dat is ook zo'n vooroordeel. En het is maar net hoe je ze neer zet. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:En dit is dus weer de typische domme praat die mensen gebruiken om een discussie zoals deze te beginnen. Of lees je fatsoenlijk in en hou dit soort onzin er buiten, of hou gewoon je mond.
Arrabel schreef:Citaat:En dit is dus weer de typische domme praat die mensen gebruiken om een discussie zoals deze te beginnen. Of lees je fatsoenlijk in en hou dit soort onzin er buiten, of hou gewoon je mond.
En dat bepaal jij?
Maar jij vind dat ik dom praat, waarom hebben rashonden dan veel vaker last van erfelijke afwijkingen dan bastaards?
Edit: Ik neem mijn woorden terug, ik zie net dat het artikel dat ik heb gelezen in de Telegraaf stond dat is niet de meest betrouwbare bron.
Al is het onderzoek wel op de Faculteit in Utrecht gedaan.
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... onder.aspx
Naar mijn idee was dit dus ook zo, zeker als je kijkt naar de broodfokkers die totaal niet kijken naar gezondheid of mensen die het zo "schattig" vinden om een keer een nestje te krijgen en er dan maar een reu opzetten die toevallig van het zelfde ras is.
Of mensen die alleen op uiterlijk fokken, wat vooral in het buitenland gebeurd maar ook zeker in Nederland.
Amandavd schreef:Rashonden zijn zeer zeker erfelijk belast en hebben gezondheidsproblemen. Dat ontken ik zeker niet. Maar wij als fokker van een rashond, doen er alles, maar dan ook alles aan om de gezondheid te bevorderen. Wij weten bijna alles van de ouders, opa's en oma's en hun ouders weer. DNA, heupen, ellebogen etc, bloed onderzoeken. Dit gebeurt allemaal niet bij die kruisingen. Daar wordt niet gekeken naar gezondheid of bloedlijnen. Daar weten ze helemaal niks vaak. Daar worden ook bijna geen onderzoeken gedaan naar de gezondheid.
Kuggur schreef:Amandavd schreef:Rashonden zijn zeer zeker erfelijk belast en hebben gezondheidsproblemen. Dat ontken ik zeker niet. Maar wij als fokker van een rashond, doen er alles, maar dan ook alles aan om de gezondheid te bevorderen. Wij weten bijna alles van de ouders, opa's en oma's en hun ouders weer. DNA, heupen, ellebogen etc, bloed onderzoeken. Dit gebeurt allemaal niet bij die kruisingen. Daar wordt niet gekeken naar gezondheid of bloedlijnen. Daar weten ze helemaal niks vaak. Daar worden ook bijna geen onderzoeken gedaan naar de gezondheid.
Je fokt rashonden. Gesloten stamboek neem ik aan? Dan kun je onderzoeken wat je wil, maar je bent per definitie aan het intelen. Het feit alleen al dat je het over "bloedlijnen" hebt.
Waarom niet de illusie van het zuivere ras overboord gooien en de stamboeken openen?
Alleen dan kun je uit het probleem van de erfelijke belasting zoals je het zelf noemt komen.
Amandavd schreef:En dat is dus niet waar wat je zegt. Ik ben niet aan het intelen. Ja als je honderden generaties teruggaat kom je vast ergens inteelt tegen. Dat is bij alle rassen etc.
Kuggur schreef:Amandavd schreef:En dat is dus niet waar wat je zegt. Ik ben niet aan het intelen. Ja als je honderden generaties teruggaat kom je vast ergens inteelt tegen. Dat is bij alle rassen etc.
Gesloten stamboek? Slechts 25 generaties fokken en de overlap is compleet. En ja dat geldt in principe voor alle rassen die zo gefokt worden, bij sommige erger omdat ze relatief nieuw zijn (mijn Benji voorbeeld) , dus een recentere kleinere beginpopulatie.
Lees dit maar eens door; http://terriermandotcom.blogspot.com/20 ... nking.html (ik post hem nog maar een keer).
Je kunt ontkennen wat je wil maar dit is een basisprobleem waar de kennelclub fokkers niet omheen kunnen .
Kuggur schreef:Zoolgangster schreef:Als fokkers het ras zonder inkruisen met honden van andere rassen willen redden, dan zijn ze de rest van de 21e eeuw nog wel bezig er een fatsoenlijke hond van te maken.
Dit is onmogelijk; juist de kleine populaies van gesloten stamboeken is het probleem.
Neem bijvoorbeeld het absurde voorbeeld van een relatief "nieuw" ras als de benji; een paar dorpshonden uit Africa gehaald, op grond daarvan een rassenstandaard bij elkaar gefantaseerd, met dat kleine groepje gaan fokken (inteelt, inteelt). Maar nu mag je geen honden die je uit Afrika importeert meer inkruisen (daar is een gigantische en gezonde populatie van dit type hond), want dan vervuil je het "raszuivere" gesloten stamboek...
NB. Aardig stuk hierover op terrierman´s blog ; http://terriermandotcom.blogspot.com/20 ... nking.html
Amandavd schreef:En wat stel jij dan voor? Want i.m.o. kun je ook niet zomaar alle rassen door elkaar mixen.
Kuggur schreef:Waarom vat je het zo gepikeerd op?
Als je hond geen functie heeft adviseer ik inslapen ( edit; wacht, schrap die opmerking, die wordt zéker niet begrepen...).
Waarom niet op gezondheid fokken? Heb je iets van wat ik geschreven heb begrepen of is het allemaal langs je heen gegaan?
Als dat "wandelmaatje en kinderknuffel" is dan moet een hond daar ook bij passen toch? Arrabel schreef:Citaat:Maar nu mag je geen honden die je uit Afrika importeert meer inkruisen (daar is een gigantische en gezonde populatie van dit type hond), want dan vervuil je het "raszuivere" gesloten stamboek...
Inderdaad!
Straathonden zijn meestal veel gezonder dan die doorgefokte hondjes die "raszuiver" zijn.
En hoe gehandicapter de hond, hoe meer geld je er voor neer moet leggen.
Magrathea schreef:Maar een hond heeft toch een functie, zelfs als dat geen werk isAls dat "wandelmaatje en kinderknuffel" is dan moet een hond daar ook bij passen toch?
Kuggur schreef:Magrathea schreef:Maar een hond heeft toch een functie, zelfs als dat geen werk isAls dat "wandelmaatje en kinderknuffel" is dan moet een hond daar ook bij passen toch?
Inderdaad dat was mijn punt, iedere hond heeft in principe een functie.
Wat betreft de "antwoorden" die ik hier heb gekregen, het is duidelijk (en was uiteraard bekend) dat fokkers van rashonden met alle certificaten registraties etc. inderdaad bereid zijn "er alles aan te doen" gezonde honden te fokken, gezondheidsonderzoekingen, DNA tests, de hele dure mikmak (waarom kan dat niet meer zonder kun je je afvragen, dit is niet nodig in allerlei andere dierfokkerij...) behalve dat wat nodig is nl ophouden te fokken met per definitie ingeteelde honden. De wortel van het probleem van de genetische afwijkingen wordt niet aangepakt; de gezondheidstesten, en het DNA onderzoek is slechts symptoombestrijding.
Kun je erover jammeren hoe "gepikeerd" het ventileren van die mening is, maar inhoudelijk dát probleem aankaarten doen jullie niet.
MyWishMax schreef:Het gevaar van open stamboeken (even voor het gemak ervan uitgaan dat ook look a likes gebruikt mogen worden dan) is dat je daar niet van weet of er geen inteelt in voorkomt..
MyWishMax schreef:Wbt de BC vraag ik gewoon hoe jij het ziet. Wil je dan andere rassen gebruiken en hoe wil je er dan voor zorgen dat de functie voor jou behouden blijft? Je bent niet voor niets bij de BC uitgekomen toch? Hoe zou jij het aanpakken als je de functie en de manier van werken van de BC wilt behouden, maar het inteeltpercentage wilt verkleinen? Een ander ras zoeken dat enigzins dezelfde manier van werken heeft? Zijn die er?