Blaffende honden bijten niet,maar zijn wel lastig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:53

Duhelo schreef:
Ik vraag mij echt af hoe iemand anders dat doet met werk en honden? Of neemt iedereen gewoon er twee, en maakt dat direct alles goed?

Ik heb totaal geen ervaring met jouw type hond, maar ik heb zelf een bull terrier x stafford die ook 4 dagen in de week thuis is als ik werk. Ook een hele energieke hond dus, maar ze slaapt de hele dag. De overige 3 dagen en in de avonden doe ik erg veel met haar (net zoals jij dus). Mijn hond kan het erg goed, maar wellicht zit er gewoon echt heel veel verschil in soort hond.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:54

Ochjoh, zo verschrikkelijk zijn ze ook weer niet.
Dus als ts een jankende tekkel of labrador heeft kloppen alle voorgaande adviezen niet?

Wat ik lees is dat de ts alle mogelijke voorzorgsmaatregelen heeft genomen om de hond uit te dagen en dat de hond voor 3 dagen max. 4 uur achter elkaar alleen is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:56

minikatje schreef:
Dus als ts een jankende tekkel of labrador heeft kloppen alle voorgaande adviezen niet?

Wat ik lees is dat de ts alle mogelijke voorzorgsmaatregelen heeft genomen om de hond uit te dagen en dat de hond voor 3 dagen max. 4 uur achter elkaar alleen is.

Het is algemeen bekend dat deze honden daar gewoon niet tegen kunnen. Dus dan moet je dit ras simpelweg niet nemen klaar

minikatje

Re: Blaffende honden bijten niet,maar zijn wel lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:57

Nee er wordt op bokt aangenomen dat dat gezegd is ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:58

minikatje schreef:

.

:?
Dat zeg ik toch nergens.
Het hele topic lang wordt er gehamerd op het feit dat de hond van TS zo anders is dan andere honden, dat hij andere behoeften heeft. Wellicht is dat zo, geen idee. Ik denk dat iedere hond kan leren alleen thuis te blijven, maar wellicht is dat bij dit ras lastiger omdat de behoeften idd anders zijn.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:59

minikatje schreef:
Nee er wordt op bokt aangenomen dat dat gezegd is ;)

Overal waar je leest staat dat deze rassen hier niet geschikt voor zijn. Dat zal niet voor niets zijn ...
Google maar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 19:01

In de wolfhondenclub zitten er toch meerdere werkende mensen met wolfhonden.
Ofwel wonenen ze apart, zodat niemand ze hoort, ofwel nemen ze het opgegeten meubilair voor lief.
Maar das ook niet echt de oplossing volgens mij :D

Ik denk ook niet dat ze écht ongelukkig is in die kennel hoor, een ongelukkige hond zal op andere momenten niet zo stabiel zijn als dat zij is zeg maar. Maar ze laat gewoon graag weten dat ze er nog is :D

Jeetje, jullie gaan hard
Het ras is ergens wel anders, ze hebben veel gedragingen die niet echt honds meer zijn. Anderszijds was ze een klein jaar geleden echt een ramp, op alle vlakken, en nu de laatste maanden begint ze echt heel netjes te stabiliseren.
Ik ben ergens ook van mening dat ze het gewoon kunnen leren. Ze weet dat we altijd terug komen. Zo anders dan een hond zijn ze nu ook weer niet.
Maar toch, ik wil het haar zo fijn mogelijk maken, voor zover het mogelijk is.
Een hond als haar maak je ook cht niet blij met herplaatsen, dat is dan wel weer wolfachtig...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:05

Ik zeg toch ook niet dat jij dat zegt, het valt mij gewoon op :)
Veel bokkers trekken van leer over dat het een wolfshond is maar het is een hond met wat meer wolvenbloed dan een "normaal"type. Dan komt er een preek over een bench, terwijl het een kennel van 1 bij 3 is. En nog wat dingetjes waarbij mensen gewoon niet lezen.

Ja ze hebben wat andere gedragingen, alleen zijn kunnen deze rassen ook prima leren. Meerdere honden die ik ken
(maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring) hebben dat ook geleerd.

quera, alles wat op internet staat is waar. (En ik heb al meerdere sites gevonden met succesverhalen van honden die rustig alleen gelaten konden worden) :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:09

minikatje schreef:
Ik zeg toch ook niet dat jij dat zegt, het valt mij gewoon op :)
Veel bokkers trekken van leer over dat het een wolfshond is maar het is een hond met wat meer wolvenbloed dan een "normaal"type. Dan komt er een preek over een bench, terwijl het een kennel van 1 bij 3 is. En nog wat dingetjes waarbij mensen gewoon niet lezen.

Ja ze hebben wat andere gedragingen, alleen zijn kunnen deze rassen ook prima leren. Meerdere honden die ik ken
(maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring) hebben dat ook geleerd.

quera, alles wat op internet staat is waar. (En ik heb al meerdere sites gevonden met succesverhalen van honden die rustig alleen gelaten konden worden) :)

Tuurlijk is niet alles op internet waar. Dat hoor je mij niet zeggen. Wel lijkt het me dat er dan een kern van waarheid in zit.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:12

Je kan ze niet alleen op een flatje zonder uitdaging zetten, dat klopt.
Verder zijn zulke uitspraken vaak zwart/wit, of het ene of het andere.
Heb je zelf ervaring met deze honden? (gewoon vraagje tussendoor hoor)
Maar de ruimte en uitdaging die de hond van de ts krijgt (zie andere topics van haar) duiden erop dat de ts niet zomaar lukraak een hondje heeft aangeschaft omdat deze zo zoet keek. :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:13

minikatje schreef:
Je kan ze niet alleen op een flatje zonder uitdaging zetten, dat klopt.
Verder zijn zulke uitspraken vaak zwart/wit, of het ene of het andere.
Heb je zelf ervaring met deze honden? (gewoon vraagje tussendoor hoor)
Maar de ruimte en uitdaging die de hond van de ts krijgt (zie andere topics van haar) duiden erop dat de ts niet zomaar lukraak een hondje heeft aangeschaft omdat deze zo zoet keek. :)

Ik ken dit ras ook persoonlijk.
Man werkt in deze thuis. Kan tussendoor veel dingen met de hond gaan doen. Hond heeft de keuze om naar binnen of buiten te gaan

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 19:18

Minikatje: dankjewel! Het is echt frustrerend als mensen niet lezen, en eventjes een gemakkelijke mening hebben zonder ervaring met het ras.
Ik probeer zoveel in mijn kunnen te doen met haar, ik ga zelfs gaan fietsen en in zee er mee (ik haat fietsen en gruwel van water :D). Maar op de een of andere manier is het haast dierenmishandeling omdat ze niet constant bij me is. En dat is wel jammer, want iedereen is gefixeerd op die bench of kennel,dat al de rest niet bekeken wordt.
Nu zit ze trouwens alleen buiten met haar kong te spelen (met de deur dicht! Anders giet ze haar yoghurt uit in mijn keuken). Dus ik denk dat een ongelukkige hond die absoluut niet alleen kan zijn dat nu absoluut niet zou gaan doen.

Dit is trouwens naar niemand persoonlijk bedoeld hoor ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:21

Ik lees wel en heb wel ervaring met dit ras

Kun je niet thuis werken? Dat doet die kennis van mij.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:40

Ik heb mee gelezen met dit topic en ik wil toch iets plaatsen, ookal vind ik dit persoonlijk niet de hond voor jullie, maar jullie hebben de hond nu en dan moeten jullie je ook maar aanpassen aan haar zij niet aan jullie, maar dat terzijde,

Mijn moeder, en ik ook halen altijd een geitenkarkas op bij de slager, die in de diepvries leggen en na een dag of 2 er weer uithalen, daarna in stukken hakken, ja echt hakken met een goed hakmes, daarna de bouten of lastige plekken verstoppen /hangen, dat moet haar minstens 3/4 uur bezig houden, als je het natuurlijk goed verstopt, een emmer in vriezen met vlees is ook een goede afleiding,

Prijzig is het wel, maar dan is ze echt uren bezig, je moet het er voor over hebben

Maar dan heb je alsnog heel wat uurtjes die je moet vullen, en dat zijn er een hoop, dus succes gewenst.

Edit: tipo

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:56

Duhelo schreef:
Het probleem is inderdaad het alleen zijn. Het is echter niet gezegd dat het met een andere hond zal opgelost zijn. En als het niet opgelost is, zit ik wel met een extra hond opgescheept.

Ik zei niet dat je met je eigen hond zit opgescheept maar haalde alleen deze quote aan.

Verder geef ik weet ik niet of je het probleemoplossende deel van mijn post begrijpt? De hond huilt niet zomaar; er zit een positieve consequentie aan vast (jullie komen thuis=superbeloning voor het gedrag). Vandaar dat ik aangeef dat je moet zorgen dat je nooit meer thuis/binnen komt terwijl ze aan het huilen is. Want dan wordt het gedrag weer versterkt (gaat dus vaker voorkomen). Als ze de superbeloning (iemand komt thuis) krijgt als ze rustig slaapt bijvoorbeeld zal ze juist dát gedrag meer gaan vertonen.

LindaColijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:11

Wat lastig allemaal. Ik ben het eens met een heleboel wat hier al gezegd is, dus dat zal ik niet herhalen. Maar je hebt de hond en je doet de hond niet weg. Symptoom bestrijding maakt de hond niet gelukkiger. Zoek een oplossing waarmee je de oorzaak aanpakt.

Thuiswerken, hond mee naar het werk, een dagoppas of goede dagopvang lijkt nu de beste oplossing. Tuurlijk is het makkelijk om alles weg te wuiven: kost teveel geld, is te moeilijk te regelen. Maar waar een wil is is een weg. En verlatingsangst is nu eenmaal een van de moeilijkste problemen om op te lossen....

Het lijkt er nu vooral op dat de hond het erg lastig vind om alleen te zijn. Misschien niet opgebouwd of te snel aangeleerd. Het maakt haar niet uit of ze 10 minuten of 4 uur alleen is. Dat kan kloppen aangezien honden natuurlijk niet klok kunnen lezen: alleen is nu eenmaal alleen.

Een tweede hond aanschaffen vind ik een gevaarlijk advies, straks zit je met 2 die niet alleen thuis kunnen zijn. Niet alleen thuis kunnen zijn betekent in de meeste gevallen namelijk: niet zonder de baas kunnen zijn. Jij bent de spil in haar leven, niet die nieuwe hond. Jij voert, jij geeft affectie, jij doet leuke dingen met haar, jij laat haar uit, jij geeft haar vrijheid en plezier. Niet die nieuwe hond. Een nieuwe hond erbij lost heel soms het probleem op maar in de meeste gevallen niet.

Als ze zo prikkelgevoelig is zal ze zich misschien prettiger voelen binnen dan buiten, buiten hoort, ruikt en ziet ze waarschijnlijk veel meer. Gordijnen zou ik dan dicht houden voor het geval ze naar buiten gaat kijken.

Lichamelijk moe maken als je haar alleen laat heeft weinig zin, wat je zegt: binnen een half uur is dat batterijtje weer opgeladen. Mentaal moe maken met hersenwerk of speuren voordat ze alleen moet zijn is waarschijnlijk prettiger, voelt ze zich rustiger bij.

Maar ga vooral aan de oorzaak werken, langzaam opbouwen van alleen thuis zijn. Ja, dat is lastig. Ja, daar gaat een hoop werk in zitten. Maar het is waarschijnlijk de enige manier om het haar aan te leren en haar kwaliteit van leven te bevorderen. Neem een goede gedragstherapeut in de hand, zorg voor oppas en zet alles op alles. Want als ze zo nog 12-14 jaar verder moet is niet leuk voor jou maar zeker niet voor de hond. Chronische stress kan heel vervelende bijwerkingen veroorzaken, zeker in prikkelgevoelige honden.

Heel veel succes.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:55

O even ene hersenspinsel.

En haar in de gang achter laten? Juist haar afsluiten voor alle prikkels?

Dan een hand brokken door de gang gooien. Lekkere mand. Muziekje aan. En deur dicht gooien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 22:00

Dit heb ik nog niet durven proberen. Ik ben een beetje bang voor het houtwerk van de muren ...
Als ze een stoel opeet, dat is vervangbaar, het hout van de muren is ander.
Ik heb de bijkeuken waar ik wel iets mee kan, daar zijn er gewoon enkele kasten, en in het slechtste geval de deurkozijnen en knoppen van wasmachine en droogkast dat ze kan slopen.
Ik was al van plan om dat voor savonds te proberen, als we eens savonds weg moeten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 22:09

quera schreef:
Ik lees wel en heb wel ervaring met dit ras

Kun je niet thuis werken? Dat doet die kennis van mij.

Ik heb een job in een winkel, van thuis uit werken is jammer genoeg niet mogelijk. Dat zou wel ideaal zijn.

aidenn: heb je geen schrik met de botten? Ze krijgt hier ook wel karkasjes en bouten, maar ik durf het haar niet geven zonder toezicht. Ook al eet ze voorzichtig...
Ofwel dat ik bv iets groters zoek waar ze meer het vlees afstript maar niet het bot wil opeten...

Sallandval: ik snap je post prima. Toen ze kleiner was hebben we het alleen zijn opgebouwd, ook nooit binnen gekomen terwijl ze niet "braaf" was.
Ik hoor haar zelden huilen als ik bv thuiskom (ik zou het wel horen vanop de parking,maar dan is het altijd stil)
Als ik boven kom staat ze voor het raam naar binnen te kijken,maar we zorgen er bewust voor dat we nooit binnen gaan als ze aan het huilen of blaffen is.
Slapen doet ze echter nooit in de kennel. Meestal hoort ze wel de lift of de voordeur en staat ze klaar om binnen te komen.
Daarom dat ik de klachten ook zo apart vind, ik hoor ze maar heel zelden huilen,en ALS ze huilt is het gewoon een kort gehuil, luisteren naar de echo,en weer wat heen en weer lopen.

Het alleen zijn is dus gewoon opgebouwd. Ze toonde echter van kleinsaf aan al dergelijk gedrag, en het is volgens mij ook niet perse om bij ons te zijn (want ze kan wel prima in de keuken blijven terwijl ik in de badkamer ben. Of savonds in de bench terwijl wij nog effe naar beneden gaan), maar meer het feit dat ze er opgesloten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:16

RaafSmits schreef:
RedPassion schreef:
Een hond is al niet echt lekker op zijn plek.......een tweede hond erbij nemen zou dan het laatste zijn wat ik zou doen.
Het risico dat het gedrag gekopieerd wordt is levens groot!!!!
Zijn er straks twéé honden diep ongelukkig en een hoop heibel in de flat.

Voor wat het je waard is zou ik er een gedragsdeskundige bijhalen, die bekend is met dit soort honden.
Wees eerlijk in wat je de hond te bieden hebt en geloof ook oprecht in het advies.

Raaaaf *\o/* jij ook hier hihi ;)

Ben het hier geheel mee eens en ik hoop dan ook dat het advies opgevolgd wordt .

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:51

Ja de mijne heeft ook echt moeite met het opgesloten zijn. Op studio sliep hij gewoon bij ons maar nu we in een huis wonen mag hij niet naar boven. Deed ik de deur dicht jankte hij de boel bij elkaar en was hij niet te stoppen, maar door hem steeds weer naar beneden te sturen is het op 2 weken tijd gelukt hem beneden te houden en de deur dicht.Hij slaapt dan wel na al die jaren nog steeds voor de deur want stel je voor dat hij ons niet hoort binnenkomen of dat ons iets overkomt terwijl we slapen... ik kan begrijpen dat je ook niet meteen klaar bent voor er een 2de bij te nemen. Ik heb het echt uit wanhoop gedaan, misschien kom je ook nog op dit punt :P denk dat voor velen het karakter van de tjech ondenkbaar is maar geloof me, je kunt ze niet zomaar aan iemand toevertrouwen. Heb de mijne ooit op pension voor enkele dagen. Heeft daar de waterleidingen uit de grond gehaald en het dak + elektriciteit gemold. Dit was een proffesionele kennel waar hij een binnenkennel + buitenpark had. Een andere keer dat ik hem toevertrouwde waren zijn tanden stukgebeten op de omheining. Je kunt ze absoluut niet zomaar toevertrouwen. Ik vertrouw de mijne aan niemand toe. Terwijl ik daar anders echt geen moeilijke in ben.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:10

Feit is gewoon dat je hond dus niet goed alleen kan zijn. En daar staat de tjech bekend om.

Dus moet je ervoor zorgen dat je hond niet alleen thuis is. Dus ik zou toch voor dagopvang zorgen. En ik snap dat je bang bent dat de hond ontsnapt, maar als een huis gewoon dicht zit lukt dat niet. En dat is dus iets wat je gewoon even moet benadrukken.
Of iemand die overdag bij jullie in huis wilt oppassen.
Je hond vertoont het gedrag al als je 10 minuten weg bent.
Dus zul je iemand moeten vinden die van 8 tot 17-18 op wilt passen.

En je familieleden kunnen ook binnenkomen als jullie niet thuis zijn, dus als je een toekomstige hondenoppas wilt, moet je er dus voor zorgen dat je hond hem al vaak genoeg gezien heeft. Mijn hond valt ook vreemden aan, maar als hij mensen goed genoeg kent is het geen probleem meer. En dat gaat het snelst als mensen met ze wandelen, hij een dagje daar verblijft en ze een paar keer bij mij geweest zijn. Dat is dus geen onoverkomelijk probleem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:10

Ik heb ze net eens bekeken, ben stiekem binnengeslopen zonder dat ze me hoorde.
Ze jankt dus idd, en veel. Iedere keer een jank met een pauze van enkele minuten.
Ze staat ofwel aan het raam te janken, springt dan op de grond, gaat daar gaan zitten en jankt ook weer. Loopt naar andere kant vd kennel, een jank, komt nog eens binnen kijken, jank, etc
Ze hoort en ziet alles, wind die passeerde reageert ze op, fietser beneden houdt ze in de gaten, etc. Geen aandacht voor speelgoed. Haar voer was wel op.
Kauwbenen ook geen aandacht voor.
Ik begin toch te denken aan een binnenhuiskennel. Ze zal minder bewegingsvrijheid hebben,maar wel minder prikkels en hoeft niet buiten gedwongen te worden. Dus misschien zal ze daardoor wat meer rust hebben?
Ik kan ev ook de bijkeuken gebruiken,maar dat is een plaats waar ze eigenlijk nooit ligt om te slapen, dus volgens mij zal dat ook geen effect hebben. In de living leeft ze vooral ...
Hmmm, moeilijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:36

Wat ik bijzonder vind, je schaft een bijzondere en moeilijke hond aan, maar blijkbaar kun je haar simpelweg niet bieden wat ze nodig heeft. Waarom denk je dat dat nu ineens wel kan? Want alle adviezen die gegeven worden sla je in de wind. Wat wil je dan? Wat wil je horen?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:53

Ik weet niet of je hond sociaal is met andere honden ( sorry, niet alle berichten gelezen) maar onze husky heeft ook te veel energie om hele dagen alleen te zijn. Wij hebben dit opgelost met een hondenopvang. Als ik werk breng ik de honden naar de opvang hier. Dat is een soort boerderij met huiskamers en 2 grote weilanden. Gemiddeld een roedel van 15 - 20 honden en 2-3 begeleiders. De hele dag spelen en ravotten met elkaar en als ik ze weer op haal, zijn ze hartstikke moe :) Dit soort opvangen zitten door het hele land, wellicht kan dat een oplossing bieden?

onze honden zijn verder in het weekend wel een een uurtje of 2 uurtjes alleen, maar dan ga ik daarvoor altijd lopen, speuren, rennen, bal gooien zo dat ze lekker moe zijn. Langer dan 2 uurtjes gebeurd hier eigenlijk niet.

Overigens denk ik niet dat het aan de ruimte ligt. Je kan een grote hond ook prima in een kleine flat houden. Als je ze maar écht genoeg beweging, aandacht en uitdaging geeft. Wij wonen in een massionnette woning dus ook niet heel groot. Maar wij zijn zeer fanatiek met onze honden, waardoor ze elke dag voor een nieuwe uitdaging staan :) Thuis is dan ook de ruimte voor rust en slapen.