Van puppy tot volwassen hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 07:38

Hier nu op het moment 4pups 7weken oud.zijn australian shepherds.we nemen ze mee in de auto laten ze aan de normale dagelijkse dingen wennen zoals bv radio stofzuiger.gaan ook mee naar de paarden in de wei.oefenen het lopen aan het riempje.en zo zijn er nog een hoop dingen die we doen om de start zo goed mogelijk te maken,erna zijn het de nieuwe eigenaren die het moeten doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 11:05

Seven, omdat Moritz nog best compleet onbereikbaar kan zijn voor de baas, hebben wij besloten eerst gehoorzaamheid te trainen en dan pas iets anders.
Vanochtend heb ik weer 10 minuutjes getraind maar het naast lopen en aandacht trekken buiten gaat zo moeizaam. Ik bereik hem met regelmaat gewoonweg niet. Nu had ik een piepspeeltje erbij, even een keer piepen in de hoop dat ik hem bereik, maar dat werkt niet meer. Wellicht heb jij/hebben jullie nog tips daarvoor?
Wat ik nu doe: korte sessies, periodes van trainen en periodes van rust en spelen. Naast lopen (of nu nog niet trekken aan de riem) om de 4 passen belonen met click en snoepje. Verder dan 4 passen kom ik nog niet want dan is zijn aandacht bij dat ene blaadje of steentje.
Als je dan mag vergelijken met je vorige hond, hij had constant de aandacht bij jou als baas, Moritz heeft alles behalve de aandacht bij de baas. Vooral rustig blijven, consequent en doorzetten uiteraard en morgen ook overleggen met de begeleider van training, maar naar mijn gevoel doe ik dus iets fout.

Agossie, doen wij hier ook inderdaad. Zitten, "wacht" en dan eten. Het gaat ook steeds iets beter maar het zou toch beter zijn als hij imo nog rustiger zou eten. Wellicht komt dat ook nog wel met de tijd.

Blondies, leuk dat je ook mee praat! Ik ben erg benieuwd naar jouw DSL zo!

keona, van jullie "soort" fokkers houd ik! Dat zijn imo toch de beste puppy's die je dan krijgt. Dat verschil merken wij nu dus. De vorige hond is ook overal meegenomen en de huidige niet, 3 keer zoveel werk als je mag vergelijken. :=

EmptyWords

Re: Van puppy tot volwassen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:22

topic krijgt toch nog de wending die hij zou moeten krijgen, fijn :)

aandacht is lastig indd. helemaal een jachthondje die toch al zo op zijn neus en beweging gefixeerd is, is het heel moeilijk om de aandacht erbij te houden. kun je geen gebruik maken van zijn natuurlijke instinct?

bij mij op agility training loopt een weimaraner die goed zijn best doet, maar traag is. Hij word took getraint voor de jacht, dus als ze m sneller wilde hebben, nam ze gewoon eenm heel (echt, dood) konijn mee....nu snap ik wel dat je niet met een konijn gaat lopen.... maar hele geurige snoepjes in je hand houden bijvoorbeeld?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 11:27

Ik heb al stukjes leverworst en kaas geprobeerd en wilde vanmiddag even naar de Welkoop om gedroogd vlees te halen, dat raadde mijn instructeur aan namelijk. Dat ruikt ook wel goed toch?

Ik weet dat je niet mag vergelijken, maar mijn vorige hond was ook een Duitse Staande Langhaar ook jacht gefokt (waar wij niet meer door zijn gegaan, nu ook niet) maar die was ontzettend baas gefocust en kon zelfs in paniek raken als de baas uit het zichtveld was. Die had dus constant de aandacht bij jou en daar kon je ontzettend fijn mee werken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 11:32

Wat ik mij ook afvraag (pure nieuwsgierigheid hoor), voor de toekomst als de hond volwassen is en over het algemeen bij volwassen honden. Ik ben een fan van Cesar Millan, veel opvattingen deel ik met hem (en veel ook niet). De mooiste vind ik "de hond een job geven". Bijvoorbeeld het laten dragen van gewicht zodat ie moet werken, zoals beschreven staat op http://www.cesarsway.com/tips/problembe ... active-dog. Hebben jullie daar wel eens van gehoord?
Volgens mij krijg je hier in NL ook de dierenbescherming op je dak heb ik dan het idee. :=

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:04

ik vraag me af of honden dragen als job zien....
hoewel ik wel denk dat sommige honden wel bezig gehouden moeten worden.

wanneer ga je oefenen? heb je dan al gewandeld, of doe je het tussne eht wandelen door?

ik heb jackies, met de eerste ook gehoorzaamheid gedaan en echt moeite moeten doen om haar bij me te laten houden... dat kwam pas toen we behendigheid gingen doen, dat was leuk! dat volgen was gewoon neit ienteressant genoeg.

je hebt de pup nog niet zo lang, je moet gaan zoeken naar iets dat ze áltijd leuk vind, een bal, een worst, een touw, een konijn desnoods.

mijn hond werkt prima voor snoepjes, maar nog veeeel harder voor een bal bijvoorbeeld (nu is een mechelaar wel een ander slag hond)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 12:21

Vandaar de vraag inderdaad, ik zie het vaker bij hem dat ze dan moeten dragen. Volgens mij moet er nog ergens een topic van hem zijn op Bokt, kan ik daar even in neuzen. :j

Ik oefen wat wisselend. Het ene moment ga ik eerst spelen buiten en dan oefenen binnen of in de tuin, het andere moment tussen het wandelen door. Dan gaat hij eerst los en even spelen en dan aan de riem en oefenen. Voor niet trekken aan de riem oefen ik echt tijdens het uitlaten, want hij kan al verschrikkelijk trekken namelijk.

Als je in een prikkelarme omgeving traint, gaat hij echt voor het snoep. Als je meer prikkels toevoegt, gaat hij nergens voor (wat ik tot dusver uitgeprobeerd heb).

We hebben hem inderdaad nog maar 4 weken dus ik doe zeker rustig aan en alle goede moment beloon ik ook uitbundig. :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:30

Ik ben ook wel eens benieuwd hoe jullie het doen als jullie een pup hebben.laten jullie die veel los lopen en oefen je dat of heb je ze aangelijnd.puur uit nieuwschierigheid.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 12:35

Ik ben er zelf wat voorzichtig mee hier in de buurt. We hebben veel drukke wegen en slecht omheinde en geïsoleerde gebieden. Daarnaast kan je het € 90 ,- kosten. :=

Als we ergens te wandelen gaan waar het rustig is (bos etc), gaat ie wel los. Want dan is hij erg oplettend en wil ons niet uit het oog verliezen. Vooral als we een bekende hond mee nemen die wel goed luistert, gaat het eigenlijk prima. Roep de andere hond en Moritz loopt er zo achteraan. :P

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:43

Is een clicker niet wat Magda?

Heb niet het hele topic gelezen

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:44

keona schreef:
Ik ben ook wel eens benieuwd hoe jullie het doen als jullie een pup hebben.laten jullie die veel los lopen en oefen je dat of heb je ze aangelijnd.puur uit nieuwschierigheid.

Heb zelf een Duitse Herder en een Border Collie. Beide met 8 weken huppa los.
Wel in een gebied waar geen auto's etc komen.

Met trainen eerst vast en later los

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 12:46

Ik clicker al met hem, dat doet hij ontzettend goed, als de aandacht bij jou is althans. :)
Zitten, lig, blijf en wacht heb ik daarmee razendsnel aangeleerd. Naast lopen ook in een prikkelarme omgeving. :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:48

Denk dat het ook tijd nodig heeft. Mijn Herder wilde ook beter mee werken dan de Border. Die wil namelijk alleen maar hard en snel.
Geef het ook even wat tijd :j en gewoon door blijven gaan. Komt vast goed!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 12:52

Tijd geven doe ik het zeker, alleen ja het is soms lastig die aandacht vooral als jouw armen weer half uit de kom hangen, vandaar dat daar voorlopig wel even de focus op ligt.

Overigens kwam ik dit tegen http://www.puppyopvoeden.nl/puppypakket/ voor diegene die nog gratis puppy pakketten willen. O:)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:58

je hebt hem 4 weken... hij is ook nog echt een peuter hé. ga eens naar een willekeurige klueterschool toen, zijn maar weinig kinderen die zich al helemaal perfect kunnen concentreren. hij hoeft nog neit perfect met t koppie omhoog naast te lopen.

trekken is wat anders, dat is (voor mij iig) een no-go, word gewoon niet gedaan.

CM... ik weet nog steeds neit wat ik van hem moet denken. hij krijgt veel honden weer goed. Maar die honden zijn helemaal geen opvoeding en leiding gewend. die gaan van geen opvoeding/leiding naar wel opvoeding/leiding... of van niets naar iets. dan is het niet gek dat ze zich beter gana gedragen. een groot gedeelte van de problemen in zijn shows zijn honden die niet buiten komen en hun energie niet kwijt kunnen.

wel denk ik dat je goed bezig bent hoor. lekker met je pup spelen en oefenen en zoeken naar iets dat voor beiden leuk is

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 13:05

Klopt inderdaad van CM, vandaar dat ik het ook niet met alles eens ben. Wel zijn er veel elementen waar ik ook van geleerd heb, kleine dingetjes zoals het compleet negeren van een drukke hond bijvoorbeeld, hem de rug toedraaien etc.

Dat bedoel ik ook met naast eigenlijk, niet trekken en zodoende "naast". Een beetje verwarrend dat ik twee begrippen heb gebruikt. Want hij trekt namelijk ontzettend en kom regelmatig met vermoeide armen weer thuis. Dát wil ik hem afleren en daarvoor ben ik zijn aandacht nodig. Van daaruit komt het echte naast wel. :)

Ik lijk wellicht een zeur inderdaad, maar dat bedoel ik niet hoor. Het gaat uitstekend met hem, lekker puppy zijn, veel spelen en ravotten, grenzen verkennen, af en toe (flink) corrigeren en vooral heel veel knuffelen. :j Hij leert ontzettend snel icm de clicker dus ik voeg af en toe een extra element toe etc.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:30

oh... daar ben ik eerlijk gezegd wat minder subtiel mee geweest... trekken? dan trek ik terug. in het begin zachtjes... 1 hardleerse jack heeft een koprol achterover moeten maken voordat hij het door had.... er wordt gewoon niet getrokken, punt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:19

EmptyWords, dat wil bij een DH uit werklijnen echt niet altijd lukken... Mijn hond is bijna 1,5 en begint het nu te leren, maar niet door aan de riem te rukken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:23

Agossie schreef:
EmptyWords, dat wil bij een DH uit werklijnen echt niet altijd lukken... Mijn hond is bijna 1,5 en begint het nu te leren, maar niet door aan de riem te rukken.

mijn mechelaar reageert hier ook niet op, die reageert om een aanraking op de achterhand.

het gaat me hier niet om niet snuffelen, kijken en ruiken, dat mogen ze aan de lijn... maar puur om het einde van de lijn duidelijk te maken....en daarbinnen... tja met gewoon wandelen hoef ik geen appél.

maar als je met ene pup al met lamme armen thuis komt.... weet ik niet of alleen clickeren gaat werken

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:38

Ik werk helemaal niet met clickeren, maar met "braaf!". En ik vind het niet heel erg als ze wat voor me uit loopt en een beetje loopt te schumen, prima, maar trekken, nee, dat wil ik echt niet. Ik heb slipkettingen gehad, ketting tegen haar aangegooid, maar het trekken (niet erg hoor) bleef terugkomen. Nu houd ik haar bij me, en als ze voor me uit gaat lopen en daarmee aan de riem trekt, maak ik links-omkeert en duw haar dus aan de kant met mijn knie. Dit blijf ik herhalen tot ze door heeft dat ze niet mag trekken. Dit is tot nu toe het enige dat werkt, maar ik moet het echt elke dag blijven doen.
Overigens ben ik ervan overtuigd dat het op latere leeftijd gaat afnemen, hoor...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 14:46

Terugtrekken, wel eens over na gedacht ook eens in echt onhandige situaties gedaan, maar imo voor hem geen oplossing. Hij is jong, ziet nog van alles wat nieuw is en hoewel het enerzijds de kortste weg kan zijn, ben ik bang voor een averechts effect (bang, want hij kán flink onder de indruk zijn van zo'n opdonder). Ik probeer nu op te lossen icm veel geduld, oefenen, consequent, rustig blijven en clickeren en belonen. :)
"Braaf" is bij hem toch minder "imposant" dan een click, vandaar de clickertraining. :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:50

zo zie je maar.... meerdere wegen die naar rome leiden... de een wat sneller dan de ander.

we denken dus wel hetzelfde... trekken mag gewoon niet (is ook zo onhandig). maar wat bij mijn jack werkt, werkt neit bij mijn en jou herder, en wat bij mijn herder werkt, werkt niet bij die van jou. zo blijven we allemaal zoeken en creatief denken :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:59

Precies!!
Ik ben zelfs al gewoon over op een lederen halsband, want een slipketting werkt gewoon niet... Breekt alleen de haren af in de hals en dat vind ik niet mooi. :=

Mijn "braaf" is niet een heel rustig "braaf" maar een vrij uitbundige, als ze iets echt heel goed doet. En, als we de bal (aan touwtje) mee hebben, is dat echt Alles voor haar! Bal apporteren en trekspelletjes zijn echt de leukste spelletjes en megabeloning!

Als ze netjes naast me loopt zonder te trekken, beloon ik haar door tegen haar te praten en te kletsen en haar een "brave hond, hoor" te noemen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 15:01

Klopt, dito hier ook hoor zo uitbundig met vocale beloning. Maar toch doet een click het nét even wat beter.
Spelen met speelgoed (ik heb zo'n bal en daaraan een touw) buiten heeft nog niet echt hét belonend effect, hij speelt daar alleen maar wanneer hij er zin heeft aangezien al die andere dingen momenteel veel leuker zijn. :)
Komt vanzelf wel. :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:40

ik heb 2 half checks, maar dan omdat dat makkelijk is met omdoen :')

jou pup is 12 weken? komt wel... blijf positief belonen, maar niet het foute gedrag negeren... stout gedrag moet ook conequenties hebben