Aquarium: hoe goed laten draaien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:08

Zo, ben gaan shoppen, hoop dat ik goede keuzes heb gemaakt ;)
Heb nu mee:
- 1x Cryptocoryne (wendtii brown)
- 1x Nomaphila (siamensis)
- 1x Limnophylla (heterophylla)
- 2x Anubias (barteri var. nana)

Zouden allemaal snelgroeiers zijn maar worden niet allemaal zo groot, en de Anubias is gewoon een stevige plant, is ook handig als afwisseling :Y)

Ga zo wat meer grind ingooien dat ik wat meer plantruimte heb en dan kan de inrichting beginnen.. Hoop dat het al een stuk doet, in de winkel gokten ze ook op overbevolking. Kreeg de tip om bv. enkel de mannetjes te houden van de Platy's, maarja, wat doe ik dan met die vrouwtjes? -O- Ze konden mij ook niet verder helpen waar ik met de vissen terecht kon, dus ik weet het ook niet..

Volgende week ofzo ga ik mijn water dan eens grondig door hen laten testen en hopelijk komen dan daar antwoorden uit als het nog niet goed genoeg gaat met de planten :)

muntdrop

Re: Aquarium: hoe goed laten draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:47

Vrouwtjes in een aparte bak doen? Dat is het enige wat ik mij kan bedenken, heb je gelijk een goede reden om nog een aquarium aan te schaffen haha. Volgens mij slaan de vrouwtjes wel een tijdje sperma op, dus als ze één keer bevrucht zijn kunnen ze daar meerdere keren jongen van krijgen, zo was het in ieder geval wel bij guppys als ik het mij juist herinner.
Leuke plantjes heb je gekozen hoor. Ze hebben je wel verkeerd geinvormeerd. Nomaphila en Limnophylla kunnen inderdaad snel groeien. Cryptocycorne is echter geen snelgroeier. Kan uiteindelijk een hele mooie bos vormen hoor maar dat gaat niet snel. Het is ook een plant die moeilijk aanslaat. Als hij plotseling helemaal afsterft moet je niet schrikken, vaak groeit hij weer gewoon terug. Die van mij is twee keer helemaal afgestorven (één keer helemaal aan het begin en één keer toen ik de licht tijden veranderde" en hij slaat nu eindelijk pas goed aan. Ze halen ook vooral hun voedsel uit de bodem. Je hebt speciale tabletjes die je als meststof in de bodem kan duwen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:30

[***] schreef:
Qua pomp zit er een stream 230 in, normaal zit er een Easyflux 300 blijkbaar, maar die had het al begeven ... Als ik de pomp/filter niet (regelmatig) schoonmaak wil je niet weten wat voor zooi ik eruit haal, en dan stopt de pomp er ook gewoon mee -O- Heb ook het idee dat als er teveel zooi in de pomp/filter komt dat dan mijn aquarium vuil wordt, dat is echt op een dag of 2 dat het van mooi naar enorm veel rotzooi gaat ... dus had nu eigenlijk het idee om de pomp elke week sowieso schoon te spoelen (onder kraanwater, die zooi die daarin zit moet echt niet mijn aquarium in := en als ik geen water uithaal kan ik het daar niet in doen natuurlijk).
Maar misschien dat een externe pomp dan wel de/een oplossing is :j

@ anneliesdj : zit dus wel een pomp(je) in, verder staat er al info over verversen eerder in het topic. Ik maak dan ook altijd de filter schoon + attributen schrob ik eens over met de tandenborstel (en heb de zooi ook al eens zitten afkrabben met een mesje). Ook weer onder kraanwater. De grot neem ik niet elke keer mee omdat ik dan een vis heb die over de zeik is (en vind ook altijd ineens een paar slakken in de keuken terug :') ) maar de rest wel. Verder elke week (ongeveer) nieuwe wat in de filter en 1x per maand nieuw koolstofblokje. De rest kom ik niet aan, muv af en toe eens afspoelen als er echt veel zooi aan hangt. Steentjes doe ik met de stofzuiger om het oppervlakkige vuil weg te krijgen, maar verder doe ik daar niks aan.

Dat is veel te grondig.
Wat je het beste kunt doen is met een slangetje de bodem afzuigen (poep wegzuigen) tot zo'n beetje 1/6e of 1/8e van de bak, een kwart zou ik eerst niet doen. In dat afgezogen water spoel je het pompje schoon en daarna gooi je het water weg.
Dat is alles wat ik nu zou doen, pompje hoef je zeker niet elke week te doen, eens in de twee weken of eens in de maand is genoeg. Niet uitspoelen onder de kraan.
Je moet flink wat zuurstofplanten toevoegen (cabomba/waterpest), eigenlijk zoveel dat je de achterwand van je aquarium nauwelijks meer kunt zien.

Verder is het schoon zijn van een aquarium vooral een gevoelskwestie, als er hier en daar wat alg verschijnt is dat juist een normale gang van zaken en levert dat ook weer voeding op voor je vissen, dus probeer niet alles perse schoon te houden. Laat de bodem van de stenen ed maar even voor wat het is en maak alleen de ruit schoon de eerste periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:55

muntdrop schreef:
Ze hebben je wel verkeerd geinvormeerd.

Verbaasd me niks :+ Maar zal er proberen het beste van te maken :Y) Merci voor de info :)

Aparte bak voor vrouwtjes gaat 'm niet worden, hier komt echt geen 2e bak in huis :n Heb al problemen genoeg met 1 bak :')

@ anneliesdj : misschien is dat dan wel een deel van het probleem, dat ik het té goed wil doen.. ;)
Zal het eens een tijdje doen met gewoon beetje water uithalen en om de zoveel tijd pompje spoelen en dan eens zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:16

Nog even wat foto's, zo ziet het er momenteel uit:

Afbeelding

Afbeelding

Meeste planten zitten beetje in het midden/de hoek gepropt maar zag even niet hoe het anders kon, de planten die er al zaten kan ik er niet meer uithalen dus het is beetje roeien met de riemen die ik heb .. en belangrijkste is toch dat het groeit en z'n werk doet :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:23

Plantjes die er al in staan kun je gerust een stukje opschuiven, zo kun je ook de stenen meer naar voren zetten. Let wel op de lichtbehoefte van de planten, de limnophylla vraagt bijvoorbeeld veel licht dus zet die ergens recht onder de lamp en de minder licht vragende planten meer langs de zijruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:45

Zal morgen nog even kijken of ik nog wat kan herschikken :j

Verder zit ik te denken over de platy's.. moet ook nog een oplossing voor komen natuurlijk.
Mogelijke optie is de mannetjes houden en vrouwtjes wag, maar waar naartoe?
In de winkel zei ze ook dat ik er eventueel 1 (of 2) vissen zou kunnen bijzetten die het op de jongen gemunt hebben. Heeft iemand daar ervaring mee? Eten die dan ook al iets grotere jongen? Want er overleven sowieso maar steeds 2 of 3 maar heb dan altijd het idee dat deze gewoon sterk zijn dus ook blijven leven. Als er dan een bepaalde vis ook deze zou wegwerken dan stopt de overschot op een bepaald moment natuurlijk ook..

Klinkt misschien niet zo leuk maar ik weet echt niet hoe ik het anders moet oplossen. Ken niemand die vissen wil enop kapaza/marktplaats word je er gewoon mee doodgegooid..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:49

Ze eten hun eigen jongen ook, daarom blijven er maar 2 of 3 over :P
Hoe meer planten je erin hebt, hoe meer verstopplekken dus hoe meer er overleven.
Het is inderdaad een goed idee er iets bij te zetten wat de jongen eet anders wordt het inderdaad alleen maar meer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:52

Ja, weet ik, gelukkig maar dat ze hun eigen jongen eten :')
Maar die 2/3 zou ik ook willen wegwerken :o dus vraag me af of er ook vissen zijn die ze tussen de planten uithalen zeg maar..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:09

Ja hoor die zijn er wel, maar je bak is niet zo groot of wel? 60cm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:14

Neen, is inderdaad kleine bak dus hoop dat ze er ook in het klein zijn :Y) Bak is 60 cm :j (60×30×40 even uit het hoofd)
In de winkel had ze het over een soort karper dacht ik (of zalm, kan ook), maar ze vond dzt ook niet meteen kunnen omdat die in verhouding wat groot werd. Al moesten die wel niet in groep dus misschien dat 1 of 2 toch nog kon.. Maar ik weet het dus niet, hoop dat iemand hier misschien een idee heeft :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:18

Karpers en zalmen moeten in een schooltje... Je weet niet welke ze bedoelde?
Je zou een kleine chiclide kunnen nemen, ramirezi of apistogramma bijvoorbeeld. Dat zijn mooie visjes en flinke eters :+
Maar vragen wel weer iets meer verzorging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:21

Neen, dat antwoord moet ik je even schuldig blijven :o Dacht wel dat het een witte vis was (of wat zilverachtig), weet niet of dat helpt :Y)

Gaan die in zo'n klein bakje? En zijn dat ook niet die vissen die je planten als salade aanschouwen? :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:37

Neen, waren echt wit :j

Ze moeten natuurlijk wel gelukkig kunnen worden in mijn bakje, als ze dood gaan omdat het te klein is wil ik het uiteraard ook niet ;) Moeten die nog in koppel of met bepaald aantal of vinden ze alleen ook prima ofzo?

Edit; ik denk dat het misschien iets in deze richting was, maar dat gaat 'm dus niet worden :+
http://www.gdaquarium.nl/a-28159601/aqu ... ilver-wit/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-15 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:40

In een koppeltje.
Einzelgangers zijn vaak een stuk groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:43

Ok, ga morgen eens op internet kijken :)
Maar nog andere tips mogen natuurlijk ook :Y)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:38

Nee hoor geen vuilophoping. Als ik zie dat er wat ligt dan ga ik met m'n vingers er even doorheen. Ik heb 1 binnenfilter. Weet alleen niet uit m'n hoofd wat voor 1.

Anubis mag alleen niet met z'n wortels in het grind ;) dan rot die helemaal weg.
Ik bindt ze altijd vast aan hout of steen.

Ik ben ook lid van vissen en Aquariums op Facebook kan je alles vragen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:34

SternPhoto schreef:
Anubis mag alleen niet met z'n wortels in het grind ;) dan rot die helemaal weg.
Ik bindt ze altijd vast aan hout of steen.

Serieus ^)
Wat moet ik daar nu mee dan? Want die grote is er ook 1 toch?
(zou nog niet eens weten hoe je een plant vastbindt :o :o )

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:39

Met een stukje visdraad of katoenen draadje :j

Wij hebben de onze gewoon met een nageltje in de wortelkluit tegen onze achterwand geprikt. Je zou hem kunnen vastbinden op je ornamentje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:16

Dat klopt ja, die grote is idd ook anubias, die kun je beter ook uit de grond halen.
Ik zou een groot stuk kienhout halen, iets wat eruit ziet als een bos takken ofzo en daar beide anubias op vast zetten en die voorin je bak zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:21

En wat doe ik met die grote dan? Die moet ook ergens naartoe natuurlijk .. las op internet dat je ze ook gewoon kan laten zweven .. :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:30

Die kan ook op hout.
Als je een groot stuk hebt kun je de kleine wat hoger vastmaken en de grote laag bij de grond bijvoobeeld.
Je kunt ze idd ook gewoon rond laten drijven, vind dat zelf nooit zo mooi. Vastmaken tegen je filter is ook een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:33

Ok, het is wel ok als ik ze nu even uit het grind haal en dan laat zweven totdat ik de kans heb gehad om nog eens naar de winkel te trekken? Lijkt me beter ze even te laten zweven dan nog een paar dagen/week of dergelijke in het grind te laten zitten .. Komende dagen zitten beetje volgeboekt :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:39

Nee dat kan prima, je kunt ze ook half lostrekken dat ze nog met een paar worteltjes in de grond zitten, als de wortelstok maar vrij ligt.