schoolopdracht: wat kost een konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wat verwacht u dat een konijn per maand kost?

0-10 euro per maand
43 (28%)
10-15 euro per maand
38 (25%)
15-20 euro per maand
38 (25%)
25-30 euro per maand
20 (13%)
meer dan 30 euro per maand
10 (6%)

Totaal aantal stemmen: 149

Anniek22

Re: schoolopdracht: wat kost een konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:59

Lekker verblijf!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:00

ja, ze hebben het heel slecht hier :')

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:07

Ik bedoelde het noet sarcastisch hoor haha maar ik word altijd vrolijk van zulke verblijven... :-)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:10

Dat jij niet geloofd in niet-koppelbare konijnen, betekend niet direct dat het ook echt zo is. Ik ga binnenkort voor een nieuw maatje voor mijn voedster aan, maar houdt mijn hart vast. Het is een felle tante en erg dominant en het heeft een hele tijd geduurd voor ik voor haar een maatje had gevonden, de vorige keer. Helaas is dat konijntje overleden (en ik vermoed door haar toedoen) en begint de lange zoektocht weer. Maar als het dit keer niet vlot, dan houdt het ook op. Ze lijkt zich prima te vermaken zo in dr eentje, hoewel ik natuurlijk weet dat een maatje leuk zou zijn. Maar ergens moet je toch een grens trekken.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:20

Excl hokkosten? (kippenhok van 200 euro, ren enz)

voerkosten zit ik ruim onder de 10 euro per konijn (grootverpakking in voerton)
stro persen we zelf (verkoopprijs 3 euro per pak van 20kg)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:52

Mag ik je een opvang aanraden?

http://www.konijnenopvangjoy.nl/

http://www.konijnenparadijs.com/

Twee hele goede opvangen, verstand van koppelen, en meerdere nijnen, dus keuze zat.

Nouja, voor mij is ieder konijn te koppelen. Zou wat zijn he, een groepsdier wat niet te koppelen valt. In de natuur zouden ze het dan niet redden.

En ja, het is soms zoeken. En ja, het kost wat moeite. Ik heb hier ook een dominante felle tante zitten, guess what? Met maatje!

Idem met mijn "niet koppelbare ram"
Hij was erg bang, hij is altijd aangevallen door andere konijnen, maar zit nu ook samen met een andere voedster.

Zo heb ik ook een ander konijn gehad wat niet te koppelen was, helaas begin dit jaar overleden. Hij zat bij mij in een groep van 4 :)

Koppelen is niet een konijn erbij zetten en kijken hoe dat gaat. Soms duurt het erg lang voor je een geschikt maatje hebt gevonden.

En door toedoen van je andere konijn? Nu ben ik benieuwd. Ze lag dus in stukken gescheurd ofzo in de ren? Met flinke bijtwonden? Weet niet zo goed hoe ik dat voor me moet zien...

De kunst is vaak om iemand (met een opvang) te vinden die verstand heeft van koppelen. Die situaties ook goed in kan schatten. Hoe is dat hiervoor gegaan?

Ik geloof gewoon niet in niet koppelbare konijnen, gezien mijn eigen ervaringen.

@ Anniek22, snap ik. Ik ook! Ik bedoelde het wel sarcastisch, haha :P

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:04

Eoweyn, nette sites maar heb nou niet bepaald de trek om 4 uur heen en 4 uur terug te rijden, zullen nijntjes ook niet blij mee zijn.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:06

Ik help bij de konijnenopvang in Ede, www.huizepluis.nl . Ook veel verstand ervan, misschien kunnen zij je helpen ??

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:06

Verschil met de natuur is, dat ze vaak al geboren worden in een groep en dus, in feite, nooit bij vreemde konijnen zitten met rare geurtjes en wellicht 'concurrentie'. Daarom is het koppelen ook zo lastig.

Door toedoen van mijn eigen konijn VERMOED ik ja, weet natuurlijk nooit de exacte reden. Beestje lag dood in het hok en gezien hoe het hok er bij lag, vermoed ik dat ze een flink gevecht hebben gehad. Je hoeft niet direct zo dom te reageren. Ik geloof best dat elk konijn te koppelen valt, maar als iemand zoals hierboven tig koppelingen heeft geprobeerd en het konijn accepteerd het niet, dan houdt het ergens op. Ik heb toen mega geluk gehad dat ik een succesvolle koppeling heb gehad (het ging tenslotte al een jaar goed). Maar ik ga niet stad en land af, als mijn konijn elk ander konijn 'afwijst'. Soms moet je een konijn ook 'lezen' om het zo maar te zeggen en niet eindeloos voor stress zorgen, omdat JIJ denkt dat er een maatje bij MOET.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:07

Een uurtje, kan het bij mijn ouders voorleggen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:11

De ene zit in Overijssel en de andere Groningen. En konijnen hebben echt niet door of het een kwartier of 2 uur is...

Koppelen is voor mij nooit lastig geweest.
En ik reageer niet dom, ik probeer je alleen te helpen.
Bovendien zie je na een flink gevecht echt wel bijtwonden oid.

het is een groepsdier. Natuurlijk moet er een maatje bij. Of zet je een paard ook alleen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:26

Dan heb jij gewoon geluk gehad. Bij anderen is koppelen dus wel een probleem geweest. Nogmaals, ik beweer niet dat een konijn alleen moet blijven zitten, maar ik beweer ook niet, dat er persé een maatje bij MOET. Zou het beter zijn? Ja, maar als ik keer op keer mijn konijn in de stress jaag en een koppeling uiteindelijk mislukt. Dan kies ik voor alleen zitten. Ik hoop dat er dit keer ook een geslaagde koppeling plaats vind, maar als dit niet lukt binnen een half jaar, dan houdt het voor mij op. En dan kan je vinden wat je wilt, dan kun je pleiten voor een maatje wat je wilt, maar dan is de grens bereikt. Mijn konijn wil dan blijkbaar niet samen zitten..

En helpen is ook accepteren dat er soms niks anders mogelijk is.

Maargoed, jij wil alleen maar horen wat je horen wilt blijkbaar.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:27

Dan heb ik meer dan 10 keer geluk gehad en honderden mensen, opvangen met mij :+

Maar goed, succes d'r mee.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:32

Is het dan zo moeilijk te accepteren dat er een uitzondering tussen kan zitten?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:38

Is het dan zo moeilijk te accepteren dat ik dat niet vind?

Als je echt perse wil horen dat ik het accepteer (dat blijkt wel uit je post terwijl ik het al liet liggen)

Ik accepteer het hoor! :))

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:47

Ik pleit er altijd voor om konijnen samen te houden en ik weet heel goed dat een konijn samen moet. Maar hoeveel stress wil je ene konijn aandoen, omdat er een maatje bij MOET, terwijl bij sommige mensen toch vrij duidelijk is dat het konijn geen anderen duld, om wat voor reden dan ook? Ik heb 'maar' 6 konijntjes geprobeerd om te koppelen, waaronder gecastreerde rammen, voor ik de juiste vond. Maar als ik zag hoeveel stress mijn voedster daarvan ondervond, stond ik op het punt te stoppen met zoeken, tot ik een voedster vond waar ze prima mee ging, tot afgelopen december dus. Ik heb dus wel veel geluk gehad.

Maar ik ga nu niet eindeloos zoeken tot ik een geschikt maatje vind. Hopelijk heb ik bij de eerste keer beet, omdat ik nu weet waar ik naar moet zoeken. Maar ik ga haar niet al die stress weer aan doen, waardoor ik er weer een ziek konijn aan over houdt. Dát vind ik ook niet kunnen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:48

Ik zei al:
prima.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:49

En twee voedsters samen is sowieso een no-go. Maar goed. Ik vind het prima hoor, dat jij dat vind en zo denkt.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:54

Goh de kosten hier vindt ik een moeilijke 2 jaar terug 2 rennen gekocht (zo een villa en gewone houten ren) die samen waarschijnlijk ook wel +-300euro waren, enkel de kwaliteit is prut en moeten dus nu met de opbrengst van onze nestjes metalen panelen kopen om de rennen te gaan vervangen. Het kan nog wel even mee maar of het nog een winter gaan overleven is maar de vraag... (nu enig voordeel voor de bende hier is dat ze dan nog meer plek krijgen als nu :D )

Goed verder ik heb 6 volwassen konijnen momenteel en daarnaast nog 4+3 van 2 nesten, deze verhuizen bijna allemaal zeker maar kan dat er 1 of 2 van blijven. Ik koop voor de rammen ren (2gecastreerden en 1 volle) momenteel gewone konijnen pellets zonder meer van de aveve, vermoed dat dat 10/15 euro gaat zijn voor 20kg of is het 25 en nog een mengeling zak omdat de zogende voedster wat magerder stond van 20 euro voor een zak (zei zit met een andere voedster samen trouwens). Als zei terug oke staat ga ik haar ook terug op gewone pellets zetten waarschijnlijk :j .

Je mag rekenen dat ik om de 3 maand meestal al terug naar de winkel mag voor een nieuwe zak en nee ze staan niet te dik... krijgen zelfs een hoeveelheid die ik de eerste x heb afgewogen als 40/50gram per volwassen konijn zoals 't moet dus :) .

Dusss ik kom toch op 23/24euro al zeker/maand als je dat hok erbij neemt :') .
Laatst bijgewerkt door Lori op 16-04-15 10:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:55

Nou wordt hij helemaal gek. Twee voedster bij elkaar hoeft niet altijd gedonder te geven en dat weet jij ook wel. Heb altijd voedsters samen gehad. Ja, het liefst had ik er ook een gecastreerde ram bij gehad, maar laat ze daar nou net geen klik mee gehad hebben. Mijn eerste voedster was helaas door een ziekte overleden. Die 2 hebben altijd bij elkaar gezeten zonder problemen. Nooit een ruzie gemerkt. De 2e voedster had ze vanaf het begin een bepaalde klik mee. Nooit ruzie gemerkt, tot toen en dus was het te laat. Maar nogmaals, ik weet dus niet zeker of het door mijn voedster kwam, dat vermoed ik alleen maar. Lezen is moeilijk, ik weet het.

Maargoed, als jij op deze manier een discussie wil afkappen, laat dan inderdaad maar zitten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:07

Niet altijd nee, net zoals dat twee rammen samen niet altijd fout gaat.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:16

T is nu beetje off-topic....