Hond in het gezin, om gek van te worden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:20

beatje schreef:
[***] schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik wist niet dat het vooral angst en onzekerheid was ipv dominantie. Dit is wel een ding om rekening met te houden dus, ik wil dan ook meer positief met haar gaan trainen. Ik heb net mijn rondje met haar gedaan, en ik ben met haar gaan fietsen. Ze heeft dit namelijk wel geleerd, maar we doen dit niet vaak. Het ging redelijk goed, dus ik wil wat vaker met haar gaan oefenen, ook omdat ze dan even wat energie eruit kan gooien. Toen we thuis waren heb ik haar buiten even laten wachten terwijl ik mijn fiets in de schuur zetten, en dat deed ze heel braaf dus toen heeft ze wat lekkers gekregen. Daarna heb ik haar geborsteld, wat ze niet echt leuk vind, en daarom sprong ze op het eind weg. Na veel roepen kwam ze achter de bank vandaan maar wou ze niet naar mij komen, dus heb ik het commando 'blijf' gegeven, en kon ik haar zonder grommen pakken en heb ik haar iets lekkers gegeven. Ze is echt heel enthousiast als ik laat zien of tegen haar zeg dat ze iets lekkers krijgt, als ik dan bijvoorbeeld zeg 'op je kleed en lig' vliegt ze er meteen naartoe en ploft ze neer. Net alsof ze dagen geen eten heeft gehad :') Dit moet ik dan in ieder geval in mijn voordeel gebruiken.

Ik ga vanavond ook eens zoeken naar makkelijke hersenspelletjes.

Eén tip nog,roep één of twee keer,maar niet blijven roepen.Uiteindelijk is ze niet doof ,dus als ze niet direkt komt heeft roepen geen zin.Wat je wel kan doen is haar naam roepen komt ze niet dan ga je iets doen wat ze leuke vind,je stuitert met een balletje,piept met een piep popje of schud met een doosje brokken.Of je gaat springen als een malloot.Gewoon even kijken waar ze op reageert.

Geerke heel fijn dat jou hond alleen voor een aai werkt,maar dat werkt nu eenmaal voor veel honden niet.
Ik zeg zelf altijd, ik zou ook niet gaan werken als ik geen loonzakje krijg aan de eind van de maand.Ik ga echt niet werken omdat mijn baas mij zo aardig vind.
Een dier ,hond ,paard wat dan ook ,doet iets omdat het hem wat oplevert.

ik heb al heel wat honden gehad in mijn leven,en heb er op het moment vijf...allemaal herplaatsers.Zonder koekjes opgevoed.Een hond wil niets liever dan zijn baas een plezier doen.Een aai en lief woord is vaak genoeg.Tenminste bij die 30 honden die ik heb gehad en ook nog redelijk verknipt kwamen ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:22

[***] schreef:
Daarna heb ik haar geborsteld, wat ze niet echt leuk vind, en daarom sprong ze op het eind weg. Na veel roepen kwam ze achter de bank vandaan maar wou ze niet naar mij komen, dus heb ik het commando 'blijf' gegeven, en kon ik haar zonder grommen pakken en heb ik haar iets lekkers gegeven.

Goed dat je het positief afgesloten hebt, slim ook om er een 'blijf' van te maken.
Probeer de volgende keer iets beter op de signalen van je hond te letten zodat je stopt voordat ze wegspringt. Maak van het borstelen een training ipv door te borstelen tot ze 'klaar' is.

Verder heel goed bezig, super opgepakt +:)+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:25

geerke schreef:
ik heb al heel wat honden gehad in mijn leven,en heb er op het moment vijf...allemaal herplaatsers.Zonder koekjes opgevoed.Een hond wil niets liever dan zijn baas een plezier doen.Een aai en lief woord is vaak genoeg.Tenminste bij die 30 honden die ik heb gehad en ook nog redelijk verknipt kwamen ;)

Betekend alsnog niet dat dat de beste manier is, en dat de 'koekjes' manier slechter is. Valt me op dat je in vrijwel ieder hondentopic(wat ik bezoek) waar het over positief opvoeden zegt dat koekjes 'slecht' zijn(om jouw eerder genoemde reden).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:25

geerke schreef:

Dat zal meer te maken hebben met het feit dat je waarschijnlijk zeer consequent en kalm bent. Wie weet wat jouw honden voor je zouden doen als je daar ook nog eens een koekje zo nu en dan aan toevoegt! :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:28

Sassol schreef:
geerke schreef:

Dat zal meer te maken hebben met het feit dat je waarschijnlijk zeer consequent en kalm bent. Wie weet wat jouw honden voor je zouden doen als je daar ook nog eens een koekje zo nu en dan aan toevoegt! :+

ik ga het toch eens proberen...misschien pakken ze dan de stofzuiger. :j

Klopt ik ben inderdaad erg kalm en consequent.En duidelijk.De rest gaat vanzelf.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:01

geerke schreef:

Iedereen heeft zo zijn eigen ideën en eisen aan een hond, en zijn eigen vaardigheden. Zo zul jij kunnen inschatten of je hond een aai waardeert of niet en je gedrag zo aanpassen dat de hond er iets voor wil doen. Maar dat wil niet zeggen dat je bij elke hond hetzelfde doet, of dat elke hond elke aai fijn vindt.

Bij de hond van TS lijkt er sprake van dat de hond het niet waardeert dat TS haar aanraakt, en dat TS de signalen van de hond niet (her)kent. Aaien lijkt mij -in dit geval- dus een slechte beloning.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:00

geerke schreef:
ik ben niet zo van koekjes geven,je krijgt daar van die op eten gefixeerde honden van,die alleen maar maar je handen kijken.Maar goed ieder zijn manier.Ik doe het met gewoon Braaf en een aai.

Ik gebruik ook geen voedselbeloningen bij mijn volwassen honden.
Maar deze hond heeft a. grote gedragsproblemen die gecorrigeerd moeten worden, en b. is volgens de eigenaar zeer voedselgemotiveerd.
Waarom zou je zo een voor de hand liggende motivator onbenut laten? Eenmaal gelukt de hond op het goede pad te krijgen kun je dergelijke beloningen wel weer uit faseren (of niet, maakt ook niet uit).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:08

geerke schreef:

De beste hondegeleiders zijn die ,die verder kijken als hun neus lang is.Niet ieder mens is het zelfde niet iedere hond is het zelfde.

Ik kan hier ook al mij trofeënn komen showen en vertellen hoe goed ik ben met mijn honden,daar heeft de TS niks aan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:31

beatje schreef:
geerke schreef:

De beste hondegeleiders zijn die ,die verder kijken als hun neus lang is.Niet ieder mens is het zelfde niet iedere hond is het zelfde.

Ik kan hier ook al mij trofeënn komen showen en vertellen hoe goed ik ben met mijn honden,daar heeft de TS niks aan.

dat doe je nu wel :D
Ik denk dat er pas iets zinnigs over de situatie te zeggen is als je het van dichtbij aanschouwt.Actie en reactie van hond en baasjes.

Kugger@heeft wel gelijk dat koekjes met deze hond waarschijnlijk goed werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:02

Ik gebruik ook gewoon koekjes bij mijn herder om iets nieuws aan te leren hoor, en als hij het al kent af en toe ook nog en anders gebruik ik speelgoed.. Hij is niet altijd op stem alleen te motiveren (en ook nog eens heel zinnig wat koekjes betreft) dus zeker buiten train ik met koekjes..
Mijn andere hondje heb ik idd alleen op stem alles kunnen leren.
Het ligt maar net aan de hond..
Zit het er echt goed in dan krijgt hij niet elke keer een koekje maar om het er in te krijgen en de motivatie ook vast te houden is het bij sommige honden het handigst om wel met koekjes te werken en aangezien dit hondje wel wat positieve training kan gebruiken zie ik niet in wat daar mis mee is.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:08

Dit moet niet bot over komen. .aks pup hadden jullie strenger moeten zijn. Als jullie eten ligt zij rustig ze moetweten dat jullie boven dr staan. En nog meer maar wil wwl via privé uitleggen hoe je t t beste aan kan pakken xx

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:25

[***] schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik wist niet dat het vooral angst en onzekerheid was ipv dominantie. Dit is wel een ding om rekening met te houden dus, ik wil dan ook meer positief met haar gaan trainen.

*\o/*

[***] schreef:
Ik heb net mijn rondje met haar gedaan, en ik ben met haar gaan fietsen. Ze heeft dit namelijk wel geleerd, maar we doen dit niet vaak. Het ging redelijk goed, dus ik wil wat vaker met haar gaan oefenen, ook omdat ze dan even wat energie eruit kan gooien. Toen we thuis waren heb ik haar buiten even laten wachten terwijl ik mijn fiets in de schuur zetten, en dat deed ze heel braaf dus toen heeft ze wat lekkers gekregen.

Super goed! Goed beloond ook! Een geaccepteerde beloning (dus een beloning die de hond ook echt als beloning opvat) bevestigd een positieve ervaring! Lekker door oefenen zo!

[***] schreef:
Daarna heb ik haar geborsteld, wat ze niet echt leuk vind, en daarom sprong ze op het eind weg. Na veel roepen kwam ze achter de bank vandaan maar wou ze niet naar mij komen, dus heb ik het commando 'blijf' gegeven, en kon ik haar zonder grommen pakken en heb ik haar iets lekkers gegeven.

Probeer inderdaad op te passen met het te vaak roepen naar je hondje. Zoals al eerder gezegd werd hier, ze is niet doof. Te vaak roepen zorgt voor afstomping op het commando, een beetje hetzelfde als wanneer je paard niet meer reageert op je beenhulpen en je in plaats van een duidelijker/scherpere commando (zweep bv) gewoon door blijft drijven tot hij eindelijk wat doet.

Beter is inderdaad wat beatje zegt; aandacht vragen met wat anders. Krijg je aandacht, dan haar weer roepen en uiteraard belonen. Vind het wel super van je dat je het commando blijf hebt gebruikt en je daarna positief hebt afgesloten! +:)+

[***] schreef:
Ze is echt heel enthousiast als ik laat zien of tegen haar zeg dat ze iets lekkers krijgt, als ik dan bijvoorbeeld zeg 'op je kleed en lig' vliegt ze er meteen naartoe en ploft ze neer. Net alsof ze dagen geen eten heeft gehad :') Dit moet ik dan in ieder geval in mijn voordeel gebruiken.

Juist! Altijd bekijken wat nou de juiste motivators zijn voor jou hond. En onthoud dat het nu nog niet allemaal super strak en perfect moet. Je doel is nu om het stressniveau van je hond in huis naar beneden te brengen en haar gedrag in goede banen te lijden. Finetunen kan daarna altijd nog!

En wees alsjeblieft voorzichtig met uitspraken als "ze moet weten wie boven haar staat" of "je moet haar op haar plek zetten". Met een angstig/onzekere hond kun je daar ook veel kwaad mee doen.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:36

Ik herken hier wel een aantal dingen van. Wij hebben ook een boomer en die blaft ook als er iemand langs komt, eet savonds gewoon wat stukjes vlees mee en is bang voor andere mensen met honden buiten...
Helaas moet ik mee gaan met de reactie's hiervoor.. Jij kan dit in je eentje niet gaan veranderen. Iedereen van het gezin moet hieraan mee werken. Als zij de ernst van dit gedrag niet inzien, ga jij het in je eentje niet kunnen veranderen. ;)

anneliesdj

Re: Hond in het gezin, om gek van te worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:12

Je moet helemaal opnieuw beginnen met haar, mét een GROTE zak koekjes en gedrag gaan conditioneren.
Je hondje heeft in de loop der tijd zoveel aversie opgebouwd tegen jullie en alles wat jullie van haar willen, die gaat niet luisteren alleen maar omdat jij het zegt.
Behandel haar als pup, letterlijk!, wees blij met alles wat ze doet.
Ik zou beginnen met conditioneren van een woord wat ze niet kent, op dezelfde manier als dat gebruikelijk is met clicker training (maar je hoeft geen clicker te gebruiken).