Huisdieren mutaties, waar ligt de grens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:18

Ook showlijnen hoeven niet schuiner te zijn. ;) dat is ook zo'n vooroordeel. En het is maar net hoe je ze neer zet.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:25

Citaat:
En dit is dus weer de typische domme praat die mensen gebruiken om een discussie zoals deze te beginnen. Of lees je fatsoenlijk in en hou dit soort onzin er buiten, of hou gewoon je mond.

En dat bepaal jij?
Maar jij vind dat ik dom praat, waarom hebben rashonden dan veel vaker last van erfelijke afwijkingen dan bastaards?

Edit: Ik neem mijn woorden terug, ik zie net dat het artikel dat ik heb gelezen in de Telegraaf stond dat is niet de meest betrouwbare bron.
Al is het onderzoek wel op de Faculteit in Utrecht gedaan.
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... onder.aspx
Naar mijn idee was dit dus ook zo, zeker als je kijkt naar de broodfokkers die totaal niet kijken naar gezondheid of mensen die het zo "schattig" vinden om een keer een nestje te krijgen en er dan maar een reu opzetten die toevallig van het zelfde ras is.
Of mensen die alleen op uiterlijk fokken, wat vooral in het buitenland gebeurd maar ook zeker in Nederland.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:41

Arrabel schreef:
Citaat:
En dit is dus weer de typische domme praat die mensen gebruiken om een discussie zoals deze te beginnen. Of lees je fatsoenlijk in en hou dit soort onzin er buiten, of hou gewoon je mond.

En dat bepaal jij?
Maar jij vind dat ik dom praat, waarom hebben rashonden dan veel vaker last van erfelijke afwijkingen dan bastaards?

Edit: Ik neem mijn woorden terug, ik zie net dat het artikel dat ik heb gelezen in de Telegraaf stond dat is niet de meest betrouwbare bron.
Al is het onderzoek wel op de Faculteit in Utrecht gedaan.
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... onder.aspx
Naar mijn idee was dit dus ook zo, zeker als je kijkt naar de broodfokkers die totaal niet kijken naar gezondheid of mensen die het zo "schattig" vinden om een keer een nestje te krijgen en er dan maar een reu opzetten die toevallig van het zelfde ras is.
Of mensen die alleen op uiterlijk fokken, wat vooral in het buitenland gebeurd maar ook zeker in Nederland.

Rashonden zijn zeer zeker erfelijk belast en hebben gezondheidsproblemen. Dat ontken ik zeker niet. Maar wij als fokker van een rashond, doen er alles, maar dan ook alles aan om de gezondheid te bevorderen. Wij weten bijna alles van de ouders, opa's en oma's en hun ouders weer. DNA, heupen, ellebogen etc, bloed onderzoeken. Dit gebeurt allemaal niet bij die kruisingen. Daar wordt niet gekeken naar gezondheid of bloedlijnen. Daar weten ze helemaal niks vaak. Daar worden ook bijna geen onderzoeken gedaan naar de gezondheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:48

Amandavd schreef:
Rashonden zijn zeer zeker erfelijk belast en hebben gezondheidsproblemen. Dat ontken ik zeker niet. Maar wij als fokker van een rashond, doen er alles, maar dan ook alles aan om de gezondheid te bevorderen. Wij weten bijna alles van de ouders, opa's en oma's en hun ouders weer. DNA, heupen, ellebogen etc, bloed onderzoeken. Dit gebeurt allemaal niet bij die kruisingen. Daar wordt niet gekeken naar gezondheid of bloedlijnen. Daar weten ze helemaal niks vaak. Daar worden ook bijna geen onderzoeken gedaan naar de gezondheid.

Je fokt rashonden. Gesloten stamboek neem ik aan? Dan kun je onderzoeken wat je wil, maar je bent per definitie aan het intelen. Het feit alleen al dat je het over "bloedlijnen" hebt.
Waarom niet de illusie van het zuivere ras overboord gooien en de stamboeken openen?
Alleen dan kun je uit het probleem van de erfelijke belasting zoals je het zelf noemt komen.

Wilawander

Re: Huisdieren mutaties, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:46

Als je de lijnen waarmee je fokt evenals de gezondheidsstatus van de familie kent. Je honden goed onderzoekt (meer als alleen de eisen van de rasvereniging enz.) dan ben je al een heel eind. Hebben al jaren Duitse herders en nog nooit ED en HD problemen gehad. Helaas zijn er veel fokkers die zomaar wat doen of voor het mooie plaatje en wat geen geld mag kosten.... Maar er zijn genoeg gezonde honden te koop. Ik denk niet dat wij altijd maar mazzel hebben gehad...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:57

Kuggur schreef:
Amandavd schreef:

Je fokt rashonden. Gesloten stamboek neem ik aan? Dan kun je onderzoeken wat je wil, maar je bent per definitie aan het intelen. Het feit alleen al dat je het over "bloedlijnen" hebt.
Waarom niet de illusie van het zuivere ras overboord gooien en de stamboeken openen?
Alleen dan kun je uit het probleem van de erfelijke belasting zoals je het zelf noemt komen.

En dat is dus niet waar wat je zegt. Ik ben niet aan het intelen. Ja als je honderden generaties teruggaat kom je vast ergens inteelt tegen. Dat is bij alle rassen etc. Maar door internationaal te zoeken naar reuen en teven waarvan er tot in de zoveelste generatie niet dezelfde lijnen in zitten is het geen inteelt, en zeker geen lijnteelt.

Ik wil best mijn honden kruisen met een ander ras, maar ik betwijfel sterk of het daar beter van gaat worden. Er worden foto's gemaakt bij onze honden, en DNA getest, verder krijgen teven niet meer dan 2 nesten, wordt er op karakter en gezondheid gefokt en lopen wij zelden tot nooit shows voor lintjes en titels etc. Wij hebben eens in de 2 a 3 jaar een nestje. Wij gaan internationaal op zoek naar reuen die passen bij onze teven. Deze worden geselecteerd op karakter en gezondheid, en niet op hoeveel bekers ze in de wacht slepen.

Gebruik ik dat als excuus voor de gezondheidsproblemen binnen ons ras? Nee. Wij zijn altijd open en eerlijk naar onze pupkopers, wij vertellen hun over de gezondheidsproblemen binnen het ras, binnen de lijnen als wij die tegenkomen. Maar ik kan niet binnen 1 jaar het ras verbeteren, hoeveel vreemd bloed ik daar ook aan toevoeg.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:03

Amandavd schreef:
En dat is dus niet waar wat je zegt. Ik ben niet aan het intelen. Ja als je honderden generaties teruggaat kom je vast ergens inteelt tegen. Dat is bij alle rassen etc.

Gesloten stamboek? Slechts 25 generaties fokken en de overlap is compleet. En ja dat geldt in principe voor alle rassen die zo gefokt worden, bij sommige erger omdat ze relatief nieuw zijn (mijn Benji voorbeeld) , dus een recentere kleinere beginpopulatie.
Lees dit maar eens door; http://terriermandotcom.blogspot.com/20 ... nking.html (ik post hem nog maar een keer).
Je kunt ontkennen wat je wil maar dit is een basisprobleem waar de kennelclub fokkers niet omheen kunnen .

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:07

Kuggur schreef:
Amandavd schreef:
En dat is dus niet waar wat je zegt. Ik ben niet aan het intelen. Ja als je honderden generaties teruggaat kom je vast ergens inteelt tegen. Dat is bij alle rassen etc.

Gesloten stamboek? Slechts 25 generaties fokken en de overlap is compleet. En ja dat geldt in principe voor alle rassen die zo gefokt worden, bij sommige erger omdat ze relatief nieuw zijn (mijn Benji voorbeeld) , dus een recentere kleinere beginpopulatie.
Lees dit maar eens door; http://terriermandotcom.blogspot.com/20 ... nking.html (ik post hem nog maar een keer).
Je kunt ontkennen wat je wil maar dit is een basisprobleem waar de kennelclub fokkers niet omheen kunnen .

En wat stel jij dan voor? Want i.m.o. kun je ook niet zomaar alle rassen door elkaar mixen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:19

Kuggur schreef:
Zoolgangster schreef:
Als fokkers het ras zonder inkruisen met honden van andere rassen willen redden, dan zijn ze de rest van de 21e eeuw nog wel bezig er een fatsoenlijke hond van te maken.

Dit is onmogelijk; juist de kleine populaies van gesloten stamboeken is het probleem.
Neem bijvoorbeeld het absurde voorbeeld van een relatief "nieuw" ras als de benji; een paar dorpshonden uit Africa gehaald, op grond daarvan een rassenstandaard bij elkaar gefantaseerd, met dat kleine groepje gaan fokken (inteelt, inteelt). Maar nu mag je geen honden die je uit Afrika importeert meer inkruisen (daar is een gigantische en gezonde populatie van dit type hond), want dan vervuil je het "raszuivere" gesloten stamboek... :?
NB. Aardig stuk hierover op terrierman´s blog ; http://terriermandotcom.blogspot.com/20 ... nking.html

Dat is het probleem ook, dat mensen het via gesloten stamboeken willen verbeteren, wat in veel gevallen gewoon niet kan, omdat het "materiaal" gewoon te ver ingeteeld is.
Vandaar dat er beter met open stamboeken, kruisingen dus, gewerkt moet worden, hierbij moeten de eigenschappen van de honden wel in aanmerking genomen worden, wat je bijvoorbeeld niet moet doen is een herdershond kruisen met een terrier. Je krijgt dan honden die een enorme jachtdrift hebben en tegelijkertijd aangetrokken worden door vee, je kunt wel raden wat er dan gebeurt...

Even over die vele "open "stamboeken wat genoemd werd: dat neemt niet weg dat er een enorme ellende is ingefokt en vastgelegd in veel rassen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 18-11-14 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:23

Amandavd schreef:
En wat stel jij dan voor? Want i.m.o. kun je ook niet zomaar alle rassen door elkaar mixen.

Vrij typerende reactie, alsof het openen van stamboeken "alle rassen door elkaar mixen" betekent.

Ik snap het wel hoor, het valt niet mee de "raszuiverheid doctrine" los te laten.

Mijn voorstel zou zijn, fok voor functie, niet voor uiterlijkheden.

Zo zijn rassen (wat de kennelclub als typen aanmerkt in feite) ontstaan, zo zijn ze door de eeuwen in stand gehouden.

Niet dat ik ook maar een moment de illusie koester dat dit ook werkelijk zal gebeuren.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:58

Waarom reageer je zo gepikeerd Kuggur?En waarom wel op functie fokken? Een groot deel van de rashonden en kruisingen heeft geen functie. Waarom niet op gezondheid fokken?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:21

Waarom vat je het zo gepikeerd op?
Als je hond geen functie heeft adviseer ik inslapen ( edit; wacht, schrap die opmerking, die wordt zéker niet begrepen...).
Waarom niet op gezondheid fokken? Heb je iets van wat ik geschreven heb begrepen of is het allemaal langs je heen gegaan?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:28

Kuggur schreef:
Waarom vat je het zo gepikeerd op?
Als je hond geen functie heeft adviseer ik inslapen ( edit; wacht, schrap die opmerking, die wordt zéker niet begrepen...).
Waarom niet op gezondheid fokken? Heb je iets van wat ik geschreven heb begrepen of is het allemaal langs je heen gegaan?

Deze hele post gaat echt aan mij voorbij. Je hanteert een enorm aanvallende manier van reageren die nergens voor nodig is. Vervolgens moet ik mijn honden maar laten inslapen omdat ze geen functie hebben? Nee mijn dieren hebben geen functie in de zin van werk. Ze hoeven geen schapen te drijven, ze hoeven geen erf te bewaken, het zijn geen hulphonden etc. Dus nee dat snap ik inderdaad niet waarom ze dan ingeslapen moeten worden.

En vervolgens vraag je mij op een denigrerende manier of ik wel iets begrepen heb van je post? Nou blijkbaar niet als je zo reageert, en eerlijk gezegd heb ik er nu ook geen behoefte meer aan. En dat allemaal door je manier van reageren. Jammer want volgens mij heb je echt wel iets nuttigs te melden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:30

Sluit ik me helemaal bij aan. We geven antwoorden op jou vragen en er komen alleen maar gepikeerde antwoorden. Ben er ook wel een beetje klaar mee en vind het zonde.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:00

Maar een hond heeft toch een functie, zelfs als dat geen werk is :? Als dat "wandelmaatje en kinderknuffel" is dan moet een hond daar ook bij passen toch?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:08

Arrabel schreef:
Citaat:
Maar nu mag je geen honden die je uit Afrika importeert meer inkruisen (daar is een gigantische en gezonde populatie van dit type hond), want dan vervuil je het "raszuivere" gesloten stamboek... :?

Inderdaad!
Straathonden zijn meestal veel gezonder dan die doorgefokte hondjes die "raszuiver" zijn.
En hoe gehandicapter de hond, hoe meer geld je er voor neer moet leggen.

Is zo'n onzin.
Alleen bij straathonden is niets getest dus weet je niet wat ze allemaal hebben.
Bij de dierenarts zie je net zoveel bastaarden .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:13

Magrathea schreef:
Maar een hond heeft toch een functie, zelfs als dat geen werk is :? Als dat "wandelmaatje en kinderknuffel" is dan moet een hond daar ook bij passen toch?

Inderdaad dat was mijn punt, iedere hond heeft in principe een functie.
Wat betreft de "antwoorden" die ik hier heb gekregen, het is duidelijk (en was uiteraard bekend) dat fokkers van rashonden met alle certificaten registraties etc. inderdaad bereid zijn "er alles aan te doen" gezonde honden te fokken, gezondheidsonderzoekingen, DNA tests, de hele dure mikmak (waarom kan dat niet meer zonder kun je je afvragen, dit is niet nodig in allerlei andere dierfokkerij...) behalve dat wat nodig is nl ophouden te fokken met per definitie ingeteelde honden. De wortel van het probleem van de genetische afwijkingen wordt niet aangepakt; de gezondheidstesten, en het DNA onderzoek is slechts symptoombestrijding.
Kun je erover jammeren hoe "gepikeerd" het ventileren van die mening is, maar inhoudelijk dát probleem aankaarten doen jullie niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:00

Kuggur schreef:
Magrathea schreef:

Inderdaad dat was mijn punt, iedere hond heeft in principe een functie.
Wat betreft de "antwoorden" die ik hier heb gekregen, het is duidelijk (en was uiteraard bekend) dat fokkers van rashonden met alle certificaten registraties etc. inderdaad bereid zijn "er alles aan te doen" gezonde honden te fokken, gezondheidsonderzoekingen, DNA tests, de hele dure mikmak (waarom kan dat niet meer zonder kun je je afvragen, dit is niet nodig in allerlei andere dierfokkerij...) behalve dat wat nodig is nl ophouden te fokken met per definitie ingeteelde honden. De wortel van het probleem van de genetische afwijkingen wordt niet aangepakt; de gezondheidstesten, en het DNA onderzoek is slechts symptoombestrijding.
Kun je erover jammeren hoe "gepikeerd" het ventileren van die mening is, maar inhoudelijk dát probleem aankaarten doen jullie niet.

Het gevaar van open stamboeken (even voor het gemak ervan uitgaan dat ook look a likes gebruikt mogen worden dan) is dat je daar niet van weet of er geen inteelt in voorkomt. Hoe zie jij het voor je bij de BC? Je wilt denk ik geen andere vorm van drijven in jouw werk, je bent niet voor niks bij de BC uitgekomen toch? Dus andere rassen inkruisen zou een zoektocht zijn naar de juiste functie/vorm van uitvoeren van functie, maar wat als daar dezelfde problemen in voorkomen als bij jouw ras? Hoe wil je ervoor zorgen dat er niet te veel inteelt komt, als de stamboeken open zijn en er dus ook honden toegevoegd worden waar niks van bekend is?

Voor mij is afstamming niet belangrijk, maar het terug kunnen zoeken van gezondheidsuitslagen wel. Ook het karakter en de vererving van het karakter (nodig voor de functie die de honden bij ons hebben) is voor mij belangrijk.

Qua symptoombestrijding, bij mijn ras (Wilawander, corrigeer jij me als ik het verkeerd zie?) zijn er twee soorten fokkers. Fokkers die aangesloten zijn bij de rasvereniging en dus alle gezondheidsonderzoeken en functietesten moeten doen en fokkers die alleen via de RvB fokken, waar je dus bijna geen eisen hebt. Ja, dat je broer en zus niet op elkaar mag zetten, geloof ik. Als je kijkt naar de gezondheidsproblemen waar mijn ras bekend om staat, zie ik juist heel erg weinig van die gezondheidsprobemen bij de fokkers die via de RV fokken. Ja, ze komen wel eens voor, omdat het niet alleen erfelijk is, maar je hoort het veel meer bij de RvB fokkers, of zelfs de pretnestjes en broodfokkers. Bij de fokkers die ik ken, wordt er heel kritisch gekeken naar inteelt (of lijnenteelt zoals het mooi genoemd wordt). Nu is het bij ons misschien makkelijker, omdat er heel veel honden zijn van het ras. Hoewel dat beperkt wordt door de showlijnen, werklijnen en de langharen van beide. Langhaar mag je volgens mij alleen met langhaar gebruiken, dus maak je die populatie wel een stuk kleiner. Terwijl het gewoon een gen is wat voorkomt in de stokharen.

Ik ben niet tegen open stamboeken, maar ik zie toch wat haken en ogen. Er zijn nog wel een aantal fokkers die het ene nest met stamboom en die daarna zonder doen. Wat nu als je een hond uit dat 2e nest gebruikt, geen stamboom, dus geen bekende afstamming. Maar jouw eigen hond is dus wel familie, alleen kan je het niet controleren. Dat lost het het inteeltprobleem niet op, het maakt het juist erger. Ik denk wel dat er teveel lijnen weggegooid zijn, omdat er een gebrek was. Of dat nu een licht medisch gebrek, een schoonheidsfoutje of geen ideaal karakter voor de functie. Daar zie je nu de problemen van bij de kleinere rassen, complete lijnen weggegooid en daar hebben ze nu de problemen van.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:11

MyWishMax schreef:
Het gevaar van open stamboeken (even voor het gemak ervan uitgaan dat ook look a likes gebruikt mogen worden dan) is dat je daar niet van weet of er geen inteelt in voorkomt..

Dit is een vreemde redenatie. Als ik het goed begrijp dan ben je bang dat met het inkruisen van andere honden in een voorheen gesloten populatie je inteelt in die populatie zou kunnen introduceren, en dus de al aanwezige inteelt factor zou kunnen vergroten?
Zo werkt het dus niet...
Je vraag tav border collies gaat ook mank op dit punt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:24

Ik stel gewoon een aantal normale vragen. Omdat je het niet eens bent met één punt, sla je dus alles maar over? Ik was gewoon benieuwd hoe jij het voor je zag bij jouw ras.

Er zijn afwijkingen die niet alleen in gesloten populaties voorkomen, zo simpel ligt het niet. HD/ED bijvoorbeeld, te veel rugwervels en nog wel een aantal.

Als je niet weet of die andere honden ook uit die gesloten populatie komen op de één of andere manier, dan kan je die niet gebruiken om het inteeltpercentage te verlagen. Zoals in het voorbeeld dat ik gaf, stamboomhond krijgt nest van stamboomhond, maar pups krijgen geen stamboom. Eventuele pups daarvan weer niet, die pups breng je weer in in de populatie, maar er is dus geen afstamming bekend. Andere nest van die stamboomhonden krijgt wel een stamboom, dan kan er dus zonder dat iemand het doorheeft weer flink inteelt in de populatie terecht komen als die nakomelingen weer samen gebruikt worden. Dat kan namelijk als je ook lookalikes gebruikt.

Niet als je honden uit andere gesloten populaties gebruikt nee, maar dan kan je wel te maken krijgen met gezondheidsproblemen die dat ras heeft, helemaal als dat dezelfde problemen zijn als het ras waar je ze wilt in kruisen.

Wbt de BC vraag ik gewoon hoe jij het ziet. Wil je dan andere rassen gebruiken en hoe wil je er dan voor zorgen dat de functie voor jou behouden blijft? Je bent niet voor niets bij de BC uitgekomen toch? Hoe zou jij het aanpakken als je de functie en de manier van werken van de BC wilt behouden, maar het inteeltpercentage wilt verkleinen? Een ander ras zoeken dat enigzins dezelfde manier van werken heeft? Zijn die er?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:44

MyWishMax schreef:
Wbt de BC vraag ik gewoon hoe jij het ziet. Wil je dan andere rassen gebruiken en hoe wil je er dan voor zorgen dat de functie voor jou behouden blijft? Je bent niet voor niets bij de BC uitgekomen toch? Hoe zou jij het aanpakken als je de functie en de manier van werken van de BC wilt behouden, maar het inteeltpercentage wilt verkleinen? Een ander ras zoeken dat enigzins dezelfde manier van werken heeft? Zijn die er?

Ik ga even niet in op je basale onbegrip van inteelt en hoe dat in de rashonden wereld is ontstaan en te voorkomen is. Waarschijnlijk is het probleem dat je het binnen de huidige methoden en regels van conformatie fok wil genezen (dit is onmogelijk).

Ik wil best dieper ingaan op het ras (hm, liever type...) werkende border collie en hoe dit daar in zijn werk gaat want het is een redelijk model van hoe het wél zou moeten (en meteen een duidelijk voorbeeld van hoe de kennnelclubs te werk gaan en hun gezondheidsproblemen scheppen), maar niet nu want ik moet schapen, paarden en honden gaan voeren en dan werken. Zal eens zien wanneer ik tijd heb een lap tekst te typen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:02

Er is met alle rassen wat mis behalve natuurlijk het ras wat Kuggur heeft. Ook demanier van communiceren weer, slaat echt nergens op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:22

Nou ja, ik weet dat Kuggur aan de gemiddelde ras BC wel wat verkeerds vindt, tenmiste ik heb wel wat op en aanmerkingen gelezen van hem en er komen ook ziektes voor, dus ik ben gewoon benieuwd hoe hij wel het type zou willen behouden wat hij nodig heeft voor het werk. Bij ons is het natuurlijk hobby en hebben we het niet nodig om te kunnen werken en kom je weer bij voorkeur uit. Er zullen, denk ik, bij de BC's ook wel verschillen in de manier van werken voorkomen waar een voorkeur van een persoon naar uit gaat, maar ze zullen allemaal moeten kunnen werken om hun functie te kunnen uitvoeren. (nu heb ik het dan over de BC's waar echt mee gewerkt wordt)

Kijk bijvoorbeeld naar de gezeldschapshondjes, hun functie is gezeldschap houden. Dat is eigenlijk alleen een karakterding, maar er wordt heel veel op uiterlijk gefokt. Natuurlijk heeft voorkeur voor uiterlijk ook met de hondkeuze te maken, maar een lelijk ding kan je nog steeds gezeldschap houden.

Ik heb ook een voorkeur voor uiterlijk en karakter, maar wil eerst een gezonde hond, anders kunnen ze hun functie niet uitvoeren. (sport, dus hobby) Na gezondheid komt karakter, want zonder een goed karakter kunnen ze de functie ook niet uitvoeren, maar als ze zo lelijk als de nacht zijn kan het nog wel als de rest goed is. ;)

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:40

Kijk maar eens op fb naar bv crumpy cat, en lil bub, dit zijn gehandicapte katten. Ze worden in leven gehouden onder het mom van ik hou van m'n kat. Maar in werkelijkheid wordt er grof geld verdient aan deze dieren, en wat schetst m'n verbazing, hele volksstammen vinden dit enig en geweldig, terwijl het in en in triest is. Lees vaak met stomme verbazing dat mensen serieus bezig zijn om ook zo'n kat te fokken |(

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:09

En wat dacht je van "Ugly Sam" die is helemaal mislukt.
Maar hij kreeg welke elke dag biefstuk en bronwater, bakken met geld hebben ze aan dat hondje verdient.