Eindelijk... Ik mag een kitten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:55

blokje schreef:
Katers zijn aanhankelijker dan poezen heb ik me laten vertellen

:j Nu toevallig van allebei 1, maar de poes gaat veel meer d'r eigen weg en kruipt ook veel minder op schoot.
De kater daar in tegen ligt het liefst 24/7 op schoot.
En dat was met de vorige kater en poes ook zo.

Kijk gewoon eens rond in een dierenwinkel en vraag wat advies. Naast de standaard dingen kon je waarschijnlijk met veel meer thuis dan de bedoeling was :P

Als je voor een bandje gaat, kies dan wel 1 die echt open gaat als ze ergens achter blijven hangen, anders vermoorden ze zichzelf!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:58

Ruby1995 schreef:
Wauw wat een reacties bedankt!

Ja, ik realiseer dat ik 18 ben en dat een kat dat ook kan worden, maar ik kan als er de mogelijkheid is de kat meenemen en anders blijft hij hier.

Aan dierenartskosten heb ik ook uiteraard gedacht zoals castratie en chippen, dat gebeurt zeker!

Ik mag hem voor mijn verjaardag en dat is over een maand dus ik ga alvast spullen kopen enz en de kat over een maand als alles compleet hier is.

Ik wil wel een beetje een aanhankelijke kat, niet een die je eigenlijk weinig tot nooit ziet.

Maar jullie denken dat het weinig kwaad kan dat ik ook cavias heb en een hamster?

Als je dat wilt moet je echt eens in het asiel kijken. Bij de volwassen katten kun je het gedrag al zien, bij een kitten moet je je nog afvragen hoe het gedrag zich ontwikkelt.

Dan nog even de raskat, wel eens aan een herplaatser gedacht. Zijn meestal volwassen dieren en niet zo duur als een kitten.
Ik heb paar jaar terug 2 herplaatsers genomen, maine coon en een ragdoll. geweldige dieren.
helaas heb ik 5 weken geleden geheel onverwacht afscheid moeten nemen van mijn ragdoll.

Ik ben nu weer voorzichtig aan het kijken voor weer een kat.

Anoniem

Re: Eindelijk... Ik mag een kitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:12

Laatste ding! Houd even rekening met t kittensezoen. Soms kun je der geen meer krijgen omdat ze nergens te koop zijn!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:19

Belle2000 schreef:
Laatste ding! Houd even rekening met t kittensezoen. Soms kun je der geen meer krijgen omdat ze nergens te koop zijn!

Maar je wil een kitten ook niet halen op een plaats waar ze te koop zijn. Kittens kun je ofwel adopteren bij een asiel of een opvang, ofwel gratis van een oepsnestje, of wel (serieus) betalend bij een goede (!!!) fokker die fokt met stamboom en alles erbij.
een gewoon kitten kopen = dierenwinkel = broodfok = iets dat je absoluut niet wil sponsoren

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:25

Duhelo schreef:
Belle2000 schreef:

Maar je wil een kitten ook niet halen op een plaats waar ze te koop zijn. Kittens kun je ofwel adopteren bij een asiel of een opvang, ofwel gratis van een oepsnestje, of wel (serieus) betalend bij een goede (!!!) fokker die fokt met stamboom en alles erbij.
een gewoon kitten kopen = dierenwinkel = broodfok = iets dat je absoluut niet wil sponsoren

ook bij een fokker zijn ze te koop omdat je er nou eenmaal voor betaalt. Ik denk dat ze dat bedoelt

Maar nu komt de dure kitten tijd aan, dwz bij fokkers van raskatten is de prijs altijd hetzelfde maar op bijv MP zijn de prijzen voor een htk kitten absurd in januari/februari. Puur omdat er dan minder kittens zijn

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:34

Yom schreef:
Duhelo schreef:
Belle2000 schreef:

ook bij een fokker zijn ze te koop omdat je er nou eenmaal voor betaalt. Ik denk dat ze dat bedoelt

Maar nu komt de dure kitten tijd aan, dwz bij fokkers van raskatten is de prijs altijd hetzelfde maar op bijv MP zijn de prijzen voor een htk kitten absurd in januari/februari. Puur omdat er dan minder kittens zijn

Als je mijn berichtje goed doorleest zie je staan dat ik inderdaad aangeef dat je ze bij een goede fokker kunt kopen, maar dat je dan ook de prijs ervoor betaald.
in een winkel kun je "raskatten" hebben voor 400 euro, dat is duidelijk dat het niet werkt.

het kopen bij een particulier dat er geld wil uitslaan vind ik ook absurd, daarom dat ik een kittenopvang of asiel aanraad.Dan ben je ook zeker dat ze in orde zijn met alles.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 11:08

Handige tips en leuke berichten komen hier voorbij.

Als ik een langharige krijg dan vind ik kammen niet erg, ik heb namelijk ook langharige cavias.

Ik zal straks uitgebreider reageren!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:49

Waar je ook rekening mee moet houden: de dierenartskosten.
Een kitten moet elke 4 weken, 6 weken, 8 weken, 4 maanden, 6 maanden, en daarna 4 keer per jaar ontwormd worden. Het maakt niet uit of de kitten buiten komt; wormeitjes (=besmetting) zijn overal.

Daarnaast moet de kitten gecastreerd worden. Gemiddeld wordt een poes op de leeftijd van 6 maanden voor het eerst krols. Een kater is ongeveer 1 maandje later geslachtsrijp. Maar dit verschild erg per kat. In Nederland is het nog steeds een gewoonte om poezen pas te castreren na hun eerste krolsheid. Echter kan het ook eerder (en dit scheelt de stress van al die hormonen bij zo'n jonge poes).

Waarom zeg ik 'moet gecastreerd worden'?:
A) omdat krolsheid veel stress met zich meebrengt (zowel voor poes als kater)
B) omdat een intacte poes meer kans heeft op ziektes/aandoeningen zoals bijvoorbeeld baarmoederkanker
C) omdat een intacte poes of kater gedekt kan worden/kan dekken. Dat is echt een no-go, want er is een overschot aan (zwerf) katten en (asiel) kittens in Nederland.

Ten slotte wordt de kitten ge-ent en gechipt.
Een kitten krijgt de eerste enting op een leeftijd van 9 weken, daarna moet de tweede enting (booster) 2 tot 3 weken later gegeven worden. Een enting beschermd o.a. tegen niesziekte en kattenziekte (komen beide veel voor in Nederland). De enting wordt jaarlijks herhaald.

Wat betreft de keuze waar je je kitten koopt:
Bij 'echte' fokkers (=raskat met stamboom) zijn de eerste ontwormingen en entingen vaak al gedaan. Een (volwassen) kat uit het asiel heeft alle eerder genoemde ingrepen al ondergaan. Asielkatten zijn dus relatief het goedkoopst. Een kitten uit het asiel heeft de eerste ontwormingen en entingen ook al gehad. Als je een kitten koopt van een vermeerderaar of oeps-nestje is de kans klein dat deze al is ontwormd/geënt.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:16

Oh ja en hamsters en katten was hier niet zo'n goede combinatie dus let op daarmee

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:50

hamster en kat ging hier goed, tot ze eens de deur opengekregen hebben. Ze hebben op de kooi gelopen, buisjes kapot gemaakt, en van mijn oscar'ke heb ik enkel nog het velletje terug gevonden ...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:48

Hamster is in de 30 jaar dat ik katten heb maar 1 keertje mis gegaan en dat was eigenlijk mijn eigen schuld. Had een heel kleintje, die bijna tussen de tralies door pastte. Tja, die hebben ze dus door de tralies heen getrokken en lekker opgegeten. Maar als je een fatsoenlijke kooi hebt en de kat er consequent bij weg stuurt, hoeft het echt geen enkel probleem te zijn. Ik heb dus van alles gehad met katten: hamsters, cavias, konijnen, allemaal geen enkel punt. Ze vinden ze hooguit erg interessant.

Mijn eigen ervaring is ook dat katers vaak aanhaliger zijn, maar het is nooit bewezen en genoeg mensen met tegenovergestelde ervaringen. Dus bekijk het gewoon per individu. Een asiel weet idd vaak wel een beetje wat voor type de volwassen katten zijn en bij kittens is het gewoon afwachten.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:04

Ik zou zeker eens in het asiel gaan kijken. Daar stikt het van de jonge katten. Die hebben dan weliswaar niet meer het hele kittenschattige, maar je kan wel veel beter karakter en gedrag naar andere katten inschatten.

Wij hebben een paar maanden geleden een kater uit het asiel gehaald. We zochten een levendig dier die ook alleen kon zijn (zonder andere kat). In het asiel kun je goed zien welke katten stelletjes zijn en welke veel meer op zichzelf. Mijn vriend vond een kater uit een stelletje ook erg leuk, maar we wilden maar een kat. Dus verder gezocht :-). Kijk eens op http://www.ikzoekbaas.nl voor een idee welke katten in het asiel zitten. Er zitten ook langharige katten, daar kun je op zoeken. Succes!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 14:19

Dierenartskosten ben ik op de hoogt van, maar ik heb een bijbaan en verdien zelf, ik draag ook altijd de kosten van mijn cavia's, wel zo logisch.

De hamster zit in een dunabak waarbij boven een beetje tralies zit, dus geen buizen enz. De cavia's zitten wel in een traliekooi maar ontsnappen niet.

Ik wil graag een halsbandje want daar kan ik een belletje aanmaken, wij hebben veel vogels in de buurt en wil niet dat hier dode beesten binnen liggen, dus hiermee kun je het al verminderen of voorkomen

Hoelang moet hij denken jullie binnen zitten voordat ze zelfstandig maar buiten mogen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:25

Minimaal 6 weken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:31

Duhelo schreef:
Belle2000 schreef:

Grof geld betalen voor een kitten uit een oepsje is idd van de zotte, maar stel dat ik hier een nest heb liggen (wat onmogelijk is want binnenkatten en de intacte wordt over 1,5 week gesteriliseerd) dan zou ik wel een tegemoetkoming willen in de kosten van enten, chippen, ontvlooien en ontwormen. :)
Niet alle kosten hoeven van mij gedekt te worden, maar ik vind wel dat als ik dat allemaal netjes doe dat er best een bedragje voor gevraagd mag worden.
Wel zouden de nieuwe eigenaren dan wat voer en een paspoortje meekrijgen, evt aangevuld met een speeltje oid.
Heb ik een nest en doe ik er geen flikker aan dan vind ik het uiteraard een ander verhaal omdat ik er dan buiten wat voer en grit (wat altijd groot ingeslagen wordt) geen extra kosten aan heb.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:36

Ruby1995 schreef:
Hoelang moet hij denken jullie binnen zitten voordat ze zelfstandig maar buiten mogen?

Ik zou wachten tot na de castratie, je zult niet de eerste zijn waarvan het kitten met 5-6 maanden ineens een nest heeft liggen (in geval van een poes dan).
Daarnaast doe je je peuter ook niet zonder begeleiding naar buiten en kittens onder de 6 maanden zijn nog best peuterig/kleuterig. :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:37

Wij hebben 3 katten, 2 dames en een heer.
Allemaal zijn ze geholpen.
Kater is vooral buiten. Dames liggen graag op schoot.
Jongste dame denkt dat ze een hond is, die jaagt vreemde honden weg.

Ze hebben alledrie een eigen karakter en willetje.
Jongste dame heeft last van haar nieren en staat op speciaal voer. Heeft in de winter alsnog 1 a 2 keer blaasontsteking. Voor de poes niet leuk. Dierenarts verdient er wel goed aan.

Kattenbeesten tolereren elkaar. Zijn geen grote vrienden.

Vroeger een poes en haar 2 zonen gehad.
Altijd trammelant en strijd.

Kijken in het asiel of op http://www.dierenasiels.com kan nooit kwaad.
Heel plezier met je aanstaande huisgenoot.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:40

lor1_1984 schreef:
Duhelo schreef:
Belle2000 schreef:

Grof geld betalen voor een kitten uit een oepsje is idd van de zotte, maar stel dat ik hier een nest heb liggen (wat onmogelijk is want binnenkatten en de intacte wordt over 1,5 week gesteriliseerd) dan zou ik wel een tegemoetkoming willen in de kosten van enten, chippen, ontvlooien en ontwormen. :)
Niet alle kosten hoeven van mij gedekt te worden, maar ik vind wel dat als ik dat allemaal netjes doe dat er best een bedragje voor gevraagd mag worden.
Wel zouden de nieuwe eigenaren dan wat voer en een paspoortje meekrijgen, evt aangevuld met een speeltje oid.
Heb ik een nest en doe ik er geen flikker aan dan vind ik het uiteraard een ander verhaal omdat ik er dan buiten wat voer en grit (wat altijd groot ingeslagen wordt) geen extra kosten aan heb.

geef ik je helemaal gelijk in. Maar de meeste met gewone nestjes willen er geen kosten aan doen, maar zetten ze wel voor grof geld te koop. (en 50 euro vind ik dan al grof geld voor een kat zonder entingen oid)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:53

Heb je helemaal gelijk in. :)
Mijn katten waren gratis, 1 was al gesteriliseerd maar alle andere kosten waren en zijn wel voor mij dus daar had ik zowiezo niets voor willen betalen.
Was voor de oudste in het eerste jaar al ong €800,- kwijt aan dierenartskosten, had ik een leuk raskatje voor kunnen kopen. :=

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:08

Hier een gratis kater! Is aan komen lopen..
Schatte hem ongeveerr 8 a 9 weekjes jong.
Zat al een aantal dagen op dezelfde plek en maar te mauwen. Hebben hem mee naar huis genomen, eten en drinken gegeven en zijn naar de dierenarts geweest of hij gechipt is, dit is hij helaas niet..
Daarna hebben we hem op internet enzo gehad, en de buurt langs geweest of iemand weet van wie die kat is?? Niemand weet er wat van en zijn ook nog steeds niet gebeld dat hij van iemand is.

Wij hebben hem gegeven wat hij allemaal nodig heeft, en blijft voortaan heerlijk hier wonen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:34

Duhelo schreef:
Belle2000 schreef:

Die oepsnesten of pretnesten wil ik ook niet sponsoren.

Gewoon naar het asiel en als ze niks hebben nog even gedult hebben. Volgens jaar stroomt het vanzelf wel weer vol met kittens }> .

Ik werk zelf ook in een opvang en daar gaan de poezen en katers niet eerder weg dan dat ze zijn geholpen. Vroegcastratie. Prima idee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:46

Onze kat maakte het leven zuur van de knaagdieren. Sprong de godganse tijd op de kooi := dus zet ze bij voorkeur in een ruimte waar de kat sowieso niet komt.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 15:48

Dat gaat niet lukken, mijn caviabak is best groot en mijn cavia's vind het ook fijn in de woonkamer met al die aandacht om hun heen! Dus ga ze dan niet op m'n kamer zetten waar het vaak stil is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:48

Zorg dan dat je iets hebt waardoor de kat onmogelijk op de kooi kan springen. Want niet zo sneu voor die dieren als een roofdier die natuurlijk op hun huis zit.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:51

Mijn jongste kat (6 maanden oud) heeft met ong 10 weken al geprobeerd de cavia's van haar vorige eigenaar om zeep te helpen en ik denk 6 weken later die van m'n zusje. :=
Bij de eerste poging hadden de cavia's mazzel dat het traliewerk van de dunabak precies tussen ze in landde, bij de 2e zat ik er strak op om haar te corrigeren (plus dat m'n zusje een stevigere kooi heeft).
Hier komen dus ook geen knagers etc tenzij ik een alcatraz oid kan creëren. :)