Pup van brok naar vers vlees.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:53

let er met lothering wel op dat het nog goed is, hier meerdere keren vies vlees gehad wat te vaak ontdooit was geweest, vreselijk stonk en vrijwel rot was. Terug koppeling naar lothering zelf leverde niets op enkel een kan gebeuren.

Voer nu al jaren smuldier naar tevredenheid

Ik vind dat ook wel een aanname door vlees voeren hoeft die bacterie nuet bij het hart te zijn gekomen.

Vraag me af hoe dat is vast gesteld dat de afwijking door een bacterie is gekomen en niet aangeboren bijv(geen commentaar puur interesse)

ingeb0rg

Re: Pup van brok naar vers vlees.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:02

Tot 16 weken is pup normaal gezond geweest. Meerdere malen natuurlijk gecontroleerd en niks aan het handje. Vervolgens kwam er een Bacteriële endocarditis bij. Dit is later terug herleid naar een bacterie in het vlees. Dit hebben ze in Utrecht uitstekend uitgezocht en onderzocht. Hond loopt nu met hartfalen rond en kan dus niet meer ingezet worden waarvoor zij gefokt is: jachthondensport. Het is altijd oppassen geblazen. Maar zoals het gaat in het hondenwereldje is het nou eenmaal zo dat er graag geluld wordt en wie zijn er op aangekeken, wij als fokker. Die alles laten testen, die alles eraan doen om een gezond hondje af te leveren. Dus nee sorry, wij hebben genoeg gezien en ondervonden en vers vlees hoeft even niet.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:05

Seven, o dat klinkt niet fijn!
Mijn zus heeft dat geloof ik nog nooit gehad.
Die voert nu 3 jaar lotgering

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:07

Maar er zijn wel meer opties naar lotgering.
Smull dier koop je in de dierenwinkel of niet?

Lotgering ken ik van me zus maar een ander goed vers product vind ik ook prima ;)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:09

Iruss94 schreef:
vlees geven heet Barf.

ik ben een paraveterinair en zeg niet doen!!! bij brok weet je de verhouding wat ze binnen krijgen van het brok. bij vlees weet je dat niet dus kan lijden tot gebrekziektes ook heb je kans op ziektes van het vlees.

Een goede puppy brok bevat bijna geen calcium omdat de botten anders te snel groeien waardoor veel kans heb op ED.

wat je je hond geeft als die volwassen is maakt niet veel uit als de samenstelling maar klopt en je hond het er goed op doet ( in nl heb je geen slecht voer)

NRV en KVV is ook rauw vlees geven, net als BARF, dus misschien moet je je er iets meer in verdiepen voor je dingen gaat roepen daar over.

Mijn hond kreeg vanuit de fokker een kleine zak Royal Canin brokken mee en omdat ik hier in de buurt geen andere pups van dat ras kende en ik weggooien zonde vond heb ik die zak opgevoerd en daarna ben ik overgestapt naar Carnibest en Lotgering.
Tussendoor na een discussie met vriend toch weer een keer Royal Canin gegeven en het viel hem ook op hoeveel meer die hond ging drinken, echt zo zout denk ik.
Toen was hij ook om en is hij op KVV gebleven.
Hij bleek wel een enorme zeikerd qua voer en eet erg slecht, altijd met lange tanden bij wijze van spreken.
Alleen konijn was hij gek op maar ik kan hem niet alleen maar altijd konijn voeren.

Na een hoop gepuzzel ben ik toch weer over op brok, wel een granenvrije soort.
Ik vind het erg jammer en voer hem liever vlees maar de brokken die hij nu krijgt laat ik gewoon staan tot ze op zijn, soms duurt dat 3 dagen en rauw vlees kun je natuurlijk niet laten staan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:14

Ik heb nog wat vraagjes :o
hoe hebben ze die bacterie gevonden en aan het voer gekoppelde, het gevoerde vlees is opgegeten toch? Verder hoe komt de bacterie bij het hart en maakt daar schade? (Door bloed vast maar een gezond hart ziet zo veel verschillende bacteriën in het bloed en word hiervoor niet aangetast)
Is toch wel info waar ik benieuwd naar ben, tevens ben ik benieuwd naar wat voor vlees ze gaf.

Ik bestel de smuldier via de supermarkt ik krijg het in dozen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:17

Hier is de hond afgespeend op vers in huis gekoken, rottweiler trouwens, zijn wij gewoon blijven doen.
Hond is niet sneller of groter gegroeid dan de bedoeling was (wat zeg ik... smurf is volwassen em weegt 40 tot 43 kg, mooi gewicht voor een teef, maar tis een reu ;) ) en hij is zeer gelijkmatig gegroeid, nooit uit model geweest :n ik was de enige op puppy en basis gehoorzaamheid die vers voerde en hondlief was ook de enige die zo gelijkmatig groeide, de rest groeide alle kanten op :=

Barf is geprobeerd(het zelf samenstellen door middel van dierdelen in de juiste percentages van spier, bot en orgaan) maar we zijn weer teruggegaan naar KVV(kant en klaar vers) want ondanks zijn fanatieke inborst, was begraven leuker dan opeten, das in de zomer niet fijn :+ komt er na een week weer een penslap of half konijn voorbijwandelenm.. neuh dank u .
En voor de goed onderlegde paravet was dat gelijk een heel basaal lesje versvoeding .

Maar de fokker van hond heeft 3 a 4 generaties rottweiler in huis die allemaal op vers staan, geen enkele heeft hd of ed problemen of andere issues , onze eigen smurf is ook officieel hd en ed vrij met norberg 40.
Volgende pup gaat bij ons direct weer op vers, met een schone brok er naast voor de beloningsknabbels (+kip en graanvrij met een hoog vleesaandeel ivm allergie voor kip bij onze smurf)

Ik zou pup ook gewoon zo over zetten , niet mengen oid.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:21

Ik voer ook al jaren Lotgering, bij mijn ouders is de pup vanuit het nest zo over gegaan op vlees en zijn de volwassen honden zo meegegaan.

Wij hebben nooit puppyvlees gevoerd maar direct de compleet. Wij wisselen bij compleet wel verschillende diersoorten. Voor de prijs waar ik Lotgering voor voer kan ik geen goede (!!!) brok voeren en mijn jonge hond blijft hierop eindelijk goed op gewicht en eet fatsoenlijk.

Ik heb zelf ook nog nooit een slechte levering gehad overigens en voer het inmiddels ook bijna 3 jaar.

Wij hebben niets gemerkt van een te snelle groei, onze cane corso's zijn juist heel gelijkmatig opgegroeid, zwaren langzaam uit en glimmen enorm. De wat oudere Xcane corso was op brok zelfs minder actief, die is helemaal opgebloeid op vlees.

Mijn DA is enorm te spreken over de conditie van mijn beide honden, zowel mijn kleine kruising als mijn grote hond. In mijn (hele kleine) vriezer met drie lades kan ik ruim 1,5 krat kwijt, maar ik heb een smallere vriezer dan normaal is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:24

@ashley1 : ik voer zo'n 33 jaar vers,moet ik me dan werkelijk daar nog in gaan verdiepen ??? :+ :+ ( sterker nog ik heb nog nooit een hond op korrels laten leven)

hahaha :') , en nee er werd gezegd vers voeren = barf en dát is niet waar het is een MANIER van vers voeren....
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 12-02-15 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:25

blokje schreef:
Maar er zijn wel meer opties naar lotgering.
Smull dier koop je in de dierenwinkel of niet?

Lotgering ken ik van me zus maar een ander goed vers product vind ik ook prima ;)

Zoals ik al zei, kijk ook eens naar Kivo. Onze hondjes doen het er erg goed op en het is niet duur.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:31

Maar om mijn vragen te beantwoorden.
- hoef niet langzaam over te schakelen. Brokken op volgende dag vers. (tot welke leeftijd 2x vers en vanaf wanneer 1x daags?)
- groei, meningen over verdeeld.

En idd. Ik geloof dat vers beter is dan brok.
En voor de prijs van lotgering kan ik geen goede brok vinden.

Straks even de diepvries bekijken (kan ik gratis krijgen).
En de buuf even spreken over hoe en wat.
En dan gaan we waarschijnlijk over ik denk 1,5 maand over. Geen idee hoe lang ik met deze zak ga doen.
Anders gebruik ik het wel als beloningskoekjes. Hij is er gek op (en op zijn koekjes niet :') )

Heb net even Kivo bekeken maar dat is wel een stukje duurder dan lotgering.
Snel gekeken want ik moet me kids zo doen ;)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:33

Tis idd iets duurder, maar als je daarmee de bezorgkosten uitspaart kan het wel weer de moeite zijn :)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:35

Wij hebben de pup aan het begin minstens 3x gevoerd en ik voer de volwassen honden nog altijd 2x per dag.
Maar misschien is dat puur gevoelsmatig, ik eet zelf ook meerdere keren per dag ipv 1x heel veel en voor mijn gevoel krijgen ze op die manier hun energie ook wat verdeeld over de dag.
Plus nu zijn ze 2x per dag dol gelukkig met hun bakje voer, als ik de bak met het vlees pak staan de honden te janken en dansen van geluk.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:37

TeSzZz schreef:
Tis idd iets duurder, maar als je daarmee de bezorgkosten uitspaart kan het wel weer de moeite zijn :)

bezorg kosten zijn 14 euro.
Bestel samen met de buuf dus sowieso 4 kratjes samen.
Dus kan wel uit denk ik ;)
Maar kijk er nog wel even naar.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:45

Heb je ook gekeken naar de verkooppunten bij je in de buurt? Bij ons waren de verzendkosten lang niet zo hoog.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:00

Ik voer al jaren vers, begonnen met lotgering en vrij snel overgestapt op zelf samenstellen.
2 nesten op vers afgespeend en mijn jongste teef heeft nog nooit een brok gezien, ze is perfect gezond (ook op de foto's!) voor mij talloze redenen om nooit meer brok te voeren
Oa vachtkwaliteit, ontlasting is veeeel beter en minder. Tanden zijn veel witter, adem en vacht ruikt veel minder, ze hebben een betere bespiering en zo kan ik nog wel even door gaan maar feit blijft dat ik echt verschil zag na het overstappen

Opgroeien doen ze heel gelijkmatig!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:09

blokje schreef:
Mijn vorige hond was ook gezond, mooi in de vacht, goede ontlasting, niet te dik.
Mooi gezond. En een brokken hond.
Geloof ook wel dat een hond op brokken het goed kan doen.

Maar als het beter kan dan liever beter

Mijn hond deed het ook goed op brok, de grote hopen stront het verharen de aanslag op de tanden, de geur van hond etc hoorde er in mijn ogen gewoon bij (en ja ik voerde een "goed merk" brok)
Pas toen ik overstapte merkte ik dat het dis veel beter kon!

Dat onderzoek is gedaan door Erwin van gijtenbeek, hij is niet de eerste de beste dierenarts in ons land, dit onderzoek is in mijn ogen erg nuttig.
Maar ja mensen die niet achter vers voeren staan zullen het altijd in de wind slaan

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:10

Blokje, pup kreeg hier eerst 4 beurten, zodra hij zelf 1 van de maaltijden slecht begon te eten een aantal dagen achter elkaar schrapte ik die maaltijd en verdeelde ik het totaal wat hij op een dag kreeg over de overgebleven maaltijden.
Dus ik heb qua minderen van maaltijden het tempo wat de hond aangaf aangehouden.
Nu krijgt hij 1 maaltijd per dag en smorgens een handje brok omdat hij nuchter wel eens wat op wil geven smorgens

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:31

Geen idee hoe je over moet gaan op vers vlees, ik wil wel meegeven je goed te bedenken dat het heel moeilijk is om de verhoudingen van alle voedingselementen goed in de gaten te houden, en vooral voor pups kan dat behoorlijk belangrijk zijn.

Verder is het echt nog niet kant en klaar duidelijk dat vers vlees voeren beter is voor de hond. Ik begrijp het idee heel goed, maar eigenlijk zijn beide niet compleet ideaal. En de ene brok/versvlees zal fijner zijn dan de andere natuurlijk.

Lang geleden heb ik het eens uitgezocht voor een kennis die een hond had met groeipijnen, op zoek naar een dieet met de goede verhoudingen om de klachten te verminderen. Heb helaas geen tijd om de bronnen weer voor je op te zoeken, sorry :o , maar het kwam erop neer dat de calcium/magnesium? balans verkeerd ligt bij veel versvlees diëten, ook niet zo gek want juist omdat het gevarieerder is, zijn dat soort dingen heel moeilijk te controleren.

Uiteindelijk is de hond op brok overgegaan en van de groeipijnen afgekomen, maar het is natuurlijk moeilijk met zekerheid zeggen of dat het effect was van het dieet. Om heel eerlijk te zijn vind ik de hond er een stuk beter uitzien dan familie gevoerd met vers vlees, maar ook dat kan weer aan andere dingen liggen.

Heel jammer van het onderzoek dat hierboven genoemd werd, dit is echt een interessant onderwerp om te onderzoeken, maar zo kan je er niet veel mee helaas. Wel een leuke opzet om eens correct uit te voeren, altijd al vreemd gevonden dat Nederland zo weinig doet met huisdieren onderzoeken.

Nog iets wat ik wel zo snel vond trouwens, in de Nature (en dat is niet zomaar een journal):
http://www.nature.com/nature/journal/v4 ... 11837.html

Heb het al eens eerder aangestipt, maar dit bevestigt wel het idee dat ik kreeg van mijn vorige 'literatuur onderzoek' hierover. Een hond is geen wolf, en je moet ze dus ook niet willen vergelijken. Domesticatie kan een gigantisch effect hebben op de genen van dieren, daarbij is het niet zo dat dieren/mensen niet meer evolueren en 'wat we vroeger aten' dus het beste is. Blijkbaar kunnen soorten zich razendsnel aanpassen aan een nieuw 'dieet'.

Lang verhaal kort: Beide zijn niet ideaal, maar als ik kijk naar het voordeel van het veel beter onderzochte en gereguleerde brokvoer (van een premium voer verandert de samenstelling weinig), zou een goede puppybrok toch mijn voorkeur hebben. Simpelweg omdat je dan weet wat je voert. Of je moet een uitgebreide analyse doen op je versvlees. Een simpele redenering: dit is wat wolven eten en officieel zijn het carnivoren DUS dit is het beste is niet altijd even logisch.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:48

Lepeltje schreef:
Lang verhaal kort: Beide zijn niet ideaal, maar als ik kijk naar het voordeel van het veel beter onderzochte en gereguleerde brokvoer (van een premium voer verandert de samenstelling weinig), zou een goede puppybrok toch mijn voorkeur hebben. Simpelweg omdat je dan weet wat je voert. Of je moet een uitgebreide analyse doen op je vers vlees. Een simpele redenering: dit is wat wolven eten en officieel zijn het carnivoren DUS dit is het beste is niet altijd even logisch.

Maar is dat zo? Hoeveel mensen hebben zich verdiept in de brok die ze voeren? Hoeveel mensen weten het verschil tussen een geperste of een krokante brok? of denken dat Pedigripal een kwaliteitsbrok is omdat hij duur(der) en bekend is?

Goed overdacht brok voeren is beter dan ondoordacht vlees voeren. Ik ben niet perse tegen brok voeren, maar ik geloof dat er maar heel weinig brokvoerders zijn die zich daar goed in verdiept hebben. Als ik mensen vraag naar de granen of het percentage vlees in hun brok kunnen ze daar zelden een antwoord op geven.

Ook denk ik dat er echt een verschil zit tussen BARF of KVV voeren, want wanneer er een compleet voer voor je wordt samengesteld is er wel goed gedacht over die samenstelling.

Ik merk aan mijn honden dat ze het beter doen op dit vlees, dat ze minder stinken, lekkerder in hun vel zitten en dat ze er goed op opgroeien. Ook ben ik echt te spreken over de wijze waarop hun ontlasting is veranderd sinds ze geen brok meer krijgen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:36

ashley1 schreef:
Tussendoor na een discussie met vriend toch weer een keer Royal Canin gegeven en het viel hem ook op hoeveel meer die hond ging drinken, echt zo zout denk ik.

Of gewoon omdat vlees natuurlijk al heel veel vocht bevat en droge brokken natuurlijk per definitie heel weinig vocht bevatten :)* . Volgens mij zijn brokken meer dan 95% droge stof terwijl vlees misschien wel voor meer dan de helft uit water bestaat. Als jij een bak rozijnen leeg eet heb je waarschijnlijk achteraf ook meer behoefte om te drinken als na een bak druiven . Als je nu frolic was gaan voeren dan komt het waarschijnlijk wel van het zout maar bij royal canin zal dat wel mee vallen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:37

kimmie261 schreef:
@ashley1 : ik voer zo'n 33 jaar vers,moet ik me dan werkelijk daar nog in gaan verdiepen ??? :+ :+ ( sterker nog ik heb nog nooit een hond op korreltjes laten leven)

hahaha :') , en nee er werd gezegd vers voeren = barf en dát is niet waar het is een MANIER van vers voeren....

Ik denk dat je me niet helemaal goed begrepen hebt, ik corrigeer haar omdat ze zegt dat vlees geven Barf heet, en dat dit niet goed voor de hond is omdat je dan niet weet wat je hond binnenkrijgt aan percentages en verhoudingen.

Dit is allebei niet waar zoals jij ook wel weet, vlees geven is niet per definitie Barf (want er is natuurlijk ook NRV en KVV) en juist bij Barf weet je precies wàt je voert en bij KVV is de samenstelling compleet dus zijn de benodigde verhoudingen ook in orde.
Omdat de mijne jammer genoeg altijd met lange tanden eet, laat ik hem wel op korreltjes leven zoals jij zegt, maar het liefst had ik hem ook op KVV gehouden.

Ik zeg helemaal nergens dat jij je ergens in moet gaan verdiepen, ik had jou ook niet gequote.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:43

vers kost wat inlezen/onderzoek en jezelf verdiepen... maar dat is met brok hetzelfde verhaal idd.
als ik in mijn omgeving kijk zie ik mensen die er vol van overtuigd zijn dat het gros van de brokken in de supermarkten en dierenwinkels helemaal geweldig is , als ik dan zie hoe pups continu compleet uit verband groeien (kop te hoog, kont te hoog, stelten waar ze geen raad mee weten , groeipijnen die ik nog steeds meer bij brok voorbij zie komen dan met correct vers...
iedereen zou zich moeten verdiepen in wat ze hun dier te eten geven, helaas zie ik die verdieping meer bij ver voerders dan bij brokvoerders, hoewel het bij brokvoerders ook wel groeiende is gelukkig.

maar zeggen dat vers slecht is, of brok slecht is op basis van degenen die hun dier ondoordacht voeden is hetzelfde als zeggen dat veganistisch een baby op laten groeien niet kan, omdat er ooit eens een stel was dat hun kind om die reden op appelsap liet opgroeien en de baby dat niet heeft overleefd, heeft niets met veganisme te maken, maar alles met stupiditeit
zo heeft het slecht opgroeien niet direct iets met brok, of met vers te maken, vaak wel met slecht doordacht voeren,
en nee, idd een hond is geen wolf...maar als ik het gros van de makkelijk verkrijgbare brokken bekijk, denken ze bij de brokkenboeren wel dat mijn hond een kip of knaagdier is , dat lijkt me het andere uiterste

mijn ervaring is ook een op en top gezonde hond zonder groeipijnen, zeer gedoseerd groeien en een fris smoeltje, glanzende vacht en beschaafde drollen.
op en top gezond is ook bewijs van (perfecte heupen en ellebogen , nooit iets mee aan de hand qua ziek zijn en de DA is er zeer over te spreken) zijn moeder en grootmoeder ook, nestzusje welke op barf is opgegroeid is ook dik in orde (ook hd en ed vrij met norberg 40 en verder een perfecte staat van dienst op gezondheids vlak. )
ander voordeel is dat ik hem ook heel makkelijk gevoerd krijg in het kader van allergietjes, zoals kip.
brok zonder kip is nog best een uitdaging, vers zonder kip is geen probleem.

maar de clou blijft, verdiep je er in , wat je ook voert

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:08

ashley1 ,oww ik zie het nu,had verkeerd gelezen..i'm sorry!!! :oo

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:03

liedje89 schreef:
ashley1 schreef:

Of gewoon omdat vlees natuurlijk al heel veel vocht bevat en droge brokken natuurlijk per definitie heel weinig vocht bevatten :)* . Volgens mij zijn brokken meer dan 95% droge stof terwijl vlees misschien wel voor meer dan de helft uit water bestaat. Als jij een bak rozijnen leeg eet heb je waarschijnlijk achteraf ook meer behoefte om te drinken als na een bak druiven . Als je nu frolic was gaan voeren dan komt het waarschijnlijk wel van het zout maar bij royal canin zal dat wel mee vallen.

Hier drinken ze heel normaal met RC. Niks teveel.

Zijn altijd van die vooroordelen. Vleeshonden stinken niet, enz. Nou onze ongezonde brokken honden glanzen, stinken niet, poepen hooguit 2 x per dag en ook weinig en vast. Tanden zijn schoon en gezond. Haast niet mogelijk met brok. :')