Katten en vuurwerk. Hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:04

Wij hebben 4 katten.
Deedjay is doodsbang en rent bij elke knal door het huis..
Lizzy is wel bang, maar blijft op haar vertrouwde plaatsje op de overloop op zolder...
Ashwin is de meest heldhaftige, je ziet aan zijn oren dat hij het ook wat spannend vindt, maar hij verplaatst zich nog prima door het huis.
Quita is mijn vriendin die altijd bij mij op zolder 'woont'. Die wordt altijd gepest door de rest en die woont dus bij mij op zolder.
Maar toen ik net de zolderdeur opendeed rende ze met een de overloop op, ondanks dat Lizzy daar zat en ze normaal gesproken dan weer hard terug rent.
Ik heb haar in mijn armen genomen en mee naar beneden genomen. Ze zit op haar vertrouwde oud-jaars-avond-plekje. Namelijk bovenop de kast in de woonkamer op een kleedje.
Hier zit ze buiten bereik van de andere katten en voor zichzelf op een veilige plek.
Ze kan redelijk ontspannen en ze blijft daar netjes zitten.
Ze is nu minder bang dan dat ze is boven op zolder.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:06

Hier de katten vanaf half 8 vanochtend niet meer gezien :( Gelukkig in de directe omgeving geen vuurwerk en ik hoop dat mijn 'wilde' monstertjes een fijn plekje aan de bosrand hebben gevonden.
Wordt laat laatste rondje meds voor een vd katten.. Hopelijk zijn ze eerder om half 2 binnen dan om half 4... Tot die tijd zit ik het ook maar saai uit te zitten op de bank..
Erg jammer, vorig jaar lagen ze tenminste nog tot 23.55 naast me op de bank..

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:06

Dit is nu de 2e jaarwisseling dat we onze katten hebben. Vorig jaar waren we niet thuis. Dit jaar wel, maar onze katten geven er niet zoveel om. De ene is altijd al erg nieuwsgierig en de ander wel sneller bang. Die duikt alleen af en toe ineen bij een hele harde knal met een lichtflits. Wij blijven hier gewoon zoals normaal doen.

@ Adinda, ik zou hem gewoon lekker laten. Hij zoekt zelf wel de plekken op die voor hem veilig voelen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:07

Mijne heren liggen lekker te maffen, zoals eigenlijk ieder jaar. Blik hopst vrolijk achter me aan als ik naar de keuken loop, in de hoop dat er iets lekkers te halen valt en kruipt dan weer lekker op de bank. Stoffer ligt opgerold en draait zich zo af en toe eens om. Als het echt hard gaat, kijken ze verstoord op om daarna weer door te maffen :+ .

Adindaa, ik sluit me bij Roosch aan. Laat 'm z'n eigen plan trekken, maar geef 'm daar wel de ruimte voor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:14

Mijn katjes reageren vanavond vooralsnog volkomen normaal. Oftewel: ze liggen naast mij decoratief te wezen. Mijn kater van 8 was wel een beetje gespannen en behoedzaam toen ik vanavond thuis kwam van mijn werk.

En rond twaalf uur gaat mijn kater zich ergens verstoppen en kijkt mijn poetie van anderhalf met grote ogen uit het raam tot het 'r te veel wordt. Dat is het moment waarop ze wat te bikken krijgen. Niet om ze af te leiden maar om de spanning er een beetje af te halen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:35

1 van mijn katten komt net nog spinnend bij mij liggen. Totaal niet bang. De andere is banger maar die kruipt wel weg in een donker hoekje.

Maaaarije

Re: Katten en vuurwerk. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:36

Hier (nog) geen paniek.
Onze oudste ligt boven te slapen, de middelste vliegt door de woonkamer met haar speeltje en de jongste loopt rustig rond.

Ze kijken wel op bij een knal, maar meer ook niet..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:38

Die van mij ligt op bed te slapen zoals iedere avond. We hebben de lamellen dicht tegen de flitsen, zodat hij kan kiezen of hij wil kijken (in de woonkamer) of niet. Hij is nooit bang geweest voor vuurwerk en komt meestal kijken, maar ik geef hem wel graag de keuze.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:41

Mijn kat is al de hele dag binnen, hij wilt gelukkig ook niet naar buiten nu. Hij ligt lekker op bed te slapen.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:45

Mijn 2 katjes liggen lekker bij ons. Af en toe kijken ze een keer op, verder geven ze geen kik. Het is hun eerste oud op nieuw.

Maak me op het moment alleen een beetje meer zorgen over mijn kat die bij de familie van mijn vriend woont. Hij is vanmiddag om 12 uur ontsnapt en sindsdien hebben ze hem niet meer gezien. Rammelen met brokjes en een zoektocht hebben niks opgeleverd. :\ Ik hoop dat hij op een veilig plekje verstopt ligt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:48

tessacheyenne schreef:
Licht aan, gordijnen dicht en alle schuilmogelijkheden open....geen extra aandacht als zij paniekerig zijn want dan bevestig je t alleen maar. Overleven het elk jaar gewoon weer. Zelf rustig blijven is het beste medicijn!

:j
Alleen laat ik in 1 kamer het licht uit, Ze moeten t idd zelf uitzoeken. Af toe wandelt er een langs, springt op schoot of komen er ineens twee poten en twee oren onder bank uit, dan zeg ik vrolijk gedag en krijgen ze een aai. Doen ze angstig, negeer ik ze. Als ik ze een paar uur niet zie kijk ik even waar ze zijn, om ze vervolgens weer met rust te laten. Als je nabijheid willen, zoeken ze die zelf wel op.

Wij hebben er 2 1 dappere (poes) en 1 schijtlaars (jeweetwelkater), die zit nu ondanks dat er al behoorlijke knallen zijn naast me. Die verdwijnt af en toe onder het bed of onder de bank. Is wel echt al een stuk bijgetrokken, vroeger zat ie te trillen als een rietje.

Grappige is dat kittens vuurwerk meestal prachtig vinden, maar het jaar erop is het ineens wél eng.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:01

Mijn kat ligt nu onder een dekentje op de bank (ja, echt :') ), op die manier voelt hij zich veilig. Hij doet het beter dan ik had verwacht. Ben bang dat hij om 00:00 wel echt even in de stress gaat schieten :\

Voorzorgsmaatregelen hier zijn trouwens muziek aan (op de tv), gordijnen dicht, en ik ben gewoon thuis voor de beestjes :) Negeren doe ik niet aan. Behandel heb gewoon zoals altijd, dus óók juist die aai over z'n bol die hij altijd krijgt. Ga zijn angst niet bevestigen, maar ga hem echt niet negeren omdat hij nu wat ongemakkelijker is, daar wordt hij echt niet beter van.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:04

Wij hebben twee katten.
De ene ligt muisstil onder de bank en de ander heeft zich verstopt in een kast met jassen.
Toen het eerste vuurwerk knalde waren ze al van slag.
Zielig hoor, ik zal blij zijn als het morgen is.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:11

Hier zijn ze echt doodsbenauwd. Ze mogen dan ook vanaf 15 uur smiddags niet meer naar buiten en heb een kattenbak binnen gezet. Ze gaan rond 22 uur naar boven in de slaapkamer met een gekookt visje. Mijn ervaring is dat ze daarna onder het bed in het verste hoekje gaan liggen. Maar blij zijn ze zeker niet.
Van mij mag dat vuurwerkverbod er ook wel komen. Ik moet niet denken aan de wilde katten, vreselijk.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:13

Bedankt voor de tips :j
Dan laat ik hem inderdaad lekker doen waar hij zich zelf veilig bij voelt.

Ik hou al niet van vuurwerk, maar nu ben ik echt blij als O&N voorbij is!

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:14

Mijn ene kat is al de hele dag buiten, is ook niet binnen gekomen voor eten.
Planning was om hem na het eten binnen te houden maar hij is sinds vanochtend al weg.
Hoop dat hij ergens een schuil plekje gevonden heeft maar vind het geen heel fijn idee.
De andere kat ligt gewoon rustig onder de kerstboom te slapen. :+

De honden vinden het ook niet heel eng, schieten misschien iets overeind af en toe maar verder niets.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:38

Hier heb ik 2 katten. De oudste is best bang voor veel dingen. De bel, de stofzuiger, vreemde mensen. Alles is eng. Als kitten vond hij het prachtig om naar te kijken. Vorig jaar vond ie het mwah. Nu niks speciaals gemerkt. Hij kijkt wel op maar verder niks vreemds. De jongste vond het vorig jaar dood eng toen heeft ie de hele avond onder de deken bij me gelegen. Vanmiddag was hij aan het grommen. Nu liggen ze op de stoelen te slapen. Ze hebben hun kussentjes met valeriaan. En verder zoeken ze het maar uit. Als ze willen knuffelen doen we dat. Willen ze dat niet doen we dat niet.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:08

Hier zijn ze nu van de drentel, maar dat heeft niets mijn eten te maken, maar alles met: 'Vrouwmens! Vrouwmens! Kom eens van die bank af! Wij willen eeeeeeteeeeeen!' :=

Zal zo inderdaad maar eens opstaan, voordat ik echt beklommen en beklauterd word.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:42

Hier zitten ze sowieso altijd binnen, dus dat scheelt al.
Andere jaren keken we gezellig met z'n allen naar het vuurwerk, dus ik denk dat het dit jaar niet veel anders gaat zijn.

De eerste keer (ze waren toen 3 maanden oud) heb ik heel bewust heel normaal gedaan. We hebben gewoon gedaan alsof de knallen er niet waren. 's Avonds voor het raam nieuwsgierig staan kijken naar alle kleuren en dingen. De katten hebben mooi ons voorbeeld gevolgd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:56

Die van ons ligt in diepe slaap. Trekt zich niks aan van de knallen :')
Afbeelding

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:56

Afbeelding
Geloof niet dat ie bang is. :+

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 23:00

Mijn kat is inmiddels bomproof. Een paar weken geleden werd ze bijvoorbeeld al bang van onbekende geluiden van de voetstappen van bezoek ofzo. En als je met de stofzuiger kwam dan rende ze meteen naar de deur. Maar nu kijkt ze niet eens op of om van een knal of lawaai, of onbekende mensen. Dus hier totaal geen problemem :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 23:15

Onze kat ligt nu gewoon te slapen. En straks sluiten we haar op in de kamer, zodat ze niet mee naar buiten kan glippen. Voor de rest besteden we geen aandacht aan haar, anders gaat ze het ook als eng ervaren.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 23:37

Hier liggen ze al de hele avond of te slapen, of naar buiten te kijken.

Ze hebben net gegeten, dan krijgt de kater het altijd nog 10 minuten op zijn heupen en moet er gerend en gek gedaan worden. Is ie net op tijd rustig voor 12 uur :+

De poes is vanmorgen nog gewoon buiten geweest. Ze begonnen in de straat alleen wat vroeg met zwaar vuurwerk. Ik weet waar ze dan zit, dus toen het rustig was heb ik haar daar opgehaald.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 23:51

Ik heb mijn kittens destijds de cd van Martin Gaus laten horen. Dwz: de vuurwerk geluiden eerst heel zachtjes afspelen in november, geleidelijk aan opvoeren etc.
Voordeel: de geluiden zelf maakten weinig indruk, vooral in de aanloop naar de eerste nieuwjaarsnacht.
Maar pal na twaalf uur "zijn de mensen echt gek", zoveel herrie maken ze hier, dus de beide dames houden zich vandaag gedeist.
Om elf uur vanmorgen het katteluik op de stand "naar binnen kan, naar buiten niet" gezet en ze bivakkeren sinds vanavond achterin de kast.