Mijn fretten, nog meer liefhebbers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: Mijn fretten, nog meer liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:06

Hihi. Als ze boven lopen. Rennen ze wel vaak over de bedden.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:03

Bubsj wat een knappe fret heb je zegt! Vooral die slaapfoto is echt te lief! <3

Ik heb mijn 2 fretten broers ongecastreerd gekregen. Ze zaten toen samen, maar ze maakte elkaar zowat af. Heb ze toen meteen laten castreren. Eest de hormonen eruit en toen langzaam weer aan elkaar laten wennen. Heb wel veel overlegd toen met de dierenarts en de frettenopvang wat te doen. Maar nu kunnen ze gelukkig weer samen zijn. Ze spelen samen en slapen samen. En halen natuurlijk samen heel veel kattenkwaad uit :')

Vind wel dat je ze samen genoeg de ruimte moet geven. Zodat ze ook weg kunnen van elkaar als ze dat willen. Voorheen woonde we op de flat. Daar hadden ze een dubbel konijnenhok. Met een buis door de muur die naar de balkonkast liep. En ze hadden ook de beschikking over het balkon. Nu we zijn verhuisd naar een eengezinswoning. Staat hun hok in hun eigen frettenkamer. Waar ze de hele dag de toegang tot hebben. Veel mensen vinden het onzin dat ze zoveel ruimte hebben.Dan krijg je te horen dat het maar kleine beestjes zijn enzo. :? Ik vind het wel nodig en zou ze ook niet kleiner willen houden. En na me werk lopen ze gemiddeld 3uur vrij rond door het huis.

Ze lopen dus niet zonder toezicht de hele dag door het huis. Dat vind ik te onveilig, moet ze echt wel in de gaten houden. Ze lopen dus wel de hele dag vrij rond in hun eigen kamer. Ik heb ook 2 honden. De een is er doodsbang voor. De ander is de ene keer bang de andere keer vind ze ze wel interessant. Maar de ene fret laat ze ook met rust. De andere fret pest ze echt. Dus daar moet ik echt op letten en de honden in bescherming nemen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 07:41

Ik heb helaas geen foto's van mijn hok, maar ga wel binnenkort met Hubble een studioshoot laten doen :D Ben eens benieuwd..

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 07:48

Ik ben nu al fan van Khaleesi :P
Misschien ook een beetje omdat mijn merrie zo heet :')

Verder heb ik vroeger 2 fretten gehad :j
Liefdeskoppel en diverse nestjes met ze gehad.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 17:45

Wow, wat een hoop reacties, wat leuk!
Ik had afgelopen dagen erg druk, vandaar nu weer een reactie.

Zo leuk dat er veel meer frettenliefhebbers zijn. Overigens zijn fretten inderdaad solitaire dieren. Echter kies ik meestal voor een koppel zodat ze ook nog gezelschap hebben als ik er niet ben. Mits het koppel slaagt. Maar ik ga altijd naar een goede fokker, en zodoende kan wanneer een match mislukt overlegt worden hoe het anders op te lossen.

Met mijn vorige fretjes had ik ook niet heel veel geluk, de eerste overleden aan bijniertumor, en de andere onbekend, maar niet heel oud geworden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:27

Die van ons zijn altijd een jaar of 7 geworden geloof ik. Sommigen ook jonger, maar de meeste toch wel rond 6/7 jaar.
Morgen gaat Hubble op fotoshoot. Ben eens benieuwd wat het gaat worden :D
Overigens is hij vandaag mee de stad in geweest. Ik neem hem met regelmaat mee ergens naar toe, wil dat hij uiteindelijk op alle kleine uitstapjes mee kan. Hij kijkt zich dan werkelijk de ogen uit!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:28

Hoe doen jullie dat, fretjes mee in het tuigje of mee in een carrier?

We willen Mormel in december mee een weekendje naar zee nemen omdat er niemand is om op te passen. Het zou leuk zijn als hij mee kan naar het strand. Maar in het park heeft hij er na een kwartiertje wel genoeg van en op het strand ben je toch langer :P

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:31

Hubble gaat nu nog mee in zijn tas. Zo af en toe mag hij er dan uit en op mijn armen zitten. Hij past nu nog niet goed in een tuigje, dus hij moet eerst nog wat groeien. Als dat zo is mag hij ook door t park scharrelen aan zijn tuigje. Maar als we echt ergens heen gaan moet hij gewoon in zijn tas. Heb nu nog een dichte, maar als hij straks zijn tuig heeft mag hij in een tas waar hij ook zijn kop naar buiten kan steken, dan kan hij de hele tijd om zich heen kijken :)

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:44

Hier ook bekend met het officieel solitair zijn van de fretten, maar aangezien ik lang niet elke dag de tijd heb om ze veel aandacht te geven heb ik graag 2 of 3 fretten in een groepje. Ik haal ze zelf altijd uit de opvang of neem ze over van mensen die er mee omhoog zitten. Ik heb wodka zelfs via de dierenambulance gekregen omdat ze absoluut niet wisten wat ze er mee moesten.

Zo was Wodka toen we hem kregen
Afbeelding

En zo is hij nu, 4 jaar later
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marith_Ov op 08-11-14 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:48

Je tweede foto doet het helaas niet.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:57

In theorie moet hij het nu wel doen... :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:58

Ik zie hem wel :j Wat een kleurverschil! :oo

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:59

Jup. Nu wel! Is het verschil castratie niet castratie, toch?

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:04

Ja, klopt helemaal. De dierenambulance had hem op straat gevonden en hun stagiare kende mij en wist dat ik fretten had, dus hebben ze mij gebeld of ik hem niet wou opvangen. Stinken dat hij deed :r , niet normaal. We hebben hem eerst 2 keer gewassen met frettenshampoo en het water wat er af kwam was net zo oranje als zijn vacht. We moesten hem 2 weken in originele staat houden en na die tijd mochten we er mee doen wat we wilden, castreren en enten dus :D .

Super leuk en lief dier is het, maar heeft wel zo zijn mankementen. Hij heeft aan 1 oog staar en met het andere oog ziet hij ook niet zo veel meer, maar hij vermaakt zich prima.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:05

Woow wat was 'ie geel!

Ok toch in een tas dus :)

Bij ons in de winkel (doe weekendwerk) komt soms een koppel met twee fretjes aan tuigjes zoals hondjes, die diertjes zijn ook heel relaxt en lopen braaf mee of blijven op de arm zitten. Als ik dat vergelijk met ons wriemelend worstje :')

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:07

Pluttersput schreef:
Jup. Nu wel! Is het verschil castratie niet castratie, toch?

Ja en de conditie van de fret heeft er ook mee te maken :j hij is echt super opgeknapt zo te zien _/-\o_

Edit: fijn autocorrect op de telefoon :+ maakt steeds van fret een fred.... :')

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:16

Ja, hij is heel erg opgeknapt, maar wit is hij nooit meer geworden. Er blijven vage gele vlekken in zijn vacht zitten. Nou is een albino nooit spierwit, maar ik ken ze witter dan dat Wodka uiteindelijk is geworden.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:53

Mijn ouders willen weten hoe en of je een Fret zindelijk kan maken. Vooral buiten zijn hok. Hij poept en plast in huis en niet op zijn bak in de kooi.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:35

In de hoeken van het huis een bak zetten.
En anders heel goed opletten.

Dit kost heel veel tijd. Elke x als je het ziet naar de bak brengen en erop zetten maar of het uiteindelijk zal lukken. Is lastig. Van alle fretten die ik gehad hebt. Waren er 2 die elke x kei braaf op de bak in de keuken ging (bak van de katten)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:38

Oh die gele/oranje fret.. Verschrikkelijk. :') hij is wel mooi bijgetrokken!

Hier mijn duo:

Black jesus: 4 jaar
Afbeelding

Bailey: 2 jaar
Afbeelding

Bailey komt waarschijnlijk uit een jachtlijn, ze is best wel klein en erg bijterig. Ook heeft ze een slechte start gehad en heb ik haar meegenomen bij iemand die haar met 10 andere in een smerig volgekakte aquarium hield en black jesus komt bij mensen vandaan waar hij 'aggresief' zou zijn maar had alleen last van zijn hormonen. Beide zijn gecastreerd. :)

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:39

Wauw, Bailey lijkt ontzettend op mijn onlangs overleden Jolie. Precies dezelfde uitdrukking. Jolie was ook klein en bijterig. Nooit af kunnen leren en dus ruim 7 jaar maar met handschoenen opgepakt. Volgens de opvang kwam ze uit een verkeerd gefokt nest. Ze was net een nietmachine als je haar wou oppakken zonder handschoenen. Ondanks dat was het een ontzettend leuk dier. Ze is uiteindelijk 8 jaar geworden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:00

Tammie schreef:
Ja, hij is heel erg opgeknapt, maar wit is hij nooit meer geworden. Er blijven vage gele vlekken in zijn vacht zitten. Nou is een albino nooit spierwit, maar ik ken ze witter dan dat Wodka uiteindelijk is geworden.

Elke fret maakt huidvet aan, dat geeft ook de gelige kleur. De ene fret doet dat meer dan de ander. Vrouwtjes zijn over het algemeen ook stuk witter dan mannen (bij gecastreerde fretten). Jouw fret is het type dat veel huidvet aanmaakt, ook aan de oranje foto te zien :-). Ik denk dat het ook wat te maken heeft met dominantie en territoriaal gedrag. Hoe meer huidvet, hoe meer je ruikt en hoe beter je je territorium kunt afbakenen als fret.

Maar hij is mooi opgedroogd!

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:33

Ik heb geen fret, wil er wel graag een ;)
Ik vroeg me af, als ze los lopen knagen ze dan niet je kabels enz stuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:36

Wat een leuke beessies <3 Mijn ouders hebben ze ook gehad, ik heb ze ook nog even meegemaakt maar dat kan ik niet meer voor de geest halen. De ene was erg eenkennig en greep eigenlijk iedereen, en de ander was volgens mij echt een goedzak. Mijn moeder zou dolgraag weer een fret nemen, mijn vader vind het ook leuke beesten. Maar dat doen we onze hond maar niet aan :P

Later wil ik zeker nog een keer een fretje in huis :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:49

Knagen kunnen ze wel. Onze vorige hebben meerdere kabels doorgebeten.
Hubble daarentegen *klopt af* heet zich er nog niet asn gewaagd. Maar heeft wel ontdekt dat hij fijn in de bank kan bijten, dus dat doet hij met volle overgave.

De foto's van Hubble zijn zooo cool geworden! Zodra ik ze heb krijgt hij een eigen topic. Maar hij deed het fantastisch. Nergens van onder de indruk en voor een stuk kaas deed hij zelfs braaf zijn kunstjes :) Nu ligt hij bekaf in zijn hok, haha!