PKD bij jonge kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Re: PKD bij jonge kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:27

Maar hoe gaat die verstopping eigenlijk weg?
Of hopen ze dat de ontsteking de darm terug laat werken en zo het vastzittend deel eruit gaat persen? Maar heeft ze er dan geen hulp voor nodig?
Want als je verstopt zit, heb je amper eetlust natuurlijk.

Jullie zijn echt topbaasjes trouwens! Ik heb echt super veel respect voor mensen die zoveel voor hun dier nodig hebben.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:23

Mij klinkt dit heel bekend in de oren. Mijn kat bleek de darmontsteking IBD te hebben, dus zit ze voor de rest van haar leven aan de prednison. Vermoeden bij echo was van een darmontsteking, maar IBD werd met een speciale bloedtest aangetoond.

Is dat bij jullie ook al gebeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 07:52

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:39

Ze heeft om een uur of zes vanochtend haar sonde eruit overgegeven. Dus m'n man is nu met haar onderweg naar Utrecht om een nieuwe sonde te laten plaatsen.

Ze is iets helderder, en werkte ook voor het eerst tegen met sonde voeding geven, kijkt op als je haar roept en zit in plaats van hangt.

Dat zegt helaas nog niets , want ze moet eerst zelf willen gaan eten. Maar ik ben we blij dat ze zich iets lekerder voelt

Het idee/ de hoop is dat de prednisolon de verdikking in de darm doet slinken. Die verdikking sluit niet de hele darm af dus ook nu kan ze met wat moeite ontlasting hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:39

Douraque schreef:
Mij klinkt dit heel bekend in de oren. Mijn kat bleek de darmontsteking IBD te hebben, dus zit ze voor de rest van haar leven aan de prednison. Vermoeden bij echo was van een darmontsteking, maar IBD werd met een speciale bloedtest aangetoond.

Is dat bij jullie ook al gebeurd?

Dankjewel, dat gaan we aan de arts vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:09

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:38

pfffffff.

- Maag wordt niet goed geledigd in de darmen vandaar het overgeven

We hebben nog een keer aan de arts gevraagd of het wel zin heeft om door te gaan.
De arts wilde heel graag nog de medicijnen de kans geven om aan te slaan en raadde ons aan het toch echt nog tot maandag te geven.

Dus de sonde gaat er weer in, sterk anti braakmiddel en een sterk middel voor de maaglediging.

Had het in m'n hoofd al opgegeven, maar gaan dus nog even twee dagen stug door

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:42

Ik snap echt dat je het moeilijk hebt, een dier zien lijden is ook niet makkelijk.
Maar als de arts echt hoop heeft op de medicatie, dan zou ik nog twee dagen doorzetten. En dan heb je hem alle kansen gegeven :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:14

Hij heeft toch niet iets gegeten(gebakken spons oid) of een giga haarbal daar zitten die de boel verstopt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:15

bigone schreef:
Hij heeft toch niet iets gegeten(gebakken spons oid) of een giga haarbal daar zitten die de boel verstopt??

Nee, ze is helemaal door ge echoed . en de extreem verdikte lymfeklier wijst ook op wat anders, naast de wandverdikking van de darm

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:22

Dan zou ik toch op IBD laten testen, was bij onze kat ook een verdikking van de darmwand. Zij gaf toen ook zoveel over, was zo sneu.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:41

Kalium ook goed?
Wat zijn de nierwaarden?
Drinkt ze wel?
Temperatuur?

En jullie hebben niets iets van bollen in huis? Tulpen, hyacinten, Amaryllis etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:31

Hannanas schreef:
Kalium ook goed?
Wat zijn de nierwaarden?
Drinkt ze wel?
Temperatuur?

En jullie hebben niets iets van bollen in huis? Tulpen, hyacinten, Amaryllis etc?

Ze is opgenomen geweest op de IC van Utrecht ( universiteits kliniek)
Alles wat maar te bepalen was is bepaald, en ook een biopt genomen.
Ik heb hierboven wel wat updates geplaatst

@Douraque Dat gaan we zeker laten doen ! , ben erg blij met je tip. Maandag zitten we weer bij dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:32

En een beetje goed nieuws :

Voor het eerst sinds 5 dagen heeft ze uit zichzelf gegeten . Niet veel maar genoeg om blij te zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:37

Ik wil geen party-pooper zijn maar heb meerdere keren gehoord dat een kat met FIP op een gegevens moment beter ging, om 2 dagen later alsnog zo ver te zijn dat ze ze moesten laten gaan....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:40

Stille meelezer hier.. die duimt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:41

Liezel1 schreef:
Ik wil geen party-pooper zijn maar heb meerdere keren gehoord dat een kat met FIP op een gegevens moment beter ging, om 2 dagen later alsnog zo ver te zijn dat ze ze moesten laten gaan....

Ben ik me zeer van bewust.
En ook dat mocht het alsnog een Lymfoom zijn ( is op getest maar garantie konden ze niet geven) het na 8 weken alsnog mis gaat.

Maar aangezien we vanochtend naar utrecht gingen en na het aanhoren van wat er nu weer allemaal mis was, op het punt stonden haar in te laten slapen. Is dit een wereld van verschil.
Dat het beter is dan afgelopen week is een klein feestje waard, wat de dag van morgen brengt ... dat weten we niet. Maar er gaat voor haar een morgen zijn....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:28

MariekeB schreef:
Hannanas schreef:
Kalium ook goed?
Wat zijn de nierwaarden?
Drinkt ze wel?
Temperatuur?

Ze is opgenomen geweest op de IC van Utrecht ( universiteits kliniek)
Alles wat maar te bepalen was is bepaald, en ook een biopt genomen.
Ik heb hierboven wel wat updates geplaatst

@Douraque Dat gaan we zeker laten doen ! , ben erg blij met je tip. Maandag zitten we weer bij dierenarts.

Sorry TS, ik probeerde je te helpen.
Jammer dat je dat niet wilt ontvangen.
Met oprechte ervaringen met een kat die meer dan een week niet gepoept heeft, niet gegeten, 34 graden ondertemp, randje na dood etc. Het belang van vocht etc. Ik was benieuwd hoe je kat er precies voor stond en waarom je kat nu thuis is etc.
Succes ermee.
Beterschap.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:09

Fijn voor jouw kat dat ze zo'n goed baasje heeft! Hoe ziet ze eruit?

Heel veel sterkte!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:18

Excuus dan begreep ik je verkeerd.

Ik ken de waardes niet ( hebben ze wel verteld ) , maar die waren goed.
Toen ze opgenomen was werd Kalium en Natrium extra in de gaten gehouden omdat die bij niet eten snel kunnen dalen.

Ureum was tijdelijk te hoog , vanwege uitdroging.
Ze heeft vanochtend nog onderhuids vocht gehad. Ze was niet uitgedroogd, maar ook niet optimaal.

Ze is thuis omdat daar houden weinig zin meer had.
Ze moet nu reageren op de medicatie, als ze dat niet doet heeft het geen zin meer. Of dat nu thuis is of daar maakte weinig uit.
Enige verschil is dat ze hier vocht via de sonde krijgt en daar via het infuus.

Ze heeft na vanochtend niet meer overgegeven. maar krijgt dan ook 4 medicijnen, en sonde voeding

- maag zuur remmer
- medicijn dat de maag zich sneller leegt
- medicijn tegen misselijkheid
- prednisolon

Biopt, meerdere bloed onderzoeken en meerdere echo's.
Verdere diagnose kan alleen via een operatie waar ze op dit moment niet sterk genoeg voor is. ( stuk darm weghalen)

Als ze het weekend doorkomt, hebben we voor maandag de afspraak al staan bij onze eigen dierenarts en is er smiddags al een overleg gepland met Utrecht.

Adviezen zijn altijd welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:18

Ik zal morgen weer een foto plaatsen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:54

Sorry, ik bedoelde eigenlijk: een foto van zoals ze gewoonlijk is. Zonder infusen, kappen etc.

IK duim heel hard voor je. En vooral voor je poes. Het klinkt eigenlijk als een wonder als ze hier doorkomt.

Alweer sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:54

.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:41

Vlog dit ook, ben zeer benieuwd of ze op gaat knappen, ik hoop het ten zeerste.....

Veel sterkte......

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:48

Ocharm, ik duim mee.

Heb hier afgelopen week ook een kat gehad die niet at en alleen maar sliep. Gelukkig was het bij ons 'maar' niesziekte, maar je voelt je zo rot als je diertje ziek is :(:)