Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:30

M-jacky: Kort gezegd het belonen van ontspannen gedrag naar de fietser toe. Dit werkt bijv heel goed bij mijn herder die soms van grote afstand kan gaan blaffen naar andere honden die ze een beetje eng vindt. Als ik haar dan corrigeer gaat ze nog veel erger tekeer (ze is al onzeker en dan verliest ze ook nog eens mijn steun) of ze wordt zo bang voor mijn correctie dat ze uit angst haar mond houdt. Misschien kun je dat resultaat noemen maar voor mij is dat alleen een angstige hond die de toch al zo spannende hond die we tegenkwamen nu ook nog associeert met mijn correctie en nog onzekerder wordt.

Shiloh, ik heb het dus niet over afleiden. Dat kan ook werken, maar een hond leert dan op jou letten, maar hij leert nog steeds niet om normaal te doen tegen fietsers.

Het is ook niet eerlijk: je zegt alleen tegen de hond wat hij niet moet doen, maar geeft hem geen alternatief. Je pakt dus zijn oplossingsstrategie af en verder zoekt ie het maar uit. Dat maakt een hond heel onzeker.

Vencedor: juist bij extreem moeilijk gedrag gaat het meestal om een gebrek aan vertrouwen van de hond en zou je dus niet moeten corrigeren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 15:34

Nikass schreef:
Shiloh, ik heb het dus niet over afleiden. Dat kan ook werken, maar een hond leert dan op jou letten, maar hij leert nog steeds niet om normaal te doen tegen fietsers.

Het is ook niet eerlijk: je zegt alleen tegen de hond wat hij niet moet doen, maar geeft hem geen alternatief. Je pakt dus zijn oplossingsstrategie af en verder zoekt ie het maar uit. Dat maakt een hond heel onzeker.

Juist wel, omdat je de hond leert een andere beslissing te nemen. Je gaat afleiden (spelen bijv.) op precies dat moment dat hij wil gaan reageren. Je buigt dus de beslissing "ik ga blaffen" om naar "ik geef aandacht aan de baas en we gaan spelen". Je leert daarmee, dat de beslissing "aandacht bij de baas" beter is dan "blaffen naar de hond" daarin is het spelen dan de beloning. Ik denk dat het uiteindelijk neer komt op een combinatie van beide. Het belonen van aandacht bij de baas hebben en dus ook op het niet reageren op de fietser/hond whatever. Ik denk dat je dan een overvloeiing krijgt van, aandacht bij de baas, naar, belonen voor het negeren van de afleiding, of het ontspannen blijven bij de afleiding.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:36

ThirzaXinge schreef:
Ik ben niet zo heel bekend op dit gebied alleen heb toch de voorkeur naar CM omdat die toch iets duidelijker is Hoe wilde honden elkaar corrigeren.

Als een wilde hond iets fout doet negeert een andere hond hem ook niet.

Honden doen heel veel met negeren. Dit om conflicten te vermijden. Dat werkt juist heel goed!

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:38

Snap ik. Echter werd de situatie wel gevaarlijk. Het was niet zomaar uitvallen naar een fietser maar het kwam meer in de buurt van agressie. Als ik de riem los zou laten zou hij de fietser zonder enige aarzeling gegrepen hebben. Hetzelfde gold voor andere honden (reuen) waar het leek alsof hij een waas voor zijn ogen kreeg. Pure agressie leek het en dit werd erg gevaarlijk.
Ik ben ermee naar een hondenclub geweest. Het hele traject van gehoorzaamheidstraining ben ik doorgelopen. Elke oefening voerde hij perfect uit, altijd was hij op mij gericht. Maar kwam er een reu te dicht in zijn zone (of op straat een fietser) dan was het mis.

Maanden en maanden heb ik met hem geoefend, van niks was hij onder de indruk. Het zat er gewoon in en ik kreeg het er niet uit. Hoe positief ik ook was. Gek was hij van tennisballen maar op zo'n moment hielp afleiden gewoon níét. Kwam er een hond in zijn buurt dan sloeg zijn aandacht gewoon om.

Ten einde raad was ik, geen idee wat ik ermee aan moest. De instructeurs op de hondentraining ook niet. Totdat een potige instructrice die 'cirkel wilde doorbreken' en mij de opdracht gaf hem eens flink op zijn sodemieter te geven, om het zo even te zeggen. Een fysieke tegenaanval dus. En dat hielp.
Heb hem nog nooit zo onder de indruk gezien. De hele verder les was hij alleen nog maar met mij bezig. Op een positieve manier.

Een paar maanden later mocht ik dan eindelijk behendigheid met hem doen, dit hebben we een aantal jaren met veel plezier gedaan. Zijn probleem is nooit helemaal 100 % weg gegaan, maar wel aanzienlijk verminderd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:39

Shiloh schreef:
Nikass schreef:

Juist wel, omdat je de hond leert een andere beslissing te nemen. Je gaat afleiden (spelen bijv.) op precies dat moment dat hij wil gaan reageren. Je buigt dus de beslissing "ik ga blaffen" om naar "ik geef aandacht aan de baas en we gaan spelen". Je leert daarmee, dat de beslissing "aandacht bij de baas" beter is dan "blaffen naar de hond" daarin is het spelen dan de beloning. Ik denk dat het uiteindelijk neer komt op een combinatie van beide. Het belonen van aandacht bij de baas hebben en dus ook op het niet reageren op de fietser/hond whatever. Ik denk dat je dan een overvloeiing krijgt van, aandacht bij de baas, naar, belonen voor het negeren van de afleiding, of het ontspannen blijven bij de afleiding.

Ja ik was niet duidelijk in mijn bericht. Ik bedoelde dat corrigeren in zo'n geval niet eerlijk is.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:39

Dit hierboven is een reactie op de quote van shiloh, even voor de duidelijkheid. ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:41

Equilibria schreef:
Shiloh schreef:
Het derde filmpje in mijn openingspost gaat daar op in Equilibria. Ook daar ben ik het met Zak George eens. Waarom zou je een hond benaderen alsof hij in een wilde roedel leeft als een hond, als hij al duizenden jaren is gefokt en geselecteerd om te luisteren en samen te werken met mensen. Zolang je maar een taal gebruikt die hij begrijpt, hoef je echt geen roedel na te bootsen.

Dat wil overigens niet zeggen dat je niet de leider moet zijn. Tuurlijk moet hij jou volgen en niet andersom. Overigens ben ik er ook van overtuigd dat het overgrote deel van de honden van zichzelf wil volgen en leiding zoekt en ook zal volgen, mits je duidelijk en consequent bent en die betrouwbare leiderrol ook aan neemt.

Paarden zijn ook al duizenden jaren getrained en gereden en toch bokken ze nog altijd naar het het zadel de eerste paar keer, (pray en predator verhaal van Pat Parelli) omdat sommige natuurlijke gedragingen gewoon blijven. Bij honden idem dito. Honden zullen ook nu nog, roedelgedrag vertonen of positief reageren op nagebootst roedel gedrag.

Tuurlijk, honden blijven zich als een hond uiten en een paard als een paard. Een mens is in staat om die taal te leren en daar zijn voordeel mee te doen. Wil niet zeggen dat ie zich als een hond of paard moet gaan gedragen. Wel zich bewust zijn van wat voor het dier normaal is en hoe je jezelf begrijpelijk maakt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:43

Equilibria schreef:
Ik moet CM even verdedigen, hij kiest ervoor de hond te benaderen zoals honden elkaar benaderen in een roedel. Met leadership, jij als baas de leider. Ik kraak andere methodes niet af hoor. Ik sluit me aan bij wat er eerder is gezegd: Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik heb heel veel van zijn afleveringen gezien en vind dat hij goed werk heeft verricht en heel veel onhandelbare honden heeft gerehabiliteerd.

Wat ik ook lastig vind is dat Zak George zich niet aan zijn eigen theorie houdt. Hij zegt dat je de hond moeten laten focussen op jezelf (als persoon met de riem) en vervolgens laat hij de hond (vast aan zijn riem) spelen met iemand (eigenaar) die de riem niet vasthoud en laat de hond gewoon trekken zodat het rustig zijn gang kan gaan. 4:24 t/m 4:35.

Ben jij een hond dan?...
Wij mensen kunnen honden niet benaderen alsof we honden zijn maar moeten leren kijken wat zij aangeven, er zijn genoeg filmpjes van cm die laten zien dat hij alle signalen negeert en er nog eens een dikke schep bovenop doet voor de sensatie. mijn manier is et niet ik wil een goed luisterende hond die luistert omdat wij het leuk hebben en een super sterke band hebben, die luistert omdat hij mij vertrouwd in elke situatie en omdat ik hem train dat als ik bepaald gedrag niet wil zien ik dat ombuig naar gedrag wat ik wel wil zien. Kost meer tijd zeker weten maar het gedrag is blijvend omdat je de emotie veranderd hebt, wat cm nl niet doet is de emotie veranderen uitvallende honden worden gecorrigeerd maar waarom vallen ze uit? 9 Vd 10 x is dat onzekerheid / overbluffen er word nooit aan gewerkt dat ze het minder spannend vinden, minder stress hebben. Alleen maar veel meer stress.

Er is al veel gezegd wat ik wilde zeggen, idd is positief trainen absoluut niet alleen negeren (maar juist ombuigen, vb: ik doe schapendrijven mijn hond heeft zeer veel interesse en ik wilde de stop aanleren maar ja een hond die zo met z'n werk bezig is laat die maar stoppen.. Ik heb mijn hond in alles zo getraind dat als ze luistert krijgt wat ze graag wil, mits verantwoord ;) . De stop is voor haar nu zo leuk omdat ze weet dat na de stop ze weer verder mag. Ideaal en positief opgelost. )
Ik had een flesje naar haar kop kunnen gooien zoals je veel ziet, heeft het effect? Ja vaak wel.. Leren ze er net zo veel van? Nee.
Ook is positief trainen echt niet alleen met snoepje voor hun neus lokken, in tegendeel! Ik laat mijn honden juist zelf nadenken voor ze een beloning krijgen, ze zoeken constant naar goed gedrag en dat word beloond, ideaal!! Je ziet ze denken, zoeken en blij zijn als ze iets goed gedaan hebben. Beloning is soms snoep, soms spel en soms een vrij om te snuffelen, ligt er maar net aan wat voor hen belangrijk is in die situatie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:44

Shiloh schreef:
Ik ben ook voor een balans tussen correctie en beloning. Als vind ik het meer begrenzing en beloning. 1 van de eerste commando's die ik een hond leer is "nee", duidelijk en effectief.

Dit dus.

Vele hondeneigenaren beseffen zich niet dat er zaken zijn die correctieloos zo goed als niet zijn aan te leren. In geval van het naar de wil van de handler buigen van instinctief gedrag (jacht- en drijfgedrag); deze dingen zijn dermate zelfbelonend dat een andere beloning (koekje, aai over de kop etc) erbij in het niet valt.

Om dezelfde reden werkt het negeren van ongewenste aspecten van zulk gedrag iha niet.

Voor basis gehoorzaamheids commando´s, en kunstjes is de positieve aanpak wel zeer geschikt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 15:48

Maar dat vind ik absoluut iets anders als CM methode. Een kind moet je ook wel eens op zijn flikker geven. Tuurlijk mag je best eens heel erg boos worden. Liever 1 keer heel erg boos worden, dan alsmaar bezig blijven. En wat dat betreft ben ik het ook echt wel eens dat niet alles voor elke hond werkt. En daar ben ik het ook helemaal mee eens. Maar júist omdat jou hond jou al als natuurlijk leider zag, en alles al deed en volgde, was hij waarschijnlijk zo onder de indruk van jou correctie.

Maar wat jij deed was 1 keer, héél duidelijk laten merken "en nou klaar" dat is iets anders dan de methode van CM. CM dwingt een hond in submissie. Jou hond zag jou al als baas, die hoefde jij daar niet in te dwingen. Daarnaast grijpt CM voor elke probleem dan ook, terug op de "ik ben de baas en dat zal ik hem leren ook" modus, voor elk probleem. Hij vind gewoon dat jij altijd dominant moet zijn over je hond. En dat vind Zak ook, maar die overtuigd de hond liever dat het leuk is jou als baas te zien, dan "luister! or else!"

Maar dat is dan ook wel weer iets waar ik Zak in door vind slaan. Hij vind dat boos worden gewoon niet mag. Nooit. Terwijl ik vind, dat als een hond écht iets doet wat gewoon écht niet door de beugel kan, dat je hem daar op moet kunnen corrigeren.

Hoewel ik in jou geval snap dat dit de oplossing is geweest, en ik het daar in dit geval ook mee eens ben. Blijft het symptoom bestrijding, en niet de aanpak van de oorzaak. En ik denk dat als de methode zoals Zak die beschrijft tot in de puntjes uitgevoerd was, dat het je hond echt wel had kunnen helpen. Maar, omdat echt helemaal goed te doen, kost heel veel tijd, heel veel energie, en extreem goede timing, en niet iedereen kan dat. Sterker nog, ik denk dat er maar een heel select groepje mensen is die dat kan. Ik denk dat ik daar bijvoorbeeld ook niet bij hoor. Maar ik denk wel dat het kan!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:48

Lees mijn post kugger, komt geen snoep aan te pas want dat nemen ze dan toch niet aan maar het is wel super effectief omdat het zelfbeloning is die je in goede banen lijd

Ik geef overigens wel eens een stemcorrectie als nee of klaar.
Maar dat vind ik ook niet erg (beperk het wel zoveel mogelijk) zolang een correctie de hond maar niet bang maakt of pijn doet

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 15:50

Nikass schreef:
Ja ik was niet duidelijk in mijn bericht. Ik bedoelde dat corrigeren in zo'n geval niet eerlijk is.

Ligt eraan wat je de definitie van een correctie vind. Ik vind een correctie het corrigeren van zijn beslissing. Ik vind dat niet ik straf want wat je doet mag niet.

Ik vind een "nee" precies voor het negatieve gedrag, in feite een correctie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:52

M_Jacky schreef:
Snap ik. Echter werd de situatie wel gevaarlijk. Het was niet zomaar uitvallen naar een fietser maar het kwam meer in de buurt van agressie. Als ik de riem los zou laten zou hij de fietser zonder enige aarzeling gegrepen hebben. Hetzelfde gold voor andere honden (reuen) waar het leek alsof hij een waas voor zijn ogen kreeg. Pure agressie leek het en dit werd erg gevaarlijk.
Ik ben ermee naar een hondenclub geweest. Het hele traject van gehoorzaamheidstraining ben ik doorgelopen. Elke oefening voerde hij perfect uit, altijd was hij op mij gericht. Maar kwam er een reu te dicht in zijn zone (of op straat een fietser) dan was het mis.

Maanden en maanden heb ik met hem geoefend, van niks was hij onder de indruk. Het zat er gewoon in en ik kreeg het er niet uit. Hoe positief ik ook was. Gek was hij van tennisballen maar op zo'n moment hielp afleiden gewoon níét. Kwam er een hond in zijn buurt dan sloeg zijn aandacht gewoon om.

Ten einde raad was ik, geen idee wat ik ermee aan moest. De instructeurs op de hondentraining ook niet. Totdat een potige instructrice die 'cirkel wilde doorbreken' en mij de opdracht gaf hem eens flink op zijn sodemieter te geven, om het zo even te zeggen. Een fysieke tegenaanval dus. En dat hielp.
Heb hem nog nooit zo onder de indruk gezien. De hele verder les was hij alleen nog maar met mij bezig. Op een positieve manier.

Een paar maanden later mocht ik dan eindelijk behendigheid met hem doen, dit hebben we een aantal jaren met veel plezier gedaan. Zijn probleem is nooit helemaal 100 % weg gegaan, maar wel aanzienlijk verminderd.

Ik begrijp heel goed dat je dit traject doorlopen hebtcen blijkbaar heeft het ook (deels ) geholpen. Maar ik had het in dit geval dus niet over afleiden maar over de hond leren omgaan met fietsers. Ook dit vergt training en is niet in één keer voor elkaar, maar het kan wel. (Met clicker training)

Shiloh: ik vind afleiden geen correctie.
"Nee" wel, of foei of een ruk aan de riem of watcdan ook.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 15:54

Kuggur schreef:
Shiloh schreef:
Ik ben ook voor een balans tussen correctie en beloning. Als vind ik het meer begrenzing en beloning. 1 van de eerste commando's die ik een hond leer is "nee", duidelijk en effectief.

Dit dus.

Vele hondeneigenaren beseffen zich niet dat er zaken zijn die correctieloos zo goed als niet zijn aan te leren. In geval van het naar de wil van de handler buigen van instinctief gedrag (jacht- en drijfgedrag); deze dingen zijn dermate zelfbelonend dat een andere beloning (koekje, aai over de kop etc) erbij in het niet valt.

Om dezelfde reden werkt het negeren van ongewenste aspecten van zulk gedrag iha niet.

Voor basis gehoorzaamheids commando´s, en kunstjes is de positieve aanpak wel zeer geschikt.

Maar ik vind een correctie VOOR het gedrag plaats vind (luister een correctie, niet een straf!, maar een simpele nee) juist een manier van positieve aanpak. Want, op het moment dat ze luisteren naar de nee, en dus niet verder gaan met wat ze wilde gaan doen, prijs ik ze de hemel in en krijgen ze een gigantische beloning. De essentie zit hem er in negatief gedrag vóór te zijn.

Nikass, ik vind afleiden ook geen correctie. Ik heb me verkeerd verwoord als dat zo overkomt. Ik gebruik het corrigeren van gedrag (wat letterlijk betekend, het wijzigen van gedrag) en het woord correctie (het woord nee) door elkaar en dat moet ik niet doen. Met afleiden corrigeer je het gedrag in principe wel, je veranderd wat je niet wilt, om in wat je wel wilt. Maar je geeft geen correctie in de vorm dat je je hond corrigeert.
Als een correctie (nee) genoeg is, om dat ongewenst gedrag te voorkomen en dan te belonen, dan is dat geweldig. Maar er zijn ook honden, die reageren te snel te heftig op dingen, en dan zul je toch echt eerst een fase van afleiden en de aandacht bij jou krijgen nodig hebben, voordat je in de fase komt dat de hond voldoende aandacht bij jou heeft, om ongewenst gedrag dat getriggerd wordt te voorkomen met "nee" of puur belonen. Ik denk dat we wat dat betreft ook eigenlijk over twee iets verschillende honden hebben, ik denk dat belonen bij kalm blijven, beter werkt bij een hond die uitvalt als die angstig wordt (en dat vaak pas doet er als er een bepaalde drempel overschreden is), want dan kun je het kalm blijven belonen in de fase tot de drempel en de drempel langzaam verleggen. Ik denk dat eerst een afleidingsfase beter werkt bij een hond die heel enthousiast is en alles wil zien en doen en uit pure opgewondenheid niet meer kan luisteren naar de baas.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-11-14 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:55

Kuggur schreef:
Shiloh schreef:

Dit dus.

Je kunt via clicker training heel goed het woord NO aanleren. Op het moment dat je het gebruikt is het een correctie. Maar wel één die de hond snapt omdat het hem via een positieve training is aangeleerd.

Shiloh: vandaar de verwarring ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:57

Of de leave it idd :)
Is nog veel uitgebreider

Shiloh

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 16:00

Nikass, ik had mijn reactie nog iets uitgebreid en iets beter verwoord, met vooral waarom ik denk dat jij en ik twee verschillende dingen zeggen en het mogelijk niet helemaal met elkaar eens zijn.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:02

Ceasar 'dwingt' de hond nergens toe. Hij stelt zich 'kalm en assertief op' waardoor de hond vanzelf, van nature een toontje lager gaat zingen en zich 'calm and submissive' opstelt omdat dit verhoudingsgewijs in de natuur ook zo werkt en Ceasar met zijn 'calm assertiveness' zich opstelt als leider. Dit zit in de aard van honden. Wanneer de hond deze positie eenmaal accepteert kun je de hond veel leren omdat het, ja hier is hij, wil volgen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:03

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:06

Equilibria helaas sla je de plank daar volledig mis...
Hij dwingt de honden nl wel ;)
De honden zijn niet calm en submissive
En hij WIL niet volgen maar is bang voor de consequenties die zeker! Volgen als hij het niet doet

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 16:07

Dus hij dwingt het wel Equilibria "als hij de positie accepteerd" ... dat vind ik anders als "als hij voor die positie kiest" . Als jij natuurlijke, duidelijk en consequente leiding geeft aan een hond, dan zal een hond jou volgen, hoe dominant die ook is. Ik heb liever dat een hond ervoor kiest mij te volgen en mij van nature als leider beschouwd, dan dat ik hem elke keer opnieuw fysiek en met intimideren te laten zien hoeveel dominanter ik wel niet ben, zodat hij dat "accepteerd".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:09

Shiloh schreef:
Maar wat jij deed was 1 keer, héél duidelijk laten merken "en nou klaar" dat is iets anders dan de methode van CM. CM dwingt een hond in submissie.

Dat ligt iets genuanceerder, in de meeste gevallen doet hij dat namelijk niet. Hij verlangt van honden een 'calm submissive' houding maar in feite is dat meestal niet het 'submissive' van letterlijk onderworpen, maar meer 'ontvankelijk', en is het echte onderwerpen maar in een paar situaties aan de

Ik vind het dan ook vooral jammer dat veel mensen die kritiek hebben op CM niet voldoende op de hoogte zjin van wat hij vertelt. (En omdat hij veel uitzendingen heeft gemaakt en het werk al jaren doet en met veel honden werkt is dat niet altijd hetzelfde. Sommige conclusies worden te snel getrokken.)

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:10

Je begrijpt me niet. En Ceaser Milan ook niet volgens mij. Je komt op mij een beetje over alsof jij alwetend bent en het beter weet dan iemand als Ceasar Milan, je kan er best een mening over hebben hoor, maar aan hem zal je vast niet tippen. Daarbij denk ik echt dat je zijn methode en mijn uitleg ook gewoon echt niet begrijpt.

Equilibria

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:14

Vind het overigens ook flauw dat je me op mijn woorden pakt. Het 'accepteren van' had ik ook kunnen vervangen met 'kiezen voor acceptatie'.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:14

Shiloh, heb je door dat je jezelf tegenspreekt met je argumenten?

Een probleem oplossen bij de kern is bijzonder moeilijk wanneer je de kern niet weet. De situatie dan dus maar ontwijken zodat het gedrag helemaal niet voor komt, daar kom je dus geen steek verder mee. Je kan het alleen juist aanpakken door het probleem te zien en zo achter de kern te komen: iets wat Cesar doet.

En nu quote ik je even:
"Maar ik vind een correctie VOOR het gedrag plaats vind (luister een correctie, niet een straf!, maar een simpele nee) juist een manier van positieve aanpak. Want, op het moment dat ze luisteren naar de nee, en dus niet verder gaan met wat ze wilde gaan doen, prijs ik ze de hemel in en krijgen ze een gigantische beloning. De essentie zit hem er in negatief gedrag vóór te zijn."

Hé, wat grappig.... dit is toch wat ik zie in de afleveringen van Cesar :+

Ik heb het idee dat je een hoop schreeuwt wat je ergens anders gelezen hebt zonder jezelf echt te verdiepen in Cesar.
Want ook zeg je dat hij voor ieder probleem dezelfde aanpak heeft, en dat is de grootste flauwekul.