Hond aanschaffen ivm veiligheid. Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Hond aanschaffen ivm veiligheid. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:46

Ik begrijp je wel, maar als je een hond hebt moet je juist in het donker en in alle omstandigheden naar buiten, waar je normaal binnen kan blijven met de deur op slot.
Ook kan een hond niet altijd overal mee naartoe en zal je toch alleen over straat moeten bijvoorbeeld, ook in het donker.
Als je zelf wat onzeker bent, zou ik beginnen met een cursus voor jezelf. Iets van zelfverdediging bijvoorbeeld. Daar leer je meer dan van je af slaan, maar ook over je houding.
Zelfs als je dan later met een hond loopt, blijft dit belangrijk.

Een hond is geen garantie voor veiligheid. Helaas weet ik 2 hele nare gevallen waar waakhonden zijn doodgeschoten bij een overval. Als mensen echt willen, zijn ze voorbereid en boeit die hond ze niks.

Als je een hond neemt, wat ik wel begrijp........Ga dan samen op cursus. Dat versterkt sowieso je band en dan heb je grotere kans dat hij voor je opkomt, ongeacht welk ras het is.

Ik loop met een Border Collie en een klein harig iets. De Border Collie is me honds trouw en heeft een grens. Maar het is die kleine haarbal die altijd voor je op zal komen. Het is geen keffertje, maar kom niet te dichtbij of niet te dreigend op me af lopen.

Er zijn echt goede tips gegeven. Bij het asiel of via het asiel kun je ook vaak cursus doen. En bij een goed asiel kunnen ze je goed adviseren. weet wel dat ze waarschijnlijk ook snel een wat stevigere hond ( qua karakter ) zullen gaan afraden bij een zgn beginner.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:01

Een aantal jaren geleden hebben wij een 3 jarige rottweiler opgevangen. Wij hadden 2 katten en toen 2 hele kleine kinderen. De hond was gewend aan kinderen en eigenlijk geen katten.

We zijn vanaf dag 1 begonnen met het samen voeren de hond in het midden en aan elke kant een kat. Natuurlijk stonden mijn man en ik erbij. Dit is eigenlijk vanaf het begin goed gegaan. De katten vonden hun eten belangrijker dan de hond terwijl de hond eerst heel dom stond te kijken. De katten zijn wel altijd de baas geweest trouwens.

Nu is de rottweiler 11 en zijn de 2 katten inmiddels overleden. Sinds een jaar een nieuwe kat. Ook een opvang beestje. Katje was 10 mnd en vond de hond niks, maar omdat de hond nergens op reageerde is dat ook goed gekomen. Vorig jaar ook een pup erbij genomen en die is opgevoed door onze rottie.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:01

Magrathea schreef:
Caesar schreef:
Misschien kun je eens rondkijken naar een oudere politiehond. Dan hoef je niet te beginnen met een pup en heb je in ieder geval op de korte termijn wat hulp. En ze zijn gewend om in actie te komen als er echt wat is.

Ik zou zekers niet als 1e hond een Ex politie hond aanschaffen. Ik heb een mix van Stabij x Golden R, als pup in huis genomen; mijn hond die beschermt mij in elke directe situatie. Dus pin je niet te veel vast aan een bepaald ras, het is puur de opvoeding en training die je de hond geeft. Wel zou ik een middelmaart tot grotere hond kiezen, met gemakkelijk leer karakter.

Als er een hond opgevoed is én echt handeld, dan is dat zo'n hond wel. Die honden zijn vaak gewoon ontzettend sociaal hoor, maar hebben gewoon een aan/uit knopje. Mijn herder heeft ook pakwerk gedaan, maar no way dat hij hier op het erf iemand bijt hoor.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:46

Ik zou eerst eens een hond lenen van iemand, als je niet van honden houd maar er wel een wil voor de veiligheid lijkt me dat een heel "stomme" reden en absoluut niet goed voor de hond. Een hond neem je om maatjes te zijn, het 4 potige harige maatje zal jou in elke situatie beschermen als je een goede band hebt, maar verwacht niet dat je een "ding" koopt die jou wel even zal beschermen omdat hij z'n voer van jou krijgt
Dus eerst kijken of het je bevalt met een leen hond voor je het besluit neemt om zelf een hond te nemen, als je het niks vind hoeft ie iedegeval niet terug naar t asiel :(

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:50

Niet zo negatief essiesilly, TS geeft toch aan dat ze honden leuk vindt. Het is gewoon een plus - plus situatie. Feit dat ze het topic opent betekend al dat ze er goed over nadenkt voor ze een hond in huis neemt en dat is alleen maar positief :)

Aangezien hier de hondenliefhebbers zitten: iemand nog plaats voor 1 of 2 Jack Russels? Moeten wegens ziekte oudere baas op korte termijn een nieuw plekje vinden. PB maar als je iets weet of zelf plaats hebt. Tijdelijke opvang (gastgezin) tot er een definitieve mand wordt gevonden is ook prima.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:52

Ik bedoel het niet negatief maar het moet geen impuls aankoop zijn die alleen maar draait om "een hond voor de veiligheid"

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:53

Sluit me bij essiesilly aan; je moet in de eerste plaats zin hebben in een hond. En goed alle pro´s en contra´s van het houden van een hond afwegen.

Zeker honden met een sterk bewakingsinstinct, die fysiek imponerend (dus sterk) zijn, zijn (meestal) niet de gemakkelijkste, en hebben een ervaren solide eigenaar nodig. Sta je daarvoor sterk genoeg in je schoenen TS?

Als het je er alleen om gaat een bescherming aan te schaffen waar je je bij gevaar achter kunt verschuilen kun je denk ik beter andere maatregelen treffen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:53

TS, mijn hond was 2,5 toen ze bij kwam en ze was geen katten gewend. Ik had toen al 2 katten in huis en zij waren ook geen honden gewend.
Ja, mijn katten hadden stress en hebben in het begin op de kast gewoond. Al snel kwamen ze weer op de vloer zolang de hond maar niet bewoog :+
Ze wennen er vanzelf aan, zeker als je een hond hebt die er niet achteraan loopt te stuiteren.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:39

Wij hadden 2 katten toen wij onze hond (impulsief van vakantie uit frankrijk :') ) naar huis mee namen. Hij was denk ik 4/5 maanden. Mijn ene kat ging sinds die dag voor 4 jaar boven wonen, en dan via daar door het kattenluik, en mijn andere kat overleed daarna, maar dat lag niet aan de hond. Maar toen Wolf 3,5 jaar was dnek ik zo, namen we er een kitten bij die nu echte vriendjes met hem is, en zij heeft ook kittens gekregen waarvan we er 1 hebben gehouden die samen met hem is opgegroeid die nu ook besties met hem is haha. We zijn nu verhuisd en nu de kat die eerst boven leefde geen mogelijkheid meer heeft om naa rboven te gaan gaat het prima samen met de hond, deze loopt ook niet meer achter ze aan etc.
Kortom: als ze nergens heen kunnen wennen ze vanzelf aan elkaar.
Ohja, Wolf is een DH en is best waaks, hij gaat ook altijd mee naar de voordeur maar wel kwispelend :') hij is ook echt een kindervriend en ik kan gewoon op de grond naast hem gaan liggen en dan likt hij me helemaal onder haha.
Maar hij heeft ook wel eens jongens die in onze voortuin op onze trampoline gingen springen afgeschrikt door enkel heeel hard te blaffen, nou die kwamen niet meer terug!
Beetje lang bericht geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik zou in jouw geval echt wel een hond nemen, het is echt fijn!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:50

Wij hebben ooit de kruising Stafford/Bull mastiff overgenomen die mijn oom en tante uit het asiel gehaald hadden. Oom werd terminaal ziek en wilde graag dat de hond een fijnen plek kreeg.
Bij mijn oom en tante maakte hij alle katten dood die er op het erf liepen, eigen katten of katten van de buren.
Wij hadden toen dus twee katten, die waren een hond gewend
Eerst onder strikt toezicht bij elkaar, alleen je werd er zo zenuwachtig van dat we bang waren dat gevoel over te brengen.
Uiteindelijk hond aan de verwarmingsbuis vast geknoopt, katten erbij gelaten met vlucht mogelijkheid.
Wij zelf huis uit.
Ging prima. Sindsdien grote kattenvriend.
Vreemd volk was een ander verhaal, kon hem nooit zonder toezicht buiten op erf laten lopen. Hij was veel te beschermend naar ons toe.
Uiteindelijk af laten maken omdat ie een uitval naar een jochie van een jaar of 8 deed, die met zijn ouders bij ons aan de deur stond.
Doe de deur open, hond vliegt er tussen door, loopt langs ouders en zusje en zou zo die jongen grijpen. Niets gebeurd, maar toch.
Acuut DA gebeld en de hond af laten maken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:01

Ik heb een duitse dog van 80 kilo. Ik woon alleen achteraf en vrijstaand. Hij zorgt ervoor dat ik mij heel veilig voel. Hij slaapt in huis en als ik savonds buiten ben om de paarden nog te verzorgen dan gaat hij mee. Hij is een echter erfwaker. Er komt niemand zo maar door het hek op het erf of het huis in. Hij is zeer indrukwekkend.
Ik heb hem niet genomen voor de veiligheid maar achteraf heeft hij mij dat gevoel dus wel gegeven. In de buurt loopt menigeen een blokje om, omdat ze weten dat ik King heb.(mijn erf werd nog wel eens als sluiproute gebruikt, naar een achterliggende weg). Ik ben het wel eens met andere reacties dat je savonds hem wel uit moet laten. Weet niet of je een tuin hebt? Je kan er ook voor kiezen om hem laat alleen even in de tuin te laten. Idd ben je minder flexibel. Een hond kan je niet zo maar een dag en nacht alleen laten en dat kan met katten wel. Ik zou je overigens niet zo maar een DD aanraden, omdat het een ras is waar je heel goed over na moet denken voor dat je die aanschaft. Groot lomp en duur in onderhoudt.
Vraag je af of degene die jou kwaad zou willen doen, tegen gehouden zou worden door een hond? Waarschijnlijk kan je dat wel inschatten.
Met de katten zal het wennen zijn. Ik heb ook drie kleine hondjes en die kwamen toen ik al katten had. Het gaat er vooral om dat de hond katten gewend is en er eigenlijk niet op reageert. De katten moeten kunnen weg kruipen. Het liefst op iets hoogs bv een kast.
Ik heb sinds twee maanden drie katten op mij genomen vanwege trieste omstandigheden. Ik heb de katten eerst aan het huis laten wennen en daarna savonds de hondjes in de mand in de kamer bij de katten. In het begin alleen als ik er bij was, nu gaat het al prima als ik bijvoorbeeld in de keuken ben. De katten blijven rustig zolang de honden rustig zijn. Worden de honden druk, dan gaan ze even de honden uit de weg en als ze te dicht bij komen, krijgen ze een tik.