Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xJolien schreef:Elise_K schreef:Toch zou ik als ik jou was een stroomhalsband overwegen. Klinkt heel zielig, maar daardoor kun je je hond wel los laten lopen.
Als je hond normaal wel goed luistert, maar alleen bij het zien van wild of vee even "van de wereld" is en niet meer luistert naar je geroep of gefluit, dan kun je hem corrigeren dmv een trilling of een klein schokje. Vaak is dat al genoeg om hem weer terug "op de wereld" te krijgen en dat ie weer naar je luistert.
Aan de ene kant ben ik het volledig met je eens, heb ik liever dat een hond een kleine schok krijgt, dan dat er aan de riem wordt getrokken of dat er geroepen wordt en er geen reactie komt...
Maar aan de andere kant staat het me enorm tegenIk wil er een positieve koppeling van maken in plaats van een negatieve....
Lastig dilemma...
Kuggur schreef:iEmmaaa schreef:Wil iedereen mij gewoon weer even hier buiten laten en zich gewoon bezighouden met helpen van Ts?
Je kunt wel nuffig worden, maar je was het zelf die zich in de discussie mengde met een provocerende opmerking dat het geen probleem is als iemand zijn hond zich laat uitleven op andermans vee.
De naar jouw gerichte opmerkingen waren terecht én on-topic.
Niet zeuren dus.
Kuggur schreef:iEmmaaa schreef:Wil iedereen mij gewoon weer even hier buiten laten en zich gewoon bezighouden met helpen van Ts?
Je kunt wel nuffig worden, maar je was het zelf die zich in de discussie mengde met een provocerende opmerking dat het geen probleem is als iemand zijn hond zich laat uitleven op andermans vee.
De naar jouw gerichte opmerkingen waren terecht én on-topic.
Niet zeuren dus.
iEmmaaa schreef:Ho. Je moet wel goed lezen, ik heb nergens gezet dat het geen punt is dat een hond achter vee aan rent
djinnie schreef:iEmmaaa schreef:Ho. Je moet wel goed lezen, ik heb nergens gezet dat het geen punt is dat een hond achter vee aan rent
Het is dus wel een punt als een hond achter vee aan rent, maar ach, voor die 2 keer per jaar dat jouw hond het doet, ga je geen maatregelen nemen. Vrijheid blijheid tenslotte.
En wat als de regels hier waren zoals in IJsla d en jouw hond dan afgeschoten mocht worden? Kan het dan wel? Je hond weg houden bij andermans vee?
.
knabbelgirl schreef:Allereerst, gebruik alstjeblieft geen stroombanden!!
Je hondje heeft jachtinstinkt, zit in het bloed. Vaak kan je hier wel mee werken, maar eruit krijg je het sowieso niet. Ik zou tot het goed onder commando staat, in ieder geval met de lange lijn gaan werken. Ik weet niet of je bekend bent met clickertraining en positief opvoeden? Ik zou daar eens in gaan verdiepen. Als hij aan de lijn iets ziet en wil jagen, maar dit afbreekt kun je hem stantepe belonen, click en iets onwijs lekkers (vlees kaas wat hij dan maar het liefste wil).
Stroombanden zijn niet meer van deze tijd, en honden die hiermee getraind worden zullen nimmer zo vrij zijn als honden die dit niet zijn. Ook weten zij dondersgoed wanneer hij deze niet om heeft en het dus wel kan. In feite straf je hem dan onwijs, omdat hij doet waar hij voor gemaakt wordt. Alsof iemand jou slaat wanneer je adem haalt of eet.
Vind het wel heel goed dat je hier hulp komt vragen!!
Miepie77 schreef:knabbelgirl schreef:Allereerst, gebruik alstjeblieft geen stroombanden!!
Je hondje heeft jachtinstinkt, zit in het bloed. Vaak kan je hier wel mee werken, maar eruit krijg je het sowieso niet. Ik zou tot het goed onder commando staat, in ieder geval met de lange lijn gaan werken. Ik weet niet of je bekend bent met clickertraining en positief opvoeden? Ik zou daar eens in gaan verdiepen. Als hij aan de lijn iets ziet en wil jagen, maar dit afbreekt kun je hem stantepe belonen, click en iets onwijs lekkers (vlees kaas wat hij dan maar het liefste wil).
Stroombanden zijn niet meer van deze tijd, en honden die hiermee getraind worden zullen nimmer zo vrij zijn als honden die dit niet zijn. Ook weten zij dondersgoed wanneer hij deze niet om heeft en het dus wel kan. In feite straf je hem dan onwijs, omdat hij doet waar hij voor gemaakt wordt. Alsof iemand jou slaat wanneer je adem haalt of eet.
Vind het wel heel goed dat je hier hulp komt vragen!!
snap dat je het goed bedoeld, maar een Podenco/windhond hoort thuis zn baas wel, maar zodra je buiten bent zijn ze haast autistisch met beestjes bezig, of je nu clickert of knakworst voor zn hoofd houd, vers vlees is toch aantrekkelijker, dat instinct zit er zo diep in en zeker als ze in Spanje ook nog eens gejaagd hebben krijg je dat er niet meer uit, die van mij laat mijn katten thuis met rust, maar buiten zijn ze meteen doelwit/prooi, lange lijn is de enige optie, dat gedoe met schokken lijkt me niet wenselijk en ik denk ook dat de jachtdrift op een bepaald moment door de pijn heen loopt, die van mij springt rustig met haar extreemkorte haar de bramenstruiken in als ze een konijn denkt te zien of ruiken, de striemen en krassen met bloed zitten dan op d'r maakt d'r op dat moment niets uit, ik geloof wel dat dit kan werken met een pup, want dan hebben ze nog niet gejaagd en kan je ze conditioneren bij je te blijven. Roedel maakt ook niets uit, wantr ze blijft ook niet bij mn andere 3 honden, ze willen alleen dat beestje.
En waarom aanlijnen? Ik zou het risico niet willen nemen dat het gejaagde de weg overrent en mijn hond geschept wordtPocoGaucha schreef:Ik heb onze hond(ook spaans) een keer tussen de schapen uitgehaald. ze heeft toen zo verschrikkelijk op haar donder gehad. Daarnaast hebben we haar ook een paar keer expres kennis laten maken met schrikdraad.
Voor je hond echt achter iets aangaat, heb je een moment waarop ze verstijven en even gaan staan kijken. Dat is het moment om er iets aan te doen. Ik heb haar (met de lijn vast) geleerd dat op dat moment wegrennen straf betekend, en terug komen een beloning.
Het moment dat ze stilstaat geef je aan dat het niet mag, met een duidelijke NEE. Als ze dan toch gaat, krijgt ze een ruk aan de lijn. Als ze de aandacht los laat krijgt ze een beloning.
Ik heb haar ook geleerd dat als ik 'kijk eens' zeg, dat er dan een beloning te halen valt, dat werkt ook altijd.
Als ze het nu doet, hoef ik alleen maar heel duidelijk te zijn met DANA NEE!. Dan laat ze de aandacht meestal los, dan beloon ik haar. Als ze toch gaat lopen ben ik haar meestal kwijt. Ze geeft konijnen en vogels heel snel op. Die kan ze echt nooit te pakken krijgen. En ze pakt ze ook niet. Er zat laatst een gewonde vogel. Ze is er naar toe gerend, heeft even staan kijken en kwam toen weer terug. Maar het is dus super belangrijk dat als je met je hond loopt, je ze continue in de gaten houd. Dat je altijd dat moment een beetje voor blijft.
Maar koeien of schapen kunnen geen kant op, en die blijft ze maar op een hoekje drijven. ze is er te bang voor om ze echt te pakken. Maar ik wil graag dat die ene keer tussen de schapen bij een keer blijft. Dus altijd als ik dicht langs schapen moet, gaat ze vast.

EarthFocus schreef:Jongens, ik heb nergens gezegd dat ik het goedkeur dat je hond achter koeien of schapen aanrent hoor.
Die van mij mogen dat ook niet doen.
Maar soms kan iets gebeuren zonder dat je erop voorbereid bent.
Ik werk met koeien, wat denken jullie dat de boer doet als de koeien naar stal moeten, maar niet willen??
Die drijft ze ook op hoor.
En schapen precies hetzelfde.
Overigens word het dan meestal nog met wat grof geweld gedaan, wat dus ook stress geeft.
) En die stress daalt naar nul zodra ze gehoorzaam worden. EarthFocus schreef:Jongens, ik heb nergens gezegd dat ik het goedkeur dat je hond achter koeien of schapen aanrent hoor.
Die van mij mogen dat ook niet doen.
Maar soms kan iets gebeuren zonder dat je erop voorbereid bent.
Ik werk met koeien, wat denken jullie dat de boer doet als de koeien naar stal moeten, maar niet willen??
Die drijft ze ook op hoor.
En schapen precies hetzelfde.
Overigens word het dan meestal nog met wat grof geweld gedaan, wat dus ook stress geeft.