Teef steriliseren... ineens twijfels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Teef steriliseren... ineens twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:30

Ik zou ze altijd laten helpen. Te veel ellende van gezien als je het niet doet.

Wat betreft eenkennig zou ik me ook echt niet druk maken. Hondje gaat rustig ehn zonder stress slapen en is na het wakker worden maar al te blij dat de baas er weer is. Een hond denkt niet: he mn baas brengt me naar de dierenarts voor een operatie, nu vind ik mn baas niet meer lief. Heb nog nooit een hond niet blij naar zn baas zien doen na een operatie.

En dik worden: kwestie van minderen in voer, beweging en vooral geen tussendoortjes, snacks, kommetjes yoghurt uitlikken, borden aflikken, etc.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:35

Banjer schreef:
Nou, de knoop is doorgehakt… 12 juni wordt Cinna geopereerd…… Ben nu al ziek van de zenuwen… :(

Muts waarom schuif je het nou zover voor je uit?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 00:42

Dank jullie voor de reacties :)
Shilady: omdat het het beste is om het 3 maanden na de eerste loopsheid te laten doen... En haar loopsheid is nog niet helemaal voorbij :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:01

Wij hebben onze Border Collie teef van nu 15 nooit laten steriliseren. Toen ze jong was, werd er meteen gevraagd naar een nest van haar. Ik was het niet van plan, maar wel onthouden.
Later kreeg ze problemen met haar darmen. Daarvoor moest ze onder narcose onderzocht worden. We waren in Utrecht en ze woog nog heel weinig. Hij kreeg haar heel moeilijk onder narcose en ik moest er echt bij blijven staan. Toen ze echt weg was, ben ik gaan wachten in de wachtkamer.
Toen ze bij kwam ben ik geroepen, want anders dan een normale hond, brak ze de boel af en was totaal niet suf. Toen ik bij dr was wilde ze alleen maar weg. Ze viel later af en toe in slaap nog, maar bleef heel oplettend. Naar mij toe is ze geen moment anders geweest.

Haar darmen zijn compleet onder controle geraakt en bij een slechte periode konden we daar heel goed mee omgaan.

Vorig jaar had ze tumoren in haar buik en hebben we besloten er niks aan te doen vanwege dr leeftijd. Nu zijn we een jaar verder en is ze er nog en heeft vrijwel geen last. Ja, ze is nu 15 en oud, maar acceptabel nog steeds.

Morgen gaan we als alles goed is naar een jong teefje kijken en we zouden die wel laten helpen. Met alles wat je weet, zie ik geen reden om het niet te doen.
Mocht er iets mis gaan tijdens de narcose is dat echt heel rot, maar vooral voor ons.
Onze kat is onder narcose onderzocht en hebben we niet meer laten bijkomen toen hij vol tumoren zat. Hij was ook al oud. Tijdens de narcose is hij netjes ingeslapen.

Bij een jong dier is het natuurlijk erger, maar als ze zo goed mogelijk erin gaan, zal het vast goed gaan. Meerendeel gaat goed.

Onze hengst van nu 5 moet ook, maar was in slechte gezondheid, dus wachten we nu ook tot hij volledig stabiel is. Ik wil dat wel zeker weten en zoveel mogelijk uitsluiten.

Succes!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:00

bello2005 schreef:
Pluttersput schreef:
Het heeft imo niks met niet aankunnen te maken. Ik vind het gewoon onnodig om mijn dieren met overbodige hormonen te laten lopen. Als ze toch niet dekken, waarom dan al die razende tierende hormonen er in? Heeft niks met niet aankunnen te maken :n

en nu ga ik waarschijnlijk een hele belachelijk vraag stellen

wat gebeurd er als iedere man word gecastreerd ?

Dan kregen we geen kinderen meer, maar hadden we wel nog intiem contact om het maar zo uit te drukken. Maar mannen kunnen hun hormonen vaak onder controle houden. Dieren niet, dat werkt allemaal instinctief. Ik vind het gewoon zo dat ik het niet nodig vindt om ze intact te laten.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:07

Heb mijn lab teef na 2 x loops te zijn geweest, laten helpen. Ze was beide keren flink ziek ervan, en had last van schijnzwanger. Nu is ze er mega van opgeknapt en een heerlijke vrolijke hond.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 12:43

Update: Cinna wordt komende vrijdag geopereerd… ze gaat in mijn armen in slaap vallen… tijdens de operatie zit ik in de wachtkamer met mn iPad te spelen en zodra de operatie klaar is mag ik naar de uitslaapkamer toe en dan ben ik er ook bij als ze wakker wordt… ze zetten zelfs speciaal voor mij een stoel neer zei de dokter die gaat opereren.

Cinna gaat hier ongetwijfeld goed doorheen komen… en ik… ik lig er nu al wakker van… en als ik slaap heb ik nachtmerries… en ik heb ook al vreselijke buikpijnen… :( Ik weet het… is lichtelijk overdreven… maar toch… als het net zo gaat als bij Ronja (hond, officieel van mn ouders), dan is Cinna ’s avonds alweer de oude…

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:47

Ik duim, wel lief dat je zo betrokken mag zijn! Hopelijk verloopt de dag goed en stressloos.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:40

Succes morgen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:40

Dank jullie! Nog maar 1 slapeloze nacht... :P

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 07:17

Hoe is het gegaan Banjer ?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 07:23

Ben ik ook benieuwd naar!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 09:26

lief dat jullie het vragen :)

Operatie is goed gegaan.. met een uur stonden we alweer buiten... en Cinna heeft de kliniek (uiteraard) lopend verlaten. Gister overdag was ze heel rustig, denk nog nawee van de narcose... ze begon toen ze goed wakker was ook weer met eten en drinken en rond 21:00 leek er een knop om te gaan en was ze qua gedrag ook weer zichzelf... :) Ze heeft vannacht weer lekker bij me op bed geslapen, stijf tegen me aan... dus mijn angst dat ze me niet lief meer zou vinden was (uiteraard) niet terecht.

Ze heeft vanochtend weer pijnstilling op (in een stuk leverworst verstopt)... en misschien dat we vandaag alweer een iets groter rondje kunnen lopen.. uiteraard wel opletten dat ze niet in zand, modder, bosjes, etc. gaat ravotten, want de wond is natuurlijk nog vers :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:37

Niet alles doorgelezen.
Mijn ouders hebben hun maltezertje toen niet laten helpen.
Waarom weet ik niet.. Misschien onwetendheid.

Ze is inmiddels 11 en haar baarmoeder + tumoren zijn alsnog weg gehaald.
Je merkt echt dat het op zn leeftijd wel echt een zware ingreep is.
En nu is het dus afwachten of die tumoren weer terug komen.

Alles bij mij thuis word geholpen.
Kater, poes, hond en alle konijnen.

Als ik ooit een teefje zou hebben zou ik haar zeker laten helpen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:46

Super TS!!! Echt heel goed!!
Geeft niet hoor! Je bent niet de enige! Wij hebben regelmatig klanten die zo stok zenuwachtig zijn, dat ze hun tas, portomonee, de autosleutels, en noem maar op vergeten.
Is niet erg.
Dieren zijn net als kinderen. Je zorgt er in-mens goed voor!!

Wij hadden eens een reu, wel gecastreerd, met een tumor van 4 kilo op de bil en 3 kilo op de buik.
De hond was al 14 jaar oud. Baasjes waren volledig bewust van de heftige operatie. En hadden van te voren al een beetje afscheid genomen.
Dierenarts was zwanger, dus konden we ook niet met gas anesthesie opereren.
nog een vergrootte kans dus.

Na bijna 2 uur aan het mes, was de hond klaar.
Binnen 2 uur was hij wakker.
Maar, had wel erg veel moeite met zijn coördinatie.
De hond was zo wankel, maar de nacht opnamen kon niet. Niemand aanwezig.
Besloten om de hond op de brancard naar huis te vervoeren.

Volgende dag gebeld. "Hij loopt weer! En is de nacht super door gekomen!"
Nu een half jaar verder, hond is volledig genezen, nu inmiddels 15 jaar oud en voelt zich super.

Wij hebben zelf een reu gehad.
Niet gecastreerd. Waarom niet?
Euhm, waarom wel?
Volledig onder appel, kan zelfs met loopse honden lopen...
En daarnaast had hij zijn hormonen hard nodig. Beste vriend van 87 kilo gezond gewicht, en van de dierenarts mocht hij zelfs voor zijn bouw 90 wegen!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:49

Fijn dat het goed is gegaan met Cinna.

Dat uiteraard lopend verlaten gaat niet altijd op. Mijn vroegere hond was zo ziek van de narcose dat ze getild moest worden naar de auto. En pas na 36 (!) uur heeft ze haar eerste plasje gedaan.
Achteraf bleek dat zij niet goed kon tegen 1 van de stoffen die vooraf gaand aan de narcose worden gegeven. Dat was heel eng, en zorgde er ook voor dat ik sindsdien nogal panisch ben over narcoses.

Maar gelukkig is alles bij jullie goed gegaan.

Veel plezier nog samen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 10:54

Oh dat wist ik niet sterregoud... bij "mijn" kliniek mag de hond niet eerder de kliniek verlaten dan wanneer hij/zij weer staat en loopt... vandaar dat ik zei "uiteraard"... :)

Dank je... :)

Ik ben zelf ook geen fan van de standaard narcose die bij grotere dieren wordt gegeven (domitor, ketamine, beetje propofol)... de DA wist dit al van eerdere ingrepen, bij ratjes.. en had de narcose dus al aangepast: domitor, morphasol, klein beetje buprecare na afloop (wat de suf makende werking van de morphasol ophief, volgens de DA) en tot slot heeft ze nog anti sedan gehad, om de domitor weer op te heffen... :) Tijdens de ingreep heeft ze iso gehad om de narcose te onderhouden, gezien de propofol kort werkend is... :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:59

Zo, die heeft dan wel echt een wakkermaakstoot gekregen :D

Normaal geven wij enkel buprecare, en dan worden ze na een half uur tot uur weer wakker.

Die hond die met de tumoren heeft een Sedator met methadon gehad, en daarbij propofol.
Die was na het wakkerworden zo high als een tientje, van de metha

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:00

Ik herkende je angst wel. Die chihuahua's zijn zo klein en zo kwetsbaar.
Mijn grootste angst was idd ook de narcose.. iets teveel en het is gedaan met je vriendinnetje.

Ik heb bij mijn teefje alles weg laten halen, en geen moment spijt gehad. Maar god wat was ik blij dat de chirurg belde dat ze de operatie goed doorstaan had, voelde zo alle druk van mijn lijf glijden :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 11:01

hihi, Cinna liep ook nog wel wat te zwalken hoor... en ze was erg rustig en keek soms echt de verte in... dus zij zal ook nog wel een beetje high zijn geweest :D