Is er wel een huisdier geschikt voor mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Is er wel een huisdier geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:31

Wat voor brok kregen ze in de dierenwinkel? Want het hangt ook wel van het type brok af. Science selective is geëxpandeerde brok van zeer hoge kwaliteit. Als je bijvoorbeeld caspers faunafood of puik everts voerde, dan snap ik wel dat de cavia's het beter doen met groenvoer dan zonder. SS is min of meer het neusje van de zalm qua voersoorten en hope farms komt daarna, samen met beaphar care+.

En een geëxpandeerde brok weegt qua volume veel minder dan een geperste brok. Dat heeft niets met kwaliteit te maken, maar puur met hoe het geproduceerd wordt.

Een hoop caviabrokken zitten eigenlijk te krap in vitamine C, of de zak is te lang open waardoor de vitamine C vervliegt. En ik zeg niet dat het in jouw dierenwinkel gebeurde, maar een hoop dierenwinkels voeren knaagdierenbrok/muesli, waarmee cavia's tekort komen en inderdaad alle groenvoer kunnen gebruiken die ze kunnen krijgen.

De soort brok maakt hierbij wel een wereld van verschil. Maar groenvoer is zeker aan te raden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:42

Las eerder iets over muizen, ze zijn erg leuk. Maar TIP als je ze neemt NIET twee mannetjes. Die stinken echt ongelooflijk... leven ool niet gigantisch lang. De een is een jaar geworden, de andere 3, helemaal rimpelig en kaal van ouderdom.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:36

vencedor schreef:
Las eerder iets over muizen, ze zijn erg leuk. Maar TIP als je ze neemt NIET twee mannetjes. Die stinken echt ongelooflijk... leven ool niet gigantisch lang. De een is een jaar geworden, de andere 3, helemaal rimpelig en kaal van ouderdom.

Ja mannetjesmuizen kun je in je hele huis ruiken... zelf ruik je het op een gegeven moment niet meer, maar bezoekers ruiken het wel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 00:54

Ik werk 40 uur per week en heb nog twee paarden waar ik dagelijks heen ga.
Wel worden ze hier 3x per dag goed uitgelaten. En ben ik in het weekend vaak hele dagen thuis.
Nou heb ik een hond met atrose en die kan geen hele grote rondes meer lopen. Ik loop dus maar een klein rondje maar neem wel de bal mee voor mijn andere hondje zodat die wel voldoende beweegt.
Moet zeggen dat ik die 2 kleine hondjes die hier in het topic werden laten zien. Wel ontzettend leuk vind. Maar toch vind ik het sneu dat ik niet meer thuis ben.

Als ik het zo lees lijken me cavia's wel ontzettend leuk. Wat ik nog kan herineren van vroeger op school was dat ze dagelijks een sinaasappel kregen vanwege de vitamine c want die zouden ze zelf niet aanmaken?
Ik vind de ren die hier boven ook getoond word. Ontzettend leuk. Een beestje in een klein hokje vind ik dus ook weer zielig. Maar vond dat wel een ontzettende makkelijke en leuke oplossing om ze toch meer ruimte te kunnen geven.
Ik heb hier een hele loze ruimte onder de (open) trap waar ik wel iets leuks van kan maken. En als ik thuis ben gewoon lekker los door de kamer. Zijn cavia's trouwens echte knagers? Dat ik wel rekening moet houden met kabels en snoeren?
Nou weet ik dat er een konijnenopvang bestaat bestaat zo iets ook voor cavia's? Ik wil namelijk geen cavia in de winkel kopen. Wil wel een beestje wat met zorg gefokt is.

2 katten uit het asiel vind ik ook wel erg leuk. Voorkeur gaat dan wel uit naar wat oudere beestjes die gewend zijn om binnen te zitten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 01:03

Een hele sinaasappel geven deed ik zelf niet, wel allerlei groentes zolang het maar geen kool, uien of prei is. Je kunt cavia's wennen aan het eten van een vitamine C tabletje, maar tegenwoordig is er ook vitamine C toegevoegd aan het korrelvoer. Met wat groente of fruit erbij weet je zeker dat het goed zit. Hier een lijst van wat je aan groente en fruit kunt geven: http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html#groentenoverzicht

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:00

Mizora schreef:
Wat voor brok kregen ze in de dierenwinkel? Want het hangt ook wel van het type brok af. Science selective is geëxpandeerde brok van zeer hoge kwaliteit. Als je bijvoorbeeld caspers faunafood of puik everts voerde, dan snap ik wel dat de cavia's het beter doen met groenvoer dan zonder. SS is min of meer het neusje van de zalm qua voersoorten en hope farms komt daarna, samen met beaphar care+.

En een geëxpandeerde brok weegt qua volume veel minder dan een geperste brok. Dat heeft niets met kwaliteit te maken, maar puur met hoe het geproduceerd wordt.

Een hoop caviabrokken zitten eigenlijk te krap in vitamine C, of de zak is te lang open waardoor de vitamine C vervliegt. En ik zeg niet dat het in jouw dierenwinkel gebeurde, maar een hoop dierenwinkels voeren knaagdierenbrok/muesli, waarmee cavia's tekort komen en inderdaad alle groenvoer kunnen gebruiken die ze kunnen krijgen.

De soort brok maakt hierbij wel een wereld van verschil. Maar groenvoer is zeker aan te raden.

Wij gaven cavia crispy c. Met bijna 10p cavias is science selective erg duur. Vandaar een mindere brok maar wel groenten..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:31

Science Selective is bijlange zo goed niet als beweerd wordt !
Hier een gevoelige fret en op Science Selective Ferret werd hij helemaal kaal, deed niet anders dan overgeven en was in 1 week tijd graatmager !

Terug gezet op Hill's Science Plan Kittens en in 2 weken tijd was al zijn haar terug, glansde hij als een spiegel en gaf hij niet meer over en dikte terug aan !

Dus pas op met SS... de verkoperspraat doet het errrrggg goed maar het is lang niet zo goed als beweerd wordt én dit heb ik van dierenartsen! Want zij bevestigden mijn ervaring met SS en de taaiere dieren laten meestal pas heel heel laat iets zien, als het te laat is of als ze van ouderdom ook bepaalde symptomen zouden kunnen vertonen waardoor het niet aangewezen wordt als zijnde van de SS !

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:35

Idd, twee katten. Kunnen ze met elkaar spelen en zijn net zo gezellig (of ehh... kunnen net zo gezellig zijn) als honden :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:52

Little_Gift schreef:
Science Selective is bijlange zo goed niet als beweerd wordt !
Hier een gevoelige fret en op Science Selective Ferret werd hij helemaal kaal, deed niet anders dan overgeven en was in 1 week tijd graatmager !

Terug gezet op Hill's Science Plan Kittens en in 2 weken tijd was al zijn haar terug, glansde hij als een spiegel en gaf hij niet meer over en dikte terug aan !

Dus pas op met SS... de verkoperspraat doet het errrrggg goed maar het is lang niet zo goed als beweerd wordt én dit heb ik van dierenartsen! Want zij bevestigden mijn ervaring met SS en de taaiere dieren laten meestal pas heel heel laat iets zien, als het te laat is of als ze van ouderdom ook bepaalde symptomen zouden kunnen vertonen waardoor het niet aangewezen wordt als zijnde van de SS !

SS staat ook bij konijnenhouders als topvoer bekend. Maar het gekke is, sinds ze andere zakken gebruiken lust ons konijn het niet echt meer. Mijn theorie: het is crisis, er wordt bezuinigd op grondstoffen en dus...
Op het moment krijgen de cavia's trouwens merkloze caviabiksjes met vitamine C uit de dierenwinkel en onbeperkt hooi en wat groente. Dat gaat prima, dus goedkoop is niet altijd duurkoop. En duurkoop is lang niet altijd beter dan goedkoop.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:57

Je zou een reptiel kunnen nemen?

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:58

De meeste katten uit het asiel zijn juist niet gewend om binnen te zitten.. Ik heb om dezelfde rede een Britse korthaar gekocht, deze zijn rustig kunnen prima alleen zijn en willen ook nog kroelen ik werk ook 40 uur in de week en heb een verzorgpaard 3 A4 dagen in de week.. Gaat hartstikke goed...

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:03

Ik ga even off topic mee over Science Selective :
SS is baggervoer voor fretten. Het is een fabrikant die zich richt op knaagdieren en ooit eens gedacht moet hebben "Hey, fretten zijn ook klein. Laat ik voer maken voor fretten, dat past mooi bij het assortiment!"Het is een fabrikant die ongetwijfeld goed voer maakt voor knaagdieren en konijnen, maar fretten zijn roofdieren, dat is een compleet andere tak van sport. Maar dat zie je al als je info leest op de website van de fabrikant:
Citaat:
U zult snel weten of uw fretten zich thuis voelen: ze gaan eten, drinken en zichzelf wassen.

En ook de samenstelling van het voer met als tweede ingrediënt tarwe en als hoofdingrediënt gevogeltemeel:
Citaat:
Gevogeltemeel (43%), tarwe, geraffineerde kippenolie, vismeel, kalkoenmeel (4%), bietenpulp, aardappeleiwit, lijnzaad (2.5%), kippenlever, sojaolie, mineralen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:06

Ik denk toch gelijk aan katten (wel 2) of konijnen (ook 2).
Beide zou ik, vanwege het lange alleen zijn, en omdat het groepsdieren zijn, niet alleen laten. Beiden kunnen prima 24/7 binnen zijn, en beiden kan je prima zindelijk maken. Het grootste nadeel van cavia's vind ik dat ze overal hun ontlasting laten gaan, als die los zijn geweest moet je een rondje huis doen om de keutels en plasjes op te ruimen. Konijnen kunnen ook prima door het huis lopen, erg gezellig is dat zelfs!

Als het dan een keertje mooi weer is en je wilt met de beesten naar buiten dan doe je ze een tuigje om en ga je gezellig wandelen. Is ze beiden prima aan te leren en erg leuk om te doen!

Ik zelf heb 2 poesjes die nooit buiten komen, maar we nemen ze wel eens mee naar het bos als we gaan wandelen. Tuigje om, rolriem er aan en wandelen maar! Vinden ze erg leuk haha, dan komt de tijger in ze naar boven :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-14 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:08

Ik heb een fulltime baan,een paard en thuis dus ook 2 katten,dat is gezellig en gaat prima.
Ze hebben elkaar om mee te spelen en 's avonds ben ik weer thuis en dan zijn ze ook blij. Als het weer t toelaat mogen ze naar buiten mits ik thuis ben,een van de 2 is al bejaard en die laat ik niet buiten als het vriest.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:25

Wij hebben 2 cavia's hier, ze zijn super leuk en kunnen ook uit het niets de meest onmogelijke sprongen en geluiden maken, maar ook aandacht vinden ze geweldig.

Wij geven ze onbeperkt hooi en ze krijgen brokjes in zo'n speelbal waar ze de hele dag mee moeten doen en elke keer als we wat groente over hebben hebben ze geluk ^^

Voor vragen mag je me altijd PBen

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:56

Ben ik de advocaat van de duivel als ik zeg om gewoon weer een hond te,nemen?
1 uit het asiel of een seniorenhond.
Soms word ook een koppel hondjes aangeboden van oudere mensen die er niet meer voor kunnen zorgen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:08

Nou ja ik vind een hond de hele dag alleen in huis wel zielig.
Wij willen ook erg graag een hond, maar die komt er echt niet zolang wij nog fulltime werken en in de avonden ook vaak druk zijn met van alles.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:09

Cavia's zijn in groep echt leuk. Een collega op het werk heeft een hele groep en die hebben tegen de muur allemaal plankjes gemaakt waar ze overheen lopen en een grote bak waar ze in lopen met allemaal plexiglas plaatjes er langs dat ze niet kunnen vallen;) Ik heb geen foto. Maar zo kun je met weinig ruimte toch een heel hok maken met verschillende planken tegen de muur. Ga je omhoog;) Weer eens wat anders:) En door je kamer langs je plint kan je dan nog een rij plankjes vast zetten zodat ze een rondje kunnen lopen en in de hoek dan een wat breder stukje enz;)

Katten geen probleem als ze binnen zitten hoor. Ik heb er een die met dit weer met geen stok naar buiten te krijgen is. Zomer is hij altijd op pad.

Kleiner hondje wat ouder en dan trainen op kattenbak kan ook;) Als hij mee kan naar de paarden is dat toch ook een uitje voor de hond? en 3x per dag vind ik netjes. EN anders eens kijken of je een uitlaatservice in de buurt hebt? Dan neemt die de hond mee uit? En hoef je je niet rot te voelen dat hij er niet uit is geweest. Dan loopt hij in het bos een aantal uur in groepje?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:28

@ sakkia, ze heeft er nog 1 en een koppel voormalig seniorenhondjes of asielhondjes zijn nog niet eens zo heel ongeschikt. Die hebben steun aan elkaaren zijn meestal wel wat gewend.
Zolang ze ze maar niet uit spanje haalt.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:06

En als je weer een oudje neemt?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:38

Wel eens gedacht aan een kat met een mankement.
www.mirtos.nu heeft wel eens blinde of slecht ziende katten zitten die dus echt niet buiten kunnen.
Het is wel een opvang organisatie in het buitenland maar kwa kosten ben je niet veel meer kwijt als bij het asiel.

En op ikzoekbaas.nl kun je een uitgebreidde selectie maken waaronder ook aangeven voor katten die niet naar buiten hoeven.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:42

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:46

Twee cavia's of twee vogels. Zelf vond ik vogels nooit wat aan, maar twee tamme vogeltjes zijn écht leuk! <3