Goedkope(re) hond of toch een (peper)dure rashond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Re: Goedkope(re) hond of toch een (peper)dure rashond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:29

Stamboom en prijs van een pup zeggen niets. Je hebt soms pech met een dier en soms geluk. Wij hebben rashonden gehad en broodfok en een hobbyfokker aan alle 3 mankeerde wel iets. Mijn hond van een hobbyfokker is kerngezond alleen lijkt ze qua rasbeschrijving weer geen ene donder op wat het had moeten zijn... Dus gewoon allemaal een goed gevoel bij zowel de hond als de fokker hebben en geniet er dan van!

Ik heb trouwens een overmaatse Cairn Terrier. Ze is ongeveer net zo groot als een Border Terrier. qua omschrijving wat je zoekt past deze er wel erg in. Qua vacht vind ik ze ideaal, ze laten bijna geen haren los dus ook geen hondenlucht in huis! Succes met jullie zoektocht!

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 20:36

Fred_Kroket schreef:
Stamboom en prijs van een pup zeggen niets. Je hebt soms pech met een dier en soms geluk. Wij hebben rashonden gehad en broodfok en een hobbyfokker aan alle 3 mankeerde wel iets. Mijn hond van een hobbyfokker is kerngezond alleen lijkt ze qua rasbeschrijving weer geen ene donder op wat het had moeten zijn... Dus gewoon allemaal een goed gevoel bij zowel de hond als de fokker hebben en geniet er dan van!

Ik heb trouwens een overmaatse Cairn Terrier. Ze is ongeveer net zo groot als een Border Terrier. qua omschrijving wat je zoekt past deze er wel erg in. Qua vacht vind ik ze ideaal, ze laten bijna geen haren los dus ook geen hondenlucht in huis! Succes met jullie zoektocht!

Ik geloof dat Cairn Terriers getrimd moeten worden? Leuke honden zijn het wel ja, alleen als ze getrimd moeten worden vallen ze af, omdat we wel een korthaar/hond dat niet getrimd hoeft te worden hebben besloten te nemen. -O-

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:42

Delicia schreef:
Fred_Kroket schreef:

Ik geloof dat Cairn Terriers getrimd moeten worden? Leuke honden zijn het wel ja, alleen als ze getrimd moeten worden vallen ze af, omdat we wel een korthaar/hond dat niet getrimd hoeft te worden hebben besloten te nemen. -O-

Ai jammer!
Ik doe het zelf, gewoon de lange haren eruit plukken en tondeuze of schaar erlangs... En anders 2 keer per jaar trimmen. Scheelt je een hoop stofzuigen ;)

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:50

Zelf heb ik echt een plaatje van een hond uit Spanje, een chocoladebruine kruising herder/podenco, waarvan mensen vaak vragen wat voor ras ons mooie hondje is. En ze heeft werkelijk een gouden karakter! Regelmatig zitten in die asiels tevens ook rashondjes die door de economische crisis of vanwege impulsaanschaf worden gedumpt.
http://www.ace-charity.org en http://www.animalinneed.com hebben heel veel mooie en lieve hondjes zitten en zijn betrouwbaar.

Mijn andere hondje is een Engelse stafford x shih tzu, ouders met stamboom, maar is een fout geweest. Het is geen plaatje geworden, maar wat is hij lief zeg!

Zelf zou ik me niet teveel op 1 of 2 rassen vastpinnen, maar vooral breed gaan zoeken, de tijd ervoor nemen en naast een portie gezond verstand ook je gevoel volgen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 23:32

Een hond is natuurlijk heel persoonlijk.De één heeft nu eenmaal andere eisen als een ander of andere gebruiksdoeleinden.Wij zelf hebben honden in de sport lopen op leuk nivo en hoe schattig een tekkel ook is,je kan er dan niet veel meeDus mijn keuze zou dat niet zijn.Maar dat wil niet zeggen dat een ander geen plezier van een tekkel kan hebben.

Ik zou geen hond uit het buitenland willen,ik heb er mijn eigen reden voor.Maar dat wil niet zeggen dat er wel hele leuke buitenlandse honden zijn voor een leuke prijs.
Het enige moeilijk vind ik als je bv bepaalde eisen hebt aan een hond,dan is een kruising moeilijker in te schatten als een rashond.

Alles heeft zo zijn voor en tegens.Ik zou vooral eerst echt een lijstje maken met wat je wilt dat is gewoon makkelijker te zoeken.
Dus bv
geen jachtghond
Sportief
kortharig
jong,
ongv.40 cm
Moet alleen kunnen blijven
rustig zijn in huis.

Dit is maar een voorbeeld lijstje ,maar als je zoiets een smaakt dan is er al iets duidelijker.
Ts mag ik vragen hoe oud je bent?en wil je zelf iets met de hond doen,hondeschool of iets dergelijk of moet hij gewoon als huishondje dienen,dat telt natuurlijk ook wel wat mee in wat je neemt.

koos2015

Re: Goedkope(re) hond of toch een (peper)dure rashond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:04

Ik vind het karakter wat je zoekt nog niet echt duidelijk, wat bjjvoorbeeld belangrijKe vragen zjjn :

Moet de hond:
Waaks zijn?
eenkennig of allemansvriend?
los kunnen?
Jachtinstinct hebben?
hoeveel wandelen Per dag?
activiteiten?
alleen kunnen zijn?
pittig of gemoedelijk?
Zelfstandig of aanhankelijk?
kindervriend?
eigenwijs of volgzaam?