honden en pups uit buitenlandse stichtingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:11

Mijn ouders hebben een hondje uit Griekenland via stichting Aai. Ik vond het contact met die stichting echt heel fijn. Het hondje zelf is echt een supervriendelijk volgzaam hondje <3 . We hebben toen voor dit hondje gekozen omdat ik na 1 maand zoeken nog geen geschikt hondje voor mijn ouders op de asielsite hier in Nederland was tegengekomen.
Mijn zus heeft 2 honden uit Spanje. Ze wilde toen heel graag 2 honden tegelijk adopteren en die 2 keer dat ze iets geschikts zag in Nederland waren ze binnen 2 dagen alweer van de site. Met die betreffende stichting hebben we, helaas, niet zo'n goede ervaring. De honden kwamen aan op Schiphol en we moesten diezelfde dag naar, (bijna) de andere kant van het land, langs Schiphol, om de honden te halen. Hoezo onnodig geleur met zo'n dier als ze al een lange reis achter de rug hebben :(:) . De honden zelf zijn geweldig <3 . Ze hebben samen 2 jaar in het asiel in Spanje gezeten. De oudste was van het begin af aan een makkelijke knul, op wat neigingen om zijn vriendje te verdedigen tegen vreemde honden na dan, wat makkelijk af te leren was. :(:) . De jongste was in het begin wat onzeker, wat logisch is als je al met 3 maanden in het asiel komt en daar dan 2 jaar zit. Dat is nu, zo goed als over. Alleen vuurwerk is nog eng.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:12

Altos schreef:
Hier ook een hond uit Spanje, via greyhounds rescue holland http://www.greyhoundsrescue.nl/adoptiehonden-overzicht/. Bij de goede stichtingen worden de honden netjes gestest op de veel voorkomende ziektes. Wij wilden een hond die met katten kon en daar zijn op ons verzoek dan ook netjes uitgebreid filmpjes van gemaakt. Niets dan lof over de werkwijze van deze stichting. Weet je al wat voor soort hond je zoekt TS?

ja toevallig wel haha, ik zou heel graag een husky of een kruising ervan willen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:13

Wij van Rescue Dogs Europe!
Fijn contact. Ondertussen wel bijna 8 jaar geleden haha!
Hondje was met 4 weken op straat gevonden met zijn broertje en is 5 dagen geleden 8 jaar geworden!!

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:14

loez schreef:
Hondje was met 4 weken op straat gevonden met zijn broertje en is 5 dagen geleden 8 jaar geworden!!

leuk! gefeliciteerd nog! :D

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:19

lilydj schreef:
loez schreef:

leuk! gefeliciteerd nog! :D

Dankje!

Is het hondje van mijn moeder! Border Collie x nog iets.
Enorm lief en energiek hondje!

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:20

lilydj schreef:
ja toevallig wel haha, ik zou heel graag een husky of een kruising ervan willen.

Kijk, dan kan je de spaanse stichtingen vast overslaan ;). Veel succes met je zoektocht!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:22

Mij hond heeft zeker een rugzakje voor onze woon situatie . Maar als boerderij hond zou hij het geweldig doen. Hij is namelijk enorm waaks.
Hij heeft zusjes die extreem bang zijn, en een zusje dat hoog in de agility loopt. Het hangt dus zeker van de hond af, maar ook hoe je ermee om gaat.
Wij kregen een mailtje van de baasjes van een zusje met hoe wij onze hond zo veel zelfvertrouwen gaven. Zij moesten hun hond steeds over de drempel tillen (letterlijk). Tja...
Het hangt dus ook zeker af van hoe jij er mee omgaat.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:25

Altos schreef:
Kijk, dan kan je de spaanse stichtingen vast overslaan ;). Veel succes met je zoektocht!

Ik zal het vertellen aan mijn husky/herderkruising uit Spanje. ;) En ik heb wel meer huskykruisingen bij Sphoek gezien.

A_nouk

Re: honden en pups uit buitenlandse stichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:27

Wij hadden ook een huski herder kruising uit Spanje, had alleen niet de echte uiterlijke kenmerken van een Huski :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:28

2 jaar geleden heb ik ook een hondje geadopteerd. Ik keek ook regelmatig op de websites van stichtingen in het buitenland, zag wel vaak interessante hondjes en leuk zijn ze altijd (maar welk pupje of hondje is nu niet leuk). Ik zocht vnl een maatje voor mijn eigen hond, die toen 3 was, ik dacht er al meer dan een jaar over na, en vond de tijd wel rijp voor nummer 2. Enige waar ik over twijfelde, je ziet de hond natuurlijk niet vooraf, weet niet wat je in huis haalt, ook niet wat er met het dier gebeurt is,... wat als ze niet opschieten was de 2 de vraag. uiteindelijk besloten geen uit het buitenland te halen (daarnaast zag ik geregeld verhalen en papieren die niet klopten). Ik wou wel graag een kleiner hondje erbij, wat bij mijn andere hond pastte, moest tegen een stootje kunnen, beetje stoer zijn, liever geen lange vacht, gewoon een sterk gezond hondje, niet te oud. Pup was geen prioriteit. wel hier en daar bij wat fokkers geinformeerd want ik was uiteindelijk bij de border terrier en de parson jr terrier uitgekomen. Ik kreeg van een fokker een mailtje terug dat er een nestje was, tot ik op de website een border herplaatser zag staan, 3 jaar, netjes opgevoed, zindelijk, fijn diertje, beetje dik op dat moment. Gelijk gaan kijken, daar even uitprobeerd en meegenomen. Uiteindelijk zo veel plezier van dit diertje, hij is heel netjes opgevoed, verhaal heb ik erbij gekregen en was weinig mis mee, beestje is helemaal opengebloeid hier, netjes op gewicht ondertussen en dikke maatjes met mn andere hond. Je hoeft dus niet perse naar een asiel te gaan, maar via fok/rasverenigingen wordt ook dikwijls herplaatst, of via fokkers. Mocht je op zoek zijn naar een specifiek ras of soort.
Het heeft uiteindelijk een jaar geduurd voor we het geschikte hondje vonden, maar ik wou er geen impulsaankoop van maken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:30

Zolang de puppyfabrieken in het buitenland niet gestimuleerd worden (direct of indirect) lijkt het me prima om een hond uit het buitenland te halen, als je hier niks kan vinden dan... :+ ik heb geen ervaringen hier mee, maar genoeg bokkers wel zo te zien :D

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:34

Wij hebben ook een hondje via een stichting, zo'n geweldig dier. Luistert bijna perfect, een dankbaarder hondje zal er niet snel te vinden zijn.

Ik ben het niet eens met asiels zitten vol, dat je daarom daar moet zoeken. Ik vind dat je juist een hond moet kiezen die bij je past. In het asiel zitten niet altijd de hondjes die voldoen aan jouw verwachtingen. Denk dan aan karakter, met andere honden, katten, kinderen, de grootte en misschien ook wel vacht verzorging. Hoe meer eisen, hoe moeilijker het is om je maatje voor het leven te vinden. Ons lukte het niet om daar het hondje te vinden dat bij ons paste en als het er stond, dan kreeg ik ook altijd te horen dat er al iemand kwam kijken. En als je die niet vind in het asiel, moet je je inderdaad wel eens je blik verruimen. Het is immers ook niet de bedoeling dat je een hond neemt die uiteindelijk niet bij je past en terug komt in het asiel of van eigenaar tot eigenaar hopt.

Ik ben wel van mening dat als je denkt aan buitenlandse honden, je wel moet kiezen voor hondjes die al hier zijn in bv een gastgezin, zodat je van te voren een kennismaking kunt hebben. Sommige stichtingen die ze rechtstreeks vanuit het buitenland bij je plaatsen maken het verhaaltje soms iets mooier dan de werkelijkheid is. Of wat te doen als het karakter totaal niet is wat je zocht.

Wij hebben zelf een geweldig hondje, maar de nazorg van de stichting is vreselijk. Ons hondje hebben we opgehaald bij een pleeggezin en voldeed bijna geheel aan onze verwachtingen. Helaas had ze extreme verlatingsangst. We hebben van alles geprobeerd met gedragsdeskundige en allerlei oefeningen maanden lang. Het lukte gewoon niet. Wij voelen ons behoorlijk in de kou gezet door de stichting, de enige optie was haar terug te brengen, maar we zouden geen cent terug krijgen. Terwijl de hond ons toch wel € 400,- had gekost. We stonden dus met de rug tegen de muur en kunnen geen kant op. Of hond weg en geld kwijt of toch houden en buren ruzie. Terwijl het eigenlijk toch onze hond is, we hebben hem immers gekocht en betaald, maar door de contract kunnen we geen kant op.

Uiteindelijk hebben we dus een tweede hond er bij genomen en is het verlatingsangst probleem opgelost. Klinkt als een fijne oplossing, maar twee honden is niet onze keuze geweest. Ik werk niet eens, dus voor dat eventjes alleen voor boodschappen halen er een hele hond er bij moeten nemen. Ik wil met dit verhaal aangeven dat sommige stichtingen slechte nazorg geven en als er problemen zijn de andere kant op kijken. Mocht je een hond vinden via een stichting ga dan kijken bij het opvang adres en vraag een proeftijd aan. Google ook goed over de stichting. Er zijn er zat die wel netjes met nazorg zijn en ook mee kijken of er een goede match is.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:41

bridgetF schreef:
Wij hebben zelf een geweldig hondje, maar de nazorg van de stichting is vreselijk. Ons hondje hebben we opgehaald bij een pleeggezin en voldeed bijna geheel aan onze verwachtingen. Helaas had ze extreme verlatingsangst. .

Mag ik vragen hoe oud de hond was toen deze bij jullie aankwam?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:45

bridgetF schreef:
Ik ben wel van mening dat als je denkt aan buitenlandse honden, je wel moet kiezen voor hondjes die al hier zijn in bv een gastgezin, zodat je van te voren een kennismaking kunt hebben.

Helemaal mee eens

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:49

Natuurlijk waar, maar hoeft ook niet altijd alles te betekenen.

Hier ook kennisgemaakt met de hond, hartstikke lief beest, zou met katten kunnen en geen op of aanmerkingen. Eenmaal thuis moest hij niks van katten hebben (zacht gezegd) en had hij enorme verlatingsangst. Allemaal punten waar aan gewerkt kan worden natuurlijk, tot ie ook enorme hondagressie had (en vanuit frustratie ook niet meer veilig was naar mensen toe).

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:50

Dani schreef:
Altos schreef:

Ik zal het vertellen aan mijn husky/herderkruising uit Spanje. ;) En ik heb wel meer huskykruisingen bij Sphoek gezien.

hahaha, hier moest ik wel om lachen xd ik zag inderdaad ook laatst een huskyXherder en daar werd ik gelijk verliefd op, dat is ook de reden dat ik dit topic aangemaakt heb, jammer genoeg is die hond nu van het internet gehaald maarjah:P

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:52

Er kan altijd wat boven water komen, of de hond vanaf de geboorte in NL is of later is gekomen. Wat ik persoonlijk niet zou doen is een hond "bestellen/nemen" die nog in Verweggistan zit en waar je dus nul komma niks kennis mee hebt kunnen maken.

Dat is hetzelfde als een paard kopen vanaf een Bokt advertentie zonder deze te gaan rijden of zelfs maar te bekijken ;)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:54

Wat ik me wel af vraag, misschien een stukje onwetendheid van mij, maar ik ga de vraag toch stellen:
Waar komen de honden precies vandaan? Zijn er dan zoooo veel honden die daar op straat leven dat er zooo veel stichtingen zijn die eindeloos 'straathonden uit het buitenland' aan kunnen bieden? Komen deze honden niet direct of indirect bij 'puppyfabrieken' vandaan?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:00

Er komen honden uit heel veel landen en heel veel verschillende achtergronden. Straathonden die niet gecastreerd of gesteriliseerd zijn wil best wel vermeerderen (als je daar niets aan doet is het imho dweilen met de kraan open), honden die door de eigenaren worden gedumpt (b.v. Engelsen in Spanje die terug naar de UK gaan en de hond gewoon achterlaten) enz. In m.n. Spanje heb je ook nog de uitgekoerste windhonden.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:00

Persoonlijk zou ik niet voor een buitenlandse hond gaan, en daar zijn een aantal redenen voor;

Punt 1: Buitenlandse honden nemen ziektes mee. (Ja ze worden ingeënt en bla bla bla) Maar the bottom line is, ze kunnen nog steeds drager zijn zonder dat dit bekend is en er zijn al ziektes overgebracht door honden uit het buitenland. Ik vind dat Nederland al genoeg ziektes heeft, hier hoeven geen ziektes bij te komen.(Zoals bv die ziekte waarbij honden overlijden aan een darmparasiet, kan even niet op de naam komen)

Punt 2: Je weet niets over de hond. In Nederlandse asielen worden de honden dagelijks bekeken, er wordt mee gewandeld etc. Kortom, ze zijn al gedomesticeerd en het asiel kan je vele dingen vertellen over de hond, op deze manier kun je een hond vinden die bij jou en je situatie past. Over een hond uit het buitenland weet je niets, vaak zijn ze niet makkelijk en het is maar afwachten of ze bij jou situatie passen. Wat als dit niet het geval is? Moet hij dan weer weg? Of, je zit ermee. Maar hier zitten zowel jij als de hond niet op te wachten.

Punt 3: Het meest overduidelijke punt, er zitten zoveel honden in de Nederlandse asielen! En ook België heeft asiels die vol zitten met honden! Leuke, lieve, makkelijke en niet makkelijke, kleine, grote, oude en jonge honden die net zo graag een baasje zouden hebben als de honden uit het buitenland. Honden die het óók verdienen. Waarom een hond uit het buitenland halen, als hier genoeg hondjes zitten. De Nederlandse honden verdienen toch ook een kans?

Hoe geweldig en leuk en lief de honden die anderen uit het buitenland gehaald hebben ook zijn, het neemt niet weg dat je het probleem voor Nederland groter maakt, in plaats van oplost. Je haalt alleen maar nóg een hond hierheen, terwijl hier al genoeg honden zonder baasje zitten. Steeds meer buitenlandse honden eindigen in Nederlandse asielen..

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:01

Ik heb een hondje via een stichting van Cyprus. Ik had hele duidelijke wensen en die wensen vond ik niet terug bij de honden in de Nederlandse asiels. Ik zocht een rustige, vriendelijke ( want ik neem ze veel mee ) niet dominante hond. Ik wou een hond als gezelschap voor mijn oudere hondje van 8 en om lekker mee te nemen op buitenrit. De hond die ik kreeg zou aan die beschrijving voldoen maar ik moet eerlijk zeggen dat het me heel zwaar viel en soms nog valt om een hond om te voeden van 6 maanden die geen opvoeding heeft gehad. Afkloppen ik had haar in een week zindelijk maar alles is eng, ze deed heel lelijk tegen mijn andere hondje en katten, soms zit ze nog achter 1 van de katten aan als ik niet snel genoeg ben, ze heeft super veel beweging nodig ( de twee uur per dag die ze bij mij krijgt is absoluut niet genoeg ) en ze kan niet alleen thuis blijven want dan gaat ze slopen. Als ik niet in dezelfde ruimte ben dan zoekt ze iets om mee te spelen. Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik extreem goed opruim. MAAR de reden dat ik spijt heb van haar aanschaf is niet het werk wat ik er van heb maar ik mis de klik. Toen ik mijn andere hondje ging bezoeken in het asiel dacht ik gelijk YES deze is leuk, deze wil ik! maar met mijn nieuwe hond heb ik de klik na drie maanden nog niet. Dit is de reden dat ik nooit meer een buitenlandse hond neem, ik wil een hond waar ik iets bij voel en dat kan ik dus helaas niet op bestelling.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:05

Ik denk dat het een beetje een sprookje is dat de honden uit het buitenland op een één of andere manier allemaal veel liever en makkelijker zijn dan de honden in de asiels hier... Maar dat lees ik dus ook terug in reacties hier :+

Verder kan ik me wel vinden in de post van ZoZenn.

Rex_Rolfo, worden deze honden 'gratis' uit het buitenland gehaald, of betaalt de stichting er soms ook een bepaald bedrag voor? Als dat laatste zo is hebben we het natuurlijk gewoon over puppyfabrieken :+ Bedankt voor de uitleg verder, helder :j

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:06

lilydj schreef:
Dani schreef:

hahaha, hier moest ik wel om lachen xd ik zag inderdaad ook laatst een huskyXherder en daar werd ik gelijk verliefd op, dat is ook de reden dat ik dit topic aangemaakt heb, jammer genoeg is die hond nu van het internet gehaald maarjah:P

Haha ok, wat grappig. Er zijn natuurlijk idd meer honden/stichtingen in Spanje dan (voor) de Podenco's en de Galgo's, daar had ik even niet bij stilgestaan ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:13

Thesserd schreef:
Wat ik me wel af vraag, misschien een stukje onwetendheid van mij, maar ik ga de vraag toch stellen:
Waar komen de honden precies vandaan? Zijn er dan zoooo veel honden die daar op straat leven dat er zooo veel stichtingen zijn die eindeloos 'straathonden uit het buitenland' aan kunnen bieden? Komen deze honden niet direct of indirect bij 'puppyfabrieken' vandaan?

Ik kan alleen spreken over de stichting waar mijn hond vandaan komt, maar die komen alleen uit de stad en omgeving waar de stichting gevestigd is. Momenteel hebben ze zo'n 200 honden en 50 katten.
Mensen geven daar niks om de honden. Ze worden neergeschoten en bekogeld met stenen.
Het asiel zit momenteel zelfs zo vol dat ze geen honden meer van straat kunnen halen. Alleen de noodgevallen. Castreren daar is geen optie. Er lopen namelijk zo 2000 honden in die stad, dan gaat 1 gecastreerde hond meer of minder niks uitmaken.
In Bulgarije vindt men de honden dus verschrikkelijk, een enkeling die wel wat water of voedsel neerzet wordt uitgelachen of gehaat. Niemand die de honden daar dus helpt.

Edit: iemand hierboven noemde het niet castreren van de straathonden dweilen met de kraan open. En in Bulgarije is het dat eigenlijk ook. Bij deze stichting kijken ze naar het individu. Die ene hond die ze wel kunnen helpen.
Bulgarije is er simpelweg niet aan toe om het straathonden probleem op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 15-01-15 14:16, in het totaal 3 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:14

Mendy1984 schreef:
@Geerke

ja dat snap ik...
maar moeten wij nederlanders alles uit het "buitenland" maar een beter leven geven terwijl we hier al genoeg drama hebben?? (denkend aan al het dierenleed wat ook hier gebeurt, denkend aan die mensen die geen dak meer boven hun hoofd hebben en asielzoekers die hier wel alles krijgen)

sorry ga een beetje offtopic

En sinds wanneer betekenen een grens dat mens en dier buiten die grens minder waard zijn dan de mensen binnen onze grenzen?

Ze leven buiten Nederland, ja dus? Maakt dat ze minder hulpbehoevend? Nee toch. En moeten we ze dan maar niet helpen? Om de plek waar ze geboren zijn? Iets waar niemand wat aan kan doen, waar die geboren is. Eerst eigen land, dan de rest. Dat hoor ik zo vaak. Waarom? Omdat mens en dier in onze eigen grens meer waard zijn dan degenen daar buiten? Dat is raar..

Daarnaast los je nooit problemen in eigen land voor 100% op. Dat gaat niet lukken.. En dus zouden we nooit mens en dier in andere landen kunnen helpen. Nou, lekker dan.