Het hebben van een hond - hoe doen mensen dat toch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:56

Allebei onregelmatig werken :'). Mn vriend en ik werken beiden in de zorg, onze diensten overlappen elkaar dus vaak. Op deze manier zitten onze honden dus niet zo vaak alleen. En als dat wel eens een dagje voorkomt overleven ze dat ook wel weer :).

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:56

Wij hebben ook een hondje. Ik ga naar school, mama gaat werken.
Maar tijd geleden werkte moeder nog in de nacht dus was ze nooit alleen, 's avonds was ik thuis, overdag was moeder thuis. Nu werkte ze een aantal maanden gewoon overdag maar maya is zeker gewend een tijdje alleen thuis te blijven en op de dagen dat ik vroeger thuis ben geef ik haar de nodige beweging. Eigenlijk is ze nooit echt alleen thuis want mijn oma en opa wonen aan ons huis dus die gaan er overdag ook wel eens naartoe en spelen met haar in de tuin. Meestal wilt ze gewoon aan het raam blijven liggen zelfs op de uitkijk naar katten en dan als een gek beginnen blaffen :+

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:58

In het nieuwe jaar gaat hij overigens overdag naar een hele lieve kennis waarvan haar dochters (7 en 13) ook mijn pony's verzorgen. Die werkt maar 2 uur per dag en heeft ook 2 honden. Hij vindt hun helemaal geweldig en zit dan dus echt maar weinig alleen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:59

RedPassion schreef:
Ik denk niet dat het kan als je (nagenoeg) fulltime werkt en alleen bent. Of beter: Het kan vast wel, maar ik vind het niet eerlijk naar het dier toe. Sowieso vind ik 1 hond nemen niet eerlijk, het zijn roedeldieren die je dus het beste met minimaal 2 houdt. Zeker als je zelf veel weg bent.

Maaaarije schreef:
Dat betekend dat de hond 2 a 3x per week een dag alleen thuis is.
We hebben bewust voor een hond gekozen die al volwassen is en alleen thuis zijn gewend was.

Maar kan de hond dan zijn behoefte al die tijd niet doen? Of is er een buitenren/uitloop?

Nee de hond kan dan niet naar buiten toe.
Mijn moeder haalt hem bijna elke dag op als ik ook aan het werk ben maar het hoeft niet.
Na het werk kan hij naar buiten maar plast dan bijna nooit gelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hoe werkt zo'n uitlaatservice eigenlijk? Onze buren aan de overkant maken ook gebruik van zo'n service, maar de hond is nooit meer dan een half uurtje weg. Zijn die looptochtjes dan zo kort?

Anoniem

sem722 schreef:
Er zijn genoeg mensen die heel de dag thuis blijven voor de hond en waarbij deze minder aandacht of wandeluren krijgt als mijn mina

Maar dat is zo'n dooddoener... Het is gewoon allebei niet ideaal. Natuurlijk kan je er best een tevreden hond om hebben, maar ik vind het geen ideale situatie. Vooral omdat (maar jij bent niet de enige uit dit topic, dus ik bedoel jou niet persoonlijk) de hond alleen gehouden wordt. Langer zonder mensen alleen thuis kan prima wanneer ze lekker kunnen wandelen en uitrazen, maar ik snap niet zo goed dat er zo veel mensen zijn die een roedeldier alleen houden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:01

Mijn moeder kan een hond hebben omdat ze redelijk wat thuis werkt, ze vaak 's middags op tijd naar huis kan (of tussendoor) en ik niet fulltime werk, waardoor ik op haar lange dagen de hond uit kan laten. In nood mag de hond mee naar het werk. Is er echt een probleem, dan brengen we haar een dag bij kennissen/vrienden die een hond hebben die ze leuk vindt. We laten haar nooit een heel dag alleen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 28-12-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:02

Wij werken allebei fulltime in het onderwijs, in de ochtend lopen we even poep en plas rondje. Mijn vriend heeft wel es een tussenuur dan gaat hij naar huis om uit te laten. In de middag als ik weer thuis ben gaat ze overal mee naar toe, bij de paarden lekker rond snuffelen met ander hondje en vaak het bos in. In het weekend mee op concours.

Mocht het in het weekend keertje voorkomen dat ze alleen moet zijn dan gaat ze naar vrienden met hondjes en die komen ook wel es bij ons.

Ik zou inderdaad iemand zoeken die in het begin (als je een pup aanschaft) iemand zoeken die tussen de middag even langs komt. Dat hebben wij ook gedaan. Nu is onze hond super zindelijk. Mocht het ooit voorkomen dat ze dat niet meer lukt, dan zoeken we dan een oplossing.

Maar onze hond is het gewend. Als wij door de weeks es een keer thuis zijn ligt dat beest alleen maar te maffen. Zo doet ze dat altijd.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:04

Cayenne schreef:
Hoe werkt zo'n uitlaatservice eigenlijk? Onze buren aan de overkant maken ook gebruik van zo'n service, maar de hond is nooit meer dan een half uurtje weg. Zijn die looptochtjes dan zo kort?

Hangt er vanaf. Die van m'n zus gaat meestal wel met de auto naar een park ofzo en gaat dan een flinke wandeling maken.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:05

Cayenne schreef:

Hier in de buurt kun je dat kiezen. Snuffel rondje of jonge honden ten rondje. Maar ook dat ze allemaal in een afgezet stuk worden gedropt voor even. Overal zit ander prijs kaartje aan.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:06

LadyMadonna schreef:
Snachts slaapt mijn hond gewoon en zit dan echt niet op aandacht te wachten ;)

Ja, dat zullen de meeste honden doen, maar dan komt de tijd dat ze overdag zitten toch ook nog bij. Ik zou er ook niet gelukkig van worden als hond zijnde om van 08.00-17.30 alleen thuis te zijn, baasje komt thuis en boodschappen doen/gaat eten maken/sporten of whatever, en om 22.00 is de aandacht al weer afgelopen want dan is het bedtijd. Ik noem maar wat tijden hè.
Ieder z'n keuze hierin.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:07

Hier 2 honden. Nu ben ik huismoeder, maar als we een dagje weg gaan hebben de honden daar geen problemen mee. Voor het weggaan gaan we uit en meteen bij thuiskomst.
Meestal liggen ze te slapen als de koning en koningin op de bank of spelen ze.

Dat ik nog werkte bleven ze gewoon alleen thuis. Ze vermaakten zich wel met speeltjes en slapen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:08

Cayenne schreef:

Het is maar waar je voor kiest. Met een grote roedel zijn ze wel langer weg, maar duurt het ophalen en thuisbrengen van de honden over het algemeen langer dan de wandeling zelf.
Individueel uitlaten zou erg kostbaar worden als je dat 1,5 puur per dag zou doen. Dat is voor de meesten mensen niet betaalbaar, dus dan is het meestal 15 of 30 minuten inderdaad.
Als de eigenaar 's ochtends, eind middag en in de avond gewoon lekker lange wandelingen maakt, is dat ook geen enkel probleem.

Als ik hierboven dan lees dat de eigenaar 's ochtends alleen een plas en poeprondje doet voor het werk, dát snap ik dan niet helemaal. Dan werk je al fulltime en komt de hond er wel erg bekaaid vanaf. Dat de hond dat 'gewend' is is een dooddoener. Er zijn ook paarden gewend om 23 uur pd in de box te staan. Daarmee is het nog niet goed?!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:13

Veel hangt af van de hond, bijvoorbeeld de jongste hier ligt echt de hele dag te maffen als een koningin op háár bank en de middelste ligt net een half uurtje en wil nu alweer naar buiten. Buiten kan ze namelijk de paarden in de gaten houden en blaffen zodra ze bewegen (toch een herder :') ). En de derde is blij als ik er ben, want dan kan hij zijn waakdienst even laten en in coma raken :+ .

De ene hond kan beter tegen alleen zijn dan de ander, maar goed, hoewel ik hele dagen werk, zou het ook mijn keuze niet zijn om een hond, in z'n uppie, minstens 8 uur per dag op te sluiten in een woning.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:15

Citaat:
Als ik hierboven dan lees dat de eigenaar 's ochtends alleen een plas en poeprondje doet voor het werk, dát snap ik dan niet helemaal. Dan werk je al fulltime en komt de hond er wel erg bekaaid vanaf. Dat de hond dat 'gewend' is is een dooddoener. Er zijn ook paarden gewend om 23 uur pd in de box te staan. Daarmee is het nog niet goed?!

Mijn hond komt er zeker niet bekaaid vanaf. Dat wij in de ochtend een rondje lopen van kwartiertje heeft te maken met de het goed is om eerst te wandelen\rennen en dan pas te eten. Onze hond is gek op eten.. Als ik nadat ze heeft geplast en gepoept niet richting huis loop rent zijzelf kei hard naar huis!! Haha ze krijgt trouwens in de ochtend haar brokjes in een bal die ze door de kamer moet rollen in het eruit te halen. Je moet je hond ook geestelijk moe maken. Door te rennen of iets krijgen ze conditie en kun je de volgende keer het dubbele rennen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:18

BelleTessa schreef:
LadyMadonna schreef:
Snachts slaapt mijn hond gewoon en zit dan echt niet op aandacht te wachten ;)

Ja, dat zullen de meeste honden doen, maar dan komt de tijd dat ze overdag zitten toch ook nog bij. Ik zou er ook niet gelukkig van worden als hond zijnde om van 08.00-17.30 alleen thuis te zijn, baasje komt thuis en boodschappen doen/gaat eten maken/sporten of whatever, en om 22.00 is de aandacht al weer afgelopen want dan is het bedtijd. Ik noem maar wat tijden hè.
Ieder z'n keuze hierin.

Hier dus van 8 tot half 5 met een half uurtje pauze waarin ik hem uitlaat. Boodschappen doe ik voor de hele week op zondag. Lange wandelingen maken en de pony's doen is mijn sport en gaat hij dus gewoon mee. S avonds gaat hij mee de slaapkamer in en ligt wanneer hij wilt in bed.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:19

Onze honden zijn nooit de hele dag alleen. Wel een paar uur. Als we een hele dag niet kunnen uitlaten, gebeurt dus bijna nooit, vragen we de buren.
Maar even een knuppel in het hoender hok gooien; al die mensen die het zo zielig vinden voor de hond?
Als je zelf de hele dag fultime werkt en het heel druk hebt, zelf ben je dan niet zielig?
de hond gaat lekker relaxt liggen vakantie vieren. Tenminste dat doen die van ons.
En als het zonnetje er is zoals nu liggen ze heerlijk voor het raam te genieten.
En als de uitlaat service ook nog eens komt om ze uit te laten, zie ik geen probleem.

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:23

Ik werk fulltime overdag en woon alleen. Ik ben wel 2 keer vroeger thuis door 36 uur werken. Mijn grootste wens is een hond. Bij mij is het welzijn van het dier het belangrijkste en daarom heb ik besloten geen hond te nemen. Als ik geheel of gedeeltelijk met pensioen ga dan komt er zeker weten een hond of ik zou de loterij moeten winnen.....

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:34

Gea99 schreef:
Onze honden zijn nooit de hele dag alleen. Wel een paar uur. Als we een hele dag niet kunnen uitlaten, gebeurt dus bijna nooit, vragen we de buren.
Maar even een knuppel in het hoender hok gooien; al die mensen die het zo zielig vinden voor de hond?
Als je zelf de hele dag fultime werkt en het heel druk hebt, zelf ben je dan niet zielig?
de hond gaat lekker relaxt liggen vakantie vieren. Tenminste dat doen die van ons.
En als het zonnetje er is zoals nu liggen ze heerlijk voor het raam te genieten.
En als de uitlaat service ook nog eens komt om ze uit te laten, zie ik geen probleem.

Je kan toch niet mensen en honden vergelijken.
Wij beleven dingen toch echt heel anders dan een hond, dat is geen vergelijking. Jij zegt dat de hond heerlijk relaxed vakantie viert, maar hoe weet je dat. Misschien verveelt je hond zich ook wel dood, weet jij veel, dat vertelt die je niet.

Nogmaals, iedereen kan er anders instaan, maar net wat iemand anders ook zei; "ja onze hond is het gewend". Maakt dat de situatie dan beter? Een paard kan het ook gewend zijn om bijna 24 uur per dag op stal te staan, maar dat maakt het dan toch niet beter voor het paard?

En als je (iedereen bedoel ik dan dus met een hond die vaak thuis zit) het idee hebt dat de hond gelukkig is, prima.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 13:03

Bedankt voor de reacties allemaal! :D. Ik zie dat veel mensen het creatief weten op te lossen! En ik ben het er wel mee eens dat de kwaliteit belangrijker is dan de kwantiteit, maar met een uurtje per dag volle aandacht ben je er toch nog niet helemaal denk ik.

Mijn ouders zijn beiden gepensioneerd en zijn dus altijd thuis, maar ze wonen helaas 120 km bij mij vandaan :+. Anders had ik de hond gewoon naar hen toe kunnen brengen.

En qua hond ben ik juist niet zo op zoek naar een kleine, rustige hond. Ik vind het heerlijk om actieve dingen met de hond te doen, waar de hond dan ook van geniet. Ik heb regelmatig op veedrijvershonden gepast en dat vond ik heerlijk, eindeloos paardrijden, wandelen en fietsen en een blije, onvermoeibare hond ernaast :D. Agility doen, zwemmen, en die heerlijke oplettendheid van ze!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:10

Hier 2 honden.
Waarvan 1 klein oud hondje van bijna 14
En een jonge grote hond van 1 jaar, dit is een type werkhond en heeft veel beweging nodig.

Als ik werk gaan de honden altijd naar mijn ouders, die wonen op 5 minuten lopen.
Daar is een afgezet weiland waar ze altijd naar buiten kunnen.
Dus mijn honden zijn vrijwel nooit alleen, af en toe eens een uurtje.
Maar het is een geluk dat mijn ouders geen eigen honden willen maar het geweldig vinden op mijn honden te passen. :)
Dagelijks ben ik wel anderhalf uur - twee en half uur aan het wandelen met de jonge hond, gehoorzaamheidscursus, jachttraining gedaan en binnenkort beginnen met behendigheid.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:11

Goof schreef:
Sheran schreef:
Jouw hond klinkt wel ideaal, Goof :).

Ik heb de makkelijkste hond van de wereld.
Mocht zij er niet meer zijn weet ik niet of ik weer een hond neem of kan nemen want ik geloof nooit dat ik weer zo'n makkelijke hond zou kunnen vinden.
Maar ze bestaan kennelijk ;)

Zo dachten wij ook over onze vorige hond. Toen zij overleed hebben we jaren getwijfeld of we een nieuwe hond konden hebben. We wilden heel graag, maar wisten niet of we ooit zo'n makkelijke hond konden krijgen.
Uiteindelijk, na heel lang wikken en wegen, een hond uit het buitenland genomen.

Deze zit 2 dagen per week van half 9 tot 4 alleen thuis en de andere dagen max. 4 uurtjes. Nooit klachten van de buren gehad dat ie zou blaffen of janken.
Net als die Goof slaapt ie ook gewoon overdag.
Als we thuis komen is hij gewoon rustig, geeft ons niet de indruk dat ie enorm nodig moet plassen. Pas halverwege de wandeling moet hij een keertje. Dat houdt ie dus ook goed op.

Zolang je een geschikt hond vindt voor alleen thuis zijn, kan het in mijn ogen prima.

Edit: zodra de temperatuur boven de 16C is gaat de achterdeur open kan hij zelf kiezen of hij binnen of buiten is. Dan kan hij dus ook gewoon zelf zijn behoefte doen in de tuin. (Wat uiteraard wordt opgeruimd, hondenpoep in de tuin is toch zo vies...)
Laatst bijgewerkt door Kaus op 28-12-14 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:13

Gea99 schreef:

Een hond is een roedeldier, gewoon niet gemaakt om hele dagen alleen te zijn. Dus ja, dat is zieliger dan dat wij gewoon moeten werken voor ons geld.

@Elke: jij bedoeld waarschijnlijk het risico op maagdraaing? Dat geld alleen voor echt grote rassen en is ook alweer enigzins achterhaald. Het geeft nog steeds geen geldig 'excuus' voor slechts een plas en poepwandelingetje voordat je gaat werken? Dan ga je wat eerder wandelen en krijgt hij daarna gewoon eten? Je hond is nu gewoon gewend dat hij na de plas en poep naar huis gaat, vandaar dat hij dan naar huis wil. Gewoon aangeleerd gedrag, mijn honden zijn nog nooit van hun leven alleen naar huis gerent.

xSCWx

Re: Het hebben van een hond - hoe doen mensen dat toch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:20

Mijn man werkt fulltime en ik doe een opleiding. Daarbij werk ik 2 dagen thuis. De 3 dagen in de week dat ik stage loop is mijn man meestal thuis, en zo niet vraag ik mijn ouders of ze de honden willen uitlaten. Het komt eigenlijk nooit voor dat ze langer dan 6u thuis zitten, dat vind ik een beetje de max.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:32

Mijn man en ik werken partime ik drie dagen hij vier. De honden zijn een of twee dagen in de week alleen ik laat ze tussen de middag in mijn pauze dan wel uit.