Konijnen houden, hoe doe je dat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:11

DeMolenhoek schreef:
. schuur zou een optie zijn. Is eigenlijk zelfs zo geen gek idee. Moeten ze wel niet knagen aan de banden van de koets etc.

Inderdaad, goed idee!
Verwacht niet dat ze er aan gaan knagen, maar kan je voor de zekerheid al snel afzetten met een stukje gaas, hout of karton oid!
Succes, denk dat het helemaal goed gaat komen!

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:21

Zelf vind ik het hok die ik voor mijn konijnen heb ideaal. We hebben 2 hokken gekocht en daaronder zelf de ren gemaakt. http://www.bokt.nl/verkleind/img_0787.jpg
Ik vind het vooral handig dat wanneer één van de twee ziek is of als er ruzie is ze apart gezet kunnen worden d.m.v. een schotje in het midden van de ren.

Wij geven de konijnen ook vaak takken van de appel- en pruimenboom. Deze vinden ze heerlijk en zijn erg goed voor de tanden.
Verder is het goed voor ze om wat groente te krijgen en voldoende hooi. Zelf gebruik ik zo'n voerbal http://1bdf82186b6904f1bccb-6124ba28797 ... 001183.jpg voor het geven van hooi. Hierdoor blijft het hooi schoon en hebben de konijnen ook wat te doen om het hooi te krijgen. Misschien is dat handig om het hooi niet vol met zaagsel te krijgen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:24

Dit is onze ren, daar naast zijn de hokken voor "nood" en voor de opslag van spullen.
Afbeelding

Zoals je ziet is de tuin omheind en daar lopen ze regelmatig los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:34

Mijn noodren thuis :

Afbeelding

En paradijs bij mijn ouders , hard gespaard voor de hekken en die zijn de investering waard geweest :) :

Afbeelding

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:58

Zo zitten de mijn erbij:
Afbeelding
Afbeelding

Het bruine hok is 2x0.70m, het nachthok 1x0.70 (dat raampje is nu afgesloten met een jutezak vanwege kou en wind). De groene ren is 2x1m.

Waarschijnlijk gaat er nog wel een keer een nieuwe ren komen omdat deze van niet zo'n goede kwaliteit hout is.

Het hooi zit hier in een speciale ruif (hooibal hebben ze gesloopt :+), dat is inderdaad wel een goede optie voor je :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:03

MarlindeRooz schreef:
Eoweyn_x schreef:
Met fruit en wortels zou ik uitkijken, zit veel suiker in. Beter is om ze te laten wennen aan groenten als witlof, andijvie, kun je ook allemaal op bunnybunch vinden.

Daarom zijn mijn konijnen ook nog nooit zo slank geweest, ik voerde ze altijd 3 wortels op een dag omdat ze zo veel bewegen. :')

Maar mijn konijnen blieven winter andijvie en witlof niet. Ze eten het gewoon niet op. :')

Heb het ook niet over dik worden, meer over de darmen die het niet goed aan kunnen.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:30

Het valt me op dat veel mensen TS op verwaarlozing spreken! Laten we wel wezen! Rome is niet in een dag gebouwd! Ze heeft zich om de beestjes ontvermd en doet haar best met de middelen die ze heeft! Applausje waard vind ik!

TS: Je zou eens kunnen kijken op deze facebookpagina: https://www.facebook.com/groups/sportenspelmetjekonijn/

Ik ben er ook lid van en op een paar betweters na zijn het stuk voor stuk mensen met verstand die oprecht meedenken in oplossingen en niet in verwijten. Zeker als je je verhaal uitlegt zullen ze vast met ideeen komen! Ze hebben ze mij ook geholpen met mijn te kleine buitenhok en nu hebben ze nog steeds dat hok met overdag het balkon erbij als ren! Ze hebben me toptips gegeven hoe je het het beste en zo goedkoop mogelijk kunt regelen!

Succes! :D

Eoweyn_x

Re: Konijnen houden, hoe doe je dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:21

Dat vind ik ook belangrijk om te zeggen en ik geloof dat ik dat ook gedaan heb, maar hierbij nogmaals, TS had de dieren ook kunnen weigeren. En als ze al vanaf augustus hierin zitten maakt dat ene maandje ook niet uit. TS doet tenminste super haar best om het beter te doen en om ze een goed leven te geven.

Ik zou ook zeker even op BB kijken, je hoeft niets te plaatsen maar kunt wel lezen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:53

Nicolle89 schreef:
Het valt me op dat veel mensen TS op verwaarlozing spreken! Laten we wel wezen! Rome is niet in een dag gebouwd! Ze heeft zich om de beestjes ontvermd en doet haar best met de middelen die ze heeft! Applausje waard vind ik!

Succes! :D

dit ^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:10

Ondertussen al wat aanpassingen gedaan. Hooi wordt nu in een bal gegeven zodat ze langer bezig zijn, de wilgentakjes wisten jullie al :) Ik heb wat meer geld over dan gedacht deze maand dus ga nu nog kijken voor een luxe buiten verblijf, want het weer gaat hier goed worden!

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:47

Ik heb voor tien euro een hele mooie buiten kooi en ren gevonden op Facebook. Misschien daarop een beetje blijven kijken?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:40

Afbeelding
Mijn ren, een strook naast het huis(7,5 x x1,60 meter)over de hele ren zit een afdak, aan de voorkant gaasvan 1 meter hoog

Ik vind het super dat je je zo over de dieren ontfermt,die zus is geen dieren waard!!
De konijnen gaan het vast super krijgen bij je.
Het hok waar ze nu in zitten heb ik muizen inzitten :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:33

Goed nieuws TS! ben benieuwd :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:36

Heb even gevolgd. Als ze je echt in de weg zitten kunnen ze ook naar een opvang. Dan krijgen ze ook een goed huisje. Maar fijn dat er nu aan wordt gewerkt. Steeds ren uitbouwen tot minimaal 2 vierkante meter. Buiten is ook leuk :-) En iets bouwen is ook snel gedaan en die 10 meter rollen gaas zijn niet zo duur :-)

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:15

Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je zus geen dieren meer neemt. Succes met je konijnen en dat gaat je vast lukken.
Wij hebben buiten 4 konijnen in grote buitenhokken. 2 per hok. Gecastreerd mannetje en een vrouwtje. Overdag lopen ze om en om lekker los in de tuin omdat de vrouwtjes niet bij elkaar kunnen. Het zijn soms echte acrobaten. Zo vermakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:24

Heel makkelijk gezegd helaas. Mijn zus heeft borderline en in haar slechte periodes stormt ze hier binnen en zet het kot overhoop.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:25

Aller eerst wat fijn dat je deze konijntjes onderdak geeft.

Aan voeding hebben ze voldoende aan goed hooi / konijnen bix en afentoe wat fruit of crackers om te knagen.

Het hok waar ze nu in zitten is een kwelling, maar wel een geluk dat het met zn 2tjes zitten. Als je toevallig een oude honden-bench over hebt, kun je ze daar ook in plaatsen.

Voor laters zou ik voor een kippenhok met ren gaan, dit plaatsen op verharde sten als onder grond(slijten de nageltjes goed en is gemakkelijk schoon te houden)

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:09

DeMolenhoek schreef:
Heel makkelijk gezegd helaas. Mijn zus heeft borderline en in haar slechte periodes stormt ze hier binnen en zet het kot overhoop.

Sorry, wat vervelend. Maar jij kan toch niet steeds al haar beesten opvangen hoe graag je dat ook wil doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:26

wat lief dat jij je zo in zet voor deze twee nijnen!
volgens mij weet je al precies hoe je er voor moet gaan zorgen.
*\o/*

top!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 23:52

Ten eerste: Wat een leuke konijnen zeg! <3

Ik zie dat er al heel veel advies en tips is gegeven. Fijn!
Bespaar niet op hooi, dat moeten ze echt onbeperkt krijgen. Konijnen eten veel, het zijn inefficiënte eters maar dat zijn ze niet voor niks.
Verder: Een hele maand nog in dat kooitje kan echt niet :\ Dat is geen optie, zoek marktplaats af en er is echt wel voor een redelijke prijs een kooi te koop, en je kan toch wel van iemand lenen? Als dat echt niet kan dan zijn ze denk ik beter in de konijnenopvang af omdat ze daarna wel naar een geschikt huisje gaan. Want als je zo moeilijk zit in de financiën weet ik niet hoe je het wilt doen als er een ziek wordt.
Sorry als dit hard overkomt maar wees wel realistisch, wil je de konijnen wel echt houden?
Het zijn geweldige dieren en ik kan er niet zonder maar er komt best wat bij kijken wil je ze een goed welzijn geven. (katten zijn bijv een stuk makkelijker)

Hoe dan ook: succes en wijsheid toegewenst en blijf dit topic graag volgen. :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:18

Het is nu prachtig weer dus lekker naar hun buitenhok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:38

saskiakefie schreef:
Ten eerste: Wat een leuke konijnen zeg! <3

Ik zie dat er al heel veel advies en tips is gegeven. Fijn!
Bespaar niet op hooi, dat moeten ze echt onbeperkt krijgen. Konijnen eten veel, het zijn inefficiënte eters maar dat zijn ze niet voor niks.
Verder: Een hele maand nog in dat kooitje kan echt niet :\ Dat is geen optie, zoek marktplaats af en er is echt wel voor een redelijke prijs een kooi te koop, en je kan toch wel van iemand lenen? Als dat echt niet kan dan zijn ze denk ik beter in de konijnenopvang af omdat ze daarna wel naar een geschikt huisje gaan. Want als je zo moeilijk zit in de financiën weet ik niet hoe je het wilt doen als er een ziek wordt.
Sorry als dit hard overkomt maar wees wel realistisch, wil je de konijnen wel echt houden?
Het zijn geweldige dieren en ik kan er niet zonder maar er komt best wat bij kijken wil je ze een goed welzijn geven. (katten zijn bijv een stuk makkelijker)

Hoe dan ook: succes en wijsheid toegewenst en blijf dit topic graag volgen. :)

Nee, hoor dit echt niet graag want jij hebt duidelijk ook het topic niet gelezen. Begin het moe te worden alles 10 x te herhalen. Maar nogmaals en deze keer in het vet, zodat iedereen het goed kan lezen: Ik heb net al mijn geld in mijn motor gestoken die stuk was. Dit gaat hier over €1700. Een bedrag dat ik op 2 maand met gemak bij elkaar kreeg. Geld is hier zeker geen probleem. Zoals je misschien ook had kunnen lezen is het geldprobleem ondertussen opgelost en is er voor nu een oplossing.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:41

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:47

Je kunt misschien gratis ergens een hok afhalen? Verder zijn er ook van die uitklaprennetjes te koop, die kosten geen drol en zijn misschien ook nog wel ergens gratis te krijgen. Dan kun je de maand nu overbruggen door een stukje huiskamer af te zetten wanneer je thuis bent.

Als zelfs dát niet lukt kun je wanneer je thuis bent misschien iets bouwen wat groter is, bijv. een stuk afzetten met dozen, meubels etc.
Dan hebben ze in elk geval een tijdje per dag vrije loopruimte, dan kun je ook wilgentakken neerleggen om te spelen enzo. In de tuin kun je dit ook doen, overdag. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw dagschema eruit ziet maar er valt vast wel iets te regelen, al kunnen ze maar een uurtje los. Let wel op kabels, die zijn zó door met die tanden ;)

Het hok is te klein... Tja... je doet wat je kunt. Het is even vervelend maar ze zullen er niet van sterven, een paar weken op "ruimterantsoen".

Wanneer het weer een beetje lekker weer is kun je ze prima buiten doen. Tegen dat de winter (weer) komt heb je ruim voldoende tijd om uit te pluizen hoe je het hok "winterproof" maakt (wat ook echt zo gepiept is, maar wel even het opzoeken waard :) )

Succes! +:)+