Hondenbrokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:25

Onze hond krijgt Cavon, als pup kreeg hij puppyproplan met rijst speciaal voor atletische honden, maar vonden we vrij duur en hij werd er een beetje schraal van.

Sinds Cavon is ziet hij er een stuk beter uit en doet het er ook goed op enige nadeel is dat ie veel scheten laat..

annepaardoes

Re: Hondenbrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:57

Dog lovers gold. Zeker een aanrader. Ik heb de speciale vis variant voor mijn hond, maar de original is ook goed.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:15

Zelf goede ervaringen met Farmfood en Cavom. Ik wissel Brok en Vlees per dag. Het Vlees koop ik van Smuldier!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:22

Beste TS, heeft je hond problemen met je huidige voer?
Zo niet, dan zou ik me niet al te druk maken in jouw plaats. In tegenstelling tot wat veel beweerd wordt zijn wat granen in hondenvoer helemaal niet slecht. Dit is geen "vulmateriaal", maar een goed verteerbare energiebron.
Laat je niet gek maken...

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:56

Ik voer ook Jarco en ben daar zeer tevreden over.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:49

Kuggur schreef:
Zo niet, dan zou ik me niet al te druk maken in jouw plaats. In tegenstelling tot wat veel beweerd wordt zijn wat granen in hondenvoer helemaal niet slecht. Dit is geen "vulmateriaal", maar een goed verteerbare energiebron.

dit is dus echt onzin... een beetje granen is inderdaad niet erg. maar in de meeste broksoorten zit erg veel granen. en een hond heeft die granen niet nodig. die kunen ze moeilijker verteren. het is dus wel degelijk vulmiddel. het is een goedkope grondstof. granen bestaan voornamelijk uit koolhydraten. daar heeft een hond weinig aan. een hond heeft meer aan goedverteerbare eiwitten. granen bevatten vooral NIET goed verteerbare eiwitten. niet goed dus voor een hond.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:24

Tieme schreef:
Kuggur schreef:

dit is dus echt onzin... een beetje granen is inderdaad niet erg. maar in de meeste broksoorten zit erg veel granen. en een hond heeft die granen niet nodig. die kunen ze moeilijker verteren. het is dus wel degelijk vulmiddel. het is een goedkope grondstof. granen bestaan voornamelijk uit koolhydraten. daar heeft een hond weinig aan. een hond heeft meer aan goedverteerbare eiwitten. granen bevatten vooral NIET goed verteerbare eiwitten. niet goed dus voor een hond.

Waarom heeft een hond weinig aan koolhydraten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:03

Omdat het voor de meeste honden geldt dat ze relatief weinig energie nodig hebben (in kcal). Hierdoor is het nuttig om zo veel mogelijk hoogwaardige energie binnen te krijgen, zijnde vet en eiwitten. Pas als van deze 2 voedingsstoffen voldoende is opgenomen kan de rest van de energie gevuld worden met koolhydraten.

Ook kan een hond maar beperkt koolhydraten verteren. Des te hoger het percentage koolhydraten in het voer is, des te lager het percentage verteerde koolhydraten. Dus bijv. (geen werkelijke getallen): bij 50g koolhydraten wordt 80% verteerd, dus 40g. Bij 100g wordt slechts 60% verteerd (dus 60g). Hierdoor verteerd de hond absoluut wel meer koolhydraten (40 vs. 60), maar relatief verteerd hij ze minder (80 vs. 60).

Dit zie je dan ook extra terug in laagwaardig voer, waardoor er ontzettend veel van gegeten en uitgescheid moet worden. Ook vinden de darmbacterieën deze hoeveelheden koolhydraten maar beperkt grappig, tenminste, de goede bacterieën. Hierdoor is er bij veel koolhydraten vaak last van winderigheid, onregelmatige ontlasting, te zachte ontlasting, lagere weerstand.

Bij honden die vol in de sport staan of sowieso erg slecht op gewicht te houden zijn, blijkt dat een enkele keer koolhydraten nodig zijn om op gewicht te blijven. Maar dat is niet bepaald standaard (en deze dieren krijgen ook ruim voldoende eiwitten en vetten binnen).

Dit heb ik er eerder over geschreven (i.c.m. zo'n hond als voorbeeld):
Mizora schreef:
90% van de honden doet het prima op puur alleen vers vlees. Ze doen het niet goed op puur alleen spiervlees of orgaan, of bot. Het moet namelijk wel compleet aangeboden worden. Voor de standaard gezinnen is kvv of een goede graanloze brok daar prima voor.

Een klein deel van de honden heeft extra vezels nodig (groenten) en een klein deel heeft extra koolhydraten nodig. Dat laatste hoor ik voornamelijk bij pitbull-achtigen. Zeer gespierde honden (maar grappig genoeg tot nu toe geen herders) die slecht op gewicht te houden zijn. Er is ook een field trail labrador waarvan ik het weet. Maar dat zijn niet de standaard huis-tuin-keukenhondjes en als er over light-voer gesproken wordt, verwacht ik niet dat de hond granen nodig heeft.

Labrador (27kg) 1600 gram smuldier + 300 gram brok per dag.
http://workaholabs.nl/onewebstatic/6ee1 ... G_7727.JPG

Dit is die labrador. Wordt behoorlijk wat jachttraining mee gedaan, maar hij heeft het gewoon nodig, los van die training.

(normaal voer je 2-3% lw vlees of 1-1.5% lw brok, deze krijgt dus 6% vlees en ruim 1% brok, dus 3-4x zo veel als een normale hond).

Edit: lw = life weight = lichaamsgewicht