Welke kip voor ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:53

Hahahaha ik denk dat het eerder andersom is, de middelste is een supermarkt ei en de rechtse is wat je van eigen (grote) kippen mag verwachten.
Mijn Brahma's leggen eieren van 75-80 gram terwijl het gemiddelde supermarkt ei maar 55 gram weegt (L)
Nu is dat voor Brahma's behoorlijk groot maar voor de meeste grote leghoenders geld dat ze eieren van 70 gram of meer leggen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:55

anneliesdj schreef:
Hahahaha ik denk dat het eerder andersom is, de middelste is een supermarkt ei en de rechtse is wat je van eigen (grote) kippen mag verwachten.
Mijn Brahma's leggen eieren van 75-80 gram terwijl het gemiddelde supermarkt ei maar 55 gram weegt (L)
Nu is dat voor Brahma's behoorlijk groot maar voor de meeste grote leghoenders geld dat ze eieren van 70 gram of meer leggen.

Dit zijn maar kleine kipjes he!!! :D

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:56

wij hebben 16 wyandotte kriel kippen erg leuke en tam te maken dieren. maar ja elke kip houdt van in het zand krabben en bloemen haha

mocht je vragen hebben mag je uiteraard ook een pb sturen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:58

wij hebben thuis een australorp en een newhampshire kip, deze leggen erg veel en we hebben nog een barnevelder
austarlorp legt gemiddeld 250 a 270 eieren per jaar en newhampshire 220 eiren
newhampshire is ook redelijk tam

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:59

jorika1986 schreef:
anneliesdj schreef:

Dit zijn maar kleine kipjes he!!! :D

Ja dat weet ik, maar die leggen dan dat linkse eitje denk ik?
Ik heb net alle eieren van de afgelopen week opgegeten anders zou ik ze nog even voor je op de weegschaal leggen en een foto maken.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:09

anneliesdj schreef:
Ja dat weet ik, maar die leggen dan dat linkse eitje denk ik?
Ik heb net alle eieren van de afgelopen week opgegeten anders zou ik ze nog even voor je op de weegschaal leggen en een foto maken.

Bruine kipje is een echte kriel en legt het linkse eitje. De twee zwartje zijn net wat groter en leggen het middelste formaat.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:10

Nayomie schreef:
Persoonlijk zou mijn keuze naar de brahma's gaan. :)

Zeker brahma's!
Redelijk groot, rustig, makkelijk tam
En vliegen niet! En in mooie kleuren!

Ilona

Re: Welke kip voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:48

Wat een geweldig mooi hok jarika

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 17:40

Oke,

De meeste kippenrassen die ik voorbij zie komen zijn de Brahma's & wyanndottes?

Wat zijn de verschillen en nadelen of voordelen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:11

Brahmas zou ik afraden.
Het zijn fantastische kippen, ik ben er zelf helemaal dol op. Maar elk die ik heb gehad gingen dood op jonge leeftijd. 1 doordat ze zich verstapte en zo los in de spieren zat dat ze haar poot gruwelijk uit de kom stapte. 1 was ineens zomaar door. 2 zijn er doodgegaan omdat ze het allemaal niet bijgeleend kregen. Ze werden zo groot dat ze hun korte leventje niet lekker in hun vel hebben gezeten en ineens dood waren.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:22

Brahma's zijn erg groot, dus hebben een groot kippenhok nodig en ruimte. Je moet er altijd rekening mee houden dat als ze opgehokt moeten worden (zoals dit jaar) dat ze dan ook genoeg ruimte hebben.
Wyandottes zijn natuurlijk ook leuk.

Maar er zijn zoveel rassen: http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/

De meeste hebben allemaal dezelfde rassen omdat andere dit steeds aanraden :-).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:00

loeloemoekie schreef:
Oke,

De meeste kippenrassen die ik voorbij zie komen zijn de Brahma's & wyanndottes?

Wat zijn de verschillen en nadelen of voordelen?

Ik vind Brahma's niet geschikt in jouw situatie, hebben echt meer ruimte nodig.
Wil je ze toch graag, neem dan de kriel variant.
Maar wyandotte's lijkt mij een betere keuze, hoewel die wel makkelijker broeds worden.

Ik had je nog enkele vragen gesteld, kun je daar nog antwoord op geven?
Wil je ze in afgesloten ruimte houden of los laten lopen in de tuin? In het laatste geval, hoe hoog is je erfafscheiding? Heb je planten in je tuin waar je zuinig op bent?

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 09:49

Ooh sorry Anne, tuurlijk wil ik antwoord geven op je vragen!

waarschijnlijk willen we een stuk tuin afzetten voor je, maar ik weet zeker dat ze ook wel als wij er zijn af en toe door heel de tuin mogen. het afgezetten stuk zal zo'n 75 m2 zijn ( gokje )

de afscheiding en alles moet nog gemaakt worden, dus hoe hoog zal die moeten zijn?

ja, daarom willen we ze niet te veel helemaal rond laten lopen, omdat mijn moeder nog al gesteld is op haar tuin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:46

Hoe hoog de afscheiding moet ligt aan het soort kippen dat je neemt.
Vind je het belangrijk dat ze veel /goed leggen? Of is een kleiner ei ook prima? En hoeveel kippen heb je in gedachten?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:48

Aaahhahah die zijdehoentjes :+: Wat een dropjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:09

Wij hebben grote orpingtonnen. We hebben een ren met een grooooot hok.
Maar ze lopen eigenlijk het liefste op het hele veld. Het zijn super lieve kippen. Komen gelijk aangerend als je ze roept en doordat ze groot en redelijk zwaar zijn, vliegen ze niet. Ze laten zich best aanraken en eten uit je handen. Wel zijn ze gek op scharrelen en ze krabben ook aan de grond. vooral langs de randen Zoals je kan zien op de foto's.
Maar dat doen de meeste kippen.
Wij wonen overigens ook in een rijtjes huis en dat gaat prima.

Onze tuin is nog wel wat kaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de zomer.
Afbeelding

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 16:16

@ Anne, Ja, we willen wel goede leggers. We zaten te denken aan 3 kippen.

@ Euforie, Bedankt voor je foto's! Mag ik vragen wat de afmetingen van het hok en van je ren zijn?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:23

Ik vind zelf Cochins leuk (liefst de kriel variant), ze zijn wel ontzettend broeds 's zomers. Makkelijk handtam te maken en erg mensgericht.
Doordat ze klein en licht zijn, zijn het wel 'vliegers'.

Van de stichting Red een legkip heb ik twee rode leghorns. Niet de knapste, maar wel leuk op een brutale manier. Ze zijn erg aanhankelijk. Ze geven ook goed eieren, maar daar zijn ze natuurlijk op gefokt. Bij ons zijn ze nog nooit broeds geweest. Doordat ze wat groter en zwaarder zijn 'vliegen' ze niet.

Daarnaast hebben we ook Brahma's gehad, waarvan we er nu nog maar 1 rond hebben lopen. Ik vind wel dat deze kippen vroeg stoppen met eitjes leggen. Ze zijn erg vriendelijk en fladderen ook niet weg. Ook hebben we 1 kriel hiervan rondlopen, maar ik vind de grotere een wat vriendelijker karakter. De kleine Brahma is toch wat feller.

Bij ons lopen ze los in een omheind tuintje van circa 10x6 meter. Daarnaast hebben ze een tuinhuisje waar ze zelf 's nachts op stok in gaan, deze blijft open maar wij wonen dan ook niet landelijk. In het tuintje stond eerst gras, maar dat hadden ze al gauw omgeploegd naar grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:25

Het hok weer ik zo niet. Denk een meter of 2,5
en de ren is 10 bij 1,5

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:51

Oke, nou ik denk wel dat we aan dat soort formaten kunnen voldoen.

Ja, red de legkip hebben wij ook naar zitten kijken, maar we denken dat we daar nog niet geschikt voor zijn als kippenbeginners. Met de bijkomende medische problemen.

Nog een vraagje, Hoe oud worden kippen ongeveer, en wanneer stoppen ze met eieren leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:05

Moet eerlijk zeggen dat ik mijn ren nog klein vind voor twee van dit soort kippen... Daarom lopen ze tegenwoordig ook over het hele veld.

Maar wellicht dat het prima is voor kleinere soorten. Denk dat de kleine cochin evt wel zou passen bij jou wensen lijstje. :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:52

loeloemoekie schreef:
Oke, nou ik denk wel dat we aan dat soort formaten kunnen voldoen.

Ja, red de legkip hebben wij ook naar zitten kijken, maar we denken dat we daar nog niet geschikt voor zijn als kippenbeginners. Met de bijkomende medische problemen.

Nog een vraagje, Hoe oud worden kippen ongeveer, en wanneer stoppen ze met eieren leggen?

Het leggen van eieren is eigenlijk de menstruatie van de kip.
Naar mate ze ouder worden wordt het minder tot het op een gegeven moment helemaal stopt.
Met het 4 e levensjaar wordt dat minder
Ik dacht dat dat rond het 6e levensjaar helemaal klaar is.
De gemiddelde leeftijd zal een jaar of 9 zijn, met een beetje mazzel.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:13

:oo ik ben helemaal vergeten een foto voor je te maken!
Doe woensdag nog ff een poging voor je.
ik heb ook wyandottes trouwens. Het broedse valt bij mijne erg mee. Vorige zomer eentje een keer maar verder niet. En mijne leggen ook zon beetje twee eireren in de 3 dagen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:22

Absoluut Cochin kriel!
Dit was mijn Cochin krieltje:
https://www.youtube.com/watch?v=jq8XfJ6QDOY

Het zijn echt geweldige beesten. Veel minder broeds dan bijvoorbeeld onze Chabo, die werd echt agressief als je haar aanraakte als ze wilde broeden :=
Onze Chabo was trouwens wel héél erg slim, die onderzocht alles en kwam weer netjes terug over het hek als je haar riep :) onze Cochintjes liepen als een hondje achter ons aan en gingen op schoot zitten enzo :)

Edit: typo