Hond heeft het nu al warm, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hond heeft het nu al warm, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:22

Is het geen optie om 2/3de 's ochtens te geven en 1/3de 's avonds? Kan zijn dat ik wat gek zeg hoor, maar dan krijgt hij 's ochtens meer energie die hij dan gaat verbruiken aan wandelen en spelen. Nu krijgt hij 's avonds meer voer binnen maar als jullie dan gaan slapen zal hij ook wel veel minder actief zijn dan overdag.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 13:45

DeMolenhoek schreef:
Is het geen optie om 2/3de 's ochtens te geven en 1/3de 's avonds? Kan zijn dat ik wat gek zeg hoor, maar dan krijgt hij 's ochtens meer energie die hij dan gaat verbruiken aan wandelen en spelen. Nu krijgt hij 's avonds meer voer binnen maar als jullie dan gaan slapen zal hij ook wel veel minder actief zijn dan overdag.

Dat is inderdaad wat ik nu doe.
Ga misschien toch ook sperziebonen bij voeren.
Kan dit gewoon met verse uit de winkel? En hoeveel moet hij daar dan van hebben en hoeveel vlees?

Heb ook een mail gestuurd naar iemand die light vlees verkoopt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:16

ik dacht dat je verse moet of pureren of afkoken...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:29

Versie sperziebonen (en alle peulvruchten) moeten altijd eerst gekookt worden, omdat in verse peulvruchten de natuurlijke gifstof lectine zit. Door het koken wordt de stof onwerkzaam. Boontje uit pot ,blik of diepvries zijn al gekookt. Uit pot of blik wel heel goed afspoelen vanwege het zout.

Ik zou eerst eens 50 gram vlees eraf halen (Je gaf toch 500 gram? Dus dan 450 geven) en een hoeveelheid sperziebonen voeren totdat hij niet in de vuilnisbak gaat zitten dus je kan er eerst 100 gram sperziebonen (of andere groenten) bij geven.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:36

Ts heb je mijn PB nog gehad?
Overigens hijgt mijn herder al zodra ik de riem pak :+ maar dat is gewoon blijheid/nervositeit.
Ik geef mijn andere hond ook wel eens sperziebonen erbij, gewoon uit pot of blik. Vaak krijgt hij ook nog overgebleven groenten van het avondeten zoals spinazie, erwtjes en worteltjes.
Vers vlees hoeft niet eerst gekookt of gebakken te worden.

moonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:53

Misschien helpt het als je iets minder eten geef en dat verdeel over 3x per dag in plaats van 2. Vaak verteren ze het beter en hebben ze minder honger gevoel.
Zelf heb ik ook een kruising Friese stabij, Hij is vrij groot en weegt nu ongeveer 24 kg. Ik zie liever een hond iets schraal dan te dik. Ik ben trimster en een paar keer in het jaar borstel ik hem flink uit en doe ik hem ook in bad. Hij heeft daarna een prachtige vacht en kan goed zijn warmte kwijt ondanks zijn bos krullen.
Hiervoor had ik ook een Friese stabij woog altijd rond 22 kg en was mega gespierd. Ik schoor hem vanaf zijn 6e altijd helemaal kort. Het vacht word niet snel meer zoals het ooit geweest is,(ik heb bij een berner Senne gezien dat na 2 jaar en heel veel verzorging zijn normale vacht weer terug was) maar mijn hond was enorm blij met zijn korte vacht en was veel actiever en blijer.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 13:05

Om jullie toch nog even op de hoogte te houden, niet wat betreft warmte, want dat gaat nu met het koude zoals vandaag prima.

Heb in overleg met de vrouw waar ik mijn voer altijd bestel.
Hij krijgt nu per dag 250/300 gr vlees. Aangevuld tot 400 gr met boontjes of rijst.
Bij mijn volgende bestelling bestel ik extra Lam/Rijst. Omdat hier in verhouding nog minder vet in zit dan het light voer.
Probeer nu, met alles wat hij eet max. 400 gram aan te houden.
Die doe ik 2 weken en dan ga ik naar 350 gram.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:15

Ik zou voornamelijk boontjes (snijbonen of sperziebonen) doen en weinig rijst. Dit van ons krijgt juist rijst erbij omdat hij aan moet komen.

Maar voor de rest, goed plan! Lijkt me een handige aanpak.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 13:55

:j De rijst zal ook alleen zijn als wij het eten, dus max 1/2x in de 2 weken ongever

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 16:08

Hij eet nu 5 dagen al minder, en je kunt al zien dat hij niet meer zo "opgeblazen" is..
Weet niet goed hoe ik het moet uitleggen.

Niet echt in de zin dat hij dus gewicht kwijt is maar dat het lijkt of hij zich niet net heeft volgevreten.

Daar ben ik al blij mee, het is een begin

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 00:28

Inderdaad. Het moet ook niet te snel gaan. Das ook weer niet goed.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 02:35

Goed bezig! Want scheren of niet en warm weer of niet, hij zal zich echt fijner voelen als hij wat kilo's kwijt is. Dat werkt namelijk twee kanten op: minder isolatie en minder gewicht mee dragen. (Al ben ik bang dat je hem dan alsnog op een of andere manier uit je prullenbak zal moeten houden ;) )

Mijn buurvrouw scheert haar akita altijd zomers, dat is even wennen maar niet lelijk ofzo. Om te beginnen ontwollen bij de trimsalon lijkt me een logische eerste stap :) Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat je van borstelen de vacht in de war zou brengen. Ik kan me ook niet voorstellen hoe dat zou gaan. Tenzij je inderdaad een furminator gebruikt ofzo.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 11:05

Met de prullenbak gaat het prima trouwens hoor! Hij heeft tot nu toe 1x een koekpapiertje van de tafel gepakt en dat is natuurlijk mijn eigen schuld dat die daar nog lag.
Prullenbak laat hij gewoon staan gelukkig! Mocht hij er toch weer mee beginnen koop ik een kleinere, zodat ik hem elke ochtend kan leeg maken als ik weg moet.

Hij is dus toch wel voldaan met deze hoeveelheid eten.

Op deze foto (van vanmorgen) kan je echt zien dat er vooral veel vet bij z'n borst zit.
Ach, en het hoeft ook niet snel te gaan.. we wandelen, fietsen en skeeleren lekker door. We komen er vanzelf wel.

Afbeelding

En dan gaan we straks, als het ooit nog mooi weer word :') wel even langs de trimmer

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:10

Wij hebben een kruising senner friese stabij gehad. Die kon niet goed over het hete weer. Gewoon geschoren, daar was hij zo blij mee! Had ook een hele dichte vacht. Deze hond was ook veel te dik toen wij hem kregen. Langzaamaan laten afvallen en daar knapte hij ook al van op.
Daarbij had hij last van zijn hart en vocht. Daar kreeg hij medicatie voor, maar bleef ondanks dat hijgen. Deze hond is uiteindelijk nog zo'n 14-15 jaar geworden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:22

Oef, die is echt serieus dik. Dat viel op de andere foto's minder op. Op een schaal van 1-5 is hij 4.5 tot 5. Het is niet alleen het vet bij zijn borst, maar hij heeft helemaal geen taille meer. Het is een rechthoek.

Maar goed, rustig doorgaan met waar je mee bezig bent en dan zorgen dat hij weer terug op het juiste gewicht komt.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 11:49

Ik denk dat dat misschien een beetje vertekend op de foto.. maar hij heet nog wel taille hoor, op de foto lijkt hij inderdaad een rechthoek. Zal het weekend wel even een andere foto maken.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:25

Alles goed Door borstelen, helpen die losse ondervacht kwijt te raken want als het er niet uit kan dan verstikt de boel.

Ik heb zelf Leonbergers en hun hebben echt eens in de zoveel tijd als zijn in de rui zijn een goede beurt nodig. Wanneer ik klaar ben zie je ze zichtbaar opknappen, visueel maar ook fysiek. Vacht en huid kunnen weer ademen

NIET SCHEREN. Nooit een hond scheren. Honden zweten niet en hun vacht is hun enige isolatie. Hoewel het voor ons dik lijkt bied het de hond juist warmte of koelte.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:26

Er bestaan ook kammen die alleen ondervacht eruit haalt als het los zit

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 01:02

Maaaarije schreef:
Ik denk dat dat misschien een beetje vertekend op de foto.. maar hij heet nog wel taille hoor, op de foto lijkt hij inderdaad een rechthoek. Zal het weekend wel even een andere foto maken.

:(:) Hij is echt gewoon fors te dik hoor.
Hij lijkt de hond van mijn ouders wel, dat is zo'n type wat een geplofte halflange vacht heeft met fors ondervacht, en zo'n type wat overal dik wordt ipv alleen een buik te krijgen. Die heeft dus ook een dienblad rugje, dikke billen, forse borstkas enz. Maar als je 'm zo in het geheel ziet, dan lijkt het wel mee te vallen want het is toch vooral vacht wat je ziet? ;)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 06:17

Weet niet of je het antw al hebt gehad maar over scheren zou ik niet doen.
Laat hem goed ontwollen in een trimsalon.
Zij halen er meer wol uit als jij ivm wassen en fohnen en dan nog borstelen.
Klopt indd dat je niet continu moet borstelen maar geld meer voor de rubber borstels daar haal je te snel goede haren mee los en activeer je verharing.
Heb in mn opleiding altijd geleerd dat door scheren honden het niet minder warm krijgen....maar of dit is bewezen durf ik je niet te zeggen.
Er zijn wel zat honden die het prettig vinden maar ik zou als trimster het niet aanraden.niet mooi en je weet nooit hoe het terug komt.
Succes met je hondje

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 07:54

Ik gaf al eerder aan dat hij te dik is, ik zeg ook nergens dat het niet zo is. Ik geef ook aan dat ik er mee bezig ben.. Ben jullie geen verantwoording schuldig, en toch meld ik hier nog wat ik er aan ga doen.

En aangezien hij niet van vandaag op morgen opeens op goed gewicht kan zijn.
Wil ik vragen of we het dan nu gewoon over het borstelen kunnen hebben, daar ging het tenslotte om :)

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:03

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus excuses als het al is gezegd.

Ik zou de vacht NIET scheren. Dit isoleert namelijk niet alleen maar tegen kou, maar ook tegen warmte. Grote kans dus dat als je hem scheert hij het alleen maar warmer gaat krijgen.

Heeft hij niet gewoon nog weinig conditie? En dat dan in combinatie met zijn overgewicht kan het wel maken dat hij al snel met zijn tong uit zijn bek hangt. Dat klinkt voor mij namelijk wel wat logischer. Het is nu nog helemaal niet warm buiten dus dat hij het nu al zo warm heeft klinkt voor mij gewoon niet logisch.

Als hij het wel echt warm heeft zou ik denk ik ook niet snel gaan koelen o.i.d. Dan krijgt hij het in de zomer, als het echt warm is, al helemaal warm.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:11

Een keer goed wassen en dan uit kammen. Door het wassen komt het haar vaak makkelijker los.