Hond blijkt mega jachtinstinct te hebben... Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cariena1

Re: Hond blijkt mega jachtinstinct te hebben... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:22

Ik heb voor mijn x onbekend met vreselijk jachtinstinct een africhtingshalsband gekocht nu kan ze los lopen en moet ik haar terugroepen en ze luistert niet krijgt ze eerst een piepje te horen en wil ze dan nog niet komen krijgt ze een klein schokje . Ik ben blij dat ik m heb gekocht en ik hoef de halsband maar om te doen en ze weet niet hoe blij ze moet zijn, Ik heb stroom niet vaak nodig

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:37

xJolien schreef:
Elise_K schreef:
Toch zou ik als ik jou was een stroomhalsband overwegen. Klinkt heel zielig, maar daardoor kun je je hond wel los laten lopen.
Als je hond normaal wel goed luistert, maar alleen bij het zien van wild of vee even "van de wereld" is en niet meer luistert naar je geroep of gefluit, dan kun je hem corrigeren dmv een trilling of een klein schokje. Vaak is dat al genoeg om hem weer terug "op de wereld" te krijgen en dat ie weer naar je luistert.

Aan de ene kant ben ik het volledig met je eens, heb ik liever dat een hond een kleine schok krijgt, dan dat er aan de riem wordt getrokken of dat er geroepen wordt en er geen reactie komt...
Maar aan de andere kant staat het me enorm tegen -O- Ik wil er een positieve koppeling van maken in plaats van een negatieve....

Lastig dilemma...

Sorry, maar leuker dan een konijn/ander wild wordt je nooit. Dus tenzij je op jachtcursus gaat waarbij je dus 'samen' kan gaan jagen en op die manier het instinct vervult, zul je toch echt een negatieve koppeling aan vast moeten maken indien de hond vertrekt tegen de gehoorzaamheid in.
Ik heb toen zelf dus voor een halsband met spray gekozen, omdat stroom me niet aanstaat. Werkte hier prima, het ging er vooral om dat ik m'n hond van een afstand kon corrigeren, wanneer stem niet werkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:41

Jachtcursus is hartstikke leuk voor baas en hond, ook als je geen jager bent
En anders vast.
Ook met een stroomband zul je op moeten voeden anders werkt dat op een gegeven moment ook niet meer

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:46

Heb zelf greyhounds en whippets gehad.
Die konden goed met andere landbouwdieren omgaan, die waren niet interessant, maar konijnen.........
Wij woonde in een buitengebied dus was er altijd wel een plek waar ik ze even lekker kon laten lopen, zeker omdat als er géén konijn was de honden voor windhonden goed konden luisteren.

Echter is het ook voor de hond in een buitengebied gevaarlijk.
Zo nam een van mijn Grey's ooit een bocht te ruim waardoor zijn achterhand tegen een boom knalde.
Flink beurs en geschaafd, op enkele plekken stond de schors van de boom in het vlees.
Een Whippet is ooit door de prikdraad heen gerend zodat er pezen spontaan waren doorgesneden.
Gelukkig zonder al te grote problemen kunnen laten opereren....maar toch.

Van een lange lijn of zelfs een E collar om de hond onder controle te houden en zijn jachtinstinct af te leren ben ik geen voorstander.
Niet alleen zijn windhonden zéér gevoelige honden, maar tevens hebben ze ook hele gevoelige nekken.
Het is niet voor niks dat deze honden speciale halsbanden dragen.....om de druk op de nek en hals beter te verdelen!!

Wat ons érg geholpen heeft is dat we contact hebben gezocht met een windhondenrenvereniging.
Daar kunnen de honden leren om op een zo veilig mogelijke manier zo gecontroleerd mogelijk lekker kunnen rennen.
Dit hoeft niet in wedstrijd verband te zijn, maar in het seizoen is er elke week wel gewoon een keer per week een training.
Waar in principe álle honden die graag rennen aan mee mogen doen als de contributie van de baan betaald wordt.

Door de week trainden ik mijn honden zo gecontroleerd mogelijk door met ze te fietsen en veel lopen, en in het weekend gingen ze naar de renbaan waar ze enkele rondjes vol gas mochten geven.
Alleen of met andere bij goed gedrag.
En of ze dat wisten!!!
Mijn honden en ik hebben hier héél veel plezier aan beleefd én reageerde nog eens beter op mij als baas ook.......voor zover je bij een windhond over een "baas " kan of wilt spreken.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 18-01-15 17:47, in het totaal 2 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:46

Kuggur schreef:
iEmmaaa schreef:
Wil iedereen mij gewoon weer even hier buiten laten en zich gewoon bezighouden met helpen van Ts?

Je kunt wel nuffig worden, maar je was het zelf die zich in de discussie mengde met een provocerende opmerking dat het geen probleem is als iemand zijn hond zich laat uitleven op andermans vee.
De naar jouw gerichte opmerkingen waren terecht én on-topic.
Niet zeuren dus.

+:)+ Precies.

@TS: lange lijn lijkt me inderdaad het handigst. En trainen. Maar als je niet zeker bent van je hond, gewoon aan de lijn houden.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:58

Kuggur schreef:
iEmmaaa schreef:
Wil iedereen mij gewoon weer even hier buiten laten en zich gewoon bezighouden met helpen van Ts?

Je kunt wel nuffig worden, maar je was het zelf die zich in de discussie mengde met een provocerende opmerking dat het geen probleem is als iemand zijn hond zich laat uitleven op andermans vee.
De naar jouw gerichte opmerkingen waren terecht én on-topic.
Niet zeuren dus.

Ho. Je moet wel goed lezen, ik heb nergens gezet dat het geen punt is dat een hond achter vee aan rent

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:07

Ik vind het bizar dat mensen africhtingsbanden aanschaffen zonder begeleiding.. Het is geen afstandsbediening..
Ook bizar om de mensen met africhtingsband barbaars te noemen, soms is het de beste oplossing (onder goede begeleiding!!)

TS, doe waar je gevoel het beste bij is. In ieder geval even niet meer loslaten en heel goed oefenen met lange lijn (meter of 20).
Ik zou je graag op weg helpen, maar ik weet niet waar je woont?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:36

iEmmaaa schreef:
Ho. Je moet wel goed lezen, ik heb nergens gezet dat het geen punt is dat een hond achter vee aan rent

Het is dus wel een punt als een hond achter vee aan rent, maar ach, voor die 2 keer per jaar dat jouw hond het doet, ga je geen maatregelen nemen. Vrijheid blijheid tenslotte.

En wat als de regels hier waren zoals in IJsla d en jouw hond dan afgeschoten mocht worden? Kan het dan wel? Je hond weg houden bij andermans vee?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:01

djinnie schreef:
iEmmaaa schreef:

Het is dus wel een punt als een hond achter vee aan rent, maar ach, voor die 2 keer per jaar dat jouw hond het doet, ga je geen maatregelen nemen. Vrijheid blijheid tenslotte.

En wat als de regels hier waren zoals in IJsla d en jouw hond dan afgeschoten mocht worden? Kan het dan wel? Je hond weg houden bij andermans vee?

Begrijp me niet verkeerd, je laat het klinken alsof ik niets aan mijn hond doe. Zoals ik heb uitgelegd heb ik heel veel met hem getraind om het beter te maken. Als pup had hij heel veel last van z'n jacht instinct. Als ik hem die ene keer helaas niet op tijd kan corrigeren krijgt hij daarna als nog op zijn kop.

De regels zijn hier niet zo dus hier ga ik ook niet op in, ik heb mijn hond prima afgericht en het kan nou eenmaal een keer gebeuren dat je iets niet snel genoeg ziet.
Ik ga het hierbij laten en wat jullie er verder van willen maken is aan jullie ;).

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:16

Ik ben heel blij dat TS wel haar verantwoordelijkheid neemt, want echt.. Ik wordt misselijk van sommige reacties hier.

Ts, heb je commando's in het spaans geleerd eigenlijk toen je daar zat? Test die eens uit als ze aan een lange lijn zit.
Wij hadden een duitse merrie die in het begin ongelofelijke voernijd had en zich niks aantrok van een nederlandse brul. Toen we in het duits begonnen snapte ze het ineens wèl :+

Ik zou dus ook wat beginnen spelen met de spaanse commando's om te zien wat ze daar op doet.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:17

Ik heb onze hond(ook spaans) een keer tussen de schapen uitgehaald. ze heeft toen zo verschrikkelijk op haar donder gehad. Daarnaast hebben we haar ook een paar keer expres kennis laten maken met schrikdraad.

Voor je hond echt achter iets aangaat, heb je een moment waarop ze verstijven en even gaan staan kijken. Dat is het moment om er iets aan te doen. Ik heb haar (met de lijn vast) geleerd dat op dat moment wegrennen straf betekend, en terug komen een beloning.

Het moment dat ze stilstaat geef je aan dat het niet mag, met een duidelijke NEE. Als ze dan toch gaat, krijgt ze een ruk aan de lijn. Als ze de aandacht los laat krijgt ze een beloning.
Ik heb haar ook geleerd dat als ik 'kijk eens' zeg, dat er dan een beloning te halen valt, dat werkt ook altijd.

Als ze het nu doet, hoef ik alleen maar heel duidelijk te zijn met DANA NEE!. Dan laat ze de aandacht meestal los, dan beloon ik haar. Als ze toch gaat lopen ben ik haar meestal kwijt. Ze geeft konijnen en vogels heel snel op. Die kan ze echt nooit te pakken krijgen. En ze pakt ze ook niet. Er zat laatst een gewonde vogel. Ze is er naar toe gerend, heeft even staan kijken en kwam toen weer terug. Maar het is dus super belangrijk dat als je met je hond loopt, je ze continue in de gaten houd. Dat je altijd dat moment een beetje voor blijft.

Maar koeien of schapen kunnen geen kant op, en die blijft ze maar op een hoekje drijven. ze is er te bang voor om ze echt te pakken. Maar ik wil graag dat die ene keer tussen de schapen bij een keer blijft. Dus altijd als ik dicht langs schapen moet, gaat ze vast.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:26

Allereerst, gebruik alstjeblieft geen stroombanden!!
Je hondje heeft jachtinstinkt, zit in het bloed. Vaak kan je hier wel mee werken, maar eruit krijg je het sowieso niet. Ik zou tot het goed onder commando staat, in ieder geval met de lange lijn gaan werken. Ik weet niet of je bekend bent met clickertraining en positief opvoeden? Ik zou daar eens in gaan verdiepen. Als hij aan de lijn iets ziet en wil jagen, maar dit afbreekt kun je hem stantepe belonen, click en iets onwijs lekkers (vlees kaas wat hij dan maar het liefste wil).
Stroombanden zijn niet meer van deze tijd, en honden die hiermee getraind worden zullen nimmer zo vrij zijn als honden die dit niet zijn. Ook weten zij dondersgoed wanneer hij deze niet om heeft en het dus wel kan. In feite straf je hem dan onwijs, omdat hij doet waar hij voor gemaakt wordt. Alsof iemand jou slaat wanneer je adem haalt of eet.
Vind het wel heel goed dat je hier hulp komt vragen!!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:45

knabbelgirl schreef:
Je hondje heeft jachtinstinkt, zit in het bloed. Vaak kan je hier wel mee werken, maar eruit krijg je het sowieso niet. Ik zou tot het goed onder commando staat, in ieder geval met de lange lijn gaan werken. Ik weet niet of je bekend bent met clickertraining en positief opvoeden? Ik zou daar eens in gaan verdiepen. Als hij aan de lijn iets ziet en wil jagen, maar dit afbreekt kun je hem stantepe belonen, click en iets onwijs lekkers (vlees kaas wat hij dan maar het liefste wil).
Stroombanden zijn niet meer van deze tijd, en honden die hiermee getraind worden zullen nimmer zo vrij zijn als honden die dit niet zijn. Ook weten zij dondersgoed wanneer hij deze niet om heeft en het dus wel kan. In feite straf je hem dan onwijs, omdat hij doet waar hij voor gemaakt wordt. Alsof iemand jou slaat wanneer je adem haalt of eet.

snap dat je het goed bedoeld, maar een Podenco/windhond hoort thuis zn baas wel, maar zodra je buiten bent zijn ze haast autistisch met beestjes bezig, of je nu clickert of knakworst voor zn hoofd houd, vers vlees is toch aantrekkelijker, dat instinct zit er zo diep in en zeker als ze in Spanje ook nog eens gejaagd hebben krijg je dat er niet meer uit, die van mij laat mijn katten thuis met rust, maar buiten zijn ze meteen doelwit/prooi, lange lijn is de enige optie, dat gedoe met schokken lijkt me niet wenselijk en ik denk ook dat de jachtdrift op een bepaald moment door de pijn heen loopt, die van mij springt rustig met haar extreemkorte haar de bramenstruiken in als ze een konijn denkt te zien of ruiken, de striemen en krassen met bloed zitten dan op d'r maakt d'r op dat moment niets uit, ik geloof wel dat dit kan werken met een pup, want dan hebben ze nog niet gejaagd en kan je ze conditioneren bij je te blijven. Roedel maakt ook niets uit, wantr ze blijft ook niet bij mn andere 3 honden, ze willen alleen dat beestje.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:11

Miepie77 schreef:
knabbelgirl schreef:

snap dat je het goed bedoeld, maar een Podenco/windhond hoort thuis zn baas wel, maar zodra je buiten bent zijn ze haast autistisch met beestjes bezig, of je nu clickert of knakworst voor zn hoofd houd, vers vlees is toch aantrekkelijker, dat instinct zit er zo diep in en zeker als ze in Spanje ook nog eens gejaagd hebben krijg je dat er niet meer uit, die van mij laat mijn katten thuis met rust, maar buiten zijn ze meteen doelwit/prooi, lange lijn is de enige optie, dat gedoe met schokken lijkt me niet wenselijk en ik denk ook dat de jachtdrift op een bepaald moment door de pijn heen loopt, die van mij springt rustig met haar extreemkorte haar de bramenstruiken in als ze een konijn denkt te zien of ruiken, de striemen en krassen met bloed zitten dan op d'r maakt d'r op dat moment niets uit, ik geloof wel dat dit kan werken met een pup, want dan hebben ze nog niet gejaagd en kan je ze conditioneren bij je te blijven. Roedel maakt ook niets uit, wantr ze blijft ook niet bij mn andere 3 honden, ze willen alleen dat beestje.

Snap ik, ik ken de honden ook. Maar daarom ook eerst aan de lange lijn, en wat ik zeg, het instinct krijg je er nimmer uit. Was het mijn hond, dan ging deze precies om die reden niet los. Maar zou ik wel aan de lijn op deze manier werken, al is het alleen maar in de hoop dat hij stopt voor de lijn 'op' is en een ruk aan de hals krijgt. Conform hoe ik het leer op mijn opleiding en toepaste bij mijn ouders hun kattenjager, andere jacht, maar toch :) En waarom aanlijnen? Ik zou het risico niet willen nemen dat het gejaagde de weg overrent en mijn hond geschept wordt
En dat deze op straat heeft geleeft maakt het inderdaad nog een stuk lastiger, hij heeft zich er waarschijnlijk ook mee in leven gehouden, dus is het instinct zelfs nog stukken erger

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:21

Ik heb een podenco en een whippet. De whippet kan prima los en de podenco ook, alleen heeft die dan soms bananen in zijn oren.. Hij loopt dat in de struiken te zoeken naar muizen en vergeet dat ik er ook nog besta. Wat ik doe is voornamelijk op plekken lopen waar geen of nauwelijks wild zit. Op een gegeven moment weten ze dat en wordt het ook minder. Mijn podenco is echt alleen nog maar bezig met muizen omdat dat het enige is wat er zit. En hij heeft er nog nooit één gevangen. Toen ik nog niet goed wist of hij los kon ging ik naar gebieden waar geen wild zat en wat ook nog omheind was. Welke omgeving zit je?

Stroomband heb ik zelf nooit gebruikt maar ken wel iemand met een whippet die dat als noodmiddel gebruikte mocht de hond er echt vandoor gaan (in de zin van dat het gevaarlijk is voor de hond of andere dieren). Dit heeft heel goed gewerkt voor haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 01:03

Mijn herder wil momenteel ook overal achteraan. Dus die zit continu aan de lijn.

Helaas is laatst 1 x de lijn geknapt. En liep gelukkig mijn vader mee. Dus die vloog over het draad achter de hond aan. Helaas had hij al wel een schaap te pakken. En paps is zo kwaad geworden. Dat hij nu niet eens meer naar een schaap om kijkt.
Met schaap was verder niks aan de hand. Gelukkig dik pak wol. Alleen erg geschrokken.

Maar heb voor in het bos of op zandpad een lijn van 5 m. Kan hij lekker beetje rondsnuffelen. En kan geen kant op (zolang de lijn niet knapt)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 12:28

PocoGaucha schreef:
Ik heb onze hond(ook spaans) een keer tussen de schapen uitgehaald. ze heeft toen zo verschrikkelijk op haar donder gehad. Daarnaast hebben we haar ook een paar keer expres kennis laten maken met schrikdraad.

Voor je hond echt achter iets aangaat, heb je een moment waarop ze verstijven en even gaan staan kijken. Dat is het moment om er iets aan te doen. Ik heb haar (met de lijn vast) geleerd dat op dat moment wegrennen straf betekend, en terug komen een beloning.

Het moment dat ze stilstaat geef je aan dat het niet mag, met een duidelijke NEE. Als ze dan toch gaat, krijgt ze een ruk aan de lijn. Als ze de aandacht los laat krijgt ze een beloning.
Ik heb haar ook geleerd dat als ik 'kijk eens' zeg, dat er dan een beloning te halen valt, dat werkt ook altijd.

Als ze het nu doet, hoef ik alleen maar heel duidelijk te zijn met DANA NEE!. Dan laat ze de aandacht meestal los, dan beloon ik haar. Als ze toch gaat lopen ben ik haar meestal kwijt. Ze geeft konijnen en vogels heel snel op. Die kan ze echt nooit te pakken krijgen. En ze pakt ze ook niet. Er zat laatst een gewonde vogel. Ze is er naar toe gerend, heeft even staan kijken en kwam toen weer terug. Maar het is dus super belangrijk dat als je met je hond loopt, je ze continue in de gaten houd. Dat je altijd dat moment een beetje voor blijft.

Maar koeien of schapen kunnen geen kant op, en die blijft ze maar op een hoekje drijven. ze is er te bang voor om ze echt te pakken. Maar ik wil graag dat die ene keer tussen de schapen bij een keer blijft. Dus altijd als ik dicht langs schapen moet, gaat ze vast.

Bedankt, hier kan ik concreet mee aan de slag. (met de rest van de tips ook hoor, maar dit is even precies het stukje wat ik nodig had)

Het moment van verstijven duurt lang bij haar gelukkig, maar ik heb er niet genoeg op geoefend aan de lijn. Dat is dus hetgene wat we nu eerst heel erg gaan doen, voordat mevrouw weer los mag.

Even voor de duidelijkheid; afkomst van de hond is onbekend, maar ik geloof niet dat ze op straat heeft geleefd. Ze is prima opgevoed (in de zin van; geen eten van tafel pakken, niet op de bank etc.), terwijl ik dat niet zelf heb gedaan.

Nederlandse commando's kent ze redelijk, Spaanse ga ik nog opzoeken.
Heb haar in korte tijd bekend gemaakt met zitten, poot geven, high five, sinds dit weekend liggen en kijk eens = beloning. Nog even door oefenen dus :)

Paarden, schapen, koeien etc. kijkt ze niet naar om, dat is niet interessant. In Spanje liepen de paarden over het erf en daar had ze geen interesse in :)
Het zijn echt de dingen die hard wegrennen of vliegen, dat is leuk natuurlijk...

In het bos weet ik zeker dat er geen kippen lopen, vogels rent ze op af, maar zodra de vogel wegvliegt is het niet meer leuk.... Dus ik heb nog steeds twijfels of ik haar in het bos niet alsnog los gooi.... Daar kan ze wel achter konijnen aan (hoewel ik die nog niet ben tegen gekomen).. Maar ze zal ze nooit te pakken krijgen, daar is ze niet handig genoeg voor (vliegt uit de bocht)...

Wat zouden jullie doen? Heb haar vanochtend vast gelaten aan de riem, maar ze is nu nog steeds aan het stuiteren in huis, met het speeltouw aankomen etc.... Ook sneu... De lange riem ga ik vanmiddag halen als de winkels open zijn :)

edit; ik woon doordeweeks in Dronten en in het weekend in Nieuwegein

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:54

dit is volgens mij een veel voorkomend probleem met opvanghonden.
Gewoon niet loslaten dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:57

Mee gaan fietsen?

Mijn herder is daar nog te jong voor. Maar om hem moe te krijgen ga ik met hem speuren. Moeten we sowieso veel oefenen. Train ipo met hem.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:04

Hier ook verschillende windhonden gehad, alledrie uit een asiel, 2 uit Spanje , 1 uit Belgie.

De whippet en galga konden prima met alle dieren, liepen tussen mijn kippen door en waren lief tegen de katten.
De grote galgo reu was een ander verhaal, kippen heb ik hem af kunnen leren, cavia's liepen niet weg dus die waren raar en liet hij ook met rust, maar konijnen heb ik er nooit uitgekregen.
Geen konijnen meer voor ons dus.

In het bos konden ze allemaal los, whippet en galga bleven altijd heel kort bij, alleen de reu liep altijd tussen het kreupelhout op een paar meter naast ons van het pad af.
Het enige wat daar zat aan wild waren konijnen maar daarvoor kreeg hij een bel om zodat al het wild ruim van te voren gewaarschuwd was en we liepen altijd rond de middag , als de konijnen sowieso niet gauw rondlopen.
Hij heeft er nooit een gevangen en ik heb hem er ook nooit achter een zien aangaan.

Ik heb gelukkig een erf met 30 are boswei dat 2 m hoog omheind is, dus hier kunnen ze naar hartelust rondcrossen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:19

Mijn moeder heeft een kruising Podenco uit Spanje (is een straathond geweest) maar die kan echt niet los, als ze wat ruikt is ze weg.
M'n moeder heeft heel wat traingen met d;r gedaan, maar weg krijgen lukt gewoon niet.
Tijdens de cursussen hebben ze dat ook gezegd, dat het vaak gewoon niet uit te trainen is.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:43

Jongens, ik heb nergens gezegd dat ik het goedkeur dat je hond achter koeien of schapen aanrent hoor.
Die van mij mogen dat ook niet doen.
Maar soms kan iets gebeuren zonder dat je erop voorbereid bent.

Ik werk met koeien, wat denken jullie dat de boer doet als de koeien naar stal moeten, maar niet willen??
Die drijft ze ook op hoor.
En schapen precies hetzelfde.
Overigens word het dan meestal nog met wat grof geweld gedaan, wat dus ook stress geeft.

En waarom zal een stroomband zielig zijn en sporen, zweep, bit niet?

Een stroomband kan zielig zijn als je hem hoog zet, tot 20 voel je er vrijwel niks van.
En ja,, ik heb het zelf gevoeld.. Om mijn nek! En ik voelde niets, maar een hond is iets gevoeliger dus die voelt dan een klein stroompje.

Jullie moeten deze stroom niet vergelijken met de hoeveelheid stroom die een stroomdraad heeft!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:06

Ik heb ook een hondje uit Spanje. Zij heeft wel op straat geleefd.

Vanaf ze hier was, ben ik onmiddellijk met gehoorzaamheidstraining begonnen. Ze mocht toen alleen los op een losloopterrein voor honden. Veldje is ong 1/4 van een voetbalveld groot en hier kon ze zich niet echt uitleven. Ik heb toen raad gevraagd op de hondenschool ivm een stroomhalsband die trillingen geeft. Deze hebben ze mij afgeraden omdat de hond toen nog vrij bang was.
Toen ze hier 2 maanden was, is ze een keertje bij mijn grootouders ontsnapt en heeft daar een kip vastgehad. Gelukkig hadden we net op tijd door dat ze buiten geraakt was.

Het heeft anderhalf jaar geduurd voor we haar durfden los te laten. We zijn aan de leiband beginnen oefenen. Elke keer dat ze keek, klein stukje beloningskoek/vlees geven. Ook het commando 'koekje' kent ze. Vanaf dat ik dit commando nu zeg, komt ze meteen naar me toe. (Voor de kom hier is ze soms met interessante geuren wel even doof.)

Ze loopt nu iets meer dan een jaar los. In het begin enkel naast het kanaal waar geen/weinig wild loopt. Daar kon ze maar 2 kanten op. Daarna uitgebreid naar een groot plein. Pas in het midden van het plein losgelaten, zodat ze niet meteen in het bos zit. Ondertussen loopt ze bijna heel de wandeling los. Wanneer ze even naar je toe komt, krijgt ze een beloning: stukje koek of een aaitje. Ook roep ik ze regelmatig op zodat ze wel aandacht aan mij blijft besteden.

Een tijd geleden zijn we een dagje naar de Ardennen geweest. Ook daar is ze los geweest. Was wel spannend. Naast een donker sparrenbos begon ze richting het bos te fixeren. Vanaf ze fixeert, gaat ze aan de leiband. Een tijdje later probeer ik haar dan weer los te laten. Meestal gaat dit goed. Wel moet je haar goed in het oog houden.
Vanaf ze durft weg sprinten, roep ik het bevel 'af' zodat ze weet dat ze moet gaan liggen. Kom hier werkt dan niet meer, af wel. Vanaf ze ligt, roep ik ze op. Ze gaat dan wel terug even aan de lijn.

Mijn ouders hebben thuis ook kippen, en deze mogen af en toe los in de tuin. Paar weken geleden hielden mijn ouders de hond voor een dagje bij. Ze is toen samen met de kippen los geweest. Ze heeft er toen niets aan gedaan, buiten er is heen kijken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:10

EarthFocus schreef:
Jongens, ik heb nergens gezegd dat ik het goedkeur dat je hond achter koeien of schapen aanrent hoor.

Ik werk met koeien, wat denken jullie dat de boer doet als de koeien naar stal moeten, maar niet willen??
Overigens word het dan meestal nog met wat grof geweld gedaan, wat dus ook stress geeft.

Ik ben een schapenhouder, op IJsland, wat betekent dat ik in de herfst schapen van het het hoogland haal met daarvoor getrainde bordercollies. Hiermee heb ik jaren ervaring.

Jij haalt twee dingen volledig door elkaar; het najagen van een ongetrainde hond die zonder enige controle van zijn eigenaar zijn jachtlust op vee botviert.
Dat is op geen enkele manier te vergelijken met het rustig, onder controle van een handler drijven van vee door een hond die hierin getraind is.

Het drijven van schapen kan inderdaad met wat minimale stress gepaard gaan, vnl als ze niet willen wat de mens/hond wil (komt hier vaak genoeg voor ;) ) En die stress daalt naar nul zodra ze gehoorzaam worden.
Dat is een heel ander nivo van stress dan de doodsangsten die ze uitstaan als ze door een ongecontroleerde hond gejaagd worden. Om nog maar te zwijgen van de beten en andere schade die ze kunnen oplopen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:16

EarthFocus schreef:

Dan zou ik maar eens heel snel een andere werkgever zoeken..
Want zowel de schapen als koeien worden hier NIET met grof geweld opgedreven, en ik ken geen enkele boer(en dat zijn er nogal wat..) waar dat wel gebeurd. Waarom zouden ze ook? 2x en de 3x steken ze hun middelvinger op en kun je helemaal zonder dieren richting huis.

Een boer die grof geweld nodig heeft om zijn dieren te drijven is geen boer :n