Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:06

HorseTopShop schreef:
Zodra je een CC hard aanpakt, gaan ze zich óf tegen je keren óf je maakt er een hele bange hond van.

Een CC is ook een hond met een hele dikke middelvinger. En daarmee moet je om kunnen gaan.

Exact. Een CC heeft geen harde aanpak nodig. Zoals ik al eerder zei, is een stemverheffing meer dan voldoende bij dit ras.
En die middelvinger ken ik ook. Een CC moet het nut inzien van de dingen die hij moet doen.
En knuffelberen zijn het wel, júist wel. Daarom ben ik ook zo verbaasd, want dit is juist een ras wat enorm lief en trouw is voor eigen mensen. Als ze zich tegen je keren door tegen je te grommen en te happen, heb je echt een paar steken laten vallen.

Paintlinger

Re: Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:09

Dees_daan: ik ben geen gaus fan zoals ik al zei; maar als je zo op jezelf terug durft te komen ben je een baas (op dat vlak).

Wildgirl: jij verward positief trainen ook met correctieloos trainen.......

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:10

@Horsetopshop, hohoho, ik zeg niet dat je een CC hardhandig moet trainen maar wel dat ze anders getraind moeten worden dan de doorsnee HTK hond.
Juist die middelvinger van de CC zorgt ervoor dat je creatief moet zijn in je training en dat je buiten de gebaande paden moet treden, een standaard hondentrainer doet dit echter niet waardoor de training onvoldoende resultaat zal hebben.
In mijn ervaring als hondensport instructrice heb ik 3x met een CC te maken gehad, 1 teef en 2 reuen(intact) en de belastbaarheid van een CC vond ik m.n het moeilijkst in te schatten punt.
Geef mij maar een Mechelaar of een Duitser, die zijn vele malen ''duidelijker'' in hun leercurve.
Alle 3 de CC kwamen van reguliere 'koediepoedie' Marting Gaus hondenscholen en waren daardoor compleet verpest, 2 vd 3 vertoonde serieuze agressie naar andere honden en naar de baas.
Het traject duurde langer dan bij de gemiddelde hond, het was vaak zoeken naar de trigger en idd, wat jij ook aangeeft, een simpele ''grote mond'' werkt sporadisch maar het zijn uiteindelijk wel alle 3 fijne honden geworden.
Daarnaast heeft juist een CC behoefte aan een stabiele, duidelijke baas die uitvoerig beloond maar óók op het juiste moment en op de juiste manier weet te corrigeren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:13

Paintlinger schreef:
Dees_daan: ik ben geen gaus fan zoals ik al zei; maar als je zo op jezelf terug durft te komen ben je een baas (op dat vlak).

Ik had het over het trainen uitsluitend gebaseerd op belonen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:15

Sorry Wildgirl. Dan heb ik jouw post totaal verkeerd begrepen.

Een CC is ook niet voor iedereen geschikt. Het opvoeden/trainen van een CC is helemaal niet makkelijk.
Juist door die dikke middelvinger i.c.m. met de genen/het karakter en hun formaat.

Maar hier helpen we TS niet mee.
Het enige advies wat ik TS kan geven is om professionele hulp in te schakelen welke veel ervaring heeft met de CC.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:23

Eens HorseTopShop :j
Laatst bijgewerkt door RianneH op 15-11-14 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast ivm reactie op verwijderd bericht

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:23

Een van onze honden toonde dit gedrag ook, maar dan wel minder heftig. Wat zij deed was uitdagen, in de riem bijten, springen en happen (niet grommen). Corrigeren helpt écht niet. Dan krijgen ze de aandacht waar ze op dat moment naar zoeken, ookal is het negatief. Nogal uit de hand gelopen pubergedrag...

Wat ik heb gedaan is het volgende: gebruik een korte riem (een paarden touw voldoet prima), wanneer de hond weer begint pak ik de riem vlak boven haar halsband, dus heel kort, vast en ga ik lopen. Gewoon lopen! Hiermee negeer ik haar vervelende gedrag totaal en doordat ik haar riem extreem kort vast heb, kan ik de hond van mij afhouden en kan ze eigenlijk niks doen. De hond stopt dan vrij snel met het irritante gedrag, vooral als je dit een paar keer doet. Wanneer ze weer normaal doet en gewoon mee loopt krijgt ze uiteraard beloning, hoge stemmetjes, aandacht en koekje. Het helpt écht. Na dit 3 keer toegepast te hebben heeft ze het bij mij nooit meer gedaan. Het is wel zaak dat je moeder dit dus zelf gaat doen.

-edit-
Als de hond echt gevaarlijk is voor je moeder is het trouwens inderdaad misschien verstandig om er een professional bij te halen, zoals hier boven gesuggereerd wordt. Als het wel mee valt, of idd eerst met muilkorf, zou je bovenstaande methode kunnen proberen :j Ik ken persoonlijk geen CC's maar ik denk dat een American Akita er qua karakter niet super ver van af ligt.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 10-11-14 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:28

De vraag is alleen: heeft de moeder van TS hier letterlijk de kracht voor? Ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik de kracht niet zou hebben om een 'wilde' CC mee voort te slepen als hij me wil bijten.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:30

In principe kost het niet veel kracht. Je pakt de riem vast, houdt je arm kaarsrecht (dat kost juist weinig kracht) en je loopt een paar meter. Het is echt niet dat je het lang vol hoeft te houden, tenminste... bij mij was onze dame er zo klaar mee :+ Maar misschien voor een moeder van 40 of 50 jaar dat dat al heel wat is inderdaad. Dat kan ik niet goed inschatten...

Misschien is het sowieso verstandig om het eerst met muilkorf te oefenen, of als ze het niet ziet zitten, een gedragstherapeut met ervaring met dit soort rassen :j Met de juiste begeleiding nu kan het echt nog prima helemaal goed komen met de pup. Bijna 8 maanden oud is echt een leeftijd wanneer ze kunnen gaan puberen. Bijna al onze honden hadden wel hun super vervelende dingen in hun pubertijd, maar soms gaan ze te ver. Zoals deze pup ook. Dus dan moet er inderdaad iets gedaan worden.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 10-11-14 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:31

Ik zou denk ik wat hulp vragen van iemand die het gedrag van de CC goed begrijpt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:46

ik zou er een slipketting om heen doen en als hij met die ongein begint een flinke ruk geven....maar dat zal ook wel achterhaalt en dierenmishandeling zijn.Tegenwoordig moet je clickeren...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:50

Geerke, ik kan natuurlijk niet voor deze CC pup spreken, maar ik weet bijna zeker dat dat niet werkt :') Een ruk van een slipketting interesseert ze echt geen ene hol en een klap in het gezicht ook niet, en het op de rug leggen of gooien van de hond ook niet. Zolang ze door kunnen gaan met wat ze doen, merken dat baasje met hen bezig is (ook al is het negatief) en boos wordt, is het eind goed al goed voor de hond.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:51

Jolien87 schreef:
Nachtlampje schreef:
Dan ben ik (hopelijk en hoogstwaarschijnlijk) niet meer up to date wat betreft Gaus. Is ook al een tijdje geleden dat wij onze hond moesten opvoeden :+

Dan ben ik wel benieuwd hoe lang dat geleden is. Onze hond is bijna 12, dus onze ervaring met de Gaus hondenschool was pak 'm beet zo'n 11 jaar geleden.

Onze hond is ook bijna 12, dus dit geldt voor hetzelfde als jouw hond. Wij zijn toen op puppycursus geweest en daarna Martin Gaus training + veel zelf uit zijn boek ook toegepast.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:59

Hier ook een CC. De grootste goedsul die je je maar bedenken kan. Laat zich het kaas nog van zn brood eten.

Inderdaad zijn het erg gevoelige honden die je positief moet opvoeden. Niet straffen! enkel een stemverheffing is al genoeg. Ik ben gestopt bij onze cursus, aangezien meneer zijn middelvinger daar te groot voor was. Respect moet je verdienen, niet afdwingen.

Ik weet niet waar het fout is gegaan, maar ben er wel erg benieuwd naar.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:05

mcfly schreef:
Hier ook een CC. De grootste goedsul die je je maar bedenken kan. Laat zich het kaas nog van zn brood eten.

Inderdaad zijn het erg gevoelige honden die je positief moet opvoeden. Niet straffen! enkel een stemverheffing is al genoeg. Ik ben gestopt bij onze cursus, aangezien meneer zijn middelvinger daar te groot voor was. Respect moet je verdienen, niet afdwingen.

Ik weet niet waar het fout is gegaan, maar ben er wel erg benieuwd naar.

Als een hond zich zo gedraagt als in de opening post gaat stemverheffen niet helpen denk ik :P en negeren alleen ook niet, want dan kan de hond zijn gang gaan, wat gevaarlijk is voor TS haar moeder :') Wat ik dus ook had met 1 van onze honden. En waar ik vervolgens een oplossing voor gevonden heb (zie paar posts terug).

Volgens mij komt het niet altijd perse ergens vandaan. Volgens mij triggert de pubertijd gewoon een bepaalde karakter eigenschap meer op dat moment. Extra uitdagen. De één heeft het wel en de ander niet. Mijn hond, die dit ook deed (zonder grommen dan) leek erg op onze oudste hond, die dit vroeger ook deed. Ze komen beide uit dezelfde bloedlijnen. :') Zit gewoon een scherper randje aan denk ik. Onze andere dames uit totaal andere bloedlijnen hebben dit niet. Zijn sowieso heel anders in karakter. Bij de juiste aanpak en het volwassen worden van de hond komt het gewoon goed. Dat is mijn ervaring ten minste. Niks doen is in ieder geval een no-go vind ik, te groot risico.

Dat middelvinger gebeuren tijdens training komt me ook heel bekend voor. Slaafsheid is ver te zoeken :')

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:29

Het was ook geen tip. Ik zal niet weten wat je moet doen om deze hond te laten stoppen met dit gedrag. Denk dat enkel een gedragsdeskundige kan helpen. Wel ben ik benieuwd wat daar uit komt, aangezien ik graag andermans ervaringen lees om er zelf ook wat wijzer van te worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 07:03

Uit welke lijnen komt jou cane corso? Er wordt binnen dit ras enorm veel gef*ckt met combinaties die je eigenlijk vooral moet laten en zeker niet geschikt zijn voor in een gezin of voor jan en alleman (zijn meer honden die erg geschikt zijn voor 1 persoon en als waakhond)

Heb al vele cane corso's zien passeren van enorme goedsullen tot enorme krengen die dit ook gewoon vanaf pup af aan hebben maar waar men wist wat men aan ging schaffen en wat op die plaats goed zit.

En idd een beetje cane corso kun je een slipketting om gooien of een prikband maar zal daar 0,0 reactie op geven. Dat geeft mijn lab x rottie overigens ook niet eens (prikband weet ik niet probeer ik niet eens) whahaha en dat is toch stukken minder sterk qua karakter (gemiddeld genomen dan). Idd respect moet je verdienen en krijg je door samen te werken bij dit soort honden. Niet door ze de vernieling in te 'trappen' en weer omhoog te sjorren. Dan kan je beter de gemiddelde herder achtige nemen daar werkt zoiets helaas!!!! wel bij (domme honden :P :+ )

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:16

Wildgirl schreef:
Paintlinger schreef:

Ik had het over het trainen uitsluitend gebaseerd op belonen.

Dat bestaat niet.... vaak denkt men dat positief trainen, correctieloos trainen is.... maar dat is gelukkig niet zo.

TS: het wordt een choasje hier..... heb je al een plan?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:22

Thesserd schreef:
Geerke, ik kan natuurlijk niet voor deze CC pup spreken, maar ik weet bijna zeker dat dat niet werkt :') Een ruk van een slipketting interesseert ze echt geen ene hol en een klap in het gezicht ook niet, en het op de rug leggen of gooien van de hond ook niet. Zolang ze door kunnen gaan met wat ze doen, merken dat baasje met hen bezig is (ook al is het negatief) en boos wordt, is het eind goed al goed voor de hond.

Alle bovengenoemde acties zijn ook zo dom en zinloos.... en bovendien is het zo vreselijk niet leuk om op die manier honden te hebben.
Ik zie het als instructeur nog veel voorbij komen.... de macho-machtvertoonrelaties....
Jammer genoeg is de binding baas hond hier om te janken.

En dit schrijf ik terwijl mijn 1 jarige hollandse herder x american bulldog reu op het voeteneind van mijn bed licht te slapen.
Mijn allerbeste Maatje

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:24

Mensen moeten toch altijd weer in elk topic over hondengedrag hun mening over trainers en methodes spuien, en bij andere door de keel duwen. Daar heeft TS niks aan. TS heeft ook vrij weinig aan de menig van de gemiddelde bokker die denkt dat ze het wel even allemaal weten wat gedrag betreft. ( op de paar opgeleide Bokkers na )

TS, ga op zoek naar een gedragstherapeute, vraag bij je DA na of zij iemand weten die jullie zouden kunnen helpen. Het is even zoeken naar iemand die bij jullie past en bij de hond. Het maakt namelijk geen ene reet uit wat Bokker A van CM vindt of Bokker B van MG, het gaat erom wat bij jullie hond en jullie situatie past, ongeacht wat een ander daar van denkt of vindt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:29

TS, is het al geen begin om je moeder de cursussen met de hond te laten doen ipv jij, in afwachting tot een gedragstherapeut oid. Als er op de cursus iets gelijkaardig gebeurt kan ze daar al handvatten krijgen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:29

Paintlinger schreef:
Alle bovengenoemde acties zijn ook zo dom en zinloos.... en bovendien is het zo vreselijk niet leuk om op die manier honden te hebben.
Ik zie het als instructeur nog veel voorbij komen.... de macho-machtvertoonrelaties....
Jammer genoeg is de binding baas hond hier om te janken.

En dit schrijf ik terwijl mijn 1 jarige hollandse herder x american bulldog reu op het voeteneind van mijn bed licht te slapen.
Mijn allerbeste Maatje

Lang niet iedereen hier denkt daar zo over. ;)

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:34

Solleke_Noah schreef:
TS, is het al geen begin om je moeder de cursussen met de hond te laten doen ipv jij, in afwachting tot een gedragstherapeut oid. Als er op de cursus iets gelijkaardig gebeurt kan ze daar al handvatten krijgen.

Zoek dan wel een echt goede cursus uit, met gediplomeerde instructeurs. Die zijn alleen redelijk lastig te vinden.

Ik wil je adviseren om een gedragstherapeut erbij te halen, dit zijn geen situaties om zelf mee aan te gaan rommelen. Kijk even op http://www.tinley.nl of http://www.honden-gedragstherapie.nl/ voor een goed opgeleide therapeut. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:37

Er is maar één goed antwoord: Er moet een GT komen. Deze problemen zijn vaak complex, veel te complex om via een forum te behandelen. Ongeacht in welke methode je geloofd.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:42

Een goede bewezen GT....

Iederee mag zichzelf GT noemem.... is geen beschermde titel.