoonlijk een paar katten erbij uit eigen aanwas, aangevuld met verwilderd vanuit het asiel als er geen vruchtbare poezen zijn op het moment van een lage populatie. dan alleen maar verwilderde exemplaren.. Een boerderijkat is namelijk wat anders dan een verwilderde kat.. Een verwilderde kat zal zeer zeker op een boerderij waar hij de mens kan ontlopen altijd verwilderd blijven.. Een boerderij kat, die geboren en getogen is, kun je handtam houden, waardoor je makkelijker de boel kunt ontwormen, tegen vlooien kunt behandelen en eventueel medicatie kunt geven als dat nodig is.. Bij de meeste verwilderde katten kun je dat gewoon vergeten.
Tenslotte heb ik nog geen antwoord gezien op waarom jij graag zou willen dat een aangelopen verwilderde poes de stress zou moeten worden om hem naar het asiel te gaan brengen, zodat je een andere gecastreerde gratis kan ophalen op een ander tijdstip (want dat is een genoemd argument.. gratis gecastreerd, ontvlooid en ontwormd).
maar goed ik denk dat ik deze discussie maar ga verlaten als mensen hardnekkig, een eigen aanwas met daarna castreren zo graag willen lezen als ongebreidelde jaren lange fok en meewerken aan kattenoverschot. ik zou zeggen, zorg dan dat de stop uit rasverenigingen getrokken wordt en pleit ervoor dat mensen geen katjes op bestelling geboren laten worden bij andere mensen, want dat is in mijn ogen meewerken aan een kattenoverschot.
elenaMM77 schreef:anneliesdj schreef:Waarom zou je een poes nemen en ermee fokken een paar jaar als je ook een paar katten uit het asiel kunt halen, die anders geen kans hebben?
ermee fokken is nogal een groot woord niet?
en een paar jaar heb ik nergens gezegd..
Als jij een poes hebt komen aanlopen en je populatie is wat krap..
dan kies ik ervoor om die kat 1 of 2 maal rustig haar gang laten gaan inderdaad..
elenaMM77 schreef:Het enige dat je doet is 1-2 seizoenen wachten met de sterilisatie.
elenaMM77 schreef:Tenslotte heb ik nog geen antwoord gezien op waarom jij graag zou willen dat een aangelopen verwilderde poes de stress zou moeten worden om hem naar het asiel te gaan brengen, zodat je een andere gecastreerde gratis kan ophalen op een ander tijdstip (want dat is een genoemd argument.. gratis gecastreerd, ontvlooid en ontwormd).