Help hond blijft veel te mager iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:32

danzzz schreef:
xSCWx schreef:
Maar ik heb je nog steeds geen antwoord op de vraag zien geven: waarom geef je niet simpelweg meer voer?
Hoeveel gram krijgt ze nu?

Maar eigenlijk moet je voeren op gevoel. Heeft de hond meer nodig? Dan geef je meer.
Ik ben nooit afgegaan op de grammen die op een pak staan want geen enkele hond is hetzelfde. Alles hangt af van karakter, beweging en spijsvertering.

Ik ben inderdaad tegen het exacte aantal grammen geven van wat er op de zak staat. Ik snap ook niet hoe je erbij komt dat ik tegen voeren op gevoel ben :+

Laat ik het zo zeggen, aangezien je niet wil zeggen hoeveel gram ze krijgt: had het nodig geweest, had mijn hond 3x per dag een kilo vlees gehad... (Nou wilde ze op haar dunst niet meer 1200 gram op een dag eten helaas)
Zeker inderdaad niet onbeperkt voeren.
Zorg ervoor dat je hond niet schrokt (anti schrokbak) en dat ze 1,5 a 2 uur na het voeren rust houdt. Het is geen garantie maar de kans is kleiner op een maagtorsie.
Ik lees dat de gemiddelde richtlijn 350 gram brokken Jarco per dag is. Dan krijgt ze dus 350 x 3 = 1050 gram en nog 1 kilo vlees. Als ze dat écht krijgt, is er zeer waarschijnlijk iets anders aan de hand. Lintworm, stress, snelle schildklier?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 07:14

Als je nu al veel meer geeft dan de aangegeven hoeveelheid en het doet niks. Dan kun je toch constateren dat dit niet de juiste brok is voor deze hond. Of ben ik nu weer blond :o? .

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:49

Jennyj01 schreef:
Als je nu al veel meer geeft dan de aangegeven hoeveelheid en het doet niks. Dan kun je toch constateren dat dit niet de juiste brok is voor deze hond. Of ben ik nu weer blond :o? .

Ben ik het wel mee eens, je kunt verwachten dat een voedingsdeskundige van een bepaald merk altijd dat merk aan zal raden. Wie weet zit er iets in waar de hond overgevoelig op reageert, dat kost ook heel veel energie.

Als iets na een geruime tijd nog niet werkt; iets anders proberen zou ik denken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:01

waarom probeer je niet eens een granenvrije brok? het kan een intolerantie voor granen zijn waardoor ze de rest niet goed op neemt

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 17:54

Jennyj01 schreef:

Klopt zeker daarom ben ik ook van caro croc naar natural choice gegaan en van daar weer naar planet pet en daarna naar jarco.

Alleen moet je het wel de kans geven iets te doen, minimaal 2 zakken opmaken (20 kg). Dit is in ieder geval wat ik van de DA mee gekregen heb als informatie omdat elke week een andere brok geen zode aan de dijk zet.

Ik heb de DA al gebeld alleen was de juiste DA niet aanwezig voor de vragen dus bel ik morgen even terug om precies te weten waar ze nou op getest is.

Mocht ook deze zak geen verschil gaan uitmaken ga ik inderdaad weer opzoek naar een ander alternatief waarschijnlijk graanvrij.

sallandval

Re: Help hond blijft veel te mager iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:50

Meer dan je best kun je ook niet doen hé? Te schraal is beter dan te dik!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:26

Onze teef bleef ook dun en ook energie voor 10. Onze dierenarts ( na alles uitgesloten te hebben) zei dat ze gewoon meer voer nodig had dan gemiddeld. Inmiddels krijgt zij bijna een dubbele portie en gooien we er aardappel overheen. Zij is nu al weer jaren stabiel in gewicht, maar eet dus meer dan wordt aanbevolen. ook hebben wij onbeperkt brok staan, maar dat is wel iets wat wennen is. Ze at eerst de hele bak leeg tot 3 keer toe, met buikpijn als gevolg.. En nu eet ze hooguit 3 happen brok per dag en kunnen we het laten staan. Dit is voor onze teef de beste manier.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:00

Ik heb ook een duitse herder,, is een reutje van 7 maand! Vind hem erg op die van jou lijken TS!
Het is een naar probleem natuurlijk, wij hebben ook problemen met het eten. Eerst schrokte hij ook heel erg hij kwam ook uit een nestje van 7, hebben toen zo'n antischrok bak gekocht. (Hebben ze zelfs bij de action) het heeft een tijdje geholpen maar toen kreeg hij ook problemen met het eten.
Die van ons wou helemaal niet meer eten,, dus aan de rijst met witte vis.hij is toen zelfs afgevallen wat als pup niet mag. De dierenarts heeft bij hem ook niets gevonden toen.. nu eet hij soms heel schrokkerig en soms helemaal niet,, maar dat is niet zo erg. Volgens de dierenarts moesten we ons er bij neer leggen dat we nooit een dikke hond zouden hebben omdat hij heel veel verbrand. En ze zeiden ook dat herders hier vaker problemen mee hadden! Wij voeren nu royal canin,, en zijn hier ook wel over te spreken:)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:44

kimberleyepe schreef:
Ik heb ook een duitse herder,, is een reutje van 7 maand! Vind hem erg op die van jou lijken TS!
Het is een naar probleem natuurlijk, wij hebben ook problemen met het eten. Eerst schrokte hij ook heel erg hij kwam ook uit een nestje van 7, hebben toen zo'n antischrok bak gekocht. (Hebben ze zelfs bij de action) het heeft een tijdje geholpen maar toen kreeg hij ook problemen met het eten.
Die van ons wou helemaal niet meer eten,, dus aan de rijst met witte vis.hij is toen zelfs afgevallen wat als pup niet mag. De dierenarts heeft bij hem ook niets gevonden toen.. nu eet hij soms heel schrokkerig en soms helemaal niet,, maar dat is niet zo erg. Volgens de dierenarts moesten we ons er bij neer leggen dat we nooit een dikke hond zouden hebben omdat hij heel veel verbrand. En ze zeiden ook dat herders hier vaker problemen mee hadden! Wij voeren nu royal canin,, en zijn hier ook wel over te spreken:)

Toevallig geen loopse teven in de buurt? En wat is dun/ te mager in jouw ogen? Meestal komt een hond pas op een echt stabiel gewicht rond 1,5-2 jaar. Daarvoor spelen hormonen een grote rol en die vreten letterlijk energie bij een hond die vol in ontwikkeling is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:58

geerke schreef:
heeft de dierenarts weleens gedacht aan een pancreas die niet naar behoren werkt?

Dit was ook mijn idee bij de foto. Als de pancreas het niet goed doet, schrokken ze ook enorm. Ze kunnen dan uit honger zelfs dingen willen gaan eten, die niet eetbaar zijn. Als het dat is, is dat dus best gevaarlijk.
Je kan evt. al zelf pancreaspoeder (Zymoral) bij geven, bijv 1 of 2 weken om te zien of dat verschil oplevert in eetgedrag. Voor langere tijd wel even testen bij de dierenarts !

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:13

LhinnOlijf schreef:
kimberleyepe schreef:

Toevallig geen loopse teven in de buurt? En wat is dun/ te mager in jouw ogen? Meestal komt een hond pas op een echt stabiel gewicht rond 1,5-2 jaar. Daarvoor spelen hormonen een grote rol en die vreten letterlijk energie bij een hond die vol in ontwikkeling is.

Hij was toen 4 maand, en woog ongeveer 17 kilo ofzo, dat weet ik niet uit mijn hoofd. 2weken later was hij 2 kilo lichter en je kon zijn ribben veel te erg voelen. Dus dat was zeker te dun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:21

Ga eens met deze hond naar een manueel therapeut. Wij hebben een paard gehad die veel te mager was en volgestopt werd met voer, maar niet aan kwam. Bleek dat er iets in de rug niet goed zat waardoor de spijsvertering slecht werkte en geen voedingsstoffen op kon nemen. Na de behandeling kwam ze heel snel aan en werd ze weer helemaal paard.
Het is altijd de moeite waard :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:24

Wij voeren altijd op het oog en kijken niet naar wat er op een zak staat.

Onze oude man was ook erg lastig op gewicht te houden, druk van zichzelf en ging mee met marathons. Hij kreeg oo een gegeven moment ruim het dubbele van wat een fabrikant voorschreef aan hoeveelheid. Hij kauwde ruim 800 gram per dag aan brokjes weg, naast nog ongeveer 400 gram vlees. En dat voor een hond van 25 kilo. Daarmee bleef hij netjes op gewicht.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:04

Een granenvrije brok is altijd beter dan een brok met granen. Een hond heeft helemaal geen granen nodig, wij hebben hier ook een DH reu zitten met een granen intolerantie. Hond bleef ook altijd mager en zat slecht in zijn vacht, jeukte ook veel en beet zijn hele huid open. De dierenarts kon niks vinden en sinds wij zijn overgestapt op granenvrij voer en vers vlees ( waar je dan ook nog maar om moet denken, want je mag eigenlijk geen brok en vers vlees tegelijk voeren, ik geloof dat dat met het PH in de maag te maken heeft, maar dat weet ik niet zeker). Wij voeren hier nu zo'n 4 jaar Bosch bio, hond heeft nergens meer last van, ziet er goed uit, zit perfect in zijn vacht en krabt niet tot nauwelijks meer.

Wat ook nog wel eens wil werken is de brokken weken in water, dan kan hij de stoffen meer opnemen. Als je hond alles zonder te kauwen opschrokt, en de brokken niet goed worden afgebroken en zowat heel haar lichaam weer verlaten, heeft ze bijna geen voedingsstoffen meer opgenomen, en komt ze ook niet aan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:39

Ik zou toch ook graag willen weten hoeveel de hond nu daadwerkelijk eet op een dag. Je zegt dat 1 van de 3 maaltijden vers is, en zo'n 1 a 1,5 kilo kan zijn. Dan ben ik toch benieuwd hoeveel brok ze daarnaast krijgt.

Ook zeg je dat ze uren op een dag bezig is met op de katten jagen. Het kan dan wel spel zijn, jagen gebeurd niet ontspannen. Dus of het nu gezonde of ongezonde stress is, er wordt adrenaline aangemaakt, waardoor de hond meer energie verbruikt.

Hoeveel uur slaapt de hond gemiddeld per dag?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:44

Ik heb niet alles gelezen maar is het hart gecheckt?

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 23:54

Ik zal morgen het nog een keer nawegen hoeveel ze nu precies krijgt. We hebben het uitgewogen bij de winkel met de leverancier aan de telefoon met een maatbeker (niet van het voer zelf) en gestreept hoeveel ze per keer mag hebben. Dus weeg het niet dagelijks af. Het "jagen" op de katten is inmiddels een stuk minder geworden.
Ben nu van alleen schapenvet of alleen zalfolie over gegaan op een combi.

Haar hart is beluisterd zoals ze dat normaal op controle doen.

Ze heeft zo haar dolle 5 minuten en dan is het ook een explosie van energie die ze er even uitgooit maar verder is ze lekker lui net als de andere honden. Ik zie wat dat betreft geen verschil in duur van slaap of lui zijn.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:00

Let op met de zalmolie. Zorg ervoor dat je een versie hebt met alléén Omega 3. Dat is de enige omega die de hond (mens ook trouwens ) extra bijgevoerd hoeft te krijgen. Omega 6 krijgt de hond (en wederom de mens) genoeg binnen via normaal eten en is tevens tegenhanger van omega 3. Dus als je omega 3 en omega 6 tegelijk geeft kan je net zo goed niks geven. Het heft elkaar op. Omega 9 heeft geen bewezen nut.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:14

En ook niet onbelangrijk: verplichte rust na het eten. Schrokken is ook slecht voor de vertering, gezien het lijf niet voorbereid wordt op het komende voer. Je zou het dus in een voerbal kunnen geven.

En een kip is inderdaad zo weg, maar heb je al eens een halve lamskop geprobeerd? Goedkoop, weegt zo'n 800 gram en je moet daarbij dus nog pens/spiervlees geven. Lijkt mij een prima 1,5 kilo versmaaltijd :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:22

Tamara_089 schreef:
annepaardoes schreef:
Is de hond een stresskipje? Stress vreet ook energie.

Daar heb ik ook heel erg aan gedacht omdat ze vele uren per dag besteed aan het "jagen" op de katten.... maar dat lijkt puur spel te zijn.

Ook zonder stress lijkt mij dat een flinke energievreter.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:40

Mama_Suus schreef:
Mijn hond, am staff was ook niet dik te krijgen, heb maanden met voer geleurd en was alleen maar poep aan het ruimen door de hoeveelheid voer dat hij kreeg.

Ik ben toen op advies over gegaan op Cavom, word veel aan werkhonden gegeven is mij verteld.
Met alleen dat voer kreeg ik hem mooi op gewicht.

Cavom was ook voor onze zeer actieve herder de oplossing.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 01:59

Sassol schreef:
En ook niet onbelangrijk: verplichte rust na het eten. Schrokken is ook slecht voor de vertering, gezien het lijf niet voorbereid wordt op het komende voer. Je zou het dus in een voerbal kunnen geven.

En een kip is inderdaad zo weg, maar heb je al eens een halve lamskop geprobeerd? Goedkoop, weegt zo'n 800 gram en je moet daarbij dus nog pens/spiervlees geven. Lijkt mij een prima 1,5 kilo versmaaltijd :D

Ik geef haar zelfs compleet lamshoofd incl inhoud excl ogen. Dit gaat er prima in!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:25

Tamara_089 schreef:
Sassol schreef:

Ik geef haar zelfs compleet lamshoofd incl inhoud excl ogen. Dit gaat er prima in!

En is ze daarna verzadigd? Zoja, voor hoelang?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:20

Je reageert niet op mijn vraag over de pancreas.
Het is best belangrijk.

Je kunt ook een paar dagen runderpancreas bijgeven, (zowel te koop bij slagers) als in het hondevoer Duck. Als het de pancreas is, wordt ze direct rustiger, omdat het eten wèl goed opgenomen wordt.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:08

sterregoud schreef:
Je reageert niet op mijn vraag over de pancreas.
Het is best belangrijk.

Je kunt ook een paar dagen runderpancreas bijgeven, (zowel te koop bij slagers) als in het hondevoer Duck. Als het de pancreas is, wordt ze direct rustiger, omdat het eten wèl goed opgenomen wordt.

excuus ik heb er overheen gelezen. moest ook even alles mobiel doen.
Ik ga zo gelijk even naar de slager om het te halen.

Sassol schreef:
En is ze daarna verzadigd? Zoja, voor hoelang?

Ze eet daarna nog de restjes op die de andere honden laten liggen.
Heb nog niet geprobeerd om meer te geven maar geloof goed dat ze prima nog trek heeft

Edit:

ik krijg zo de bloeduitslagen van de DA gestuurd.
Dan zie ik ook precies wat er getest is (niet dat ik er iets van zal snappen :+ maar er zullen vast mensen zijn die dit wel begrijpen)