Hond moet op dieet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 17:30

Er zitten nog andere rassen in, die onbekend zijn. Moeder was een kruising van een Mudi en een afvalbakje waar dus weet ik veel hoeveel rassen in kunnen zitten. Maar moeder was sowieso deels Mudi, en dat is dus een herder.

Vader is volledig Pumi, dat is dus ook het herder en terrier gedeelte. Hoewel het nooit bewezen is dat er terrier in de Pumi is gefokt, maar er zijn vermoedens. Daarnaast als ik zo naar haar kijk, zit er gewoon terriër in, al dan wel of niet van de Pumi's kant. Verder, de Pumi is een herderras. Dus dat bedoel ik met een herder/terrier mengelmoes.

Maar het is dus een mengelmoesje met van alles en nog wat, dus wat er precies inzit. Alleen de Mudi en Pumi zijn bekend. Pumi zie ik er ook zeker wel in terug. Het andere deel van moederskant is onbekend en daar kan het bonte dan misschien vandaan komen.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 18:19

MyWishMax schreef:
Bonen kan je idd geven, maar liever niet uit blik. Die zijn meestal wel erg zout, dus liever zelf even koken en dan geven.

Beste mywishmax. Dan ben ik wel benieuwd hoe je daar bij komt? Dit advies komt van een dierenarts dus het lijkt me dat zij dat wel weten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 19:39

Een dierenarts heeft niet uitgebreid geleerd voor voedingsadviezen, dus nee ik ga er niet zomaar van uit dat een da dat weet. Daarnaast is het beter om niet teveel zout te voeren, dus liever zelf koken dan uit blik.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:05

MyWishMax schreef:
Een dierenarts heeft niet uitgebreid geleerd voor voedingsadviezen, dus nee ik ga er niet zomaar van uit dat een da dat weet. Daarnaast is het beter om niet teveel zout te voeren, dus liever zelf koken dan uit blik.

Mee eens (ik studeer zelf ook diergeneeskunde) maar jij kan niet zien of deze dierenarts wel wat meer interesse heeft voor voeding en er al meer over weet dan de gemiddelde DA. Ik zou dus een advies van de DA niet zomaar afslaan.

Echter zou ik zelf ook niet uit blik geven, simpelweg omdat die al slap gekookt zijn hihi. En het vocht geeft ook onnodige smaak af en toevoegingen. De bonen dienen 1 doel: dat is een vol gevoel geven. Zelf heb ik wel wat neer interesse in voeding. Scheer dus niet alle DA's over 1 kam.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 07:58

Als je je hond normale hoeveelheden gaat geven van een eerste klas voer ipv de frolic zul je zien dat hij binnen een paar weken op gewicht is. Daar hoef je helemaal niks ingewikkeld aan te doen. Gewoon een beetje geduld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 08:17

Yipee schreef:
MyWishMax schreef:

Mee eens (ik studeer zelf ook diergeneeskunde) maar jij kan niet zien of deze dierenarts wel wat meer interesse heeft voor voeding en er al meer over weet dan de gemiddelde DA. Ik zou dus een advies van de DA niet zomaar afslaan.

Echter zou ik zelf ook niet uit blik geven, simpelweg omdat die al slap gekookt zijn hihi. En het vocht geeft ook onnodige smaak af en toevoegingen. De bonen dienen 1 doel: dat is een vol gevoel geven. Zelf heb ik wel wat neer interesse in voeding. Scheer dus niet alle DA's over 1 kam.

Ik had het over de bonen uit blik. Niet over helemaal geen bonen.

LhinnOlijf

Re: Hond moet op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:53

Kijk voor de gein eens naar de ingrediëntenlijst op zo'n potje/ blikje met sperziebonen ;) Dat opent de ogen waarschijnlijk wel.
Sowieso eens wat vaker naar ingrediëntenlijstjes kijken is geen verkeerd idee. Dan weet je wat je je hond voert + je wordt bewuster in was en waarom je het voert.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:38

Fantastisch toch altijd dat de experts hier altijd op bokt zitten!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:54

Omdat het bokt is, betekent niet dat er geen experts zitten. Het betekent wel dat niet iedereen experts zijn.

Ik zou sperziebonen uit blik ook niet aanraden, wel zelf gekookt (diepvries of vers), uit blik in ieder geval uitspoelen om zo veel mogelijk zout te verwijderen. Sommige dierenartsen blijven erg in het verleden hangen. Pas ook een dierenarts die lammetjespap in geitenmelk aanraadde bij een hond die afviel. Niet na verschillende dingen geprobeerd te hebben, maar als eerste. Dat zou niet mijn eerste keuze zijn (en ja, ik kan het mijn mijn studie onderbouwen. Vanuit mijn studie komen er een hoop mensen bij bedrijven als Mars (van Pedigree, Nutro Choice, Royal Canin, Sheba, Wiskas, Perfect Fit en Cesar o.a.) bij de diervoeding terecht. En Agrobs, Agruniek-rijnvallei, etc).) Dat maakt dat advies niet fout, maar in mijn ogen niet de beste keuze.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:25

DARF is een prima KVV, mocht je nou een keer zonder zitten kun je prima een keer Smuldier voeren. Met vers vlees voeren moet je vooral niet te moeilijk doen, immers stond je hond hiervoor op Frolic wat totaal niet voldoet aan de eisen van een carnivoor. Dus waarom ineens op de letter kijken als je over gaat op KVV?

Iets wat ik wel aan zou raden is om voor je hond een 'recreatiebot'/kauwstaaf te hebben liggen. Met KVV hoeven ze niet te kauwen, dus worden er geen tanden gepoetst. En dan krijg je langzaamaan tandplak.
Maar dat zou ik met brok ook aanraden, daar een brok ook niet hard genoeg is om een hond z'n tanden te poetsen.

Je kunt er ook voor kiezen om deels KVV, deels BARF te gaan voeren. Doordat je KVV voert, is het BARFen ook meteen een stuk makkelijker. Geef bijv. 4 dagen KVV en 3 dagen BARF. Op die 3 dagen BARF hoef je dan niet zo heel nauw te kijken. Geef gewoon 1 dag bot + pens, 1 dag bot + spiervlees en 1 dag bot + vis/orgaanvlees.

Ik heb een tijdje BARF gegeven, hond zag er wel iets beter uit en had minder honger maar voor een chaotisch persoon als ik was het iets teveel gedoe. Nu voer ik dus KVV, voornamelijk Smuldier vanwege het gemak (ga ik boodschappen doen voor mezelf, neem ik ook wat voor de hond mee). En soms krijgt hij een BARFhapje en als ik niet naar de super wil/kan kook ik zelf wat voor hem met wat ik in huis heb. (Bijvoorbeeld rijst/pasta + groente + eitje + vis uit blik + rauw botje)
Doe dus vooral wat haalbaar is en het belangrijkste is variatie. Haal dus niet alleen DARF Natuur, maar ook de andere smaken.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:18

Mizora schreef:
Omdat het bokt is, betekent niet dat er geen experts zitten. Het betekent wel dat niet iedereen experts zijn.

Ik zou sperziebonen uit blik ook niet aanraden, wel zelf gekookt (diepvries of vers), uit blik in ieder geval uitspoelen om zo veel mogelijk zout te verwijderen. Sommige dierenartsen blijven erg in het verleden hangen. Pas ook een dierenarts die lammetjespap in geitenmelk aanraadde bij een hond die afviel. Niet na verschillende dingen geprobeerd te hebben, maar als eerste. Dat zou niet mijn eerste keuze zijn (en ja, ik kan het mijn mijn studie onderbouwen. Vanuit mijn studie komen er een hoop mensen bij bedrijven als Mars (van Pedigree, Nutro Choice, Royal Canin, Sheba, Wiskas, Perfect Fit en Cesar o.a.) bij de diervoeding terecht. En Agrobs, Agruniek-rijnvallei, etc).) Dat maakt dat advies niet fout, maar in mijn ogen niet de beste keuze.

Dat zeg ik ook niet, maar iedereen weet het altijd beter als een ander.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:20

Nini1992 schreef:
Mizora schreef:

Beter dan. :j

Maar als iemand zich goed heeft ingelezen en zijn MENING goed onderbouwt is dat voor mij net zoals het advies van de DA iets om te overwegen, je hoeft het niet te voeren.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 28-12-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:21

MarlindeRooz schreef:
Nini1992 schreef:

_O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:24

Kuggur schreef:
MarlindeRooz schreef:

_O-

Inkoppertje! :j

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:27

MarlindeRooz schreef:
Nini1992 schreef:

Maar als iemand zich goed heeft ingelezen en zijn MENING goed onderbouwt is dat voor mij net zoals het advies van de DA iets om te overwegen, je hoeft het niet klakkeloos op te voeren.[/quote]

Maar waarom moet je dan een mening geven over iemand anders verhaal? En dat goed onderbouwen zie ik weinig echt goed gebeuren.

Lekker belangrijk trouwens die spelling

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:28

Die spelling zorgt er wel voor dat mensen je serieus nemen. ;)

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:29

MarlindeRooz schreef:

Wat een onzin. Daarmee zeg je eigenlijk dat iemand die dyslectisch is nooit serieus genomen kan worden? Lekker kortzichtig

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:08

Nini1992 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Wat een onzin. Daarmee zeg je eigenlijk dat iemand die dyslectisch is nooit serieus genomen kan worden? Lekker kortzichtig

Dyslecten maken over het algemeen schrijffouten, woorden verhaspelen en/ of niet weten hoe je een woord schrijft. Een dyslect kan best de taalregels onthouden, dat is stamp/ leerwerk ipv op de letter precies spellen ;)

Anyway... Bonen en andere groenten(papjes) zijn fijn om de maag mee te vullen. Heb je geen zin in groenten? Dan helpt het ook om de hond moeite te laten doen voor zijn eten. Eten in een kong of antischrokbak. Dan doet je hond langer over zijn voer en is meer (mentaal) verzadigd, omdat het zo'n karwei was om het op te eten :)
Je kan er ook voor kiezen om de ochtendmaaltijd te vergeven tijdens het doen van oefeningen, letterlijk werken voor de kost ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:26

Nini1992 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Met de huidige spellings correctie kun je 98% filteren en heeft niemand door dat je dyslect bent.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:27

En de rest is inderdaad gewoon aan te leren, gewoon gebrek aan inzet. :)

Maar weer ontopic?

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:46

MarlindeRooz schreef:
En de rest is inderdaad gewoon aan te leren, gewoon gebrek aan inzet. :)

Maar weer ontopic?

De enige die hier off topic begint ben jij. En als je het toch allemaal zo goed weet. Kijk je profiel is naar want zelfs ik vind daar spelfouten! Jij bent dus ook niet serieus te nemen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:19

Die 2 fouten die ik gevonden heb, waarvan ik niet geloof dat jij ze ook gevonden hebt zijn er uit gehaald. Maar leuk dat je mijn profiel leest! :D

Ik had trouwens een vraagje, is rodi veel beter dan smuldier of andersom? Dat verkopen ze hier namelijk beide...

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:53

MarlindeRooz schreef:
Die 2 fouten die ik gevonden heb, waarvan ik niet geloof dat jij ze ook gevonden hebt zijn er uit gehaald. Maar leuk dat je mijn profiel leest! :D

Ik had trouwens een vraagje, is rodi veel beter dan smuldier of andersom? Dat verkopen ze hier namelijk beide...

Persoonlijk kies ik voor Smuldier. Ontdooide rodi lijkt net op nat karton :r Ook heb ik het idee dat er meer 'rommel' in rodi zit dan Smuldier, net als de worstvariant van hun.

Het grote voordeel van smuldier, vind ik, is dat de compleet KVV glutenvrij is. Krijgen alleen vlees binnen. Geldt trouwens ook voor de andere smaakjes ;) in verhouding prijs/ kwaliteit is het goed voer. Al zijn er andere merken die beter zijn, maar die zijn ook duurder per kg.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 03:36

Ten eerste wil ik even complimenten geven aan jou TS, dat je er zo serieus mee bezig bent gegaan nu en het beste voor hebt met je dier.
300 gram in het begin was inderdaad wel erg veel, mijn Friese Stabij van 29kilo krijgt 387 (haha ja precies uitgerekend) gram per dag, en hij loopt de hele dag te rennen en vliegen en loopt elke avond 1.5uur in het bos op ongeveer hardlooptempo naast mijn vader.

Ik wil je er wel even op wijzen dat je je hond niet opens teveel laat afvallen in 1x. Voor een hond is 1-3% van zijn lichaamsgewicht afvallen per week het maximum. Probeer het dus een beetje af te bouwen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 21:16

Nou, het gaat al een tijdje goed en ze is al ietwat afgevallen.. Maar vind het wel zielig en kost me heel wat willpower om haar niet telkens wat van mij eten te geven. Ze heeft best veel honger nu. Geef haar inderdaad bonen erbij als extra, tegen de honger en die schranst ze ook wel op. Ze krijgt nu wel genoeg, maar ja, als je gewend bent altijd te kunnen eten en nu niet meer.. Ze is veel meer gefocussed op eten dan eerder. Staat constant in de keuken als ik er ook ben, hopen op een hapje.

Maar goed, nog even wennen dus :P