Nieuwe poes poept en plast in huis.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Re: Nieuwe poes poept en plast in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 08:59

Dankjewel voor je snelle reactie!

Er staat wel een kast en zonnebank, die kunnen wel blijven staan neem ik aan?
Moet ze daar gewoon de hele dag zitten dan? en moet ik af en toe even bij haar kijken?
en gewoon net zo lang daar laten tot ze weer op de bak gaat?

Als het namelijk te lang duurt ga ik met haar naar de DA.. zoals de vorige eigenaren zeiden ga ik er vanuit dat ze verder gezond is ( zo ziet ze er ook gewoon uit. )
Maar het kan natuurlijk ook dat ze door de verhuizing aan de diarree is en daarvan buikpijn oid heeft.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:01

Je zou eens een bezoekje aan een homeopathisch/ holistisch werkend DA kunnen brengen. Het is vaak toch een vorm van stress en ongemak, dus misschien voelt ze zich niet goed ( diarree hoort niet, misschien wormen?). 1 van mijn katten poept bijv. vaak naast de bak als wij een keer een nachtje weg zijn..........puur uit protest/ stress.
Bach bloesems kunnen vaak goed helpen, je kan zelf ook uit pluizen welke je nodig hebt ; goed de beschrijvingen van alle remedies lezen en dan 1 of meerdere kiezen en die, 4 druppels per remedie verdunnen in bronwater met een druppel alcohol of appelazijn, meerdere keren per dag geven.

http://www.bachrescue.nl/con_remedie_zo ... gr=7&bl=30 deze zou wel eens goed kunnen passen.

De Feliway werkt meestal erg goed, maar soms doet het niets. Er is ook een verstuiver, die kan je bijv. in de kattenbak verstuiven, dat kan helpen.
Hoe maak je de bakken schoon? Bleekmiddel is bijv. ook een oud trucje, katten willen die geur graag verdoezelen dus dan gaan ze juist op de bak!

Kan er nog een andere reden zijn dat de kat zo reageert; stress bij jullie zelf misschien? Zijn jullie net verhuisd, dat kan ook stress geven en mogelijk zijn jullie zelf nog niet 100% gewend, dat geeft de kat misschien ook een onzeker gevoel ( ik doe maar een gooi, hoor ;) ).
Ik zou de kat niet meer in de slaapkamer laten en bijv. zelfs tijdelijk 's nachts in de bench of haar eigen kamer doen met haar eigen kattenbak, met de Feliway.

Maar een goede homeopathisch werkende arts kan juist met dit soort problemen goed helpen!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 09:06

Ga je link even bekijken!

Nee we wonen hier al een aantal maanden dus dat zit wel goed verder, die kamer was gewoon een soort opslag voor spullen die nog uitgezocht moesten / naar zolder moesten.

Overdag gaat het overigens gewoon goed. op soms een ongelukje na. Het is vooral de nachten.

Overdag heb ik de slaapkamer deur ook dicht, maar omdat de hond ook op de slaapkamer slaapt kan dit in de nachten eigenlijk niet.

Of is het een idee om haar overdag gewoon in huis te laten, mits we thuis zijn.
En dan in de nachten en wanneer we weg zijn in "haar" kamertje?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:10

Maaaarije schreef:
Of is het een idee om haar overdag gewoon in huis te laten, mits we thuis zijn.
En dan in de nachten en wanneer we weg zijn in "haar" kamertje?

Dat lijkt mij een prima optie, overdag kan je haar in de gaten houden en als je weg bent en 's nachts heeft ze dan haar eigen, veilige, plek. Een fijn mandje erin, de Feliway en een schone ( naar bleek of Feliway ruikende bak) . Je kan ook kattenkruid kopen, dat vinden ze heerlijk ruiken, als je dat in "haar" kamer doet zal ze zich er nog beter op haar gemak voelen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 09:18

Ga ik dat doen, ga haar kamertje zo dan maar vast inrichten, kattenbak moet ik dan wel steeds verplaatsen maar dat geeft niet.

Ga ik straks even naar de winkel om te kijken voor kattenkruid, en in de supermarkt zoeken naar bleek.. al eens eerder naar gezocht en toen was het onvindbaar haha

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 09:31

Ohja, en dat kattenkruid, kan ik dat gewoon in het hele huis gebruiken, of alleen in haar kamertje?
Als ik het ook beneden gebruik voelt ze zich daar misschien ook meer op haar gemak?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:35

Misschien dat het opruimen van die kamer ook weer net de trigger is geweest voor haar? Hier hebben we een angsthaas die vroeger bij iedere verandering drie dagen onder de bank zat. Nieuwe stoelen? Kleed? Kerstboom? Alles was goed voor complete paniek. Inmiddels gaat het beter maar kat is inmiddels ook 10 en aan komen lopen toen hij een half jaar oud was. Mijn ervaring is ook dat opsluiten in een kleine kamer met slaapplek (liefst op een verhoging), kattenbak en eten/drinken (voer en drinken liefst zover mogelijk van kattenbak) voor de kat het beste werkte, dan kunnen ze even compleet tot rust komen. Een extra kleedje op de vensterbank was favoriet, kunnen ze vanuit een hoog punt veilig naar buiten kijken.

Kattenkruid worden ze hier trouwens compleet high en agressief van, feliway werkte goed :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:39

Kattenkruid zal je het snelst vinden bij een dierenspeciaalzaak, je kan het puur kopen of in speeltjes. Ze worden er compleet gestoord van ;) , soort van "stoned", je andere katten vinden het ook heel lekker. Je zou het in het hele huis kunnen gebruiken, maar ze gaan er soms in liggen rollen dus in de kattenbak is het minder slim en bij meer katten gaan ze er soms ruzie om maken. Dus ik zou het in haar kamertje gebruiken en kijken wat ze er van vindt.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:52

Bleek is een ander woord voor chloor.

Ik zou die oude eigenaar maar niet op zijn mooie blauwe ogen geloven en eerst een rondje dierenarts maken. Wie doet zijn kat nou weg omdat hij de poep in de tuin niet begraaft?! (ze hadden blij moeten zijn dat die het in eigen toen doet ipv bij de buren, maar dat terzijde)
Ik denk dat dit probleem zich bij de oude eigenaar ook al voordeed en dan is een medische check up geen overbodige luxe. Daarna kun je altijd nog in huis dingen aanpassen. Denk aan bv meerdere (grote) kattenbakken ipv amper 1 per kat. Zodat de kat niet op dezelfde plek hoeft te plassen als te poepen. Dit gaat namelijk tegen zijn natuurlijke gedrag in. Dat vele katten het toch op 1 bak doen is heel fijn voor de eigenaren. Maar als je de pech hebt dat de kat dit vertikt, dan is een paar extra bakken een hele simpele en soms doeltreffende oplossing.
Verder de kattenbakken idd met chloor schoonmaken maar de ongewenste plas plekken juist niet.
Deze schoonmaken met een middel wat de eiwitten in d urine afbreekt, zodat de kat het echt niet meer ruikt. Bv urine Off.

Succes, hopelijk is het probleem snel over.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 10:43

Bedankt voor jullie reacties weer :)

Dat zou misschien kunnen inderdaad, het opruimen van de kamer, ze was wel beneden maar misschien dat we toch onbewust meer herrie hebben gemaakt dan we dachten. Ze komen namelijk nooit op deze kamer, die deur zit altijd dicht.

Wat de kattenbaken betreft, ik heb er nu 3 staan, waarvan er dus 2 voor het nieuwe poesje zijn, onze andere poezen gaan hier niet op.

Feliwayverdamper hangt nu in het poezen kamertje en heb de verwarming er ook maar even een beetje aangezet.
Heb haar kussentje er liggen, breng er straks een kattenbak heen en voer. + een kleedje voor de vensterbank.

En over de oude eigenaren. Absoluut, het zou goed kunnen dat ze dit bij hun ook al deed.
We hebben namelijk met onze hond ook meegemaakt dat mensen niet eerlijk waren.
Maar ze lijken me best redelijk, ze hebben aangegeven dat als het echt niet lukt en we het probleem niet kunnen oplossen dat ze haar gewoon weer ophalen.
En ik kan me er wel iets bij voorstellen dat als de poes de hele tuin onder poept ( mee eens dat ze blij mogen zijn dat het hun tuin was ) en je kinderen elke keer weer onder de poep zitten, en misschien als ze nog jong zijn het aan hun handen krijgen en die vingers weer in hun mond stoppen oid. Dat je dan liever een ander huisje zoekt voor je poes.
Tenslotte gaan bij veel gezinnen de kinderen gewoon voor de huisdieren.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 17:55

Vandaag de hele dag goed gegaan :) Alles netjes op de bak gedaan.

Kan ik trouwens zelf ook controleren of ze ook echt gesteriliseerd is? Of moet een DA dat doen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:14

Dat is fijn om te horen! Moeilijk te controleren of ze inderdaad gesteriliseerd is; er zou dan een, vaag, litteken op haar buik moeten zitten maar of dat zichtbaar is? Ik denk dat je dat toch aan een DA moet vragen of afwachten wat er in het voorjaar gebeurt, als ze niet krols wordt is ze, waarschijnlijk, gesteriliseerd ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:20

Ik heb alleen je reacties gelezen. Ik wilde als tip geven laat haar wennen in een kleine ruimte. Of zet een bench in de kamer. Als je weggaat doe je haar erin.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:22

Litteken is niet altijd zichtbaar en zou ook keizersnede kunnen zijn.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:23

Stop nooit een kat in een bench, de stress zal enorm toenemen met alle gevolgen van dien als je hem weer uit de bench laat.
Katten worden helaas vaak ten onrechte met honden vergeleken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:35

Nou dat valt echt wel mee. Ook dat is per dier verschillend. Als je een dier niet apart kan zetten moet je iets. Ik zou mijn huis niet laten onder kakken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:36

Bench hoeft toch niet want TS kan toch een kamer vrij maken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:25

Katten kunnen om zoveel redenen onzindelijk worden, het soort bak, het soort grit, wel/niet kap met wel/niet klep, plek waar bak staat, aantal katten in huis en territorium vd katten.....
Oftewel het is even zoeken wat werkt.
Als de poep dun blijft dan naar dierenarts.

Spullen die gewassen kunnen worden weken in de biotex groen en dan in wasmachine. Voor de andere spullen Ecodor spray gebruiken. Niet schoonmaken met chloor/bleek want dan gaan ze er juist zitten, dus wel de kattenbak uitspoelen met scheutje chloor door het water.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:55

Zonnetje81 schreef:
Nou dat valt echt wel mee. Ook dat is per dier verschillend. Als je een dier niet apart kan zetten moet je iets. Ik zou mijn huis niet laten onder kakken.

Als je niets anders kunt dan een kat op die momenten in een bench stoppen moet je bedenken of de kat bij een ander thuis niet beter af is...
Gelukkig is dat bij de TS niet het geval. Er wordt zelfs een kamer vrij gemaakt. TS houdt de moet erin. Elke voortgang kent ook zijn tegenslagen en dieptepunten. 2 stappen vooruit, een stap achteruit om er daarna weer twee naar voren te nemen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 02:24

Gelukkig heb jij een huis met meerdere kamers +:)+ zouden ze beter af zijn bij jou.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 09:21

Ze heeft vannacht doorgebracht op haar eigen kamertje.
Helaas niet op de bak gepoept, en op haar kussentje geplast ..
Kussentje heeft ze al vaker op geplast, dus die laat ik maar even achterwege denk ik. Ze lag vanmorgen op het kleedje in de vensterbank.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 09:41

Zonnetje81 schreef:
Gelukkig heb jij een huis met meerdere kamers +:)+ zouden ze beter af zijn bij jou.

Zullen we het een beetje vriendelijk houden?
Je hoort mij niet zeggen dat een kat beter af is bij mij omdat ik een extra kamer klaar kan maken.
Daar heeft niet iedereen de keus toe, dat snap ik.
Maar ik heb er ook niet perse voor gekozen dat ik een kat neem die in huis poept, dat heb ik ook liever niet.
Maar ik probeer er wel een oplossing voor te zoeken.

Of dat nou in een aparte kamer is ja of nee, heeft daar weinig mee te maken.

Mocht het in het nieuwe jaar nog niet goed Zijn neem ik haar mee naar de DA. En als ze gezond is. Neem ik er genoegen mee dat ze dan misschien af en toe in huis poept.
Ik ben tenslotte degene die voor een poes gekozen heeft.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:45

Kan ook komen door de verandering, dat ze op het kussentje plast komt doordat ze daar al eerder op heeft geplast en het dus daar naar ruikt. Nieuw kussentje/ mandje dat neutraal ruikt.
Misschien toch maar even naar de Bach bloesems grijpen ( of naar een DA) want ze lijkt erg snel van slag. Maar eerst maar eens een paar dagen proberen, ze zal nu weer aan de nieuwe situatie moeten wennen.
Je kan simpel beginnen met de Rescue Remedy van Bach, dat zou hier wel eens heel goed kunnen helpen!
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... ach-rescue

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 09:48

Die indruk heb ik ook, daarom laat ik haar nu maar gewoon op haar kamertje zitten.. Overdag gaat het namelijk wel goed, dus hopelijk ook daar.
Ik had ook nog gekeken naar kattenkruid, maar dat hadden ze niet.

Moet ik die bloesem bestellen? En hoe werkt dat precies??
Ah, zie dat je je post gewijzigd hebt, zal het straks even doorlezen!