Operatie aan legapparaat kip- ervaring gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Operatie aan legapparaat kip- ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:10

Ik zou het niet doen.
Heb ooit eens geleerd op school dat narcose voor vogels sowieso erg risicovol is. Daarnaast denk ik dat het een vrij dure operatie kan gaan worden... en misschien mislukt die dan ook nog.

Bij Dr. Pol op tv was pas ook iemand met een zieke kip, hij voelde in de buik en voelde inderdaad ook een afwijking aan het legapparaat. Die is toen afgemaakt, maar Dr. Pol heeft die kip toen die dood was opengemaakt en er zaten allemaal rotte eieren, eierschalen, ... in haar buik. Ze was dus doodziek en hij zei toen dat dit niet verholpen kon worden, ook niet met opereren. Omdat de kip al vergiftigd was van binnenin.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:52

geerke schreef:
Kun je niet eerst eens een ab kuur proberen?wie weet?

AB behandeling bij deze aandoening is onzinnig. Ergo laat het behandelplan aan de dierenarts over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:57

Wilawander schreef:
Zou het niet doen. De kans op slagen is zeer klein, de kans op het doorstaan van de narcose hetzelfde. Een hoop ellende voor de kip.
Maar wat heeft ze precies? is de legdarm geperforeerd of ontstoken? Bij dat laatste heb ik goede ervaringen met antibiotica. Kip heeft nog jaren geleefd en gelukkig niet meer gelegd want dat had fataal kunnen zijn.

dit na aanleiding van mijn post Heer Kugger@....en uiteraard in overleg met een da,waar TS ook al geweest is. -:(-

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:17

Ik zou ook antibiotica proberen en overigens bij zoiets ook een vrij normaal advies. Word ook geadviseerd in de medische boeken over kippen. Opereren overigens niet daar de kans op slagen klein is en het vaak een lijdensweg is voor de kip, wat wij als mens vaak niet (willen) zien omdat kippen zo hard zijn voor zichzelf.

Hier krijgen de kippen ook alle zorg die nodig is en ook medische zorg maar soms moeten we als mens niet teveel willen en vermenselijken. Wij kunnen zeggen dat iets pijn doet, de kip niet. Soms moet men realistisch zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 06:54

Wilawander,

Narcose blijft altijd een risico voor mens en dier.
Mijn ervaring is juist dat de kip heel snel en goed uit narcose kwam: veel sneller dan ik had verwacht.
Misschien wordt het herstellend vermogen van een kip juist wel heel erg onderschat.

Natuurlijk kan een kip niet zeggen wat pijn doet, maar dat kan een konijn en paard ook niet.
Waarom de een wel opereren en de ander niet?
Argumenten dat een nieuwe kip 10 euro kost zijn voor mij geen argumenten.

Dat iets niet veel gedaan wordt, wil nog niet zeggen dat het niet mogelijk is.

Ik zou het proberen, inslapen kan altijd nog, mits de kip natuurlijk nog gewoon fit oogt, eet, drinkt en rond scharrelt. Als ze zielig ergens in een hoekje staat, volledig opgebold, zou ik het ook niet doen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:09

janouk schreef:
Wilawander,

Mijn ervaring is juist dat de kip heel snel en goed uit narcose kwam: veel sneller dan ik had verwacht.
Misschien wordt het herstellend vermogen van een kip juist wel heel erg onderschat.

Natuurlijk kan een kip niet zeggen wat pijn doet, maar dat kan een konijn en paard ook niet.

Ik zou het proberen, inslapen kan altijd nog, mits de kip natuurlijk nog gewoon fit oogt, eet, drinkt en rond scharrelt. Als ze zielig ergens in een hoekje staat, volledig opgebold, zou ik het ook niet doen.

Helemaal mee eens, echt jammer om te lezen dat de prijs van een dier tegenover medische hulp staat.
Alsof het een wegwerp product is omdat het goedkope dieren zijn.

Ik zou het wel doen als het resultaat het welzijn kan verbeteren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:40

Sorry maar ik ga echt niet een kip voor bv 150 euro laten helpen. Noem mij hard . Maar zo'n soort kip heeft al niet echt een lange levensverwachting. Deze heeft nu toch nog een mooi pensioen gehad.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:12

Furrow schreef:
janouk schreef:
Wilawander,

Helemaal mee eens, echt jammer om te lezen dat de prijs van een dier tegenover medische hulp staat.
Alsof het een wegwerp product is omdat het goedkope dieren zijn.

Ik zou het wel doen als het resultaat het welzijn kan verbeteren.

Heb ik ergens over geld en waarde gesproken???

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:43

Hallo allemaal,

Ik heb na overleg met de dierenarts besloten om onze kip in te laten slapen.
Ze heeft zo een dikke harde buik en word steeds slechter, dat ik het zelf eigenlijk ook al als een verloren zaak zie en ik vind dat ik er zelf wel 100% achter moet staan.

Vanavond ga ik haar naar de dierenarts brengen om haar in te laten slapen. |(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:02

Sterkte.
je hebt gelijk. Als zij niet fit genoeg is en de dierenarts ook geen vertrouwen heeft, is dit de meest eerlijke oplossing.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:04

Ah wat jammer TS! Maar wel heel tof van je dat je zoveel moeite hebt gedaan voor je gevleugelde vriendin :j En heeeeeeeeel veel sterkte voor vanavond :(:)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:06

Ik denk dat je de juiste keuze maakt.
Succes vanavond.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:08

Wat zonde TS, ze heeft de laatste paar maanden van haar leven een mooie tijd gehad. Heel veel sterkte vanavond!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:16

Sterkte TS :(:)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:00

Een juiste beslissing. Sterkte!!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:22

Wendybrian schreef:
Hallo allemaal :wave:

Ik zoek menen di ervaring hebben met het opereren van hun kip( :') )
Mijn kippetje , afkomstig uit de leg industrie, heeft een onstoken eier apparaat.
Nu is dit een kwaal die veel kippen krijgen als ze zoveel eieren hebben moeten leggen zoals deze kippen.

Ik he overlegd mt de vogel dierenarts en de enige optie die er overblijft om mijn kipje te redden is en operatie waarbij de buik schoongemaakt word(waarschijnlijk zitten er nu rottende eierschalen in)
Als de buik schoon is word er een stuk van het eierapparaat verwijderd en word er een inplantaat geplaatst.
Nu zit ik dus in dubio... Want ja, het is wel ' maar een kip'
En dubio twee, gaat het wel werken?
Zoals je voor kan stellen heeft de dierenarts niet zo heel veel kippen geopereerd en kon dus niet veel vertellen kwa prognose,om het nog lastiger te maken |o
Dus misschien is er iemand hier op bokt die haar kippetje heeft laten opereren :)

MIsschien een wat late reactie, maar goed. Wij hebben een stuk of acht kipjes. Een van onze kipjes had last van een soort verstopping. We hebben het even aangekeken, maar het ging niet goed. In de buurt zijn meer mensen met kippen. Die hebben we om advies gevraagd.

Een advies van de buren was om de kip in een 'badje' te doen met lauw warm water. Dus in een afwasteiltje o.i.d. Dan heel voorzichtig buikje masseren en de rommel verwijderen aan de buitenkant. Beetje bij beetje kwam het ook los van binnen. Kip was eerst wel wat verbaasd, maar vond het toch wel lekker. Het water moet je wel een paar keer verschonen, vanwege de rommel die er in komt. Daarna nog eens lekker nagespoeld met schoon (warm) water. Dan deppen met een handdoek. Even fohnen met een gewone haar fohn. Kip in doos met schoon stro, wat water en voer. Kip heeft het gered. Het was een zijdehoentje.

Je kan dit het beste met zijn twee doen. Een houdt de kip vast en de ander 'wast' en masseert. Het is belangrijk dat de kip niet te veel van slag raakt, maar als je rustig doet, en de kip kent je een beetje, is het te doen.

Een operatie is erg lastig bij een kipje. Ze zijn best kwetsbaar en klein, dus er gaat al snel wat mis. Wij hebben haar niet laten opereren. Wel advies gevraagd bij de DA, die vond het ook moeilijk om te beoordelen.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:02

Ahh wat een nare beslissing maar uit een goed hart en waarschijnlijk de beste keuze. Sterkte met het verlies en vertroetel je andere kipje maar goed! Misschien een keer extra verwennen met een blikje kattenvoer ;)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:55

Heel veel sterkte! Als je nieuwe kipjes neemt, neem er dan twee of drie bij als dat kan, dan is het niet steeds zo'n drama voor je andere kip.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:44

Bedankt allemaal, ook voor de tips.

Ik denk alleen wel dat ikeen beetje klaar ben met de kippen.
Dit is al de derde in een jaar, ik weet natuurlijk wel dat je dat nou eenmaal hebt bij ex legkippen, maar makkelijk is het niet als je steeds weer met een lege doos thuis komt:(

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:11

Ik herken je gevoel. Maar als ik dan denk aan die blije kippies, als ze voor het eerst lekker buiten scharrelen, of een stofbad nemen....ja al is het dan maar kort, ze hebben wel nog beleefd hoe het is om kip te zijn. En dan haal ik toch weer nieuwe....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:24

Heel veel sterkte, ik hoop dat je toch weer plezier kunt hebben aan je andere kippetje(s).